Godsvognsfarver, lidt inspiration
Godsbanegården 1965.
Inspiration til modelbanen: Nymalede og godt snavsede vogne.
![[image]](images/uploaded/2025101122522168eadfa544c45.jpg)
--
Svend
![[image]](http://www.jernbanen.dk/Tegninger/Mini/Pbane/114/SNNB_SM12.gif)
af Svend B J, 12/10 2025, 00:52 (26 dage siden)
Godsbanegården 1965.
Inspiration til modelbanen: Nymalede og godt snavsede vogne.
![[image]](images/uploaded/2025101122522168eadfa544c45.jpg)
--
Svend
![[image]](http://www.jernbanen.dk/Tegninger/Mini/Pbane/114/SNNB_SM12.gif)
af UTJ, 13/10 2025, 08:56 (25 dage siden) @ Svend B J
redigeret af UTJ, 13/10 2025, 09:01
Godsbanegården 1965.
Inspiration til modelbanen: Nymalede og godt snavsede vogne.
Det er et Helmer-Petersen-foto, 1964 (KB: KHP0029-184.tif)
![[image]](images/uploaded/2025101306523068eca1ae9d58c.jpg)
Farver kan netop diskuteres og dit viste har øjensynligt været en tur i sminkeboxen. Men søg endelig på KHP0029, for der ligger mange gode farveeksempler inkl lidt KS mm. Og i modsætning til restriktive fotovisere kan det downloades i en ordentlig opløsning uden skæmmende reklametekst, idet det her viste vist er sat lidt skævt i scannerrammen (og scannet spejlvendt).
--
ئۇلغىك
af Steff, 13/10 2025, 11:42 (25 dage siden) @ UTJ
Hold da op!
Er man "Køwenhavner" og ung mellem 60 til 80 år, er dette link til Keld Helmer-Petersens billeder, her 1960´erne, værd at se igennem.
Der er flere jernbanebilleder, bl.a. Trælageret og Ambulancepladsen på Mdt Gb og CvVk (og dermed farver), men især Christianshavns kanaler, Frihavnen, Nord- og Sydhavnen, Nyhavn og indre København, masser af nostalgi. Husfacaderne er ikke ødelagt med prangende udenlandske reklamer, husene fra lige før de mange nedrivninger.
Jeg har ikke set de andre årstalsangivelser igennem.
God fornøjelse
Steff
af FS1954
, 13/10 2025, 13:18 (25 dage siden) @ Steff
Dejligt billede, som tidligere har været offentliggjort i 'Lokomotivet' og i *Spor og baner' - dengang kendtes ophavet til billedet ikke. Jeg havde fundet det i en datidig turistbrochure om København. Især bemærkede jeg Ford Thames-varebilen fra Metz Chokolade.
Lidt mere københavneri. Jeg har kigget efter på Rigsarkivet for at finde lidt mere om Metz Chokoladefabrik. Om Brdr. Metz står bl.a. følgende:
"Brdr. Metz A/S
Fra Til Officielle navne
1963 Brdr. Metz A/S
1941 1963 A. Søeborgs Fabrikker A/S
1849 1941 A. Søeborgs Fabriker
Branche: Chokolade- og sukkervarefabrikker
Chokolade- og marcipanfabrik, København. Grundlagt i Sølvgade i København i 1849 af A. Søeborg (1804-1892) og i 1872 overtaget af sønnen F. Søeborg (1840-1917). Fabrikken blev i 1880 flyttet til Jagtvej [lige ved Nørrebros Runddel]. I 1903 overtog cand. pharm. Herluf Rubow (1869-1948) fabrikken; i 1941 blev den omdannet til et aktieselskab. I 1953 blev virksomheden opkøbt af Brdr. Metz, der likviderede Søeborgs Fabriker A/S i 1962 (offcielt hævet 31/1-1963), men fortsatte produktionen under navnet Brdr. E. Metz A/S. I 1971 blev fabriksbygningerne solgt, og produktionen indskrænket og fra 1975 erstattet af ren handelsvirksomhed."
Fra den tidligere ejer Eyvind Metz overtog jeg omkring 1990 noget ældre reklamemateriale, blandt andet en lommekøreplan for Kystbanen cirka 1910-15, men desværre kan jeg af tekniske årsager ikke lægge billeder på denne side.
Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg
af Svend B J, 13/10 2025, 16:57 (24 dage siden) @ UTJ
Godsbanegården 1965.
Inspiration til modelbanen: Nymalede og godt snavsede vogne.
Det er et Helmer-Petersen-foto, 1964 (KB: KHP0029-184.tif)
Farver kan netop diskuteres og dit viste har øjensynligt været en tur i sminkeboxen. Men søg endelig på KHP0029, for der ligger mange gode farveeksempler inkl lidt KS mm. Og i modsætning til restriktive fotovisere kan det downloades i en ordentlig opløsning uden skæmmende reklametekst, idet det her viste vist er sat lidt skævt i scannerrammen (og scannet spejlvendt).
Et billede mere:
![[image]](images/uploaded/2025101314573568ed135f79c7f.jpg)
--
Svend
![[image]](http://www.jernbanen.dk/Tegninger/Mini/Pbane/114/SNNB_SM12.gif)
af UTJ, 13/10 2025, 17:21 (24 dage siden) @ Svend B J
Et billede mere:
Endda med et par af favoritterne i forgrunden: SNCF Standard A var utrolig almindelig i 1950’erne og 1960’erne. Næsten ikke et lille privatbanegodstog uden en af disse

--
ئۇلغىك
af Jan-Eddie, 14/10 2025, 10:21 (24 dage siden) @ UTJ
Hej Ulrik
Ved du hvad der blev transporteret i disse franske vogne siden de var så almindelige på privatbanerne?
mvh
Jan-Eddie
af bygger01, Herning, 14/10 2025, 10:34 (24 dage siden) @ Jan-Eddie
Hvordan mon betalingen fungerede, når der skrives, at de blev brugt meget af privatbanerne ?
--
Jørgen Steffensen
af UTJ, 14/10 2025, 16:35 (24 dage siden) @ bygger01
redigeret af UTJ, 14/10 2025, 17:32
Som andre godsvogne. Vognleje med en forsendelse fra fremmed bane ind på privatbanen og hvis muligt også returgods læsset i vognen inden tilbagesendelse. Som nævnt indgik vognene i EUROP-poolen og benyttedes efter denne overenskomst. For privatbaner var vognleje en vigtig omkostningsparameter, både hvad angik indtægt fra privatbanens vogne på DSB mm og omkorstning til fremmede baners vogne: Det hele skulle dog ses i lyset af omkostningerne til vedligeholdelse af egen godsvognspark, idet siden 1920'erne anskaffelse af supplerende godsvogne til privatbanerne stort set var udelukket grundet svag driftsøkonomi.
At Standard A var så almindelig skyldes at vognene blev anskaffet i ualmindelig stort antal fra USA/Canada (26545 stk) i 1947-48. De allersidste var i kommerciel trafik til 1984.
Vogntypen blev til forbillede for den lukkede standard-UIC godsvogn, som bla DSB anskaffede fra 1954 og frem (G, Gs). SNCF begyndte først anskaffelsen af UIC-udgaven i 1957-1962 efter skydedøren fik 2,0 m bredde (K 4.01). SNCF's sene påbegyndelse af anskaffelse af UIC-vognen skyldtes nok de mange Standard A-vogne (og de mindre antal anskaffede Std B, C mfl). K 4.01 anskaffedes "kun" i ca 13000 eks, men efterfulgtes af nyere Gs-typer. K 4.01 var stort set lig DSB's Gs fra serien 41000-42999, når der ses bort fra detaljer såsom bremseplatform (og andre småting).
Kig selv billeder fra privatbanerne, ofte er "den eller de store" lukkede godsvogne en fransk eller italiensk. Men fotograferne har undgået dem og derfor findes de oftest i billedernes kant......
--
ئۇلغىك
af Svend B J, 15/10 2025, 14:50 (23 dage siden) @ UTJ
Som andre godsvogne. Vognleje med en forsendelse fra fremmed bane ind på privatbanen og hvis muligt også returgods læsset i vognen inden tilbagesendelse. Som nævnt indgik vognene i EUROP-poolen og benyttedes efter denne overenskomst. For privatbaner var vognleje en vigtig omkostningsparameter, både hvad angik indtægt fra privatbanens vogne på DSB mm og omkorstning til fremmede baners vogne: Det hele skulle dog ses i lyset af omkostningerne til vedligeholdelse af egen godsvognspark, idet siden 1920'erne anskaffelse af supplerende godsvogne til privatbanerne stort set var udelukket grundet svag driftsøkonomi.
At Standard A var så almindelig skyldes at vognene blev anskaffet i ualmindelig stort antal fra USA/Canada (26545 stk) i 1947-48. De allersidste var i kommerciel trafik til 1984.
Vogntypen blev til forbillede for den lukkede standard-UIC godsvogn, som bla DSB anskaffede fra 1954 og frem (G, Gs). SNCF begyndte først anskaffelsen af UIC-udgaven i 1957-1962 efter skydedøren fik 2,0 m bredde (K 4.01). SNCF's sene påbegyndelse af anskaffelse af UIC-vognen skyldtes nok de mange Standard A-vogne (og de mindre antal anskaffede Std B, C mfl). K 4.01 anskaffedes "kun" i ca 13000 eks, men efterfulgtes af nyere Gs-typer. K 4.01 var stort set lig DSB's Gs fra serien 41000-42999, når der ses bort fra detaljer såsom bremseplatform (og andre småting).
Kig selv billeder fra privatbanerne, ofte er "den eller de store" lukkede godsvogne en fransk eller italiensk. Men fotograferne har undgået dem og derfor findes de oftest i billedernes kant......
Udsendt af LS Models i 1:87 (og vist i mellemtiden udsolgt). Muligvis en af de nævnte type C-vogne, men det må Ulrik forklare nærmere
![[image]](images/uploaded/2025101512490568ef984184530.jpg)
![[image]](images/uploaded/2025101512492368ef9853b4df1.jpg)
--
Svend
![[image]](http://www.jernbanen.dk/Tegninger/Mini/Pbane/114/SNNB_SM12.gif)
af Svend B J, 15/10 2025, 19:21 (22 dage siden) @ Svend B J
redigeret af Svend B J, 15/10 2025, 19:24
https://gibitrains.fr/train/wagon_couvert_gs-standard-a-c-ls_models.htm (2 sider + flere, brug pilene)
--
Svend
![[image]](http://www.jernbanen.dk/Tegninger/Mini/Pbane/114/SNNB_SM12.gif)
af UTJ, 14/10 2025, 12:45 (24 dage siden) @ Jan-Eddie
Hej Ulrik
Ved du hvad der blev transporteret i disse franske vogne siden de var så almindelige på privatbanerne?
mvh
Jan-Eddie
Formentligt alt muligt. De var EUROP-vogne og havde samme størrelse som Gs-vognene som ‘standard A’ i øvrigt var forbillede for. UIC-litraet blev da også Gs i 1960’erne….
--
ئۇلغىك
af bygger01, Herning, 16/10 2025, 10:39 (22 dage siden) @ Svend B J
Nu har jeg et par gange set på vognen forgrunden.
Og min tanke var umiddelbart - hvor den grim.
Men det viser, at næsten alt er muligt også til modeljerbanen, og man kan næsten høre ramaskriget, hvis Märklin eller en af de andre kom den farvekombination !
--
Jørgen Steffensen
af Morten Flindt Larsen, København K, 17/10 2025, 01:04 (21 dage siden) @ Svend B J
Godsbanegården 1965.
Inspiration til modelbanen: Nymalede og godt snavsede vogne.
Hejsa,
Der et vistnok også farvefotos fra 1960'erne af godsvogne at finde på den nye hjemmeside banebasen.dk.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane