Nye artikler

af FS1954 @, 15/9 2025, 16:44 (52 dage siden)

Blot en henvisning: I de seneste par uger har jeg lagt en række artikler om modeljernbanenyheder fra udlandet på www.sporogbaner.dk. Der er blandt andet artikler om Pikos nye, franske damplokomotiv 1-4-1 (ex. DRG T 14/DB BR 93), den fine, åbne godsvogn med bremsehus fra SNCF litra Twf (REE-model), Brawas syretankvogn litra Z fra Bayer, en sammenligning med den lignende DDR-model litra Zd fra Ehlcke fra 1960'erne, den nye VW 1200-skrotbil fra Busch og Artitecs herlige figurgruppe "På besøg hos bedsteforældrene" med en lille dreng, der leger med sit optrækstog - alt i skala 1:87... Endvidere omtales Paniers opdaterede H0e-byggesæt af dampvognen DT 1-4 fra Bleckeder Kleinbahn - den har jeg dog ikke set ved selvsyn. I ugens løb regner jeg med flere nyheder fra især Roco og måske en statusrapport fra Heljan, så kig på siden ved lejlighed.

Nye artikler

af re20000, 15/9 2025, 19:55 (52 dage siden) @ FS1954

Linket siger "file not found" ..?

Nye artikler

af okhansen, 15/9 2025, 21:12 (52 dage siden) @ re20000

Du skal fjerne det sidste punktum :-)

Mvh. Ole

Nye artikler

af re20000, 15/9 2025, 22:18 (52 dage siden) @ okhansen

Du skal fjerne det sidste punktum :-)

Mvh. Ole

Åh! Tak!:-)

Nye artikler

af FS1954 @, 16/9 2025, 17:53 (51 dage siden) @ re20000

Jeg har lagt et par artikler mere på www.sporogbaner.dk - disse handler om Roco-nyheder: Dels to-vognssættet med to DB AG IC1-vogne, der svarer til DSB's aktuelle Hamborg-tog. Rocos vogne er dog litreret Bpmmz og har vognløbsskilte til Dagebüll Mole - der er altså tale om det ellers uddøde fænomen med direkte kursvogne, der omrangeres undervejs. Vognene er ikke helt nye, men artiklen har 'ligget på lager' et stykke tid.

Den anden artikel drejer sig om det polske damplokomotiv Ok 1-360, som er den lokale udgave af klassikeren P 8/BR 38. Det er også en Roco-model, som havde en skavank, der heldigvis let lod sig udbedre. Modellen er opsigtsvækkende med røde og hvide hjul. God fornøjelse.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Nye artikler

af Lasse S, 17/9 2025, 18:06 (50 dage siden) @ FS1954

Rocos vogne er dog litreret Bpmmz og har vognløbsskilte til Dagebüll Mole

Nu ved jeg ikke om jeg misforstår/mislæser dit indlæg, men Bpmmz vognene kører skam også i Kbh - Hamburg EC togene. (Både Bpmz og Bpmmz kører i de tog). Eneste forskel er, at Bpmmz vognene er en smule mere moderniseret indeni, derfor det ekstra "M". Hovedsageligt er der tale om ny polstring på sæderne og et par andre mindre detaljer. Ellers er det samme vogn :-)

Så på nær destinationsskiltet til Westerland/Dagebüll, som du også nævner, så er Roco vognene faktisk helt ideelle til DK modeltogsanlæg :-)

Selv er jeg dog mest fan af PIKO´s og A.C.M.E.´s tilsvarende vogne, da jeg synes de er en lille smule mere korrekte i både udførsel og i bemaling/farve.

Nye artikler

af FS1954 @, 19/9 2025, 08:31 (49 dage siden) @ Lasse S

Rocos vogne er dog litreret Bpmmz og har vognløbsskilte til Dagebüll Mole

Nu ved jeg ikke om jeg misforstår/mislæser dit indlæg, men Bpmmz vognene kører skam også i Kbh - Hamburg EC togene. (Både Bpmz og Bpmmz kører i de tog). Eneste forskel er, at Bpmmz vognene er en smule mere moderniseret indeni, derfor det ekstra "M". Hovedsageligt er der tale om ny polstring på sæderne og et par andre mindre detaljer. Ellers er det samme vogn :-)

Så på nær destinationsskiltet til Westerland/Dagebüll, som du også nævner, så er Roco vognene faktisk helt ideelle til DK modeltogsanlæg :-)

Selv er jeg dog mest fan af PIKO´s og A.C.M.E.´s tilsvarende vogne, da jeg synes de er en lille smule mere korrekte i både udførsel og i bemaling/farve.

Hej Lasse.

Tak for dine korrektioner. Når jeg ikke nævnte, at vognene også kørte i Danmark, skyldes det, at jeg ikke havde helt aktuelle oplysninger om hvilke litra, der var indsat i togene.

Med venlig hilsen,

Flemming

Nye artikler

af Steff, 19/9 2025, 10:29 (49 dage siden) @ FS1954

Godmiddag!

Johhh, Bpmz m.fl. nye vogne med skivebremser og A/C anvendtes i bl.a. mogentogene på Sydbanen fra Rødby og til København. Officielt stoppede disse tog jo ikke i Næstved, forstået på den måde, at de ikke optog passagerer.

Men var man fast pendler og ikke nåede 0740 var EC toget, vistnok 0810, et helt fantastisk alternativ, efter man havde fjernet B-vognene (med liggevogn) fra morgen pendlertogene og erstattet dem med "grisevognene" litra Bn m. fl.

Man kunne sidde behageligt og slappe af/sove helt til Kh uden træk, støj og "bønderne" fra Ro, der væltede rundt;-)

Steff

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak