Provianttoget - det hvide tog - er ankommet til Mdt. Kn.

af Steff, 5/8 2025, 19:40 (93 dage siden)

Det Hvide tog, Provianttoget!

”Det hvide tog”, Provianttoget fra Jylland/Fyn og Sjælland ankom tidlig morgen til Frederiksberg og er her blevet delt og 3 vogne står nu på området omkring Klampenborgbane banegården ved Nordbanens Maskindepot (Mdt. Kn), Københavns 2. Banegård ved Søerne.

Det er fra venstre den private lejevogn, afkølingsvognen DSB litra ZH 9997 med trapeztag fra ”Masnedsund Andels Svineslagteri” med halve svinekroppe til Kødbyen, derefter den private mælkevogn DSB litra ZG 9993 fra ”Kjøbenhavns Mælkeforsygning” og endelig og nok lidt på afveje den private lejevogn, cisterne mælkevognen DSB litra ZG 9601 fra ”Aktieselskabet Dansk Mælke – Eksport, Kjøbenhavn”.

[image]

Det er et typisk epoke II tog fra omkring århundredeskiftet år 1900 +/- et par år. Størrelsen er 1:32, alt hjemmebygget/ændret (Märklin, Proinor) og litreringer fra ”Skilteskoven”.
Har du lyst til selv at have et ”Provianttog” i størrelse 0 eller størrelse H0, kan man – bortset fra ZH 9997 – købe en vogn, der med fordel kan ændres. Litreringer bare at bestille i den ønskede størrelse.

Steff

af bygger01, Herning, 9/8 2025, 20:09 (89 dage siden) @ Steff

Min hukommelse er ikke blevet med alderen, men jeg husker dog et indlæg en af brugerne, som manglede - ølvogne - tror jeg nok.

Men nu er det væk på min tilgang til Signalposten !

--
Jørgen Steffensen

af Steff, 9/8 2025, 22:05 (89 dage siden) @ bygger01

Kære Jørgen

Hvis du har "et hint" kan jeg da prøve at hjælpe med!

God weekend

Steff

af bygger01, Herning, 10/8 2025, 08:57 (89 dage siden) @ Steff

I de 3 vogne er der kød- & mælkeprodukter, og indlægget, der fik lov til forsvinde, manglede noget med baby’er !

Dine vogne hører til en periode, hvor baby’er brugte stofbleer - et bomuldsprodukt - som blev solgt unbranded, så jeg tror, at der blev henvist til noget, der var den anden del skala og sikkert en "væske" ……..

Hvis dine vogne havde været meget nyere & længere, kunne det let være disse syntetiske og højteknologiske erstatninger for bomulden, for nu bliver der også brugt penge på branding.

Og så ville vi også været kommet frem til, at ham med indlægget kunne ment noget til baby’er og mennesker i den anden del af aldersgruppen = os gamle, som leger modeltog !

Hvordan mon en sådan reklamevogn, så ville se ud fra Märklin !

--
Jørgen Steffensen

af Steff, 11/8 2025, 19:03 (87 dage siden) @ bygger01

Kære Jørgen

Min tilgang til at prøve at fremstille noget tidligt (altså epoke II) privat ejet vognmateriel optaget i DSB DRM er/var, at jeg synes det giver kulør på banen, giver en historie vi har svært ved at finde noget om og viser, at vognene dengang var ligeså brogede at se på som nutidens.

Og da der ikke er skrevet noget om disse vogne eller andet, må man jo selv gå igang og finde ud af, hvordan forbilledet har set ud, så sikker man nu kan være.
Vognene vist herunder enkeltvis:

[image]
DSB litra ZH nr. 9997 - 9998, Masnedsund Andels Svineslagteri.
[image]
DSB litra ZG 9993, Kjøbenhavns Mælkeforsygning.
[image]
DSB litra ZG 9601, Aktieselskabet Dansk Mælke - Eksport Kjøbenhavn.

Steff

af bygger01, Herning, 11/8 2025, 20:53 (87 dage siden) @ Steff

Alt det forstå jeg godt, og jeg synes, at det er stort, at du utrættelig fortsætter med at vise og fortælle, hvad man kan opnå ved at lege med noget, der er ca. dobbelt så stort, som der hvor jeg er.

Så mit indlæg var blot for at fremhæve at en bruger, hvis innitialer begynder med M, pludselig kunne få sit indlæg fjernet, fordi han måske var blevet lidt træt af det med baby'er ....

Så det var blot det !

Men, at du har taget mit navn - Steff - som jeg gennem mit hele arbejdsliv har heddet og kaldt, er det er en anden sag .....

--
Jørgen Steffensen

af Steff, 11/8 2025, 21:27 (87 dage siden) @ bygger01

Ja, det bemærkede jeg også, mærkeligt!!

Steff

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak