Godformiddag
På en eller anden måde minder overskriften på denne tråd mig om ”de (muligvis) gode gamle dage”, hvor det der fandtes i MJ-markedet var med tysk forbillede (Märklin, Fleischmann, Roco) eller fransk/italiensk (Rivarossi, Lima). Ok, selvfølgelig var der LIDT dansk i og med Long og Bodan, men til at overse litra mæssigt.
Hvad gjorde man/vi så? Selvbyg, Cross-kitting (billig, billig PIKO fra ”På Sporet”) eller ændringer med sav og kniv.
I dag er markedet med danske modeller om end ikke overfyldt, så da absolut tilfredsstillende for epokerne III, IV og V. Jernbanerne er jo blevet standardiserede m.h.t. materiel, måske lidt ensformige og kedelige at se på, men sådan er virkeligheden jo.
Altså, savner man noget materiel i epoke I (1847-1893), II (1894-1941/45) eller anden epoke og ikke fremstillet af et MJ firma, GØR SOM FØR! Byg materiellet selv!!!!! Faktisk ikke så svært, især med de moderne midler som 3D print, Laser-cut mv. Og så lærer man om forbilledet i søgningen på informationer.
Hvor finder vi så informationerne om materiellet i epokerne I, II og III?
Her på siden ”Signalposten.dk”, findes øverst et bånd, hvor er anført bl.a. et link til ”Tidsskrifter”, der dækker over samtlige numre af ”Signalposten”, ”Lokomotivet” og ”Modelbanenyt”. Alle disse tidsskrifter har i HUNDREDEVIS af artikler med bl.a. selvbyg/ændring mv. af dansk materiel i epokerne II og III, se respektive indholdsfortegnelser. Lettere kan det da ikke blive.
På ”Jernbanearkivalier.dk” findes et link til ”Tidsskrifter” igen fyldt med inspiration. Sluttelig kan man jo selvfølgelig også anvende ”søstersiden” ”Sporskiftet.dk”, hvor der igen er masser af inspiration at hente. Og de tidsskrifter der ikke lige er nævnt, findes helt sikkert på internettet, bare at se efter.
Der er altså INGEN undskyldning i IKKE at kunne finde inspiration, byggevejledninger m.v., ”Kom så i gang!”.
Sluttelig. Heldigvis er vores hobby så mangfoldig og rummelig, og ønsker man kun at køre med lange tog på en masonitplade eller på gulvet, kan man jo bare gøre det! Enhver sin lyst og respekt for det.
Steff