Lokomotivet, Sic transit gloria mundi

af Steff, 16/11 2025, 11:26 (90 dage siden)

Jeg sidder her med LOKOMOTIVET, Årsskrift 2025. Det ligner jo det, det plejer, det kendte afholdte format, farverne og layout, indholdet let forståeligt for alle og emnemæssigt både fra virkelighedens verden (størrelse 1: 1) samt modelbanen.

På side 2 nok overraskelsen, slut! Der kommer IKKE flere ”LOKOMOTIV´er”, en epoke er definitivt slut.

Uden tvivl nok den største og mest læste succes i Danmark med hensyn til jernbanehobbyen, alle kunne købe uden tilhørsforhold, det omhandlede modeljernbanen i alle dets facetter og størrelser samt forbillederne og alt heromkring, Statsbanerne, privatbanerne, lidt busser og sporvogne samt design/anlæg og arkitekturen.

Heldigvis er alle årgange af det ”almindelige” LOKOMOTIVET blevet digitaliseret og findes tilgængeligt på signalposten https://www.signalposten.dk/lokomotivet.php

[image]

Om den sidste godsvognsbog kommer ud over rampen ved jeg ikke, men det ville jo være dejligt at kunne afslutte hjulet med denne udgivelse for læsernes skyld.

TAK TORBEN for din ukuelige vilje i 42 år, for at få udgivet ”LOKOMOTIVET, Jernbanehistorisk tidsskrift om Danske Jernbaner i virkelighed og model”.

Steff

NB: Der er heldigvis mange, mange år tilbage i den gamle Redacteur, så måske noget andet på vej i andet format (mine tanker)??

af Steff, 17/11 2025, 10:34 (89 dage siden) @ Steff

Godformiddag

Fik lige en mail fra TA med følgende indhold:

"Nævnte godsvognbog kommer i marts 2026. Den er færdigmonteret, rettet og klar til tryk, hvilket sker først i det nye år. Den bliver på 156 sider, fyldt med tabeller, farvefotos o.v.s., så det bliver en fin afslutning på hele vores "krønike".
Hvad der derefter skal ske...tjah, vi får se, men en god hvil bliver det nok til".

Så er der jo ingen undskyldning for at bestille (spare op til :-D den sidste udgivelse fra Lokomotivet/TJA historic.

Steff

af jhcn, Lystrup/Århus, 17/11 2025, 11:40 (89 dage siden) @ Steff

Så er der jo ingen undskyldning for at bestille (spare op til :-D den sidste udgivelse fra Lokomotivet/TJA historic.

Steff

Korrekt!
Det er længe siden den bog - også - blev bestilt

Og lad mig tilslutte mig koret at dem der er triste over at det nu definitivt er slut med Lokomotivet som trykt magasin.
Det er bare så ærgerligt, men viser nok noget om at jeg er gammeldags. Det er bare noget over at sidde med det blad, og årsskriftet føles nærmest som en bog.
Desværre er der ikke mange som mig, sådan nogen der vil give penge for at få informationerne på tryk

Jeg har sat pris på Lokomotivet i mange år, og beholder alle mine blade - bøger!!

Specielt til Torben - tak for indsatsen!

--
Henrik

af FS1954 @, 17/11 2025, 16:32 (89 dage siden) @ jhcn

Jeg er ganske enig med jer i, at det er trist, at udgivelserne fra Lokomotivet nu lakker mod enden - men heldigvis udkommer bogen om de private vogne, ser det ud til.

Jeg har netop lagt min bedømmelse af årsskriftet på www.sporogbaner.dk - det er et udmærket hæfte med gode artikler, der er værd at læse og vende tilbage til. Det er dejligt at sidde med et fysisk hæfte med gode og klare billeder og skitser i. Tak til Torben for de utroligt mange udgivelser om jernbaneinteressen gennem de mange år.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

af Michael BJ, Rødovre, 17/11 2025, 19:10 (89 dage siden) @ FS1954

Jeg kan også kun begræde, at det nu ser ud som om det er endegyldigt slut med "Lokomotivet" - jeg har købt bladet lige siden starten og har derfor samtlige numre fra og med nr 1. Det er en fantastisk kilde til inspiration og information om danske jernbaner!

Årsagen til den vigende interesse for bladet kunne måske have noget at gøre med, at der kan være en del, der blot afventer at numrene bliver lagt op her på Signalposten, så de kan spare penge ved bare at downloade bladene?

En anden årsag kunne måske også være, at markedsføringen har været ret diskret? Man er jo nødt til at følge med på diverse MJ-fora for at opdage at der nu kommer en ny udgivelse, det gælder både bladet og bøgerne. Det ville nok have været en god ide at lave direkte markedsføring med emails til tidligere købere? Det ville selvfølgelig kræve, at email-adresserne blev samlet ind på en eller anden måde (kan man egentlig det i disse GDPR-tider?)

mvh
Michael

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 18/11 2025, 10:56 (88 dage siden) @ Michael BJ

Årsagen til den vigende interesse for bladet kunne måske have noget at gøre med, at der kan være en del, der blot afventer at numrene bliver lagt op her på Signalposten, så de kan spare penge ved bare at downloade bladene?

Tidsskrifterne blev først lagt online efter ophøret.
Årsskrifterne ligger ikke online.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

af bygger01, Herning, 18/11 2025, 12:53 (88 dage siden) @ Tommy Nilsson

Godt at det blev fremhævet ......

--
Jørgen Steffensen

af Michael BJ, Rødovre, 18/11 2025, 22:17 (87 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det tror jeg faktisk ikke er almindelig kendt, jeg har i hvert fald hørt det argument for ikke at købe, at det jo nok senere blev lagt op på nettet til gratis afbenyttelse, så hvorfor betale for det trykte medie.

Der er efterhånden mange, der synes at man lige så godt kan læse publikationer på digitale medier, så det er sikkert nemt at få det indtryk, at man bare kan læse de .pdf´er, der ligger på Sporskiftet. Hvor udbredt den tankegang er, ved jeg af gode grunde ikke, men det er helt klart for mig at i hvert fald enkelte personer har den opfattelse.

Jeg må dog indrømme, at selv om jeg har samtlige blade udgivet, så er der jo også en stor fordel i lige at kunne slå op i den digitale kopi, når jeg leder efter noget specifikt.

mvh
Michael

af Dommeren @, 4/12 2025, 13:34 (72 dage siden) @ FS1954

Jeg har netop lagt min bedømmelse af årsskriftet på www.sporogbaner.dk - det er et udmærket hæfte med gode artikler, der er værd at læse og vende tilbage til. Det er dejligt at sidde med et fysisk hæfte med gode og klare billeder og skitser i. Tak til Torben for de utroligt mange udgivelser om jernbaneinteressen gennem de mange år.
Flemming Søeborg

Jeg er langt fra imponeret over din anmeldelse!! Men det kræver jo også en vis viden om de enkelte emner...
Artiklen om Prototypen er smækfyldt med fejl og mangler...
IC 164 bliver til 64...
Hvorfor er tiden hvor stammerne kørte nord for Aarhus ikke nævnt osv.

af Steff, 4/12 2025, 18:24 (72 dage siden) @ Dommeren

Godeftermiddag

At den gode skriverkarl TA ikke har beskrevet noget om ”APO togenes” kørsel nord for Århus, er der højst sandsynligt en grund til. Et kunne jo være, at det drejer sig om en artikel og IKKE APO togenes komplette historie. Altså det TA mener, der skulle/kunne komme med og ikke mere (prioriteret plads). APO historien kunne jo fylde hele udgivelsen, inkl. tiden i Iran.

Men det kunne jo også være en mangel i kildematerialet eller slet og ret en fejl (den der skriver laver fejl, den der skriver meget, laver mange fejl, den der ikke laver fejl, bliver anmelder). Under alle omstændigheder er det jo IKKE den gode FS1954´s skyld. Og som jeg kan læse åbenbart fra ”dommeren”, mangler ”en vis viden om de enkelte emner…….”!

Når der nu åbenbart er mange fejl, ”Artiklen om Prototypen er smækfyldt med fejl og mangler..., IC 164 bliver til 64...”, ville det da klæde dommeren, at meddele disse til forfatteren, sekundært alternativt her på siden, således at køberne af udgivelsen kan blive delagtiggjort i fejlene og foretage ”pen og blæk rettelser” i eget eksemplar.

Sluttelig er dommerens bemærkninger typiske i og med, at man meget ofte beskriver det der ønskes (hvorfor dit og hvor dat) og ikke forholder sig til hele udgivelsen, men der mangler måske en vis viden om de andre emner?

Steff

NB: Hvorfor skriver dommeren under synonym, er der nedlagt navneforbud?

Lokomotivet, Sic transit gloria mundi, komplet OT

af Steff, 4/12 2025, 22:49 (71 dage siden) @ Dommeren

Er det en redegørelse ala denne du ønsker?
https://www.yumpu.com/da/document/read/5936808/kommentarer-til-dsb-litra-r-h-og-s-model...

Nu du selv henviser til denne ”anmeldelse” af min egen R, H og S bog, er det netop eksemplet på en anmeldelse, der lige netop beskriver det jeg mente før, at du selv skriver. En der aldrig har skrevet en bog og dermed lavet fejl, men bliver anmelder af andres udgivelser. Og her netop påpeger, hvad han mener at jeg burde have skrevet i stedet og hvordan, hvilke kildematerialer jeg skulle anvende som grundlag, min tilgang til materialet og sidst forlanger, at jeg skulle udgive hans anmeldelse. Ellers ville han gå andet steds.
Og da det jo var vigtigt for anmelderen at få sit skrift ud, fik han i stedet en – der nok ikke ligefrem holdt af bladet Lokomotivet - til at lægge spalteplads til.

Gav en dyb foragt for både anmelder og ham der lagde spalteplads til.

Men ovennævnte er jo totalt uden for trådens emne – Lokomotivets årsskrift 2025. Men nu forstår jeg også godt du er anonym!

Så jeg stopper denne del.

Steff

Lokomotivet, Sic transit gloria mundi, komplet OT

af Dommeren @, 5/12 2025, 12:38 (71 dage siden) @ Steff

Er det en redegørelse ala denne du ønsker?
https://www.yumpu.com/da/document/read/5936808/kommentarer-til-dsb-litra-r-h-og-s-model...

Nu du selv henviser til denne ”anmeldelse” af min egen R, H og S bog, er det netop eksemplet på en anmeldelse, der lige netop beskriver det jeg mente før, at du selv skriver. En der aldrig har skrevet en bog og dermed lavet fejl, men bliver anmelder af andres udgivelser. Og her netop påpeger, hvad han mener at jeg burde have skrevet i stedet og hvordan, hvilke kildematerialer jeg skulle anvende som grundlag, min tilgang til materialet og sidst forlanger, at jeg skulle udgive hans anmeldelse. Ellers ville han gå andet steds.
Og da det jo var vigtigt for anmelderen at få sit skrift ud, fik han i stedet en – der nok ikke ligefrem holdt af bladet Lokomotivet - til at lægge spalteplads til.

Gav en dyb foragt for både anmelder og ham der lagde spalteplads til.

"Når der nu åbenbart er mange fejl, ”Artiklen om Prototypen er smækfyldt med fejl og mangler..., IC 164 bliver til 64...”, ville det da klæde dommeren, at meddele disse til forfatteren, sekundært alternativt her på siden, således at køberne af udgivelsen kan blive delagtiggjort i fejlene og foretage ”pen og blæk rettelser” i eget eksemplar."

Men det gælder åbenbart ikke dine "værker"...?

PS: MY'erne blev ikke omlitreret til MV, da de stoppede med at køre persontog!

af FS1954 @, 5/12 2025, 19:59 (71 dage siden) @ Dommeren

Flemming Søeborg

Jeg er langt fra imponeret over din anmeldelse!! Men det kræver jo også en vis viden om de enkelte emner...
Artiklen om Prototypen er smækfyldt med fejl og mangler...
IC 164 bliver til 64...
Hvorfor er tiden hvor stammerne kørte nord for Aarhus ikke nævnt osv.

Ærede Hr. Dommeren.

Det ville klæde Dem at referere korrekt fra mit indlæg. Jeg har ikke skrevet en anmeldelse, men en bedømmelse, og det er noget ganske andet, jvf. Gyldendals røde ordbøger, f.eks. Dansk-Fransk, 1970, hvori 'anmeldelse' oversættes til 'analyse', altså noget seriøst og tilstræbt objektivt, mens 'bedømmelse' oversættes til 'jugement', dvs. mere arbitrært.

Hvad forfatteren, in casu Torben Andersen, har valgt at bringe og omtale i sit hæfte, er jo hans eget valg, som det også fremgår af andre indlæg her på siden. Det står enhver frit for at supplere med egen viden.

Jeg har ikke lavet en anmeldelse, så citér venligst korrekt fremover - det er det mindste, man kan forlange af en kritiker. Og så glæder jeg mig til at anmelde Deres mulige, kommende bøger om jernbaner, som utvivlsomt må blive fantastisk korrekte i alle henseender med den viden, De åbenbart besidder.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

af Nordbyen, Falster, 4/12 2025, 21:29 (72 dage siden) @ FS1954

Herfra en kæmpe tak til Lokomotivet og Årshæfte 2025. Informativt, inspirerende og for længst læst. Det har kun givet mig lyst til at genlæse tidligere årshæfter, hvorefter jeg begyndte på de numre af Lokomotivet, som jeg nåede at abonnere på. Dette samtidig med at jeg slår op i andre bøger, for hvor jeg holder af at holde en bog i hånden, og forholde mig til det jeg læser.
Jeg kan kun være taknemlig over, at Lokomotivet og andre samler op på kilder, som jeg ikke har adgang til, og formidler jernbaneviden og -historie på en god og informativ måde. Det kan kun gøre mig glad, og jeg er allerede i en dejligt december humør.
TAK til Lokomotivet og alle, som deler af deres viden, gerne informativt og konstruktivt. Må dette blive ved.

--
Venligste hilsner
Christian Nordbyen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak