CAR-farver

af Aleman, 23/8 2011, 22:30 (4601 dage siden)

Da jeg - og mange andre givetvis - gerne vil dekorere de nyligt indkøbte CAR-vogne fra Heljan korrekt, efterlyser jeg hermed interiørfarver på disse vogne - dvs. gerne helt ned til farven på tjenerens slips, om det kan gives.

Men vigtigst er naturligvis farve på sæder, borde, stole, taburetter, bardisk osv.

Venlig hilsen,

Aleman

CAR-farver

af Steff, 24/8 2011, 19:46 (4600 dage siden) @ Aleman

Kære Aleman!

CAR vognen var jo en tidligere CA vogn, hvorfor den ved ombygningen - i den oprindelige form - bibeholdt det meste af den oprindelige aptering. Det vil sige at siderne var birketræsfiner med mørktbejsede lister. Stolene var oksehudslæderbeklædte både i spiseafdelingen som selvfølgelig i de tre kupéer. På gavlen i spiseafdelingen mod kupéerne fandtes der et stort spejl. På bordene var der hvide duge.
Skabe mv. i køkken- og anretterrum var lysegrå og arbejdsbordet var et (vistnok) larkeret træbord.
Gulv gråmeleret linolium og loft hvidt. Endeperron gråt.

CAR-farver

af Flemming, 24/8 2011, 21:13 (4600 dage siden) @ Steff

Kære Aleman!

Stolene var oksehudslæderbeklædte både i spiseafdelingen som selvfølgelig i de tre kupéer. >

Kære Steff

Oksehudslæderbeklædte (cykelkædepatriot!?) Endnu et langt gysseligt ord, men ikke en lyd om kuløren ???????? hvilken farve havde den oksehudslæderbeklædte så.

Seje hilsner

Flemming

CAR-farver

af Steff, 24/8 2011, 21:30 (4600 dage siden) @ Flemming

Hej Flemming!

Ikke et ord om dem du hentyder til og afviservinge til motorcykler:-) .
Nå, i gammel DSB terminologi er "oksehudlæder" betegnelsen for læderbetrukne sæder, altså brun i alle afskygninger fra den meget mørkebrune næsten sorte over til den næsten flødechokoladefarvede. Lædersæder blev anvendt - høj- eller lavryggede minus 1. klasse - til og med litra Cc og de sidste 1. generations S-tog. Herefter blev det stof og eller "kunstlæder" (klæbrig kunstbeklædning som i de første B-vogne).

CAR-farver

af Flemming, 25/8 2011, 00:14 (4600 dage siden) @ Steff

Hej Flemming!

Ikke et ord om dem du hentyder til og afviservinge til motorcykler:-) .
Nå, i gammel DSB terminologi er "oksehudlæder" betegnelsen for læderbetrukne sæder, altså brun i alle afskygninger fra den meget mørkebrune næsten sorte over til den næsten flødechokoladefarvede. Lædersæder blev anvendt - høj- eller lavryggede minus 1. klasse - til og med litra Cc og de sidste 1. generations S-tog. Herefter blev det stof og eller "kunstlæder" (klæbrig kunstbeklædning som i de første B-vogne).

Hej Steff

Uha nej - men da jeg så dit lange grimme ord tændte der straks to lamper med tekst inde i glemslens mørke "Jørgen Ryg" og "Jeg kan ikke tåle at se dyr sulte" Ja hvis jeg lukker øjnene og tænker på de gamle, skal vi sige skindsæder så kan jeg lugte dem igen - herlige glimt fra et andet sted i glemslens dybe mørke. Det jeg fiskede efter var om de på grund af vognenes særart, måske var beklædt med blåt læder, som i de gamle lyntog - men nej! :-D

Venlige hilsner

Flemming.

CAR-farver

af Aleman, 25/8 2011, 00:54 (4599 dage siden) @ Steff

Kære Steff.

Tak for det konstruktive svar. Det er da til at bruge. Du nævner ikke barstolenes farver, men de har vel - antager jeg - også haft betræk i stil med de brune S-togssæder (jeg tør ikke bruge fy-fy-ordet!).

Venlig hilsen,

Aleman

CAR-farver

af h087 ⌂, bagsværd, 25/8 2011, 01:22 (4599 dage siden) @ Aleman

Hej

prøver at se om dette kan bruges - desværre ikke farvefoto - men håber teksten kan hjælpe - det er netop denne ombygning der passer til Heljans CAR vogn

med venlig hilsen
henning h087

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

vil se hvad jeg kan gøre bedre - det er jo ikke særligt tydeligt,
men kan prøve at gøre det bedre - ok

CAR-farver

af Aleman, 25/8 2011, 10:47 (4599 dage siden) @ h087

Tak for artiklen, som er interessant læsning. Billederne giver en fornemmelse for inventaret, også selvom det kun er i sort/hvid. Det kunne være sjovt, hvis nogen kunne finde et farvebillede af vægdekorationen, mens bemaling af gulvet i de mange felter nok vil være for besværlig at efterligne i model. Der er i hvert fald noget at gå i gang med.

Venlig hilsen,

Aleman

CAR-farver

af Steff, 25/8 2011, 11:32 (4599 dage siden) @ Aleman

Godformiddag!

Prøv lige dette link til Gunner W. Christensens togbilleder:

http://www.tog-billeder.dk/

Under vogne, søges litra Brh og dér finder du flere billeder taget af restaurationsafdelingen. SÅ skulle det efterhånden være en nem sag at få farverne på plads, selvom sort/hvide billeder. Formicaplader a la birketræsfiner, sort plastbetrukne næsten "7´er stole" mv.

Anden godt kildemateriale er som sædvanlig vedr. sove- og spisevogne:

Sove- og spisevogne i Danmark, af John Poulsen, forlaget Kurland 1980, ISBN 87-87825-10-0, bl.a. side 107 og ff. Her er en mægtig fin beskrivelse af den oprindelige vogn samt ændringerne med angivlser af materialer og dermed farver.

Yderligere Lokomotivet nr. 19/1988 side38 ff. og
Lokomotivet nr. 64/2001 side 16 ff.

Har nævnt det før, anskaf "Index og Emneregister for Lokomotivet nr. 1 - 100". Dér er man næsten sikker på at finde en reference til det man søger model- som stordriftsmæssigt vedr. DK.

Fortsat god dag.

CAR-farver

af Aleman, 25/8 2011, 17:53 (4599 dage siden) @ Steff

Jamen, god eftermiddag eller rettere aften.

Tak for de glimrende henvisninger - mærkeligt nok tænkte jeg ikke på at kigge i bogen om spise- og sovevogne. 'Lokomotivet' må jeg også i gang med. Væggene i spisevognen bliver nok det sværeste at male, så de forbliver sikkert, som de er.

Venlig hilsen,

Aleman

P.S. Jeg skal nok vise de to modeller frem, når jeg engang har fået dekoreret dem.

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak