Hornby?

af Jan8800DK, 7/11 2025, 18:18 (34 dage siden)

Hej.
Jeg er ny i det her. Og jeg har luret lidt på Hornby.
Er der nogle fysiske forhandlere et sted?

Hornby?

af FS1954 @, 7/11 2025, 21:00 (34 dage siden) @ Jan8800DK

Ja, det er der. Prøv f.eks. Togcenter i Emdrup, (www.togcenter.dk) - de har en del Hornby-modeller. Hvis du vil se et meget stort udvalg, så kig på Modellbahn Union (www.modellbahnunion.com) i Tyskland; i Frankrig har Pierre Dominique (www.pierredominique.com) et pænt udvalg. Og så er der Malta, hvor der også er gode forhandlere - og da Malta er i EU, er priserne tilsvarende i Euro.

Ellers kan du bestille direkte fra Hornby UK.

Undlad til gengæld at bestille hos britiske forhandlere, for her tilkommer told, moms, horrible postgebyrer og lang ventetid.

God jagt.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Hornby?

af bygger01, Herning, 7/11 2025, 23:36 (34 dage siden) @ FS1954

Det med told / VAT o.s.v. er nu ikke helt rigtig ….

UK er er 3. land som f.eks. Kina, og når man handler er det væsentligt, at sælger opkræver DK VAT og får det betalt til DK.

Og som jeg husker det, er det 150€, som der kan handlet for pr. faktura indtil videre og slipper man for told & afgifter ….

--
Jørgen Steffensen

Hornby?

af FS1954 @, 8/11 2025, 21:38 (33 dage siden) @ bygger01

Jeg bestilte min Hornby-model (Sentinel-traktoren) via en britisk forhandler, Sheffield Rail, der havde den på tilbud. Den kostede 50 £ + 10 £ i porto, i alt 60 £. Det svarede nogenlunde til DKK 532. Told, moms og især Post Nord-gebyrer beløb sig til DKK 272, hvilket i alt gav DKK 804. Dertil kom så yderligere 30 Euro til en dekoder fra Malta. Se også www.sporogbaner.dk for yderligere bemærkninger (i de tre artikler om Sentinel-traktoren).

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Hornby?

af bygger01, Herning, 9/11 2025, 19:38 (32 dage siden) @ FS1954

Det med moms og told er, fordi du har handlet med en forretning, der ikke har orden i hans "regnskab".

Forretningen skulle have opkrævet DK moms af det "nøgne" beløb uden UK moms, og så aflevere det DK moms på den rigtige måde.

Og hvis beløbet var under 150,- €, så var det uden moms & told + omkostninger.

Hvordan tror du, at Temu og den slags er blevet så store .................

--
Jørgen Steffensen

Hornby?

af Oliver Løvgard, Ballerup, 10/11 2025, 07:39 (32 dage siden) @ bygger01

Det med moms og told er, fordi du har handlet med en forretning, der ikke har orden i hans "regnskab".

Forretningen skulle have opkrævet DK moms af det "nøgne" beløb uden UK moms, og så aflevere det DK moms på den rigtige måde.

Og hvis beløbet var under 150,- €, så var det uden moms & told + omkostninger.

Øh? https://toldst.dk/borger/internethandel/internethandel-uden-for-eu
Alle varer, der er købt i lande uden for EU, skal du også betale dansk moms af.

Hornby?

af bygger01, Herning, 10/11 2025, 20:36 (31 dage siden) @ Oliver Løvgard

Jamen det er også, hva' jeg forsøger at akrive ( læs ) ...

Det betyder, at forretningen skal beregne den danske moms af den "rene" pris uden den udenlandske moms !

Og det skal man være opmærksom på, hvis man køber fra en udenlandsk leverandør !!!

--
Jørgen Steffensen

Hornby?

af Steff, 10/11 2025, 22:23 (31 dage siden) @ bygger01

Godaften

Sidste år ved denne tid, havde jeg fået lyst til at købe en model af en klassisk åben højsidet standard kulvogn set på kulmineområdet BOWES i NE England.
I min størrelse kunne den også fås i spor 1 fra det engelske firma "Accucraft", der er leveringsdygtig i en masse engelske modeller i både 0 og 1.

Jeg bestilte via nettet og troede jeg ville ryge ind i de sædvanlige toldproblemer, MEN MEN, MEN, det viste sig ganske anderledes.
For NETOP at undgå den noget store told, havde firmaet - med andre (HORNBY??) oprettet et lager i Europa, hvorfor varen blev afskibet derfra, altså indenfor EU!!

Det kunne da være at man skulle undersøge hvorfra HORNBY bliver solgt og husk på, at HORNBY jo dækker over flere europæiske ældre MJ firmaer som bl.a. RIVAROSSE, LIMA mv. Så et lager må der jo findes indenfor EU???

God fornøjelse med 00 Hornby!

Steff

Hornby?

af bygger01, Herning, 11/11 2025, 00:06 (31 dage siden) @ Steff

Det er ikke for at smide salt i såret, men en forretning indenfor EU skal fakturere med dansk moms baseret på den rene pris uden den lokale moms.

Men der er naturligvis ikke tale om told & den slags !

--
Jørgen Steffensen

Hornby?

af FS1954 @, 12/11 2025, 19:06 (29 dage siden) @ Steff

Det kunne da være at man skulle undersøge hvorfra HORNBY bliver solgt og husk på, at HORNBY jo dækker over flere europæiske ældre MJ firmaer som bl.a. RIVAROSSE, LIMA mv. Så et lager må der jo findes indenfor EU???

God fornøjelse med 00 Hornby!

Steff

Hej Steffen.

Det er ikke noget problem at finde en del Hornby-modeller i EU - mange tyske, franske og i hvert fald én dansk forhandler har mærket på hylderne. Et bredere udvalg kan man nok finde på Malta, der førhen var britisk koloni, men som nu er i EU (= ingen told).

Mange af Hornby-gruppens øvrige mærker - f.eks. arnold, Electrotren, Humbrol, Jouef, Lima, MKD, Rivarossi osv. - er lige så nemme at få fat i rundt om i EU, og jeg kan af egen erfaring stærkt anbefale nye modeller fra Jouef, Electrotren og til dels Rivarossi. Glem Lima og MKD, som er gammel vin på nye flasker. I øvrigt hører Airfix også under Hornby i dag.

Af nyudviklede Hornby-modeller har jeg fire, som alle er glimrende og kører godt - The Rocket, Locomotion, Lion og Sentinel-traktoren. De øvrige 00-modeller holder jeg mig dog fra...

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Hornby?

af Thomas Hansen, 11/11 2025, 14:06 (30 dage siden) @ bygger01

UK er er 3. land som f.eks. Kina, og når man handler er det væsentligt, at sælger opkræver DK VAT og får det betalt til DK.

Forretningen kan vælge at sælge uden at opkræve moms. Så bliver det opkrævet ved ankomst til DK og du betaler Postnord-gebyret for "ydelsen". Mener det er ca. 170 kr. Hvis forretningen opkræver Engelsk moms og sender det, betaler du stadig dansk moms af merprisen. Det tages der ikke højde for.

MEN: Hornbys webshop håndterer momsen for dig, så de opkræver dansk moms allerede ved betaling, og håndterer betalingen til Skat.
Pakken suser igennem tolden uden gebyrer. En anden super ting er alt over 100 pund er gratis fragt. Så der penge at spare på unødvendige fragtudgifter, hvis man alligevel skal over 100 pund.

Derfor, skal du købe Hornby, så kan det sagtens lade sig gøre gennem deres webshop. I øvrigt, så er der et point system hvor du kan optjene point som du kan handle for senere. Det svarer til ca. yderligere 10% rabat.

Hornby?

af bygger01, Herning, 11/11 2025, 17:04 (30 dage siden) @ Thomas Hansen

Det kunne være spændende og se hvad der udbydes fra f.eks. Hornby …..

Så har evt. en adresse på hjemmesiden ?

--
Jørgen Steffensen

Hornby?

af Steff, 11/11 2025, 20:22 (30 dage siden) @ bygger01

Helt sikker på - lige prøvet - at den kan findes på Google;-)

Og så kan man væge US, UK eller EU m.h.t. priser og andre teknikaliteter.

Steff

Hornby?

af Thomas Hansen, 12/11 2025, 13:27 (29 dage siden) @ bygger01

Det kunne være spændende og se hvad der udbydes fra f.eks. Hornby …..

Så har evt. en adresse på hjemmesiden ?

https://uk.hornby.com/

Hornby?

af Jan8800DK, 8/11 2025, 16:38 (33 dage siden) @ FS1954

Jeg tænker at jeg vil prøve hos Togcenter.

Hornby?

af Jan8800DK, 8/11 2025, 17:53 (33 dage siden) @ Jan8800DK

Jeg har købt dette sæt hos Togcenter:

[image]

Hornby?

af Thomas Hansen, 12/11 2025, 13:31 (29 dage siden) @ Jan8800DK

Hej.
Jeg er ny i det her. Og jeg har luret lidt på Hornby.
Er der nogle fysiske forhandlere et sted?

Af ren og skær interesse, hvad fik dig til at kigge på Hornby?

Hornby?

af Jan8800DK, 12/11 2025, 15:15 (29 dage siden) @ Thomas Hansen

Det var Coca Cola togsættet.

Men nu kigger jeg på Märklin i stedet for.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak