Da de røde IC-tog var på toppen i 80'erne

af Jan Bøgedal Slundt @, tirsdag 08. januar, 2013, 12:11 (2382 dage siden)

Hej rødder.. :-)

Jeg er ved at lave nogle IC-tog i model (H0) - og jeg vil jo gerne komme så tæt på virkligheden som muligt.
Min epoke er fra 1. januar 1983 til 31. december 1990 og på Sjælland, så det er IC-togene fra København H til Korsør jeg efterlyser.
Specielt de lidt "skæve" oprangeringer, når de "rigtige" vogne ikke var tilstede.
DSB havde jo f.eks. 34 Bk og kun 25 A vogne, så ved jeg godt at Ag også blev brugt, når der ikke var A vogne nok.
Et typisk IC-tog var jo oprangeret A-B-Bk-B-B (bagfra) plus 4 lokalvogne + MZ/ME, jeg er med på at B, Bn & Bg blev brugt som lokalvogne, men var der andre..?

mvh.

Jan

Da de røde IC-tog var på toppen i 80'erne

af Claus E. Hansen @, Silkeborg, tirsdag 08. januar, 2013, 12:48 (2382 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Få fat i bogen "Fra lyntog til intercitytog" af John Poulsen (bane bøger).

Mvh
Claus

Da de røde IC-tog var på toppen i 80'erne

af Georg Schmidt, onsdag 09. januar, 2013, 01:40 (2381 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af Georg Schmidt, onsdag 09. januar, 2013, 02:34

Hej Jan
Hvis du kan strække perioden tilbage til sommer 1982 som beyndte 23/5 1982 har jeg nogle oprangeringer. Det maksimale antal vogne i IC-togene var 9, Bk-vognen gik altid op til A-vognen og ved afgangen fra København kunne der godt være en B eller to bag A-vognen.
Oprangering fra lok ved afg. København en fredag:

IC 107 afg. Kh 6.00. ABg21-Bf17-Bf16-Bf14-Bk12-A11, 21/Korsør, 17-16/Randers,14-12-11/Århus. Bf-vognene 17-16 blev befordret århus-randers i tog 851.

IC 119 afg Kh 8.00: ABg19-B18-B17-B16-B15-B14-B13-Bk12-A11, 19-18/Fredericia, 17-16-15/Struer, 14-13-12-11/Thisted.

IC 131 Kh afg. 9.00: B23-B22-B21-B14-B13-Bk12-A11-B10, 23-22-21/Korsør, 14-13-12-11/Frederikshavn, 10/Århus.

Lyn 129 Kh afg. 9.10: Bfs34-Bfm33-Cfm32-Afm31-Bfs30, alle Århus.

IC 139 Kh afg. 11.00: B17-B16-B15-B14-B13-Bk12-A11-B10-B9, alle til Frederikshavn.

Ic 163 Kh afg, 16.00: Abg19-B18-B17-B16-B15-B14-B13-Bk12-Ag11, 19-18/Esbjerg, 17-16/Padborg, 15-14-13-12-11/Århus.

IC 191 Kh afg 20.00: ABg22-B21-AB16-B15-B13-Bk12-A11, 22-21/Korsør, 16-15/Esbjerg, 13-12-11/Århus.

IC 187 Kh afg. 19.00: B23-B22-B21-Bk12-Ag11-B10-B9-B8, 23-22-21/korsør, 12-11/Aalborg, 10-9-8/Århus.

dette var lige et udvalg.
Disse oprangeringer holdt sig stort set uændrede frem til 28/5 1983.
Mvh
Georg

Da de røde IC-tog var på toppen i 80'erne

af Jan Bøgedal Slundt @, onsdag 09. januar, 2013, 16:53 (2380 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg :-)

Det er et fint udpluk af oprangeringer du har med her.

Det er korrekt at Bk vognen i starten var rangeret op til A vognen, men p.g.a. klager fra "de fine" i A vognen, blev den senere rangeret een vogn ned. Den ene halvdel af den B vogn som så kom imellem blev "stillekupèer" (op mod A vognen). Der var lidt for meget "liv" i Bk vognen. Ydermere blev IC-toget "vendt om" så A vognen var bagerst (tæt på trappen) så passede det bedre med trappen både i Århus og København.
Det er helt korrekt at IC-togene var på 9 vogne, men 8 & 10 kunne også forekomme. Der var nogle enkelte 10 vogns tog hvor alle vogne blev overført med færgen. Det var efter de havde fået de nye IC færger med 4 "lange" spor, 2 til MA-Lyn og 2 til IC.

mvh.

Jan

Da de røde IC-tog var på toppen i 80'erne

af Georg Schmidt, torsdag 10. januar, 2013, 12:56 (2380 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Fandt lige et par oprangeringer mere fra 1982-83. Egentlige eksoter kan man ikke forvente i IC-togene, men lidt variation var der dog.

Tog 443 "Englænderen" fredag afg. Kh 11.45: Lok BD55-Bk54-AB53-Bf52-Bf51/alle Esbjerg.

IC 159 lørdag afg. Kh 15.00: Bn23-Bn22-Bn21-B13-Bk12-A11-B10-B9, 23-22-21/Korsør, 13-12-11/Esbjerg, 10-9/Fredericia.

IC 147 mandag afg. Kh 13.00: (Bg)-ABg24-B22-B21-B14- B13-Bk12-A11-B10, (Aflåst Bg)-24-22-21/Korsør, 14-13-12-11/Frederikshavn, 10/Århus.
Efter ankomt Korsør løb forstærkningsvognene hurtigt tilbage til Kh med IC 144, der havde flg. oprangering fra Korsør: A-Bk-B-B-B-B21-B22-ABg25-Bg26, Bg-vognen fra 147 var nu tjenstgørende.

Fandt lige et par billeder af Ag 039 (desværre ikke i farve) fra Århus 1973.
[image]
Ag 039 er speciel derved, at den blev moderniseret udvendigt før indvendigt før K 74.
[image]
Ag 039 blev rød i august 1972 men først klar indvendig juli 1974.
Et billede af 039 i rød ses i den fantastiske personvognsbog.:-)

Mvh
Georg

Wake-up Call til Heljan...!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, onsdag 09. januar, 2013, 18:55 (2380 dage siden) @ Georg Schmidt

I modelsammenhæng mangler vi jo så Bf, Bg, ABg m.fl... meeen rygter siger at Heljan er på vej med Bf, så det vil jo være dejligt :-)

Bf/BL

af UTJ, onsdag 09. januar, 2013, 19:18 (2380 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Det er ikke et rygte at Heljan arbejder på en BL/Bf. Den skal nok komme fra Heljan, også i rød udgave. Det er ganske vist.

Bf/BL

af Jan Bøgedal Slundt @, onsdag 09. januar, 2013, 21:46 (2380 dage siden) @ UTJ

Det lyder fedt :-) Jeg skal selv bruge 4 stk. Bf i rødt design, som den så ud i midt 80'erne.

Da de røde IC-tog var på toppen i 80'erne

af Toftegaard, fredag 23. januar, 2015, 21:38 (1636 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Jan
Hvis du kan strække perioden tilbage til sommer 1982 som beyndte 23/5 1982 har jeg nogle oprangeringer. Det maksimale antal vogne i IC-togene var 9, Bk-vognen gik altid op til A-vognen og ved afgangen fra København kunne der godt være en B eller to bag A-vognen.
Oprangering fra lok ved afg. København en fredag:

IC 107 afg. Kh 6.00. ABg21-Bf17-Bf16-Bf14-Bk12-A11, 21/Korsør, 17-16/Randers,14-12-11/Århus. Bf-vognene 17-16 blev befordret århus-randers i tog 851.

IC 119 afg Kh 8.00: ABg19-B18-B17-B16-B15-B14-B13-Bk12-A11, 19-18/Fredericia, 17-16-15/Struer, 14-13-12-11/Thisted.

IC 131 Kh afg. 9.00: B23-B22-B21-B14-B13-Bk12-A11-B10, 23-22-21/Korsør, 14-13-12-11/Frederikshavn, 10/Århus.

Lyn 129 Kh afg. 9.10: Bfs34-Bfm33-Cfm32-Afm31-Bfs30, alle Århus.

IC 139 Kh afg. 11.00: B17-B16-B15-B14-B13-Bk12-A11-B10-B9, alle til Frederikshavn.

Ic 163 Kh afg, 16.00: Abg19-B18-B17-B16-B15-B14-B13-Bk12-Ag11, 19-18/Esbjerg, 17-16/Padborg, 15-14-13-12-11/Århus.

IC 191 Kh afg 20.00: ABg22-B21-AB16-B15-B13-Bk12-A11, 22-21/Korsør, 16-15/Esbjerg, 13-12-11/Århus.

IC 187 Kh afg. 19.00: B23-B22-B21-Bk12-Ag11-B10-B9-B8, 23-22-21/korsør, 12-11/Aalborg, 10-9-8/Århus.

dette var lige et udvalg.
Disse oprangeringer holdt sig stort set uændrede frem til 28/5 1983.
Mvh
Georg

Fantastisk! Det skulle vel ikke også være muligt for dig at finde IC-toget kl. 17? Det var det, jeg altid var med. Mod Herning/Struer.

Mvh Toftegaard

Da de røde IC-tog var på toppen i 80'erne

af Georg Schmidt, lørdag 24. januar, 2015, 00:59 (1636 dage siden) @ Toftegaard

Hej Toftegaard
IC toget kl. 17.00 fra Kh var IC 171 der om fredagen fra København også havde fire B-vogne til henholdsvis Århus og Frederikshavn i IC 179 som opstod fra Nyborg. For at tage presset af 171 var der om fredagen indsat en forløber som hed 1571 men ikke var optaget i publikumskøreplanen. 1571 havde også afgang fra Kh kl. 17.00 eller "forud for tog 171" som der stod i tjenestekøreplanen. Oprangeringen af 1571 har jeg ikke, men det var MY og vel noget Bn-Bg-ABg-væsen. Når 1571 kørte medtog 171 kun rejsende med pladsbillet.

Oprangering af 171 fra Kh:
MZ-B19-B18/Frederikshavn B17-B16/Århus- B15-B14-B13-Bk12-A11/Struer.

Oprangering fra Nyborg:
MX-MY-A-Bk-B-B-B-B21-B22-B23/Struer
Fra Nyborg forstærkningsvogne bagpå. 171 havde afgang fra Nyborg kl. 19.36. MX-MY havde kun kort ophold i Struer (22.49-23.17) inden de kørte tilbage til Fredericia med 3770 nattoget fra Struer.

Tog 179 der afgik fra Nyborg kl. 19.39 havde flg. oprangering:
MZ-B16-B17/ArB18-B19-A11-Bk12-B13-B14/Fh.

Mvh
Georg

Da de røde IC-tog var på toppen i 80'erne

af Toftegaard, lørdag 24. januar, 2015, 18:17 (1635 dage siden) @ Georg Schmidt

Tusind tak, Georg

IC 171 var selvfølgelig toget, hvor alle skulle have pladsbillet, og ‘.. passagerer uden pladsbillet bedes benytte .. ‘ .. ‘.. som afgår fra modsatte side af perronen’. Kravet om pladsbillet stod vist nok også på informationstavlerne, men alligevel havde togføreren travlt med at vejlede dem, der ikke fangede det. Inde i toget var der også altid nogen, som travede toget igennem for at finde vognene til dem uden pladsbillet, og af og til nåede de ikke at komme til erkendelse, inden forløberen afgik, og så måtte de stå i gangen hele vejen til Korsør.

Det skulle være rigtig skægt at finde ud af oprangeringen af 1571. Bg og ABg var der nok i stammen, men Bn tillader jeg mig at tvivle på. Var der ikke den gang en nærmest religiøs opdeling af materiel til hhv. nær- og fjerntrafik således, at det aldrig blev blandet? Hvis jeg skulle gætte på noget ville det være 1-2 Bf eller tilsvarende et sted i stammen.

Har du oprangeringer af IC 171 fra andre perioder? Og kan det passe, at IC 171 ankom Herning 21:58?

Mvh Toftegaard

Da de røde IC-tog var på toppen i 80'erne

af Gæst, lørdag 24. januar, 2015, 00:55 (1636 dage siden) @ Georg Schmidt

IC 131 Kh afg. 9.00: B23-B22-B21-B14-B13-Bk12-A11-B10, 23-22-21/Korsør, 14-13-12-11/Frederikshavn, 10/Århus.

Lyn 129 Kh afg. 9.10: Bfs34-Bfm33-Cfm32-Afm31-Bfs30, alle Århus.

Hvordan så køreplanen ud for disse to tog? - Indhentede Lyn'et først IC'en i Korsør?

Da de røde IC-tog var på toppen i 80'erne

af Toftegaard, lørdag 24. januar, 2015, 16:30 (1635 dage siden) @ Gæst

IC 131 Kh afg. 9.00: B23-B22-B21-B14-B13-Bk12-A11-B10, 23-22-21/Korsør, 14-13-12-11/Frederikshavn, 10/Århus.

Lyn 129 Kh afg. 9.10: Bfs34-Bfm33-Cfm32-Afm31-Bfs30, alle Århus.


Hvordan så køreplanen ud for disse to tog? - Indhentede Lyn'et først IC'en i Korsør?

Ja. Med de nye færger fra 1980/1981 kunne man opleve, at man kørte ombord side og side med lyntoget.

Mvh Toftegaard

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

Lemvigbanen 1879-1899-1999
Lemvigbanen 1879-1899-1999
Pris 278,- kr.
 Læs mere 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen