Nyt fra Heljan/Accurascale

af FS1954, 30/6 2026, 22:55 (21 dage siden)

Så ser det ud til, at der sker noget stort - dags dato har jeg modtaget en faktura på levering af to stk. OHJ/HTJ-Frichs Firkanter fra Heljan/Accurascale, så de må meget snart være klar til levering.. Så snart, at de ankommer hertil, vil jeg lave en nøjere beskrivelse af dem på www.sporogbaner.dk, som har ligget ret stille her i den ulidelige klimaændring.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

af bygger01, Herning, 2/7 2026, 20:35 (20 dage siden) @ FS1954

Den ulidelige klimaændring.

Er det en mentale solkurve ....

--
Jørgen Steffensen

af Niels @, 5/7 2026, 12:11 (17 dage siden) @ Ole Pedersen

Hej.
Blot et spørgsmål. Jeg mener at have læst på forummet, at firkanterne produceres i 1/72 (00) og ikke i H0. er det sådan?

venlig hilsen Niels

af Skott, 5/7 2026, 13:06 (17 dage siden) @ Niels

Mon ikke, de kommer i H0 (1:87)? ;-)

Hvad skulle englænderne have af interesse i firkanterne?

--
Med venlig hilsen

Skott

af FS1954, 6/7 2026, 08:32 (16 dage siden) @ Steff

Ak ja - jeg har netop fået at vide af Heljan, at produktionen endnu ikke er gået i gang, og at modellerne først ventes i 1. kvartal 2027, så vi må afvente med spænding.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

af bygger01, Herning, 6/7 2026, 12:26 (16 dage siden) @ FS1954

Du startede Firkant indlægget med skrive om en faktura og nu med en leveringstid på 3 kvartaler …….

Hvordan hænger det sammen.

--
Jørgen Steffensen

af FS1954, 6/7 2026, 20:05 (16 dage siden) @ bygger01

Der må vist være tale om en proforma-faktura - af tekniske årsager har jeg ikke kunnet 'forfølge' den, men fik i stedet den nævnte meddelelse fra Kim Nannestad, der beroligede mig med, at den ikke skulle betales nu.

I øvrigt bragte Fyens Stiftsdtidende i dag et helsides interview med Kim Nannestad og hans overvejelser i forbindelse med salget af familievirksomheden - måske kan den findes på fyens.dk - jeg så den på lysavisen i Odense og senere i den trykte avis.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

af bygger01, Herning, 10/7 2026, 16:25 (12 dage siden) @ AndreasM

Den reklamen lover ikke for meget, når man får kigget på de forskellige billeder ….

--
Jørgen Steffensen

af Niels @, 7/7 2026, 01:03 (15 dage siden) @ Niels

Hej Igen,

Jeg læste en tråd startet 26/3 2026 om "Heljan solgt". Her fremgår det i de sidste kommentarer, at producenten laver firkanterne i 00. Og dekoderne anbringes i en "Geisterwagen" med ordentlig højtaler. At producere modeltog i 1/87 og så have varierende størrelsesforhold på længde, højde og drøjde, har både Märklin, Fleischmann, Roco o.a. gjort i tidens løb. Men er det sådan at en firkantet overdel er i 00, så mister jeg lysten til en firkant uden at være nittetæller. En 00-firkant vil nok synes for stor i forhold til min HFHI-sputnik i 1/87 (Dantrain) :)

Venlig hilsen
Niels

af Steff, 7/7 2026, 09:34 (15 dage siden) @ Niels

Kære Niels

Læs dette tidligere link, der står tydeligt størrelse H0 flere steder BÅDE på dansk og engelsk:

https://heljan.dk/blogs/nyheder/a-first-look-at-decorated-frichs-firkant-and-danish-mod...

Og hvorfor skulle Heljan/Accurscale dog pludselig springe i målet og fremstille en DANSK model i det engelske mål 00? Så bliver der jo slet IKKE solgt en model i Danmark, da størrelserne jo IKKE passer sammen, vel? 00 er jo 1:76, altså STØRRE i målene (længere og højere) bortset fra sporvidden.

Steff

NB: Hvornår så skidtet kommer er en anden historie, men læs tråden(e) her eller på søstersiden.

af Steff, 7/7 2026, 13:11 (15 dage siden) @ Torbjørn C.

Hej Torbjørn

OK:-D

Steff

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak