Anbefalinger til kortkoblinger mellem vogne

af Oliver Løvgard, Ballerup, 7/12 2025, 22:28 (41 dage siden)

Hvad er jeres erfaringer med kortkoblinger til vogne, som skal bruges på Märklin K-spor?

Har selv haft brugt Märklins version, Roco's universal koblinger og de faste koblinger mellem vogne, men står og kigger på enten Roco's kortkoblinger eller Fleischmanns PROFI koblinger. Alternativt købe dem der er højdejusterbare, så man kan få dem lidt op i den rigtige koblingshøjde, men kunne godt tænke mig at høre andres erfaringer.

af MBRrail, 7/12 2025, 23:07 (41 dage siden) @ Oliver Løvgard

Min erfaring med kortkoblinger efter mange år i hobbyen, er at den perfekte kortbling ikke findes.
Prøv dig frem og se hvad der med dine øjne ser bedst ud, og hvad der fungere bedst med dine vogne. ;-)

Mvh Marc

af Thomas J @, 8/12 2025, 10:53 (41 dage siden) @ Oliver Løvgard

Jeg er mest begejstret for Märklins og Rocos universalkobling. Det eneste problem er med lokomotiver med koblingskrog eller lokomotiver med gammel Telex , hvor bøjlen på Rocos univeralkoblinger glider udenom og kobler af. Jeg har ikke prøvet Märklins nye koblig, hvor de har ændret højden, men den burde løse det problem.

Fleischmann Profi.
Jeg bruger den i mine styrevognstog. Den giver en meget fint fast sammenkobling. Den holder godt sammen på¨vognene og der er ikke særlig meget slæk i togstammen. Den kan være svær at få til at koble. Der skal stødrangeres hvis den skal koble.

Roco kortkobling
Jeg bruger den i en togstamme af vogne læsset med malm. Der gælder det samme som for profi koblingen. Den har bare det problem at den er lidt ømfindig. Jeg syntes altid jeg finder en hvor kroen der skal gribe den anden kobling er blevet presset ud til siden og derfor ikke kobler. Årsagen den sidder i den togstamme er fordi den kommer gratis med når man køber en Roco personvogn.

Thomas

af bygger01, Herning, 9/12 2025, 11:50 (40 dage siden) @ Oliver Løvgard

På vores bane med K'er skinner fungerer det fint med de 2 koblingstyper, som du har nævnt.

Dem fra Roco er kun fordi, at jeg i et lot købte bl.a. en kasse med dem.

Men der er visse HobbyTrade vogne - mest Q'er - der har problemer, fordi de to typer koblinger hænger fast den lille koblingskrog på vognene / eller anden opbygning på enden af vognene, så her er bibeholdt den alm. A kobling.

Der var også en del Heljan personvogne, der gav problemer med de nævntee to typer, men alle vognene er solgt.

Så jeg har en pose med 150 assorteret A koblinger, som jeg have solgt !!

--
Jørgen Steffensen

af bygger01, Herning, 9/12 2025, 16:49 (40 dage siden) @ bygger01

Jeg burde også have skrevet, at jeg har også prøvet de nye fra Märklin og finder ingen forskel mellem 72000 & 72010.

--
Jørgen Steffensen

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 13/12 2025, 09:16 (36 dage siden) @ bygger01

Jeg burde også have skrevet, at jeg har også prøvet de nye fra Märklin og finder ingen forskel mellem 72000 & 72010.

Forskellen mellem 72000 og 72010 forklares så fint på Baneforum.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

af kka-dk, 9/12 2025, 13:23 (40 dage siden) @ Oliver Løvgard

Hvad er jeres erfaringer med kortkoblinger til vogne, som skal bruges på Märklin K-spor?

Har selv haft brugt Märklins version, Roco's universal koblinger og de faste koblinger mellem vogne, men står og kigger på enten Roco's kortkoblinger eller Fleischmanns PROFI koblinger. Alternativt købe dem der er højdejusterbare, så man kan få dem lidt op i den rigtige koblingshøjde, men kunne godt tænke mig at høre andres erfaringer.

Du har allerede fået nogle gode svar.

Jeg vil tilslutte mig et af de klogeste (fra Marc): Hvis den perfekte kortkobling fandtes, ville vi alle bruge den!

Da den nu ikke findes, er vi tilbage til prioriteringer; hvad er vigtigt for dig? Her er nogle bud:

• Materiellet skal kunne løftes lodret ud af stammen - det kan bl.a. Roco's klassiske kortkobling samt Fleischmann Profi

• Koblingen skal syne af mindst muligt set fra oven / siden / skråt - hvad der er bedst her er vist ret subjektivt

• Generelt udseende/størrelse - her er vi også ovre i noget subjektivt

• Den skal "ligne" en rigtig kobling - både den amerikanske Kadee og til dels Profi har en vis lighed med moderne automatkoblinger. Kadee er dog generelt mindre velegnet til europæiske modeller, da den ikke giver stiv sammenkobling, hvilket er et problem i forbindelse med kinematik, og amerikansk materiel typisk har bogie-drejepunkter tættere på gavlen. Den nye franske skuekoblings-imitation er også en mulighed på dette punkt ikke mindst til mere eller mindre fast sammenkoblede stammer.

• Koblingen skal koble "stift" - det gør de fleste, dog ikke så meget Roco's universalkoblinger

• Mulighed for at kunne koble i kurver indtil en vis radius - det kan Roco's universalkobling og til dels Roco's klassiske kortkobling

• mulighed for kobling med klassiske A-koblinger, eller evt. bare en krog - det kan Märklin's kortkobling og til dels Roco's og ESU's universalkoblinger, samt Göteborg-koblingen

• Sammenkobling med mindst mulig kraft, så man kan rangere med lette enkeltvogne - her er der vist ikke meget der slår Roco's og ESU's universalkoblinger - hvis vi ser bort fra Göteborg-koblingen

• Koblingen skal give en vis højdetolerance selv - det gør Profi samt Rocos's klassiske kortkobling

• Koblingen skal findes i højdejusterbar udgave - begge Roco-kortkoblinger samt Profi

• Koblingen skal fungere på materiel med meget lidt plads - eksempelvis diesellokomotivers "Nordlandsplove", eller Heljans oprindelige B-vogns-gummivulster - her har især Märklins kortkobling i den oprindelige udgave udfordringer, men dette er stort set løst i den nye udgave

• I dit tilfælde, at koblings-"løfteren" ikke går mod punktkontakterne på K-sporskifter

Selv benytter jeg en kombination af Märklins kortkobling i både ny og gammel udgave, samt den kompatible Roco Universalkobling. De er valgt primært pga. en vis mængde ældre og hjemmebygget materiel uden NEM-koblingsholder, og uden kinematik. Desuden benytter jeg af optiske årsager kun koblingskroge forrest på damplokomotiver. Når de så enten kører med tenderen forrest, eller i forspand, kan de stadig koble.

Roco-Universalkoblingen har en smule større koblingsafstand, og løser problemet med manglende NEM-overholdelse af afstandsmål på koblingsholderen. Ses især på visse typer McK- og Dekas-materiel, samt enkelte Heljan ditto ;-) . I en helt snæver vending er den højdejusterbare udgave af koblingen endnu længere.

Mvh. Klaus K

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 13/12 2025, 09:28 (36 dage siden) @ kka-dk
redigeret af Carsten B. Thomsen, 13/12 2025, 11:37

Du har allerede fået nogle gode svar.

Jeg vil tilslutte mig et af de klogeste (fra Marc): Hvis den perfekte kortkobling fandtes, ville vi alle bruge den!

Da den nu ikke findes, er vi tilbage til prioriteringer; hvad er vigtigt for dig? Her er nogle bud:

• Materiellet skal kunne løftes lodret ud af stammen - det kan bl.a. Roco's klassiske kortkobling samt Fleischmann Profi

• Koblingen skal syne af mindst muligt set fra oven / siden / skråt - hvad der er bedst her er vist ret subjektivt

• Generelt udseende/størrelse - her er vi også ovre i noget subjektivt

• Den skal "ligne" en rigtig kobling - både den amerikanske Kadee og til dels Profi har en vis lighed med moderne automatkoblinger. Kadee er dog generelt mindre velegnet til europæiske modeller, da den ikke giver stiv sammenkobling, hvilket er et problem i forbindelse med kinematik, og amerikansk materiel typisk har bogie-drejepunkter tættere på gavlen. Den nye franske skuekoblings-imitation er også en mulighed på dette punkt ikke mindst til mere eller mindre fast sammenkoblede stammer.

• Koblingen skal koble "stift" - det gør de fleste, dog ikke så meget Roco's universalkoblinger

• Mulighed for at kunne koble i kurver indtil en vis radius - det kan Roco's universalkobling og til dels Roco's klassiske kortkobling

• mulighed for kobling med klassiske A-koblinger, eller evt. bare en krog - det kan Märklin's kortkobling og til dels Roco's og ESU's universalkoblinger, samt Göteborg-koblingen

• Sammenkobling med mindst mulig kraft, så man kan rangere med lette enkeltvogne - her er der vist ikke meget der slår Roco's og ESU's universalkoblinger - hvis vi ser bort fra Göteborg-koblingen

• Koblingen skal give en vis højdetolerance selv - det gør Profi samt Rocos's klassiske kortkobling

• Koblingen skal findes i højdejusterbar udgave - begge Roco-kortkoblinger samt Profi

• Koblingen skal fungere på materiel med meget lidt plads - eksempelvis diesellokomotivers "Nordlandsplove", eller Heljans oprindelige B-vogns-gummivulster - her har især Märklins kortkobling i den oprindelige udgave udfordringer, men dette er stort set løst i den nye udgave

• I dit tilfælde, at koblings-"løfteren" ikke går mod punktkontakterne på K-sporskifter

Selv benytter jeg en kombination af Märklins kortkobling i både ny og gammel udgave, samt den kompatible Roco Universalkobling. De er valgt primært pga. en vis mængde ældre og hjemmebygget materiel uden NEM-koblingsholder, og uden kinematik. Desuden benytter jeg af optiske årsager kun koblingskroge forrest på damplokomotiver. Når de så enten kører med tenderen forrest, eller i forspand, kan de stadig koble.

Roco-Universalkoblingen har en smule større koblingsafstand, og løser problemet med manglende NEM-overholdelse af afstandsmål på koblingsholderen. Ses især på visse typer McK- og Dekas-materiel, samt enkelte Heljan ditto ;-) . I en helt snæver vending er den højdejusterbare udgave af koblingen endnu længere.

Mvh. Klaus K

Helt enig - også i Roco's universalkobling som det bedste kompromis mellem alt det, du nævner.
I nogles øjne har den måske udseendet imod sig, men har man først prøvet at rangere med den, så findes der ikke bedre koblinger til dette.

Til faste stammer eller motorvognssæt bruger jeg Fleischmann Profi, men det er mest fordi de følger med i købet af Fleischmann-vogne og bliver til overs, når vognene i stedet får Roco Universalkobling på.
Og så giver de ligesom Roco Universal en solid, fast sammenkobling - men er til gengæld hårde at få til at koble sammen, men hvor de jo så hermed heller ikke bliver brugt til rangering.

FREMO's valg af kobling er låst fast på Fleischmann 6511, der også er en udmærket kobling, men som så må nøjes med at være den næstbedste efter Roco Universal, især til rangering, som der jo er meget af i FREMO :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak