Digitalisering af tidsskriftet Spor og Baner

af AndersRK ⌂, Skovlunde, 14/7 2026, 09:34 (31 dage siden)

Efter aftale med redaktør Flemming Søeborg er jeg gået i gang med en digitalisering af samtlige 75 numre af Spor og Baner.

Indgangen til arkivet bliver denne side. Fra en underliggende side kan de enkelte numre downloades i søgbar PDF format, og fra en anden underliggende side kan der søges på tværs af alle numre, ligesom der bliver en samlet indholdsfortegnelse, der kan filtreres efter årgang, nummer, forfatter og kategori. Første årgang (2012) ligger allerede klar, men fritekstsøgningen afventer, at Google får indekseret filerne (det kan åbenbart tage uger).

Jeg indsætter også lige direkte links til de seks numre i første årgang:

--
[image]

af marrix, 14/7 2026, 14:05 (31 dage siden) @ AndersRK

Dejligt initiativ, stor respekt for det.

Men det havde nu været lækkert og smart, hvis det blev lagt her på Signalposten hvor både Lokomotivet, Modelbanenyt og Signalposten allerede ligger elektronisk.

- Martin

af bygger01, Herning, 16/7 2026, 20:56 (29 dage siden) @ AndersRK

Fint at du "gider", og så skal du være ligeglad, hvor "depotet" er ....

Så tak for det !

--
Jørgen Steffensen

af Steff, 17/7 2026, 14:01 (28 dage siden) @ bygger01

Kære alle, helt enig i bemærkningerne!!

Dejligt initiativ med at digitalisere ”Spor og Baner”, så alle har adgang til dette.

Jeg er helt enig i, at det ville være dejligt med ET samlet sted, MEN, dels er det jo op til rettighedshaveren og sekundært, skal det jo "gennem maskinen og digitaliseres". Det kræver jo både personale, tid, LYST, evner (maskinel) og plads. Altså ikke bare.

Faren ved de fleste af disse platforme er dog, at hvis der ikke er taget højde for platformens (efter)liv og indhold ved både det ene eller det andet, kan det hele forsvinde ud i den blå luft ved manglende betaling/uheld/dødsfald/uvenskab mv.

Generelt er vi jo i den situation, at samlinger af jernbanehistorie, især billeder, af mange årsager – bl.a. også gamle latterlige personlige forhold - er spredt ud over det ganske land. ”Jeg vil ikke”, ”arvingerne siger”, ”jeg kan ikke lide”, ”det skal andre ikke have glæde af”, ”det skal brændes og må ikke komme til Jernbanemuseet, fordi da Ruder Konge var knægt…” o.s.v.
Sidst er der så de samlinger af intern art (f.eks. fra statslige- og private tjenester og afdelinger mv.), der mere eller mindre lovligt er samlet af privatpersoner og kun bliver delt til de frelste rettroende udenfor museer og klubber/samlinger.

Ind til videre kan jeg løseligt finde arkivalier af forskellige kategorier ved/hos, Jernbanekilder, Banebasen, Dansk Jernbanearkiv, Jernbanen, Signalposten, Sporskiftet, Facebook grupper, lukkede som offentlige, Skinnebøger, Arkivet for Jernbaner og nu også Ringgaard. Alt sammen prisværdigt, men svært at navigere rundt i på tværs.

Jeg TROR der ER prøvet med en fællesnævner og her er Banebasen da et godt eksempel.

Om det kan løses ved jeg ikke. P.t. er de sidste og tidligere tiders største hindring, de gamle mænd i ”Plusfours”. ternede strømper, brune solide travesko, livremmen under brystet og alpehue ved at være uddøde. Så det er måske bare et spørgsmål om tid;-) ?

Tak for initiativet og digitaliseringen!

Steff

af Adam Møller, 18/7 2026, 13:36 (27 dage siden) @ Steff

Ind til videre kan jeg løseligt finde arkivalier af forskellige kategorier ved/hos, Jernbanekilder, Banebasen, Dansk Jernbanearkiv, Jernbanen, Signalposten, Sporskiftet, Facebook grupper, lukkede som offentlige, Skinnebøger, Arkivet for Jernbaner og nu også Ringgaard. Alt sammen prisværdigt, men svært at navigere rundt i på tværs.

For at gøre uoverskueligheden totalt, kan der til din opremsning også nævnes digitaliseringen af de sidste numre af Vido Hribars modelbaneblad BANEN ON-LINE på en helt anden platform:
https://www.pilentum-television.com/da/modeltog-banen-online.htm

af Steff, 18/7 2026, 14:18 (27 dage siden) @ Adam Møller

Hej Adam

Tak for informationen, nu er listen over digitaliserede tidsskrifter vel efterhånden også ved at være fuldendt! Skal så lige huske hvor bladene befinder sig:-)

Har også her idag fået at vide, at "Skinne bøger" s billedarkiv er givet væk til andre arkiver og således bevarede her. Ved dog ikke til hvem.

Tak for info og god weekend til alle, med eller uden vand foroven!

Steff

af AndersRK ⌂, Skovlunde, 19/7 2026, 08:09 (26 dage siden) @ Steff

Jeg har ikke rigtigt vidst, om jeg skulle forholde mig til de fremførte synspunkter, men der er jo tale om relevante bekymringer, så jeg har valgt at gøre det. Grundlæggende synes der at være to af slagsen, så lad mig håndtere dem hver for sig:

• Det ville være praktisk, hvis alle digitaliserede tidsskrifter var at finde samme sted. Det er jeg fuldstændig enig i, og når jeg valgte at skrive om mit digitaliseringsprojekt i netop dette forum, var det fordi jeg antog, at det er her interesserede brugere færdes. Den fælles indgang til alle tidsskrifterne kan dog etableres af Signalpostens webmaster på fem minutter. Det kræver blot at menuen "Tidsskrifter" i bjælken foroven får tilført endnu to punkter: "Banen Online" og "Spor og Baner". Førstnævnte linker til Vido Hribars online numre af "Banen" og sidstnævnte til mit eget site med "Spor og Baner". Vil man gøre lidt ekstra ud af det, kan der på Signalpostens forside tilføjes et par sætninger om de nye links. Dermed har vi øjeblikkeligt en samlet indgang til alle fem blade.
  • Hvad sker der, når jeg stiller træskoene, bliver sur, glemmer at betale for mit webhotel eller bare ikke gider mere? Igen er det en uhyre relevant diskussion, som jeg meget gerne medvirker til at løse. Jeg mener dog, det først og fremmest er Flemming Søeborg, der ejer materialet, så i samme øjeblik, jeg er færdig med digitaliseringen får han overdraget al materialet (de rå scanninger, de konverterede filer i høj opløsning, de OCR behandlede filer og de komprimerede, som er dem der ligger offentligt på mit site), hvis han da vil have det. Den dag jeg så ikke mere kan eller vil drive arkivet, kan andre (med Flemmings tilladelse) gøre med det, hvad de vil. Jeg indgår også meget gerne i en drøftelse af, hvordan et sådant problem kan tages i opløbet. Jeg tager bestemt ikke Flemmings materiale som gidsel.

Måske skal jeg også forklare, hvad der egentlig ligger bag digitaliseringsprojektet, Jeg skrev en lille artikel på mit eget site om modelbanetidsskrifter i Danmark. I forbindelse med dette arbejde ærgredes jeg over, at hverken Banen (de første 124 numre) eller Spor og Baner findes online. Da Vido Hribar desværre er død, kunne jeg ikke kontakte ham, men jeg skrev til Flemming Søeborg og spurgte, om han ikke havde overvejet at gøre bladet tilgængeligt online. Han svarede, at det havde han ikke overskud til, men jeg var velkommen til at gøre det selv. Da jeg lige er gået på pension, har jeg bedre tid, og jeg syntes efter lidt eftertanke, at du kunne være et spændende projekt at gennemføre. Derfor tilbød jeg Flemming at gøre det, hvilket han accepterede.

--
[image]

af Steff, 19/7 2026, 14:27 (26 dage siden) @ AndersRK

Kære Anders

Kæmpestor ros for dit arbejde med at digitalisere Spor og Baner samt ikke mindst, de tanker du har gjort dig og her offentliggør.

Det er vel "bare" op til Tommy (der jo er radaktør og læser dette) at - hvis han altså vil og synes det er en god ide - rette henvendelse til dig/Flemming og få diverse genveje/links til at virke under "Tidsskrifter" på denne side.

Så kunne det jo være, at de tidsskrifter der ligger under "Tidsskrifter" på "Jernbanearkivalier", OGSÅ kunne komme under samme hat. Dette skulle jo også kunne lade sig gøre, da der jo IKKE er økonomiske interesser i disse udgivelser mere. Det synes vel også de flinke folk på Jernbanearkivalier ik´?

Og Wupti alle links samlede et sted, smart og til glæder for alle jernbaneinteresserede, om det er stort eller i model.

Bedste hilsener

Steff

af AndersRK ⌂, Skovlunde, 17/7 2026, 16:08 (28 dage siden) @ AndersRK

Så er også årgang 2013 klar på startsiden. Det drejer sig med andre ord om numrene fra 7 til 12. Status er, at de kan downloades og tilgås via indholdsfortegnelsen, hvorimod fritekstsøgningen på tværs af det hele afventer Google's indeksering (i skrivende stund er to af de 12 numre indekseret). Som sidst bringer jeg også lige direkte links til de seks nye PDF filer:

--
[image]

af bygger01, Herning, 19/7 2026, 11:08 (26 dage siden) @ AndersRK
redigeret af bygger01, 19/7 2026, 11:26

Flot at du gør det, og jeg kunne følge med.

I hæfte 10 var der en god ide i artiklen om benzinstationen, hvor der blev vist en stander med knallertbenzin, så den er der begyndt på. Glasset skal noget tyndt - 0,6mm - lysleder med side glowe, og så med en gul LED forenden nedenunder med rimeligt svagt lys. Det skal ligne det glas med 1 liter adskillelser.
Var der ikke 2 hjul på og et håndtag, og det hele virkede som en sækkevogn. Der skal også en sort slage på.

Jeg har også fulgt linket til Frisporet, og her synes jeg at bogstaverne godt kunne være en smule større ( er checket på PC & iPad ).

--
Jørgen Steffensen

af AndersRK ⌂, Skovlunde, 19/7 2026, 14:07 (26 dage siden) @ bygger01
redigeret af AndersRK, 19/7 2026, 14:54

Jeg har også fulgt linket til Frisporet, og her synes jeg at bogstaverne godt kunne være en smule større ( er checket på PC & iPad ).

Først forstod jeg ikke rigtigt, hvad du mente med denne bemærkning, indtil det gik op for mig, at du refererer til linket til start siden på mit eget site (som ikke er Frisporet). Specielt på PC er jeg enig i, at skrifttypen virker for lille, hvorimod jeg egentlig er ganske godt tilfreds på mobile enheder. Jeg skriver mig bag øret, at jeg skal have set på skriftstørrelsen til visning på PC. Det bliver dog først, når det hele ellers er på plads.

Tilføjelse: Hvorfor udsætte til senere, hvad man kan gøre med det samme? Jeg har forsøgsvist sat skriftstørrelsen til brug på store skærme (PC) lidt op!

--
[image]

af bygger01, Herning, 19/7 2026, 16:10 (26 dage siden) @ AndersRK

Jeg troede faktisk at det var Frisporet, men inden jeg opdagede dit skriv, var jeg kravlet videre igennem en damplokomotiv oversigt og undret mig over de lidt mærkelige silhuetter indtil det gik for mig at det var Lego …..

Flot ( og din hjemmesides adresse er sendt videre til min søn, der arbejder på Lego ) !

--
Jørgen Steffensen

af FS1954, 19/7 2026, 16:29 (26 dage siden) @ bygger01

Det glæder mig, at artiklen med knallertstanderen faldt i god jord - jeg har ellers aldrig set den i H0-model. Idéen med indirekte lys i glasset er fin, så forhåbentlig lykkes det for dig. Det stemmer, at standeren havde to små hjul, vistnok masive gummihjul samt et håndtag og en tynd, sort slange.

Hvad skriften på min hjemmeside www.frisporet.dk angår, er det noget, der skete 'af sig selv' i løbet af foråret, og i årenes løb er den gradvist blevet mere og mere dysfunktionel, så den lakker mod enden. I stedet kan jeg henvise til Facebook-forummet "Modeltog på auktion & salg", hvor jeg har mange ting liggende, og mere kommer til efter sommerferien (tog, biler, huse, byggesæt, småting m.v.). God fornøjelse.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

af bygger01, Herning, 22/7 2026, 12:07 (23 dage siden) @ bygger01

[image]

Så er prøveopstillingen færdig.

Der mangler en blå top til glasset + en slang.

Lyslederen bliver naturligvis længere, når den skal installeres på den gamle Pola benzinstation!

+ da jeg så billedet, så skal der lige klattes lidt med den blå farve ……

--
Jørgen Steffensen

af bygger01, Herning, 24/7 2026, 16:50 (21 dage siden) @ bygger01

Er lige nu løbet ind i lidt modvind, fordi sideeffekten forsvinder hurtigere end jeg troede.

Så nu skal jeg til at grave op i 120 mm styropol for at bunden af servicestationen / noget være svineri….

Som overgang fra LED til lyslederen bruger jeg normalt noget træ, hvor den gule LED bliver begravet i træet, og lyslederen bliver stukket ind i den anden ende og ned mod det øverste af LED’en

Mon der er en bedre måde at gøre det ?

--
Jørgen Steffensen

Så sælges der også knallert benzin

af bygger01, Herning, 30/7 2026, 17:40 (15 dage siden) @ bygger01

[image]

Så kan der tilbydes benzin med olie til knallerter …

Der kom en lille dut på toppen og nu er der ikke meget lys på !

Mon det er fordi jeg har malet toppen ?

--
Jørgen Steffensen

af krabsen, 31/7 2026, 11:49 (14 dage siden) @ bygger01

[image]

Så kan der tilbydes benzin med olie til knallerter

Men løber det ikke ud, når pumpen ligger ned?

(jeg er gået...)

af bygger01, Herning, 31/7 2026, 12:04 (14 dage siden) @ krabsen

Da jeg med en negl fjernede maling på toppen og lyset kom igen, så kom der lidt lys ud af siden / mærkeligt……

--
Jørgen Steffensen

af AndersRK ⌂, Skovlunde, 22/7 2026, 10:58 (23 dage siden) @ AndersRK

Så er også årgang 2014 klar på startsiden. Det drejer sig med andre ord om numrene fra 13 til 18. Status er, at de kan downloades og tilgås via indholdsfortegnelsen, hvorimod fritekstsøgningen på tværs af det hele afventer Google's indeksering (i skrivende stund er to af de 18 numre indekseret). Som sidst bringer jeg også lige direkte links til de seks nye PDF filer:

--
[image]

af AndersRK ⌂, Skovlunde, 26/7 2026, 10:26 (19 dage siden) @ AndersRK

Samtlige 75 numre ligger nu tilgængelige til download. Startsiden findes stadig på samme adresse.

Lige nu er det kun til og med nummer 30, at der er genereret digitale indholdsfortegnelser, men arbejdet med dette fortsætter stille og roligt, indtil det er slut. Vil man følge status på projektet, kan det ske her, hvor også hele processen er beskrevet.

God læselyst!

--
[image]

af bygger01, Herning, 26/7 2026, 10:44 (19 dage siden) @ AndersRK

Når hele den kopiering er slut, og man vil kigge et X, men ikke kan huske, hvor Spor & Baner er gemt, kunne der så ikke under tidsskrifter her på Signalposten komme et link til deres "gemmested" ?

Så er der vel lidt at hente for alle parter .....

--
Jørgen Steffensen

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 26/7 2026, 21:35 (19 dage siden) @ bygger01

Når hele den kopiering er slut, og man vil kigge et X, men ikke kan huske, hvor Spor & Baner er gemt, kunne der så ikke under tidsskrifter her på Signalposten komme et link til deres "gemmested" ?

Så er der vel lidt at hente for alle parter .....

Således...

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

af bygger01, Herning, 27/7 2026, 17:20 (18 dage siden) @ Tommy Nilsson

Flot …

--
Jørgen Steffensen

af Steff, 27/7 2026, 18:18 (18 dage siden) @ Tommy Nilsson

Kære alle tre.

Tak for at lade bladet digitalisere, for at scanne og sidst et link til alle de andre udgivelser, skønt og nemt:-)

Det må være svært at finde noget at brokke sig over:-D

Steff

af FS1954, 27/7 2026, 14:26 (18 dage siden) @ AndersRK

Jeg vil godt allerede nu takke Anders mange gange for at have påtaget sig det store arbejde med at scanne alle numre af Spor og baner og lægge dem til rådighed for alle, og også tak til Tommy, som har hjulpet med til at gøre bladet alment tilgængeligt.

Ved skæbnens ironi har jeg netop modtaget en større stak returblade fra Sporvejhistorisk Selskab, og dem samt min egen restbeholdning står nu til rådighed for dem, der måtte mangle et eller flere fysiske numre af bladet og gerne vil have suppleret samlingen.

Som en sidste gestus kan bladene afhentes hos mig uden beregning, men vil man have et eller flere sendt, vil jeg gerne have portoen betalt.

Følgende numre er d.d. til rådighed - men der er kun ét, højst to eksemplarer tilbage på listen. Det er følgende numre:

6, 11-41, 44-46, 49-54, 58, 60, 63, 66, 68-71, 73, 75. Med forbehold for tyrkfjel og udsolgte numre.

Det er altså først-til-mølle-princippet, der gælder her. Eventuel rest vil blive makuleret senest den 1. spetember 2026.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg
SS1954

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak