Køreplanskørsel på modelbanen

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 26/8 2011, 11:44 (4599 dage siden)

For nogle år siden skrev jeg denne artikel til Lokomotivet om, hvordan man udarbejder en køreplan til brug på sin modelbane. Artiklen gennemgår de grundlæggende elementer i en køreplan med udgangspunkt i de planer, jeg har lavet til MJK H0´s anlæg.
Nu går jeg og overvejer, om jeg skal lave en ny køreplan og hvad den i givet fald skal indeholde. Derfor vil jeg gerne høre om andres erfaringer i denne diciplin. Jeg ved, der er flere klubber, der kører med vognkort, dvs. et kort pr. godsvogn, hvormed vognene kan bestilles af de enkelte stationer, der har et transportbehov osv. Umiddelbart lyder det ret kompliceret; i MJK H0 har medlemmerne til tider svært ved blot at tage den rigtige maskine til et givent tog. Skal alle vogne stå på en bestemt position, når køreplanen starter? Hvis det er tilfældet, er der et par timers arbejde inden man kan begynde at køre eller også må materiellet ikke flyttes mellem køreplanskørslerne.
Det tager lang tid at oprangere et godstog efter en præcis liste og synes medlemmerne det er sjovt? I MJK H0 er der ikke kamp om rangistopgaverne; de fleste vil være lokoførere eller stationsbestyrere.
Jeg håber, der er nogen, der vil øse ud af deres erfaringer om dette område og også gerne om andre erfaringer og ideer til køreplanskørsel.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Køreplanskørsel på modelbanen

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 26/8 2011, 13:34 (4599 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Erik Olsen, 26/8 2011, 13:38

Jeg ved, der er flere klubber, der kører med vognkort, dvs. et kort pr. godsvogn, hvormed vognene kan bestilles af de enkelte stationer, der har et transportbehov osv. Umiddelbart lyder det ret kompliceret; i MJK H0 har medlemmerne til tider svært ved blot at tage den rigtige maskine til et givent tog.

Godsvognsdisponering med vognkort er dels ikke den eneste måde at gøre det på, dels er disponering til vognladningstrafikken ikke direkte en del af køreplanen, kun stykgodstrafikken hvortil der normalt udarbejdes rutevognløb. Jeg synes personligt at styring af godstrafikken er særdeles interessant, men jeg har ikke oplevet interessen i DMJK hvor jeg tidligere har deltaget i køreplanskørsler.

Skal man have sådanne planer til at fungere i praksis, er det vigtigt at interessen er til stede blandt deltagerne. Evnerne kan trænes sidenhen, så de behøver ikke være til stede fra begyndelsen. Som du fortæller det, er det måske ikke så god en ide hos jer. Hvis de fleste deltagere blot vil "køre tog", har I næppe heller behov for en køreplan!

Skal alle vogne stå på en bestemt position, når køreplanen starter? Hvis det er tilfældet, er der et par timers arbejde inden man kan begynde at køre eller også må materiellet ikke flyttes mellem køreplanskørslerne.

Ikke som helhed. Det vigtigste er at vogne som er læssede eller er sat til aflæsning et bestemt sted, også står der når man starter et nyt døgn. Disponible vogne kan stå mange forskellige steder, en del af opgaven når man får en transportopgave, er jo netop at udsøge sig den nærmeste disponible vogn som er velegnet, til den pågældende transport og få den skaffet frem til læssestedet. I øvrigt kan fremskaffelse af disponible vogne og læsning godt strække sig over flere døgn, der laver det ofte ravage at flytte rundt på vogne mellem køreplanssessionerne.

Det tager lang tid at oprangere et godstog efter en præcis liste og synes medlemmerne det er sjovt? I MJK H0 er der ikke kamp om rangistopgaverne; de fleste vil være lokoførere eller stationsbestyrere.

Det må du så finde ud af f. eks. gennem samtaler eller et møde i klubben. Det nytter intet at lave planer hvis der ikke er interesse for at følge dem.

I øvrigt er en vognliste til et godstog ikke blot en liste over vogne der skal med pågældende tog, der kan sagtens ske omdisponering i sidste øjeblik, en vogn er ikke blevet læsset i tide og en anden er måske blevet læsset tidligere end planlagt, og der kan komme hastervogne til.

Køreplanskørsel på modelbanen

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 26/8 2011, 21:08 (4599 dage siden) @ Erik Olsen
redigeret af Claus E. Hansen, 26/8 2011, 21:51

I de gode gamle dage, da der blev afholdt køreplanskørsel hos OMJK på Kildemosevej i Odense, foregik det på den måde at der var faste vognplaner for person- og postvogne. Ligesom der naturligvis var maskinløbsplaner.

For godsvognene derimod, var det mere løseligt. Eksempelvis kunne der stå noget i retning af at der skal afsættes godsvogne ved pakhuset i Odense i planen, vognene der står der, indrangeres i godstoget til Nyborg. Eller maskinen henter de godsvogne, der evt. står ved pakhuset i Tommerup og tager dem med til Nyborg.

Hvis der rådes over mange godsvogne, kan det hele hurtigt blive kompliceret. Så derfor syntes jeg denne her metode fungerede helt fint.

Og på denne måde her, er der noget for enhver smag. Man skal jo heller ikke få stress af at dyrke modeltog. Det kan man altså godt få, hvis man også skal bruge et par timer forinden en køreplansaften, på at oprangere godsvogne i bestemte opstillinger.

På den anden side set, når der dyrkes Fremo-træf, så ved jeg at der bliver brugt vognkort i den helt store stil. Men det må også være et særdeles stort puslespil at få til at gå op. Men her er også folk der er specialister indenfor det. Det er jo ikke sikkert at der er interesse nok for det i en klub.

Mvh
Claus

Køreplanskørsel på modelbanen

af Henrik Holm-Jensen @, 27/8 2011, 10:47 (4598 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej

I SdMJK bruges der vognkort, når der køres efter køreplan. Vi har en "lille" og en stor model, afhængigt af, om der er en hel dag til rådighed, eller vi skal kunne nå igennem på en forlænget klubaften.

Selvfølgelig er der en del arbejde med, at placere de enkelte vogne, hvor de nu skal være; men der står nogle stammer parat på vore underjordiske banegårde, så der er stammer "klar til brug".

Desuden henstår en god del af det materiel, der skal bruges, på "Århus Havn", der faktisk kun bruges i forbindelse med køreplakørsel. (Et synligt område uden sndet en en masse spor, og små skilte, der fortæller, hvor de enkelte firmaer er placeret.)

Hvad angår rangering, så kommer det helt af sig selv, for når man har kørt et løb til ende, får man af turfordeleren udleveret næste tur, og den kan altså godt være en omgang rangering :-D

MVH

Henrik

Køreplanskørsel på modelbanen

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 28/8 2011, 22:47 (4596 dage siden) @ Tommy Nilsson

Køreplanskørsel og styring af godsvognsløbene under en eller anden form øger, efter min mening, glæden og underholdningsværdien ved modelbanehobbyen betragteligt. Det at skulle løse en opgave med toget er mange gange sjovere end blot at køre planløst rundt, og det undre mig at der ikke er flere danske mj'ere, som dyrker denne mulighed ved modeljernbanehobbyen.

Der er mange måder at gøre det på og det behøver ikke nødvendigvis at være særlig kompliceret. Det er klart at, jo større anlægget er, jo mere arbejde er der også med at tilrettelægge kørslen, men sådan vil det jo være med alt omkring anlægget.

Jeg er ikke altid tilhænger af at gøre tingene præcis som ved de virkelige jernbaner. Der er ofte alt for meget bureaukrati og administration i den virkelige verden, og på min modelbane skal det være legen med togene, som er det centrale, og som med al anden leg, så skal det være sjovt at deltage.

På min blog http://knarbjerg.blogspot.com/ har jeg prøvet at beskrive hvordan jeg gør brug af meget simple vognkort kombineret med arbejdsbeskrivelser for de enkelte tog, som er med til at hjælpe lokomotivføreren til at løse opgaven.

Men en endnu simplere måde kan ses på det lille rangeranlæg "Jappebanen" http://mjoelnerverk.hvissingenet.dk/jappe/jappebanen.html
Her er slet ikke nogen vognkort, men i stedet bestemmer vogntypen, hvor den skal placeres.

Uanset hvor simpel en løsning man vælger, så kommer man ikke uden om at investere noget tid i planlægning og forberedelse. Og netop det at udforme et koncept, som de andre deltagere synes er sjovt og kan finde ud af at arbejde efter, kan være en stor udfordring.
Men den investerede tid skulle gerne komme retur i form af større fornøjelse og glæde ved modelbanen.

Held og lykke herfra :o)

Mvh
Knarbjerg
http://knarbjerg.blogspot.com/

Køreplanskørsel på modelbanen

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 30/8 2011, 13:28 (4595 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for de (foreløbige) indlæg. Som beskrevet hos Jappebanen er en af køreplanerne i MJK H0 ligeledes opbygget med en delvis godsvognsstyring. Her er et udsnit af rangerturen i Aggersborg:

[image]

Ideen med at slå med en tegning for at få dagens transporter er ret sjov; dog bliver der temmelig mange kort at holde styr på, når der både er vognkort og fragtsedler i brug.
Jeg tygger videre på ideen.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Køreplanskørsel på modelbanen

af Gemiko, 2/9 2011, 11:17 (4592 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy.

På LGB: Langbirk - Granholm Banen, kører jeg med et stærkt forsimplet godsvognsstyrings system, dette måtte jeg udvikle da banen er en udendørs havebane.

Systemet er nemt at forstå og giver et godt og hurtigt overblik, og man skal IKKE ha' ansat en hel administrativ afdeling, og så er kortene plastikcoatet i mit tilfælde - noget med vejr og vind. :-)

Hver godsvogn har et kort der er en sammenlægning af 'vognkort' og 'fragtkort' og rummer en destination station og destinations spor.

Legekammeraterne og jeg, har i årevis haft god glæde af dette simple system, se eventuelt mere her: http://www.gemiko.adr.dk/havetog/koreplan/koreplan.htm

mvh
Gerner


Jernbanebøger

På sporet af 2013

På sporet af 2013
Pris 198 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak