McK stopper produktionen

af FlemmingM @, Næstved, 21/7 2026, 17:20 (24 dage siden)

Nedenstående er fra Kystbanens hjemmeside i dag:

Trist meddelelse: McK har nu meldt officielt ud, at de afvikler al deres modeltog

Det betyder i første omgang, at vi ikke kan få leveret flere varer fra dem, og at hjemmesiden er lukket ned. Hvad der kommer til at ske med de varer, som er på lager + alle de mange gode forme, ved vi på nuværende tidspunkt ikke

Men men men: Der kommer en sidste omgang ME lokomotiver i næste uge:

McK 0127 ME 1504 Rød/sort, 1986-2002
Som McK 0121 (ME 1505) men lange bøjler og optrukne striber

McK 0128 ME 1512 Rød/sort, 2000-2006
Langt førerhus, tigerstriber, ATC, TRIT, lange bøjler, små numre

McK 0129 ME 1511 Folieret blå, 2006-2009
Lange bøjler, gl. taglukning, ATC, optrukne striber

McK 0130 ME 1523 Blå, 2017-2021
TRIT, greenspeed, EVN-numre

McK 0131 ME 1536 Rød, 2017-2021
Helrød, store numre på fronter

McK 0132 TME 1535 Fra 2025
Model Ungarn

McK stopper produktionen

af Nordexpress, 22/7 2026, 13:20 (23 dage siden) @ FlemmingM

Tjah, det er vel en fornuftig beslutning, nu DSB har lært / fået besked på at anskaffe velafprøvet standardmateriel, som svarer til andre baners materiel.

Varianterne til de danske modelbaner vil de øvrige fabrikanter sikkert snart tage sig af.

Og så figurerer DEKAS vel i baggrunden.

McK stopper produktionen

af Jesper L.A. @, 28/7 2026, 17:32 (17 dage siden) @ Nordexpress

Generelt er det da trist, at en dedikeret leverandør af flot, korrekt og velkørende danske modeller, der må siges at have sat nye standarder for, hvad man kan forvente af seriøst modeltog, lukker forretningen. For mit vedkommende var det McK's produkter, som fik mig i gang med modeltog igen efter ikke at have dyrket det siden jeg var dreng i start-80'erne.

Når det er sagt, så kan det være, at en lukket dør kan betyde, at andre døre åbner sig. Som en anden skriver, så har Dekas vel nu mulighed for at udbrede produktporteføljen (uden at jeg dog kender til aftaler og vilkår mellem Dekas og McK). Der kommer også meget dansk, i hvert fald på vognsiden, fra ACME. Og hvem ved, måske er der nogen, som ser et marked nu, hvor de ikke skal konkurrere med McK?

Vi mangler f.eks. stadig en dansk Köf med tidssvarende teknik som powerpack, lyd, telex... Og selvom Togmodelles MH er meget flot, så kunne en moderne model da være interessant. Også mht. vogne er der basis for meget spændende.

Så vel er det en trist melding. Men lad os se, om det åbner andre døre.

/Jesper

McK stopper produktionen

af bygger01, Herning, 28/7 2026, 19:44 (17 dage siden) @ Jesper L.A.

Du skal se - det går nok - der er altid noget modeltog til salg, fordi vi gamle skal jo dø - og det gør vi - og så dukker der altid noget frem som padder i skovbund !

Næsten alt er lavet i H0 !

Når Heljan kommer med Frich Firkant, så er endnu en model dækket ind ...

Det værste ville være for Dig, at du tilhører de gamle, og du ikke opnår at finde det, som du har søgt efter ...

--
Jørgen Steffensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak