Messing
Jeg så i det konkurrerende forum at udbuddet af ætset messing bliver indskrænket når Freja ophører. Man kan også gøre det selv. Det er ganske sjovt selv at fremstille det og så har man noget man selv har frembragt. Mine egne sager er ikke kommet så langt, men lidt er dog allerede frembragt. Det lugter af mere og ideerne er der nok for mange af, men helst noget jeg ikke har set før og gerne noget som faktisk egner sig til messing. Kort sagt, når jeg kan, kan mange 
Det hele startede med at jeg gerne ville have noget vinkelret og var uendelig træt af at save de samme dimser ud, sætte den sammen og brænde fingrene. Fjedre og andre dele som nok skal frembringes på anden vis finder jeg ud af senere.......
![[image]](images/uploaded/2025081708072968a18dc1aa0c2.jpg)
Bogier: kedelvognsbogie til APB's treakslede vogne og en bogie til privatbanepersonvogne ca 1906-1910. Der mangler lidt og pt konstruerer jeg bremsen så de bliver mere komplette. For at komplettere sidder jeg også og nulrer med midterbogien til nogle dobbeltvogne.
![[image]](images/uploaded/2025081708074268a18dce6965f.jpg)
Undervogn med endeperroner til MFVJ A 1-6 mv. Det er et led i at konstruere en undervogn og målsætningen er at kunne sætte en undervogn sammen på ca 2 timer uden af brænde fingrene og uden at det gør voldsomt meget at man er en klump til lodning (pilen peger indad!). Der er også ætset andre undervogne, men det skal jeg ikke trætte med.
Hvis nogle har lyst kan de måske kigge ind i min lille gruppe på FB, men det kræver som udgangspunkt at man svarer på spørgsmålene og at man er med i andre tilsvarende grupper, dvs viser interesse for selvbyg og gerne selv prøver sig frem, uden hermed at sige at der er noget som helst krav på at man tør vise sit eget frembragte frem.
--
ئۇلغىك