Lukninger

af FS1954, 8/6 2026, 22:17 (43 dage siden)

Den store, tyske modeltogsforretning BWBahn i München lukker nu - lukningen er fastsat til den 21. juni 2026. Det er blot den seneste i rækken af butikslukninger - for kort tid siden var det den mindre kendte, franske butik "La Maison des Trains", der lukkede deres fysiske butik i Colmar, og desværre peger pilen mere og mere i den retning.

Jeg undrer mig tit over de kolossale mængder af 'nyheder', der konstant præsenteres - spraglede ellokomotiver med den ene opsigtsvækkende bemaling efter den anden., genoplag af gammelkendte modeller samtidig med en stedse mere udviklet produktion af nye modeler med avancerede funktioner og hidtil uhørte grader af detaillering. Er der virkelig et marked for alle disse modeller? I udenlandske magasiner læser jeg mange indlæg fra læsere, der har opgivet at følge med, når nye modeller af lokomotiver forlængst har passeret den økonomiske smertegrænse for dem. Er modeltog blevet en luksus for de velbjergede?

Samtidig bugner det med brugt modeltog - man kan formelig vade i modeltog. Samlinger opløses og spredes for alle vinde. Men, som en Märklin-medarbejder engang sagde til mig: "Så længe, der kører tog, vil der være interesse for modeltog" (og her mente han selvfølgelig Märklin). Så mon ikke modeljernbanen overlever, trods nedgang, ekstremt høje priser og lukninger? Jeg tror det, men det bliver ikke allemandseje i fremtiden - "for de sjældne faa, som vor Gave forstaa" (frit efter Adam Oehlenschläger).

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Lukninger

af Steff, 9/6 2026, 16:34 (43 dage siden) @ FS1954

Kære alle

Desværre undrer det mig ikke, da aldersgrupperne for hvilke toget (jernbanen), det at anvende jernbanen/rejse med tog som en naturlig del af ens liv er uddødende/interessen mindskes naturligt.
Det sker efterhånden, som det forrige århundredes mandlige befolkning født og opvokset i 1940´erne og ca. 40 år frem bliver ældre, mister interessen eller simpelthen falder bort.

Nutidens yngre og unge kender slet ikke til ”Etaternes virke” som var de regler man levede efter og var oplært i/med, i den almindelige dannelse man modtog hjemme, i skolen, læreanstalterne og på arbejdet. Statsbanerne, Post &Telegraf, Politi, militæret (almindelig værnePLIGT) og anden øvrighed. Det var det der var og det virkede (eller også var man utilfreds og holdt sin kæft).

Nye interesser for unge er naturligt kommet til, da mulighederne/tiden og samfundet i al almindelighed er ganske og aldeles ændret i forhold ”til de gode gamle dage”.
At DSB modtager et nye elektrisk lokomotiv er ikke det man skriver om, taler om i Radioavisen eller ser på ”Danmarks Radio TV”, mens man lytter til ”Giro 413”, det er en note et eller andet sted. Det man så SKRIVER OM, er når skidtet ikke virker, der bliver skrevet meget!

Og så er holdningen til det man kan købe, ændret blandt desværre mange – også ældre. Det skal være 110 % modelkorrekt med lyd (træk og slip i toiletterne), lys, røg og damp. Og så bliver man stopfodret med nye farvevarianter og modeller. Selv-byg, cross-kitting eksisterer ikke og mange forventer at firmaerne bare skal producere og vil ikke betale, hvad det egentligt koster.
Så det er jo efterhånden kun de ældre, der holder ved og de HAR allerede det de skal have, fremstiller lidt selv og betaler også HVIS der er noget man vil have.

Selvfølgelig er der YNGRE ILDSJÆLE der opstår og vil vide noget, undersøger, spørger og holder af MJ hobbyen, heldigvis for det, men de opvejer nok ikke frafaldet af de ældre!

Havde en interessant ”snak” med en Märklin ansat leder. Ja, H0 markedet vokser ikke, bliver ikke mindre, men står på et stade, de har været i mange, mange år. Til gengæld stiger interessen for Spor 1, altså de store dyre sæt til omkring 80.000 til over 100.000 kr. pr. sæt. Enkelte i Danmark køber dette diskret, men det STORE salg går i Tyskland, Østrig og ikke mindst Schweitz. Og det ER STORT! Men det er jo samlere og investering i stor skala (spor 1, ha, ha).

Steff

Lukninger

af bygger01, Herning, 11/6 2026, 19:41 (41 dage siden) @ FS1954

Alting har sin tid …..

Jeg hedder Jørgen og i 2026 er vi ca. 25000 tilbage mod 40000 år tilbage.

Det er samme for dem, som leger med modeltog, fordi der er alt for mange tilbud f.eks. i den digitale verden, så her der bliver også færre der leger med tog ( og der er bestemt også færre der lege cowboys og indianere, kender I en dreng, der ønsker sig et bælte med en revolver ), fordi udbuddet af underholdning er blevet meget større.

De unge har aldrig set den virkelighed, som vi kendte til med dampende sorte uhyre, der den gang blev oversat til pladen med en rondel og et enkelt vigespor.

Vores arvinger kommer til rode med anlæg af forskellig størrelse, der ender med at blive solgt i lots i flyttekasser, og så skal de endda pakke det ned ( måske er nogle af os så heldige, at få en reol på plejehjemmet , hvor vi kan sidde med vores legetøj og køre lidt frem og tilbage, men mon E maskinen kommer med ).

I kan tage blade med modeltog, også her det alternative ædt dem …..

Så det er i den fremtid, at branchen skal finde vej, og her vil vejen være fyldt op med forretninger & virksomheder, der har smidt håndklædet i ringen.

MEN selvom der nok trækkraft & vogne, skal der alligevel en Frich’s firkant - helst fra FFJ - ind i samlingen inden det slut med at købe ….

--
Jørgen Steffensen

Lukninger

af FS1954, 13/6 2026, 00:27 (39 dage siden) @ bygger01

Ja, Jørgen, det er så sandt, så sandt, som du har skrevet. Da jeg første gang besøgte et auktionshus tilbage i midten af 1990'erne, var jeg spændt på at se og opleve en rigtig auktion. Jeg havde mulighed for at forhåndskigge ned i kasserne - klodskasser - og det meste var standardvarer (Roco, Märklin, Fleischmann), men ind imellem kunne jeg dog skimte 'godbidder'.

Så gik auktionen i gang - og hvad skete? Kasserne blev udbudt i rasende tempo, mange røg for et par hundrede kroner, selvom mit dengang trænede øje kunne se, at der var værdier for mere i dem (især, hvis delene blev solgt enkeltvis). Men nej, det var masseudsalg, og den gamle myte om, at gammelt modeltog var en formue værd, blev i hvert fald for mit vedkommende aflivet der.

Jeg har siden været med ude for at se på dødsboer, og hvis der var tale om efterladenskaber hos en 'modelbanemand', var alle tog i reglen fjernet af arvingerne - der så kunne kæmpe med at få tingene solgt - og jeg har selv mange gange afvist at overtage samlinger af modeltog vel vidende, at de ville blive nærmest umulige at komme af med igen.

Og den store erkendelse kom i kølvandet på Covid-19, da jeg atter var på marked, for - hvor var alle de gamle, trofaste kunder blevet af? Væk var de - og dermed også samlerne af ældre, interne DSB-skrifter, rester af hele og halve modeller, halvfærdige huse - ting, der førhen vakte glæde og begejstring i øjnene hos samlerne og de håbefulde modelbyggere. Det var som om, at en hel generation blev udryddet ved den lejlighed (og jeg undskylder, hvis det lyder kynisk, men det var ikke desto mindre sådan, jeg oplevede det).

Was tun? I mine øjne er der ikke ret meget at gøre, andet end at nyde og glæde sig over det, man har, skille sig af med alt det overflødige og tænke på éns efterkommere. De stakler skal helst ikke stå med den vildfarelse, at der gemmer sig formuer i éns efterladenskaber. Ryd op, sælg ud. skær ind til benene, inden man drukner i hel- og halvfærdige modeller, skuffemodeller og almindeligt ragelse, som alligevel aldrig bliver til den model, man drømte om. Der er stadigvæk masser af virksomheder, som laver ønskemodeller - og på et eller andet tidspunkt er målet allivgevel fuldt.

Så nyd det, mens du kan, og håb på, at der stadig vil være et par hylder til overs til de kæreste modeller på din sidste, fysiske bolig. Jeg håber bare, at jeg kan blive ved med at glædes over modeltogene og nu og da stadig samle et plasticbyggesæt - som alligevel bagefter nok bare bliver smidt ud.

Med venlig hilsen og god fornøjelse med det hele - trods alt!

Flemming Søeborg

Lukninger

af UTJ, 14/6 2026, 10:51 (38 dage siden) @ FS1954
redigeret af UTJ, 14/6 2026, 11:15

Kære Flemming Ollerup

Det er en naturlig udvikling. Vectron og lignende med dyreprint er modeljernbanens fast fashion. Ellok med diverse folie og maling ses i nutiden og kan forstår af både ikke-modeljernbanenørdede ledere i branchen og af strøgkunder. MEN oplag er for nedadgående og antal bemalingsvarianter er for opadgående. Det stresser en forretning, som med hvert fejlkøb kommer til at hænge på mere lager, som binder kapital og måske endda når det realiseres, realiseres med tab eller mikromargen.

Jernbaneinteressen har altid haft et element af memory-lane. Man opsøger det forgangne, det man enten selv har i erindring eller det man bliver præsenteret for i billedbøger og anden præsentation. Og her er skiftet for længst sket fra trykte publikationer til viden via skærm. MEN det trykte indhold er langt fra fulgt med, blandt andet fordi ophavsretshaverne ser skærm som en konkurrent til papirudgaverne og anser skærm som pirateri, uanset hvordan. Så bliver jernbanehistorien pludselig til intet for den store del af populationen som henter sin viden ved at konsumere det som bliver præsenteret på skærmen, frit og gratis, men udvalgt og med den hensigt at fastholde og med reklamer til at finansiere gildet. Her har den traditionelle shop intet at stille op. Man kan halse bagefter og have salg via web-shop, men det er billigere uden forretningsvindue og leverandørerne kan være fristet til direkte salg for dels at have mere hånd i hanke med kundedialogen, dels skære et mellemled væk som æder 20-30 % af bruttoomsætningen.

Derfor ser du færre og færre nyudviklede produkter, særligt fra "de store" som jo netop voksede sig store ved høje startomkostninger ved modelproduktion og deraf mindre konkurrence. De kunne styre salget via forhandlere på bedste old style fashion, noget som med stigende konkurrence er stort set umuligt. De store er lider også, her stort overhead, og er tvunget til en helt anden kalkule end mindre virksomheder med langt færre faste omkostninger. Du ser kun få damplokomodeller, da ækonomien i dem er langt værre for ikke at sige katastrofal, set i forhold til et ellok. Og godsvogne er er stort set uinteressante: koster det samme i formomkostninger og kan endda kun sælges til ca halvdelen af en personvogn eller en brøkdel af et ellok med dyreprint.

Og derfor har forretningerne det svært. Nogle overlever, nye kommer trods alt til, men der skal være omsætning på alle hylder og interessante varer at komme efter. Spor 1 er måske stort, men stort målt på antal solgte ikke stort. Spor 1 lider af nøjagtig det samme som damplok i H0: dyre formomkostninger, små oplag og relativ lav margen. Men det ser man ikke når man står sammen med frænder, især ikke når man lige står netop dér hvor dlle de tyske spor 1 folk er samlet.......

--
ئۇلغىك

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969
Pris 170 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak