MZ fra Piko

af FS1954 @, 1/1 2026, 21:10 (44 dage siden)

Piko har netop udsendt deres nyhedskatalog for i år (2026), og den største nyhed for Danmark er, at Piko nu udsender litra MZ i epoke IV, øjensynligt fra første serie, men i rød/sort udgave - i hvert fald, hvis man skal dømme efter det fotografi, der følger med i nyhedsprospektet.

https://www.piko-shop.de/de/download.html

- det er på side 147, art. nr. 22080/22082. DSB ML 6, "Den grønne Elevator", skal også komme fra Piko i år - her kaldes den "Rh 600" (side 179). Derudover kommer VLTJ M 25 - den var annonceret som nyhed sidste år, men står nu som nyhed 25/26. Så kommer en vinrød MY, formodentlig med nyt nummer. Der er også mange godsvogne med DSB-dekoration, men dem kan vi lade ligge. De fleste er gammelkendte.

God fornøjelse med det enorme katalog - det er på 452 sider...

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

MZ fra Piko

af okhansen, 1/1 2026, 21:15 (44 dage siden) @ FS1954

Piko har netop udsendt deres nyhedskatalog for i år (2026), og den største nyhed for Danmark er, at Piko nu udsender litra MZ i epoke IV, øjensynligt fra første serie, men i rød/sort udgave - i hvert fald, hvis man skal dømme efter det fotografi, der følger med i nyhedsprospektet.

https://www.piko-shop.de/de/download.html

- det er på side 147, art. nr. 22080/22082. DSB ML 6, "Den grønne Elevator", skal også komme fra Piko i år - her kaldes den "Rh 600" (side 179). Derudover kommer VLTJ M 25 - den var annonceret som nyhed sidste år, men står nu som nyhed 25/26. Så kommer en vinrød MY, formodentlig med nyt nummer. Der er også mange godsvogne med DSB-dekoration, men dem kan vi lade ligge. De fleste er gammelkendte.

God fornøjelse med det enorme katalog - det er på 452 sider...

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Efter billedet at dømme, er det en Mz III. Modellen udgives i øvrigt sammen med Märklin.

Mvh. Ole

MZ fra Piko

af Steff, 1/1 2026, 21:57 (43 dage siden) @ okhansen

Du har helt ret Ole, det er en "Jydepotte" (MZ III);-)

Steff

MZ fra Piko

af FS1954 @, 1/1 2026, 23:40 (43 dage siden) @ Steff

Ok, det gik nok lidt for hurtigt med at få gennemgået alle 452 sider for yderligere 'fund'. Omvendt er det førhen set, at sådanne "symbolfotos" blot er "symbolfotos", mens den endelige model kan være lidt anderledes af den ene eller anden grund. Bruger Märklin samme forbilledfoto som Piko?

Med venlig hilsen,

Flemming

MZ fra Piko

af okhansen, 2/1 2026, 12:43 (43 dage siden) @ FS1954

Ok, det gik nok lidt for hurtigt med at få gennemgået alle 452 sider for yderligere 'fund'. Omvendt er det førhen set, at sådanne "symbolfotos" blot er "symbolfotos", mens den endelige model kan være lidt anderledes af den ene eller anden grund. Bruger Märklin samme forbilledfoto som Piko?

Med venlig hilsen,

Flemming

Det er Piko, der har meldt ud at det er i samarbejde med Märklin, så vi har stadig Märklins udmelding til gode.

Mvh. Ole

MZ fra Piko

af okhansen, 7/1 2026, 12:42 (38 dage siden) @ FS1954

Med venlig hilsen,

Flemming

Så har Märklin offentliggjort 2026 nyhederne.
Mz III er på side 100 med samme billede som PIKO anvender. Der står også "I samarbejde med PIKO"

https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/3501/marklin-neuheiten-2026_pdf

Hvordan mon med Trix i denne sammenhæng?

Mvh. Ole

MZ fra Piko

af Martin Wilde, 8/1 2026, 23:08 (36 dage siden) @ okhansen

MZ'en kommer naturligvis ikke fra Trix, fordi Piko leverer 2-skinneudgaven.
Ligeledes laver Piko ingen 3-skinneudgave af de lokomotiver, som produceres i samarbejde med Märklin. Det synes jeg er meget forståeligt. Piko plejer ellers at lave en 3-skinneudgave af næsten alle deres lokomotiver, med undtagelse af nogle østeuropæiske modeller, fordi der ikke er rigtig er noget 3-skinnemarked i de tidligere østbloklande.

Men læg mærke til prisforskellen på Pikos to udgaver hhv. med og uden lyd, og så på Märklins, der har lyd. Märklin har sat sin vejledende udsalgspris til 469 euro, mens Piko har sat den vejledende pris for 2-skinneudgaven uden lyd til næsten det halve, nemlig 249 euro. 2-skinnemodellen med lyd skal koste 359 euro. Det vil sige, at de, der skal have en MZ med slæbesko, bliver bedt om at betale 110 euro eller cirka 830 kroner ekstra, for at leverandøren monterer en slæbesko under lokomotivet. Det er godt nok en dyr slæbesko, mener jeg.
Martin

MZ fra Piko

af Oliver Løvgard, Ballerup, 9/1 2026, 08:14 (36 dage siden) @ Martin Wilde

MZ'en kommer naturligvis ikke fra Trix, fordi Piko leverer 2-skinneudgaven.
Ligeledes laver Piko ingen 3-skinneudgave af de lokomotiver, som produceres i samarbejde med Märklin. Det synes jeg er meget forståeligt. Piko plejer ellers at lave en 3-skinneudgave af næsten alle deres lokomotiver, med undtagelse af nogle østeuropæiske modeller, fordi der ikke er rigtig er noget 3-skinnemarked i de tidligere østbloklande.

Men læg mærke til prisforskellen på Pikos to udgaver hhv. med og uden lyd, og så på Märklins, der har lyd. Märklin har sat sin vejledende udsalgspris til 469 euro, mens Piko har sat den vejledende pris for 2-skinneudgaven uden lyd til næsten det halve, nemlig 249 euro. 2-skinnemodellen med lyd skal koste 359 euro. Det vil sige, at de, der skal have en MZ med slæbesko, bliver bedt om at betale 110 euro eller cirka 830 kroner ekstra, for at leverandøren monterer en slæbesko under lokomotivet. Det er godt nok en dyr slæbesko, mener jeg.
Martin

Så vidt jeg har forstået det, kommer Märklins også med metal overdel, hvor PIKO's bliver af plastik. Märklins kommer også med en røggasgenerator, som PIKO så jeg forstår det ikke gør.

MZ fra Piko

af Martin Wilde, 9/1 2026, 11:16 (36 dage siden) @ Oliver Løvgard

Så vidt jeg har forstået det, kommer Märklins også med metal overdel, hvor PIKO's bliver af plastik. Märklins kommer også med en røggasgenerator, som PIKO så jeg forstår det ikke gør.

Der står ganske rigtigt ikke noget om metaloverdel på MZ i Pikos katalogbeskrivelse, men når man ser Pikos video om deres nyheder 2026 (se med fra minuttal 15:05), så præsenteres DSB's MZ og SNCF type CC 65000 sammen, og det fortælles, at i hvert fald CC 65000-modellen kommer med metaloverdel. Har de to lokomotivtyper mon samme aksel- og centertapafstand? Jeg har ikke kunne finde mål på SNCF's CC 65000.
Jeg mener ikke det giver nogen mening, når Märklin og Piko udvikler en lokomotivmodel sammen, at der så skal udvikles to forskellige støbeforme, en form til en metaloverdel for Märklin og en støbeform for plastic til Piko. Så er det jo kun halvdelen af modellen, de to producenter udvikler sammen. Derfor tror jeg, også Pikos MZ kommer med metaloverdel.
Røggeneratoren er Märklin formentlig ene om, og den vil jeg personligt også helst være foruden. Så passer det jo godt, at mine modeller kan nøjes med to skinner.

MZ fra Piko

af Thomas J, 10/1 2026, 00:55 (35 dage siden) @ Martin Wilde

Nu har de begge allerede nogle MY boggier i deres sortiment, der bare skal have nogle nye sider. Det er bare et gæt, men det kunne være det. Jeg ville ihvertfald være skuffet hvis jeg fik et Märkjlin lokomotiv til 469€ med Pikos små hvide plastiktandhjul. Priserne på den franske CC 65000 passer iøvrigt med dem fra Märklin så det kunne være en simpelt trykfejl eller der er måske større forskel end de umiddelbart skriver i kataloget.
Iøvrigt kunne Fleischmann fint finde ud af at lave overdele i kunststof og metal i samme støbeform.

Thomas

MZ fra Piko

af FS1954 @, 31/1 2026, 21:31 (14 dage siden) @ Thomas J

Jeg har spurgt Pikos designchef, og svaret her er, at det endnu ikke er afgjort, om det bliver kunststof- eller metaloverdel. I den nyhedsbrochure, der er under udarbejdelse, står der heller intet om overdelene.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

MZ fra Piko

af K 564, 3/1 2026, 10:37 (42 dage siden) @ Steff

Du har helt ret Ole, det er en "Jydepotte" (MZ III);-)

Steff

Hej Steff

Her er du da vist helt gal på den. MZ III blev alle leveret til Øst. På et tidspunkt i 70-erne, var 3900 HK MZ i øst og 3300 HK MZ i vest. Senere blev der flyttet lidt rundt på dem.

Hilsner Keld

MZ fra Piko

af Steff, 3/1 2026, 14:19 (42 dage siden) @ K 564

Hej Keld

Kan kun referer til hvad Lkf. og "Mestrene" på DEP i Næ., Nf. og på Gb. kaldte dem i 80´erne og 90´erne. Og det var "Jydepotter". Om det var for besværligt med I og II og senere III ved jeg ikke, men "Jydepotter" var de;-) . Kunne jo kendes på LANG afstand i forhold til I og II og senere IV. Det har altså ikke noget med stationering/hjemsted at gøre.

[image]

En jeg kender i MZ III 1434 14-4-95 tog 2269 hentet på Hgl og til Nf hvor turen endte.

Steff

MZ fra Piko

af John Dolk, 4/1 2026, 14:17 (41 dage siden) @ Steff

Hej Keld

Kan kun referer til hvad Lkf. og "Mestrene" på DEP i Næ., Nf. og på Gb. kaldte dem i 80´erne og 90´erne. Og det var "Jydepotter". Om det var for besværligt med I og II og senere III ved jeg ikke, men "Jydepotter" var de;-) . Kunne jo kendes på LANG afstand i forhold til I og II og senere IV. Det har altså ikke noget med stationering/hjemsted at gøre.

Steff

Det er ikke første gang, den altvidende Steff, er ude på dybt vand...

Bladr lidt ned i tråden... tænker et par prominente navne som Henrik Thomsen, Henrik Tolderlund og Jens MO Møller ved hvad de taler om... modsat visse andre...

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=35250

MZ fra Piko

af Steff, 4/1 2026, 14:49 (41 dage siden) @ John Dolk

Jeps, altvidende, hvad er du, forhåbentligt da ikke det modsatte??;-)

Mærkeligt, at jeg i mine notesbog fra den dag dengang skriver "Jydepotte" i situationstegn og at jeg netop g.d. har fået konfirmeret af 2 nu ex. førere fra netop det daværende depotet i Næ, at de havde øgenavnet!!

Igen ingen ved hvorfor.

Selvfølgelig kan man da være i tvivl, når man bliver modsagt, men de var jo heller ikke tjenstgørende på depoterne på Syd-banen og kendte til de lokale benævnelser og omgangssprog.

For mig personligt kan folk kalde dem det de vil, for mig er de "Jydepotter".

[image]
Iøvrigt her MZ 1434, Struer (Jylland) 6 MAJ 1983 kl 1600 (uden underhængt sneplov).

Steff

MZ fra Piko

af K564, 4/1 2026, 16:51 (41 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Nu modsiger du dig selv. Læs hele den tråd, som John Dolk linker til. Du havde bestemt en anden holdning 31/1-2012.

Hilsner Keld

MZ fra Piko

af Steff, 4/1 2026, 17:56 (41 dage siden) @ K564

Godaften

Enig, men efter at have gennem læst samt ny (gammel) viden og nye mails er jeg mere og mere sikker på at MZ III=var jydepotter på sydsjælland.
Men det er jo alt andet lige bandeord ligemeget hvad jeg og andre mener de blev kaldt, ikke sandt.
Jeg skal ikke overbevise andre, jeg mener vi omtalte dem som jydepottee i sin tid og det er godt nok for mig;-)
Ønsker andre at fortsætte diskussionen om et øgenavn på en diesel på sydsjælland, fortsæt bare, men jeg ønsker ikke bruge mere tid på noget der ikke bibringer noget som helst til tråden end jeg har ret, du har ikke osv, TIDSSPILDE!!!:-(
Det kan man så gøre på Facebook eller lignende. uden mig.

Steff

MZ fra Piko

af John Dolk, 4/1 2026, 20:14 (41 dage siden) @ Steff

Enig, men efter at have gennem læst samt ny (gammel) viden og nye mails er jeg mere og mere sikker på at MZ III=var jydepotter på sydsjælland.
Steff

Nå, nu er det kun på Sydsjælland, de blev kaldt jydepotter.
Længere oppe i tråden skulle Lkf. og "Mestrene" på Gb ellers også ha' skylden for, at du har fundet på dit eget øgenavn til MZ III :-)

MZ fra Piko

af Oliver Løvgard, Ballerup, 4/1 2026, 21:16 (41 dage siden) @ John Dolk

Steff

Nå, nu er det kun på Sydsjælland, de blev kaldt jydepotter.
Længere oppe i tråden skulle Lkf. og "Mestrene" på Gb ellers også ha' skylden for, at du har fundet på dit eget øgenavn til MZ III :-)

Hold. Nu. Op... Det er dog den værste gang insekt korpulering man skal lede længe efter. Det er et kaldenavn/øgenavn/kald-det-hvad-du-vil-navn, og det er nu bekræftet at det var "indsæt selv" navn de blev kaldt på Sjælland. Hvad er det du gerne vil have ud af det?

MZ fra Piko

af Hans Peter Balle, 4/1 2026, 19:50 (41 dage siden) @ K 564

Hej Keld og Steff,

Fra oversigten på jernbanen.dk kan man se, at stort set alle MZ III blev overført til Vest omkring 1982 og forblev i Vest ihvertfald de følgende 5-6 år. Samtidigt forsvandt MZ II fra Vest og kørte nu i Øst.

Årsagen til denne ombytning fik jeg at vide skyldtes, at MZ III var mindre driftssikre, især i den hårde regionaltrafik med mange starter og stop. Der gik en del cylinder foringer på den konto.[image]

Det passer fint med, at jeg omkring 1982-83 skrev en mindre opgave om omkostningsbestemmelse ved centrifugal støbte cylinderforinger hos Kosan Frichs (de tidligere Frichs Fabrikker). På det tidspunkt var en stor del af deres produktion cylinderforinger til den 20 cylindrede GM motor der sad i MZ III. Produktions apparatetet var noget udtjent på det tidspunkt, men Kosan Frichs havde stadigvæk en del centrifuger i sving.

I tilgift får I lige et billede af MZ 1439 med et godstog i omegnen af Århus taget i sommeren 1984.

mvh
Hans Peter

MZ fra Piko

af jens peter, 4/1 2026, 20:13 (41 dage siden) @ okhansen

Og det er MZ 1437, det er den der kører/kørte i Australien under navnet Helga. Jeg ved ikke om den stadig er i brug der nede.

MZ fra Piko

af Togsøn, 5/1 2026, 12:49 (40 dage siden) @ jens peter

Hmm, vi må se om de er med alt det elektronik lir som Piko er så gode til.

Det med øjenavne er noget som tit opfindes, men som jeg har lært hjemmefra er det ubrugeligt pladder, maskintypen og dens teknik er hvad som er vigtigt, for lokomotivføreren.

At man kalder tog eller biler andet end der står på dem er deres udlægning, jeg har selv fået at vide min Trabant er en kommunist slæde, fra en VW Bobbel ejer, så måtte jeg fortælle hans var en Nazi slæde, nu taler vi ikke sådan mere, men kun om vores biler og teknikken bag!

Vi må se hvad den kan, forøvrigt fint at Piko fra DDR kan samarbejde med Märklin fra Nürnberg, det viser en respekt for Piko!

Venlig hilsen Erling.

MZ fra Piko

af Nordexpress, 5/1 2026, 13:56 (40 dage siden) @ Togsøn

He he, jeg vil tro, at de hos Märklin nede i Göppingen i BadenWürttenberg bliver noget fortørnede over at blive udnævnt til bayerer fra Nürnberg:-)

Trix og Fleischmann - der nu kun er markedsføringsmærker - var blandt de oprindelige fabrikanter i Nürnberg.

Men ja, det er en god idé at Piko og Märklin løfter i flok.

MZ fra Piko

af Peter Hansen, 11/1 2026, 06:52 (34 dage siden) @ Nordexpress

Jeg tror også PIKO vil være kede af at blive sat i bås som værende fra DDR.

Et er historie, men DDR ophørte for mange år siden.

Vi taler om to TYSKE virksomheder der samarbejder. Det er der vel intet specielt i.

MZ fra Piko

af Togsøn, 20/1 2026, 11:28 (25 dage siden) @ Peter Hansen

En anden drøm er lyden.

Kan vi nu måske få en maskine som, går i stilling 4, når Elvarmen indkobles og bliver stående, ikke en lyd lagt oven i tomgangen, men maskinen holder i stilling 4 og samtidig sætter igang og først, speeder op når Toget når over stilling 4!

Jeg har prøvet at lave det med ESU, men det kan helt sikkert lade sig gøre.

MZ IV skal jo have samme mulighed.!

Mange hilsner Erling!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak