Heljan solgt
af OleJuhl, 26/3 2026, 20:50 (23 dage siden) @ okhansen
Hmm, jeg kan ikke gennemskue om det er godt for os danskere.
En meget rodet meddelse på deres hjemmeside.
Nogen der ved hvad det handler om, på mig virker det som om det handler om UK marked.
Heljan solgt
af Morten.f.larsen1@gmail.com
, 26/3 2026, 23:57 (23 dage siden) @ OleJuhl
Hmm, jeg kan ikke gennemskue om det er godt for os danskere.
En meget rodet meddelse på deres hjemmeside.
Nogen der ved hvad det handler om, på mig virker det som om det handler om UK marked.
Der er i Danmark ikke længere noget, der hedder Heljan A/S. Selskabet er afhændet. Nyt navn SieMar A/S. Med al den kritik der gennem årene har været af Heljan, vil nogle nok mene, at det er godt for os danskere.
Heljan solgt
af sorensen_dk, 28/3 2026, 09:25 (22 dage siden) @ OleJuhl
Lyder som det sædvanlige marketing-BS fra firmaer der lige er blevet opkøbt.
Heljan solgt
af Steff, 27/3 2026, 08:29 (23 dage siden) @ okhansen
Go´formiddag
Jeg vil tillade mig at ønske HELJAN tillykke med salget, som en naturlig konsekvens af MJ markedets ændring herhjemme, færre MJ-købere og færre forretning/udbydere (og ofte lidt for kritiske kommentarer og ønsker).
Personligt kan jeg kun sige, at jeg – gennem bl.a. ”Lokomotivet” – har haft et godt, hyggeligt, udviklende samarbejde med i begyndelsen ”alle tre Heljanner” på Fyn, sidst nu Kim.
Det danske marked har længe været til at overse og det har derfor været naturligt at satse på England i de dér anvendte skalaer. Og så er interessen, viljen og købekraften væsentlig større end herhjemme. Og hvis man kan springe et fordyrende led over, er det jo til alles fordel. Vi får se om det lykkes.
Og husk, at uden HELJAN, nok ikke nogen danske modeller i 1:87, sidst også i spor 1.
![[image]](images/uploaded/2026032707281269c6318c5d8f9.jpg)
Forbilledet for en af de første 1:100 Heljanhuse til modelbanen, her beliggende på Gl. Køge Landevej.
Steff
Heljan solgt
af AndreasM, 27/3 2026, 09:27 (23 dage siden) @ Steff
Og hvis man kan springe et fordyrende led over, er det jo til alles fordel. Vi får se om det lykkes.
Det kan man mene. Man kan også mene at når det fordyrende led har måtte lukke og slukke butikken pga. manglende omsætning, så har vi alle sammen fået billigere lokomotiver og vogne, og noget sværere adgang til skinner, maling, bygninger og alt det andet man kan få med, hos det fordyrende led vi sprang over.
Heljan solgt
af Steff, 27/3 2026, 14:23 (23 dage siden) @ AndreasM
Kære Andreas
Ja, det er det jeg mener og der er sikkert mange forklaringer, som jeg ikke skal kloge den på.
Men taler du med forhandlere, nuværende og lukkede, har tendensen været færre kunder (uddødende race/mindre interesse generelt) og mindre avancer for forhandleren. Og indenfor de sidste nok 10 år, er internetsalget incl. internetbaserede MJ-forretninger jo steget. De har jo overhovedet slet ikke de udgifter en almindelig forretning har, bl.a. i og med at et køkkenbord/kælder hjemme i boligen er nok.
Så køberne har sparet penge på internetsalg og derved SELV automatisk fravalgt MJ-forhandleren med den fysiske forretning og derved de mange fordele der var, bl.a. bytning, reparationer, reservedele og hyggen ved at komme fysisk og tale med andre ligesindede mv.
Så her er HELJAN vel kommet til den konklusion, at et salg til en stor engelsk kæde, beliggende, hvor HELJANs største salg af deres vare ligger og denne med egen salgsorganisation, er det bedste for HELJAN (ja, ja, ja, der er sikkert en der kender en der kan og vil bytte ved fejl etc., men her taler jeg om den generelle tildens
).
Som jeg forstår det, vil deres salg af danske modeller så bare foregå gennem denne egne internetbaserede forretning, altså spare et led.
Steff
NB: Det kan jo være, at vi alle bliver lidt mere oplyste efter morgendagens DMJU messe i Vejle, det håber jeg da på!!
Heljan solgt
af AndreasM, 27/3 2026, 15:07 (22 dage siden) @ Steff
Men taler du med forhandlere, nuværende og lukkede, har tendensen været færre kunder (uddødende race/mindre interesse generelt) og mindre avancer for forhandleren. Og indenfor de sidste nok 10 år, er internetsalget incl. internetbaserede MJ-forretninger jo steget. De har jo overhovedet slet ikke de udgifter en almindelig forretning har, bl.a. i og med at et køkkenbord/kælder hjemme i boligen er nok.
Så køberne har sparet penge på internetsalg og derved SELV automatisk fravalgt MJ-forhandleren med den fysiske forretning og derved de mange fordele der var, bl.a. bytning, reparationer, reservedele og hyggen ved at komme fysisk og tale med andre ligesindede mv.
En "internetbutik" giver ganske rigtigt ikke mange muligheder for at mødes med ligesindede, men det betyder altså ikke at reparationer, ombytning, reservedele og service er fraværende. Det kan det være, men det kan det dælme også i nogle fysiske butikker. Den bedste reklamationshåndtering jeg har oplevet til dato var hos tyske Lippe, der uden at stille spørgsmål sendte et erstatningslokomotiv og en dansk returlabel til det defekte der skulle retur, før jeg overhovedet havde fået pillet det defekte af testcirklen herhjemme.
Men der er også forskel på at købe i en internetbutik og direkte hos producenten. Hvis du køber direkte hos producenten, så får du udelukkende tilbudt dén ene producents varer. Så chancen for at du lige tager 2 sporskifter, en tilfældig godsvogn eller en bygning med, når nu du alligevel "var i butikken" (hvad enten din foretrukne butik er fysisk eller digital), den er lig nul! Så hvis alle producenter tog den beslutning her, så vil de store spillere der har noget populært at vise frem, måske få det nemmere fordi de ikke skal bøvle med alle forhandlerne og kan sælge til bedre priser. Men de lidt mindre spillere der producerer alt det sjove tilbehør vi kan få til vores baner, de vil få sværere kår, både fordi de efterhånden mister deres "udstillingsvinduer", men også fordi de fleste forbrugere vel tænker lidt mere over deres ordrer, hvis de skal lægge dem separat (og have værdi for deres fragtpenge, etc.).
Heljan solgt
af Steff, 27/3 2026, 16:02 (22 dage siden) @ AndreasM
Hej igen
Det er vel i sidste ende herhjemme i DK et spørgsmål om holdninger. Men for mig at se, er løbet (toget
) kørt.
Du har helt ret i, at de store tyske butikker som Lippe m. fl. sagtens kan og gør, hamle op med de fysiske butikker. Men der er - igen - mængden af potentielle handlende kæmpestor i forhold til DK. Se også bare på alle de forskellige messer og ikke mindst "træf", der årligt bliver afholdt med i hundredvis af besøgende købelystne gæster i GE/NL/FR og UK. Og så har de jo ofte både reservedele og andet tilbehør i mange størrelse (Z, N, TT, H0 etc.) end en tilsvarende DK internetbutik, der for det meste drives absolut på amatørbasis og ikke som en levevej med stort og varieret udvalg.
Når jeg besøger hobbymesser og andet herhjemme er det groft sagt brugt Märklin, hvis ikke det er brugt Märklin eller Märklin.
Glæder mig til at se i Vejle imorgen om ikke udbuddet gentager sig, men man kan jo bliver overrasket!!
Her til slut (for mit vedkommende), bortset fra et par - heldigvis - stadig fysiske butikker (hurra
) er det jo nok på internettet man skal finde det man ønsker i de "små størrelser" (sorry) som Z, TT og H0. Større størrelser (0, 1 og LGB) direkte hos fabrikker/fabrikatører eller de store butikker i udlandet.
Steff
Heljan solgt
af OleJuhl, 28/3 2026, 19:47 (21 dage siden) @ Steff
redigeret af OleJuhl, 28/3 2026, 19:54
Hejsa
Jeg forstår så fulde fordelen ved en fysisk butik, jeg elsker at besøge dem - hvad enten det er forhandlere eller producenter. Desværre har oplevelsen ofte været ret begrænset, og når vi nu taler om Heljan, der var besøg ret hurtigt overset.
Jeg er ikke enig i at det er internettets “skyld” faktisk oplever jeg ofte at de fysiske butikker skyder skylden på internettet uden at have prøvet at differentiere sig fra internet butikken.
Savner ofte en fysisk butik i Aarhus, men det er som om kunden er til for butikken og ikke omvendt.
Heljan solgt
af Ole Pedersen
, 28/3 2026, 11:28 (22 dage siden) @ okhansen
Kan vi glemme alt og Fricks* firkantede?
Mvh
Ole P
Heljan solgt
af okhansen, 28/3 2026, 16:24 (21 dage siden) @ Ole Pedersen
Mvh
Ole P
Nej, de udkommer som planlagt.
Mvh. Ole
Heljan solgt
af Morten Flindt Larsen, København K, 1/4 2026, 16:40 (17 dage siden) @ okhansen
Mvh
Ole P
Nej, de udkommer som planlagt.Mvh. Ole
Hejsa,
På messen i Kolding fortalte man mig på Heljans stad, at modellerne på grund af den engelske overtagelse produceres i størrelse 00, men mon ikke de fleste kan leve med det. Forskellen mellem H0 og 00 er jo ikke så stor.
God påske!
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane
Heljan solgt
af OleJuhl, 1/4 2026, 19:19 (17 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hej
00 er nok lidt OK, jeg har god plads omkring mine spor.
Det jeg er mest luren ved er den nyhed jeg fik da jeg talte i telefon med en af de nye ejere, at den af hensyn til kørsel på engelske analoge klubsystemer vil få dekoderen placeret i en bivogn med strømførende kobling mellem maskinen og bivognen. Der vil valgmulighed af bivogn med hhv. MFX og DCC med trykkammer højtaler og af hensyn til sarte ører og de engelske analog systemer, vil skorsten på maskinen blive lavet som volumenknap.
God Påske
Heljan solgt
af Morten Flindt Larsen, København K, 1/4 2026, 19:30 (17 dage siden) @ OleJuhl
Hej
00 er nok lidt OK, jeg har god plads omkring mine spor.
Det jeg er mest luren ved er den nyhed jeg fik da jeg talte i telefon med en af de nye ejere, at den af hensyn til kørsel på engelske analoge klubsystemer vil få dekoderen placeret i en bivogn med strømførende kobling mellem maskinen og bivognen. Der vil valgmulighed af bivogn med hhv. MFX og DCC med trykkammer højtaler og af hensyn til sarte ører og de engelske analog systemer, vil skorsten på maskinen blive lavet som volumenknap.God Påske
Så længe den strømførende kobling er Märklin 72025, så går det nok. 
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane