Dansk rullende materiel i epoke 1c og 2a

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Vestfyn, 28/8 2025, 14:15 (71 dage siden)
redigeret af Erik, My 1 2 87, 28/8 2025, 14:20

De fleste kører epoke 3 og her findes der meget rullende materiel på markedet, men hvad findes der af dansk materiel fra årene 1900-1934 (epoke 1c og 2a)?

Jeg har selv kun kunne finde: Hobby Trade QH, QR, QD, QF, samt byggesæt AA fra EpokeModeller.

Det ville være dejligt, hvis der kunne blive tilføjet nogle flere til listen.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Dansk rullende materiel i epoke 1c og 2a

af Skott, 28/8 2025, 16:16 (71 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Hej Erik

Er man villig til at foretage visse ændringer på materiellet, kan man jo tilføje Litra D, F og P til denne liste.

Jeg ved Per (Epoke) har skiftet bl.a. domen på en P-maskine af samme grund.

--
Med venlig hilsen

Skott

Dansk rullende materiel i epoke 1c og 2a

af Steff, 28/8 2025, 17:50 (70 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Kære alle

Nu skal man se på epoker og epoke I er vel tiden op til DSB i 1893, herefter vi har epoke II frem til ca. 1941/45.

Rent umiddelbart kan jeg finde gode modeltro vogne i H0 - foruden de før nævnte - litra ZA (Carlsberg), litra IG og litra PF.

Da litrering og beskriftning ikke passer helt, kontakt KM-text eller Skilteskoven for hjælp. Begge er mere end villige til at hjælpe!!

Ved ikke om Tikøb Hobby (Gl. Nyboder) skulle have noget, ka´ ik´ huske, men muligvis små domer til litra P og C.

Som også skrevet er mulighederne for endnu flere vogne tilstede også 2 akslede "rystevogne" og nogle bogie personvogne samt ikke at forglemme tankvogne. Find den egnede model, et billede og skriv til KM eller Skilteskoven, en gang spray, påsætning og en gang matlak til at holde beskriftning og litreringer fast, færdig!!

Nu er det her jo spor H0, men kører man 0 (1:45) eller 1 (1:32) er der også MANGE modeller, der kan bruges direkte eller med lidt filen klar til litrering.

Som inspiration en mælkevogn fra Københavns Mælkeforsyning i spor 1 i tidlig epoke I, litreringer Skilteskoven, skal bare nedskaleres til enten 0 eller H0 hvis ønskes.
[image]

Steff

Dansk rullende materiel i epoke 1c og 2a

af Steff, 28/8 2025, 18:52 (70 dage siden) @ Steff

Det er jo en tidlig epoke II vogn, Mælkevognen, sorry:-| !

Steff

Dansk rullende materiel i epoke 1c og 2a

af UTJ, 28/8 2025, 19:52 (70 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

De fleste kører epoke 3 og her findes der meget rullende materiel på markedet, men hvad findes der af dansk materiel fra årene 1900-1934 (epoke 1c og 2a)?

Jeg har selv kun kunne finde: Hobby Trade QH, QR, QD, QF, samt byggesæt AA fra EpokeModeller.

Det ville være dejligt, hvis der kunne blive tilføjet nogle flere til listen.

hvis du går stramt til år 1934 er der en del man kan vælge

CM-vogne (spids og med tagrytter)
AF med tagrytter (som hed AN og AP på det tidspunkt)
PF-vogne fra Dekas
IV/IG fra Dekas
CR som FF
CA-vogne som CR (første stålvogne i 1932)
osv

--
ئۇلغىك

Dansk rullende materiel i epoke 1c og 2a

af Steff, 29/8 2025, 09:24 (70 dage siden) @ UTJ

Godformiddag

På en eller anden måde minder overskriften på denne tråd mig om ”de (muligvis) gode gamle dage”, hvor det der fandtes i MJ-markedet var med tysk forbillede (Märklin, Fleischmann, Roco) eller fransk/italiensk (Rivarossi, Lima). Ok, selvfølgelig var der LIDT dansk i og med Long og Bodan, men til at overse litra mæssigt.

Hvad gjorde man/vi så? Selvbyg, Cross-kitting (billig, billig PIKO fra ”På Sporet”) eller ændringer med sav og kniv.

I dag er markedet med danske modeller om end ikke overfyldt, så da absolut tilfredsstillende for epokerne III, IV og V. Jernbanerne er jo blevet standardiserede m.h.t. materiel, måske lidt ensformige og kedelige at se på, men sådan er virkeligheden jo.

Altså, savner man noget materiel i epoke I (1847-1893), II (1894-1941/45) eller anden epoke og ikke fremstillet af et MJ firma, GØR SOM FØR! Byg materiellet selv!!!!! Faktisk ikke så svært, især med de moderne midler som 3D print, Laser-cut mv. Og så lærer man om forbilledet i søgningen på informationer.

Hvor finder vi så informationerne om materiellet i epokerne I, II og III?

Her på siden ”Signalposten.dk”, findes øverst et bånd, hvor er anført bl.a. et link til ”Tidsskrifter”, der dækker over samtlige numre af ”Signalposten”, ”Lokomotivet” og ”Modelbanenyt”. Alle disse tidsskrifter har i HUNDREDEVIS af artikler med bl.a. selvbyg/ændring mv. af dansk materiel i epokerne II og III, se respektive indholdsfortegnelser. Lettere kan det da ikke blive.

”Jernbanearkivalier.dk” findes et link til ”Tidsskrifter” igen fyldt med inspiration. Sluttelig kan man jo selvfølgelig også anvende ”søstersiden” ”Sporskiftet.dk”, hvor der igen er masser af inspiration at hente. Og de tidsskrifter der ikke lige er nævnt, findes helt sikkert på internettet, bare at se efter.

Der er altså INGEN undskyldning i IKKE at kunne finde inspiration, byggevejledninger m.v., ”Kom så i gang!”.

Sluttelig. Heldigvis er vores hobby så mangfoldig og rummelig, og ønsker man kun at køre med lange tog på en masonitplade eller på gulvet, kan man jo bare gøre det! Enhver sin lyst og respekt for det.

Steff

Dansk rullende materiel i epoke 1c og 2a

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Vestfyn, 29/8 2025, 19:15 (69 dage siden) @ Steff

Smiler :- D
"Ja, ja. Jeg skal nok", som en kendt figur ville sige.
Der findes vist ingen anden mulighed, hvis jeg vil bevæge mig ned ad denne vej.

Tak til alle for de gode forslag.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Dansk rullende materiel i epoke 1c og 2a

af Børge Sundahl, 29/8 2025, 21:51 (69 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Jeg har bl a lavet denne GC luksushestevogn og flere andre fra perioden.
Vognene kan ses i Modelbane Europa i Hadsten, hvor de er udstillet
[image]
Børge

Dansk rullende materiel i epoke 1c og 2a

af FS1954 @, 30/8 2025, 12:58 (69 dage siden) @ Steff

Jeg er ganske enig med Steffen og Børge. Det er en stor fornøjelse at bygge modeller selv - nogle gange går det godt, andre gange knapt så godt, men - øvelse gør mester. Jeg har fået utrolig meget inspiration netop fra 'Lokomotivet' og har bygget mange af forslagene i bladet. En stor del af vognene blev sidenhen udrangeret, fordi de industrielle produkter var meget finere, men langtfra alt vil komme i model, så der vil stadig være behov for selvbygning af modeller.

Nogle af de tidlige motorvogne, som vist ikke er nævnt her, er ME/MF (Heljan) og ML, MT (hobby trade). Og selv er jeg meget glad for Pikos gamle, to-akslede kupévogne, som man kan finde på markeder. Disse kupévogne findes med bremsehus og fladt tag (gl. nr. 05/321-01) og uden bremsehus, men med tøndetag (05/315-01). De er et glimrende udgangspunkt for 'fordanskning' til vogne af f.eks. litra CB: Skil dem ad, mal vognkassen bordeauxrød, påsæt litreringer og numre, udskift hjulene med eger- eller stjernehjul og erstat pufferne med kurvpuffere. Koblingerne skal fjernes, hvorefter bunden slibes helt plan. I stedet monteres Rocos kortkoblingskulisser, og så er modellen i praksis færdig. Smukke og helt almindelige vogne til epoke I. En enkelt vogn kan også få blændet nogle vinduer og gråmales for at illudere en tjenestevogn.

Et egnet damplokomotiv til rangering fra denne periode kan man lave ud fra Pikos nyere model af det saksiske lokomotiv VT (senere BR 89.2). Der er nogle forskelle, mest iøjnefaldende er kulkassen oven på vandkassen lidt for lange vandkasser, men ellers passer modellen godt til DSB litra Ls (nr. 296-298). Husk, at det skal være den nyere og velkørende model fra Piko (nr. 50057), ikke den gamle fra DDR-tiden. God fornøjelse!

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År
Pris 360 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak