Lukninger
Den store, tyske modeltogsforretning BWBahn i München lukker nu - lukningen er fastsat til den 21. juni 2026. Det er blot den seneste i rækken af butikslukninger - for kort tid siden var det den mindre kendte, franske butik "La Maison des Trains", der lukkede deres fysiske butik i Colmar, og desværre peger pilen mere og mere i den retning.
Jeg undrer mig tit over de kolossale mængder af 'nyheder', der konstant præsenteres - spraglede ellokomotiver med den ene opsigtsvækkende bemaling efter den anden., genoplag af gammelkendte modeller samtidig med en stedse mere udviklet produktion af nye modeler med avancerede funktioner og hidtil uhørte grader af detaillering. Er der virkelig et marked for alle disse modeller? I udenlandske magasiner læser jeg mange indlæg fra læsere, der har opgivet at følge med, når nye modeller af lokomotiver forlængst har passeret den økonomiske smertegrænse for dem. Er modeltog blevet en luksus for de velbjergede?
Samtidig bugner det med brugt modeltog - man kan formelig vade i modeltog. Samlinger opløses og spredes for alle vinde. Men, som en Märklin-medarbejder engang sagde til mig: "Så længe, der kører tog, vil der være interesse for modeltog" (og her mente han selvfølgelig Märklin). Så mon ikke modeljernbanen overlever, trods nedgang, ekstremt høje priser og lukninger? Jeg tror det, men det bliver ikke allemandseje i fremtiden - "for de sjældne faa, som vor Gave forstaa" (frit efter Adam Oehlenschläger).
Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg