M/F Storebælt i model

af Ole Pedersen @, 10/4 2026, 16:53 (30 dage siden)

M/F ”Storebælt” i model.

Ugebladet ”Familie Journal” har en fast rubrik ”Alle tiders blad”, hvor man bringer pluk fra en bestemt årgang. I nummer 49, 2024 er der et indslag fra 1949: ”Gaver til kreative folk. Julen er den ideelle tid at få sig en hobby, lyder det i denne inspirationsguide til gaveideer.”

Blandt forslagene er en model af færgen ”Storebælt”

Artiklen er illustreret af et foto af ”en fin FJ-model”.

Mvh
Ole P

M/F Storebælt i model

af Per @, 10/4 2026, 19:47 (30 dage siden) @ Ole Pedersen

Hej Ole.
Har du mulighed for at uploade artiklen?
Mvh. Per

M/F Storebælt i model

af Krabsen, 10/4 2026, 20:32 (30 dage siden) @ Per

Hej Ole.
Har du mulighed for at uploade artiklen?

Mon ikke det kan give problemer med ophavsret - med mindre den er tilgængelig på bladets webside...

M/F Storebælt i model

af Ole Pedersen, 11/4 2026, 08:07 (30 dage siden) @ Krabsen

Enig!

Det omtalte indlæg består af en kort tekst, hvoraf det citerede er ca. halvdelen + foto.
Der er ikke tegninger og byggebeskrivelser.

Mit indlæg var tænkt som inspiration til skattejagt. Jeg kender ikke den oprindelige artikel.

Mvh

Ole P

M/F Storebælt i model

af Steff, 11/4 2026, 07:54 (30 dage siden) @ Ole Pedersen

Er det denne "letterede støvede", dog her FYN?

[image]
[image]
[image]

Fremstillet af indsatte i danske fængsler, sat i system og solgt gennem almindelige legetøjsforhandlere. Omfattede også meget andet trælegetøj.

Steff

M/F Storebælt i model

af ole pedersen @, 11/4 2026, 08:16 (30 dage siden) @ Steff

Nej det var ikke "fængselslegetøj".

Det var et hobbyprojekt. Indslaget nævner også, at man kunne lave modelflyvemaskine eller skovdekoration til modelteater.

Mvh
Ole P

M/F Storebælt i model

af Steff, 11/4 2026, 08:59 (30 dage siden) @ ole pedersen

Go´formiddag

Kender I det fra de gamle tegnefilm, hvor det ender galt og der med store blinkende røde bogstaver over hovedet på personen står "SUCKER"!!.
Sådan føler jeg mig nu, når man prøver at hjælpe med et - tror man - reelt spørgsmål, men så ufrivilligt deltager i en "gættekonkurrence" eller lignende.

Prøv næste gang at forklare os "SUCKERS" hvad tråden går ud på inden man bruger tid på at hive ting ned og fotografere mv.!!

Steff

M/F Storebælt i model

af Ole Pedersen, 11/4 2026, 12:05 (29 dage siden) @ Steff

Jeg beklager, hvis dette indlæg er uklart formuleret.
Som jeg skrev til Krabsen, er det tænkt son inspiration til skattejagt.

Min henvisning til fængselslegetøj er ikke en gættekonkurrence. Du stillede et relevant spørgsmål, som jeg besvarede.

SLUT HERFRA.

Mvh
Ole P

M/F Storebælt i model

af bygger01, Herning, 11/4 2026, 20:18 (29 dage siden) @ Ole Pedersen

Når du nu har startet en skattejagt, og der erklæres - vi giver op - så bør du også komme med løsningen ....

Du kan da ikke bare løbe væk !

--
Jørgen Steffensen

M/F Storebælt i model

af Michael Deichmann, 21/4 2026, 09:29 (19 dage siden) @ bygger01

Når du nu har startet en skattejagt, og der erklæres - vi giver op - så bør du også komme med løsningen ....

Løsningen er, at du (og Steff :-) ) bevæger jer ud i virkeligheden og opsnuser hele årgangen af Familiejournalen fra 1949 og finder de oprindelige artikler.

M/F Storebælt i model

af bygger01, Herning, 21/4 2026, 11:40 (19 dage siden) @ Michael Deichmann

Da der allerede er færge - Morsø - hvor kaptajnen har meddelt, at færgen snart er i havn, så skal jeg ud at lede efter det blad !

[image]

Og snart kommer der måger ved den lille kutter…..

--
Jørgen Steffensen

M/F Storebælt i model

af bygger01, Herning, 21/4 2026, 17:36 (19 dage siden) @ bygger01

Rettelse:

Da der allerede er færge - Morsø - hvor kaptajnen har meddelt, at færgen snart er i havn, så skal jeg IKKE ud at lede efter det blad !

--
Jørgen Steffensen

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak