Restaurantvogn CAR - pladsering i vognstammen

af cm, 25/6 2012, 19:22 (4321 dage siden)

Hejsa!
Jeg har anskaffet HELJAN's CAR 1283 - Restaurant.

Hvor i vognstammen var denne vogn pladseret?
1) Midt i toget, -umiddelbart efter lokomotivet - eller sidst i toget?
2) Blev vognen f.eks anvendt i "sorte lyntog" -? Eller var vognen typisk i tog mod udenlandske stationer?
3) Har vognen været anvendt i tog med MO som trækkraft? (Selv om vognen ikke har køreledning, kan man jo have ladet MO omløbe på destinations-stationen) (?)

håber nogen kan og vil svare

mvh
Christian

--
[image]

Restaurantvogn CAR - pladsering i vognstammen

af Steff, 25/6 2012, 22:14 (4321 dage siden) @ cm

Godaften Christian.
Din vogn nr. 1283 er fra tidsperioden 1961 til 1967, hvor den fik UIC nummer og i 1969 omlitreret til litra BRh. Din vogn udgik den 16. juni 1951 efter ombygning fra litra CA med nr. 1043 og litra CAR fra Vk Ar. Den fik monteret A+B styre- og brummerledning i august 1951 og fik i 1956 dynamoanlæg GEZ 24/30 volt. Den fik sin RIC mærkning igen i 1961 samt nyt nummer 1283. Den blev fuldstændig moderniseret og ændret i 1962. Vognen blev med litra BRh og med UIC nummer udlånt til ØSJK i 1974 – 1977 og kom tilbage til DSB for at blive ophugget i 1978 af Orlas Produkthandel.
Placeringen af vognen har været så at sige alle steder i togstammen, afhængig af tid på året og hvilket løb.
I ”din periode” har vognen kørt indenlandske- som udenlandske eksprestog, mellem Nyborg – Fredericia – Padborg- Hamburg, Nyborg – Aarhus, Nyborg – Aalborg, Nyborg – Frederikshavn samt Frederikshavn – Hamburg (Nordpilen) og alle returløbene.
I din periode har vognen ikke været MO fremført, men næsten udelukkende med MY (muligvis en E omkring 1961-63), syd for grænsen DB damp eller V200. Der har været medgivet – foruden DSB vogne af Av og Cc typerne, DB flaskegrønne 2. kl. vogne.
Vognen har så vidt jeg kan se ikke været anvendt i ”sorte lyntog” jf. togplanerne.
Håber det gav lidt svar på dine spørgsmål.

Mvh

Steff

I øvrigt kan hele historien om litra CAR/Car/BRh læses i førstkommende årsskrift for jernbanemuseets venner, ”Tog i tiden”, ”DSB litra CAR – ændring til buffet-vogn under kraftig indflydelse fra CIWL i Paris”, 13 sider A4 med masser af hovedtegninger, ombygningstegninger og billeder. Er man ikke medlem af museumsklubben, kan bladet købes i løssalg på museet når det udkommer.

Restaurantvogn CAR - pladsering i vognstammen (4 bill)

af cm, 26/6 2012, 06:11 (4320 dage siden) @ Steff

God morgen Steff! - og alle andre..
Tak for fyldestgørende svar. Selv har jeg kun haft oplevelser med deciderede restaurantvogne fra udlandet - senest Hamburg-Berlin april d.å. (ICE)
Det må have været pragtfuldt - indenrigs - at kunne sætte sig ind i en sådan vogn og lade sig forpleje under rejsen - fremfor at skulle nøjes med røde wienerpølser tryllet frem fra en thermokande, eller trekantede sandwiches fra uhåndtérbare plast-æsker. Jeg vedlægger et par foto's - så vi kan kigge lidt ind til hyggen fra en svunden tid.... ;-)
[image]
[image]
[image]
[image]
mvh
Christian

--
[image]

Restaurantvogn CAR - pladsering i vognstammen (4 bill)

af h087 ⌂, bagsværd, 26/6 2012, 09:58 (4320 dage siden) @ cm

hej

og som suppl til steff er her en DSB HP tegning 112g af 1283 mfl efter ombygning i 1961/62, bemærk kun 6 siddepladser ved baren

[image]

CAR 1289 er HP tegning 112h og har 7 pladser ved baren
+ eksempler med oprangeringer vil blive lagt ind på et senere tidspunkt


mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Restaurantvogn CAR - pladsering i vognstammen

af cm, 26/6 2012, 10:39 (4320 dage siden) @ Steff

HOV! - Vi har jo haft lidt af dette i en tidligere tråd: h087 indlæg
Af h087's oversigt fremgår det, at CAR var koblet sammen med andre vogne (AV og CAE)- trukket af to MOk'ere til Hamburg. (tog no 960 nederst).Men i 1956 - Steff har (selvf.) ret i at CAR-vognen som den fremtræder fra HELJAN - ligger udenfor denne periode.
mvh
Christian

--
[image]

Restaurantvogn CAR - pladsering i vognstammen

af h087 ⌂, bagsværd, 26/6 2012, 15:01 (4320 dage siden) @ cm

Hej Cm og selvfølgelig alle andre også

rigtig at det var sådan i 1956
men
i 1961/62 togplan 6
tog 945/960 Nordpilen periode 28/5-24/6 og 16/8-1/10
Hamburg Alt - Fredericia : MO=MO + CC + CAR + AC + CC

tog 945/960 Nordpilen periode 2/10 -
Hamburg Alt - Fredericia : MOK=MOK + CC efter behov + CAR + AV

og tog 945/960 er et ekspresstog og ikke "sort" lyntog
og i Fredericia bliver toget til MY trukket og meget større da MY og flere vogne kommer fra Nyborg som tog 23 og visa versa i modsat retning hvor MY og flere vogne bliver i Fredericia og MO=MO overtager med de 3-4 vogne som nævnt

så er der tog 68 (Newcasteltoget) Esbjerg - Nyborg i perioden søndag og lørdag 18/6-10/9 - om det kan karaktiseret som "sort" lyntog - tja - i tjenestekøreplanen er det et ekspresstog og den er så lidt udenfor emnet, da det ikke har CAR vogn med
MOK + CAE + CC + AC, men aligevel interesant idet den har CAE med selvom MOK har rejsegodsrum, det skyldes jo nok englandsrejsenes kuffeter.

Og "sort" Lyntog er vel kun tog 63/38 Sønderjyden København - Sønderborg/Tønder
MO(K)=BL=AC=MO hvor MO(K)=BL=AC kører til Sønderborg og MO til Tønder fra delingen i Tinglev og modsat samlet i Tinglev

så meget CAR/MO/MOK/sort lyntog sammenhæng i 1961/62

i 1957/1958 ser Nordpilen tog 945/960 således ud ifølge togplan 6
Hamburg Alt - Fredericia 2/6-30/6 og 21/8-28/9
MOK=MOK + CC + CC + WR + AC
Hamburg Alt - Fredericia fra 29/9 -
MOK=MOK + CC efter behov + CAR + AV

og englænderen og sønderjyden medføre ikke CAR eller WR
tog 33/64 Englænderen som er rubiceret som bådtog eller eksprestog
Nyborg - Esbjerg 4/6-28/9 : MK/FK=AV=AC*=CC*=AD/AY=MO, * visse dage og perioder
Nyborg - Esbjerg fra 29/9 tog 33/64 Englænderen
MOK=AD/AY=MO

Sønderjyden "sort" lyntog 63/38
Nyborg - Sønderborg/Tinglev
MO(K)=AC=CC=MO, her igen en MO til/fra Tinglev

det var så lidt mere, vender tilbage hvis jeg falder over mere efterhånden som jeg får gravet mig igennem kasserne

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Restaurantvogn CAR - pladsering i vognstammen

af Steff, 26/6 2012, 16:06 (4320 dage siden) @ h087

Godeftermiddag!

Rart at se at Henning er vågnet lidt op og fået set dyngerne af papirer igennem. Så skal der konkluderes meget groft, kan CAR nr. 1283 stadig ikke anvendes med MO/MOK, da den udgik fra vk efter omb. og blev anvendt fra K62s.
Hvis Søndersø har andre udgaver i 12xx serien kan kun 1281, 1282, 1284 og 1285 lige have haft en MO/MOK svingom i 1961.
Men for hel..... da, hvor er vi ude i insektformering:-)
Men med 104x nr. kan alle anvendes. Mener så at indretningen er forkert, men igen noget med insekt.......

Fortsat god dag til alle.

Steff

Restaurantvogn CAR - pladsering i vognstammen - opr med CAR

af h087 ⌂, bagsværd, 26/6 2012, 23:27 (4320 dage siden) @ Steff
redigeret af h087, 26/6 2012, 23:41

Hej

tager kun noget om oprangeringer, CAR varianter og numre indretning er virkeligt noget insektformering, så skal lige graves DRM tegn, HP tegn, DRM tillæg igennem

men nogle oprangeringer med CAR i stammen kan så laves pt
her først fra 1953 og der kan så også komme noget fra 1957, 1961 og 1967

Ab : Aalborg
Ar : Aarhus
Es : Esbjerg
Fa : Fredericia
Fh : Frederikshavn
Kh : København
Ng : Nyborg

§ ikke lørdag
§§ kun lørdag
* ikke søn og Helligdage
** kun søn og helligdage
! ikke mandage
!! kun mandage
? efter behov
Hv hverdage

1953

tog 95 Ng - Ar
E maskine Ng - Ar
EA Kh - Fh
WL M3/ZS Kh - Fa og videre med tog 342 Fa - Es
WL M3/Zs Kh - Ab
AC Ng - Fh
CM Ng - Fh
CM Ng - Fh
CM Ng - Fh **
CM Ng - Ab §§!!
WL Fa - Ar - er kommet med tog 76(Hamburg Ekspress) Hamburg - Fa, CIWL type S og Y kan bruges

Tog 95 Ar - Fh
E maskine Ar - Fh
AV Ar - Ab §*
CAR Ar - Ab
CM Ng - Ab §§!!
CM Ng - Fh **
CM Ng - Fh
CM Ng - Fh
AC Ng - Fh
WL M3/ZS Kh - Ab
EA Kh - Fh
DB Ar - Fh - kommet med tog 2001/3001 fra Kh

Tog 23 Ng - Ar
R maskine Ng - Ar
DC Kh - Fh 17/5-19/6 og Ng - Fh 20/6-9/8 og Kh - Fg fra 10/8
CM Ng - Fh §§
CM Ng - Fh
AC Ng - Fh
CM Ng - Fh
CAR Ng - Ab
CM/CD Ng - Ab påtænkt/planlagt CD, men blev vist ikke gennemført
CM Ng - Ar §§
CM Ng - Fa §
CM Ng - Fa og videre med tog 380 Fa - Es
AR Ng - Fa og videre med tog 380 Fa - Es
Nyborg reserverer 1 kupe 1 kl og 1 kupe fkl til kvinder med småbørn
jvnf om CD

tog 23 Ar - Fh
R maskine Hv (E maskine) ** der er så set foto af T maskine brug ved Hjørring på Hv
CM/CD Ng - Ab påtænkt/planlagt CD, men blev vist ikke gennemført
CAR Ng - Ab
CM Ng - Fh
AC Ng - Fh
CM Ng - Fh
CM Ng - Fh §§
DC Kh - Fh 17/5-19/6 og Ng - Fh 20/6-9/8 og Kh - Fg fra 10/8
DC vognen benyttes ikke af postvæsnet Ar - Fh
jernbanegodsrummet skal vende op til persondelen

forts med tog 25 osv såfremt der skulle være interesse for det ... så ...

mvh
henning h087
PS : WL M3/ZS er de i 1926 på Skandia byggede sovevogne 3010-3014
numrene 3015-3017 fra samme serie/byggested blev overflyttet til Kina i 1937

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Restaurantvogn CAR - pladsering i tog 25, 1953,

af h087 ⌂, bagsværd, 27/6 2012, 14:42 (4319 dage siden) @ h087
redigeret af h087, 27/6 2012, 14:56

hej

Hj : Hjørring
HP : Hjørring Privatbaner

og forsat fra forrige tog 23 og tog 95
men her tog 25

tog 25, 20/6-9/8 Ng - Ar
E maskine, Ng - Ar, tur 30A
DC, Kh - Fa, Jernbanegodsrummet skal vende op til persondelen
CB, Ng - Fh
CA, Ng - Fh
CD, Ng - Fh
AC, Ng - Fh, Nyborg H reserverer 1 kupe for kvinder med småbørn
AV, Ng - Hj og videre til Hirtshals med HP
CB, Ng - Hj og videre til Hirtshals med HP
CAR, Ng - Ab
CA, Ng - Ab
CA, Ng - Ab, beskiltes Aarhus H

tog 25, 20/6-9/8 Ar - Ab
E maskine, Ar - Ab, tur 30A
CA, Ng - Ab
CA, Ng - Ab
CAR, Ng - Ab
CB, Ng - Hj og videre til Hirtshals med HP
AV, Ng - Hj og videre til Hirtshals med HP
AC, Ng - Fh
CD, Ng - Fh
CA, Ng - Fh
CB, Ng - Fh
DC, Kh - Fh

Tog 25, 20/6-9/8 Ab - Fh
P maskine, Ab - Fh, tur 35
CB, Ng - Hj og videre til Hirtshals med HP
AV, Ng - Hj og videre til Hirtshals med HP
AC, Ng - Fh
CD, Ng - Fh
CA, Ng - Fh
CB, Ng - Fh
DC, Kh - Fh

Tog 25, øvrige tid Ng - Ar
E maskine, Ng - Ar, tur 30A
DC, Kh - Fh, Jernbanegodsrummet skal vende op til persondelen
CB, Ng - Ar
CB, Ng - Ar
CD, Ng - Fh
AV, Ng - Fh
CAR, Ng - Ab
AC, Ng - Ab, Nyborg H reserverer 1 kupe 1 kl til kvinder med småbørn
CA, Ng - Ab
CA, Ng - Ab
CA, Ng - Ab §§

Tog 25, øvrige tid Ar - Ab
E maskine, Ar - Ab, tur 30A
CA, Ng - Ab §§
CA, Ng - Ab
CA, Ng - Ab
AC, Ng - Ab
CAR, Ng - Ab
AV, Ng - Fh
CD, Ng - Fh
AV, ArHavn - Fh, Aarhus H reserverer 1 kupe 1 kl og 1 kupe fkl til kvinder med småbørn
CME, ArHavn - Fh, godsrummet skal vende op til DC vognen
DC, Kh - Fh

Tog 25, øvrige tid Ab - Fh
P maskine, Ab - Fh, tur 35
AV, Ng - Fh
CD, Ng - Fh
AV, ArHavn - Fh
CME, ArHavn - Fh
DC, Kh - Fh


forts med flere tog med CAR indsat

mvh henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale
Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak