James May and the Battle to Save Hornby

af Flemming Søeborg @, 6/3 2025, 13:05 (20 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er et par interessante film om det hæderkronede firma Hornby og den noget bevægede historie om firmaets nedgang - og bestræbelserne på at rejse sig igen. Nu er filmene fra 2018-19, så de er jo ikke højaktuelle, og hvad er der sidenhen sket med Hornby - og dets mange datterselskaber? Så vidt jeg kan se, går det godt for Hornby-gruppen - jeg har dog selv kun ét eneste eksempel på Hornby-produkter, nemlig den nye model af Sentinel-traktoren, som er glimrende - også selvom den er i spor 00. Da karossen er lavere end f.eks. et 'normalt' H0-rangerlokomotiv, går det godt sammen med almindeligt H0-materiel. Teknisk er det også helt i orden - faktisk er den lille, trepolede maskine et af de bedst kørende lokomotiver, jeg har. Men som jeg har nævnt andetsteds, lad være med at importere varer fra Storbritannien som privatperson - det koster kassen i form af told, momns og ekstreme gebyrer til Post Nord.

Hornby-gruppen er dog langt mere end blot britiske modeller - det er f.eks, også Humbrol, MKD, Lima og ikke mindst Electrotren, Jouef og Rivarossi, og her er de sidste tre mærker "second to none". Electrotren, Jouef og Rivarossis nyeste modeller kan uden videre sammenlignes med f.eks. Rocos og Pikos modeller - de er af høj kvalitet, de fumgerer glimrende, og så er der tale om spændende og sjældne modeller som det spanske 'IC2' og 'Ferrobussen' (spansk udgave af Uerdinger-skinnebusserne); Jouef har udviklet en revolutionerende ny belysningsmetode i passagervogne (tryk på taget, og der er lys!), og Rivarossi laver fremragende damplokomotiver - og for øvrigt også DSB-Klædeskabet, et teknisk mesterværk. Kun MKD - som var efterfølgeren til Jouefs husbyggesæt - hænger noget i det, og hidtil er der kun udsendt nogle primitive husbyggesæt i skala 1:100 (billige genoplag). Jeg påtalte det over for firmaet, men fik blot et intetsigende svar tilbage. Så selvom Hornby-gruppen overordnet set klarer det godt, er der plads til forbedringer, og især de kontinentaleuropæiske modeller fortjener langt bedre eksponering herhjemme..

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

af Thomas, 12/3 2025, 07:01 (14 dage siden) @ Flemming Søeborg

Men som jeg har nævnt andetsteds, lad være med at importere varer fra Storbritannien som privatperson - det koster kassen i form af told, momns og ekstreme gebyrer til Post Nord.

Hvis du bestiller direkte fra Hornbys webshop, så er momsen håndteret af Hornby (der er ikke told på modeltog) og du sparer Postnord gebyret. Hvis du bestiller for over £100, er der gratis fragt til Danmark. Hvis du tilmelder dig deres "Awards" program, så får du 10% i "hobby points" som du kan købe flere produkter for. Jeg tager Hornby hjem den vej, og det fungerer upåklageligt. Ellers kan du bestille Hornby via Modellbahn-Union i Tyskland. De har fuldt sortiment.

Hornby kører stadig med underskud (jf. sidste årsregnskab), hvilket er tankevækkende, alle de mange produkttyper taget i betragtning. Jeg håber de får det vendt.

Selv har jeg deres Locomotion No. 1. Det er en meget sjov lille maskine, og skalaen betyder ikke så meget, da de færreste har et forhold til så gamle lokomotiver. De medfølgende figurer er også næsten H0 (sammenlignet med figurer fra NOCH). Figurer har jo næsten heller ingen decideret skala, vi kommer jo i alle højder og drøjder.

Jeg er generelt glad for Hornbys produkter, firmaet har en stor portefølje af (forholdsvis) billige og pæne modeller som, i disse tider, sælger rigtig godt. Det er nok der Hornby skal finde deres penge.

af Steff, 12/3 2025, 09:50 (14 dage siden) @ Thomas

Godformiddag til alle

Jeg ville købe hjul fra Slaters for 1½ år siden og de skrev direkte, at det var en dum ide med mindre jeg købte MANGE aksler. Så kundeservicen var(er) i top der m.h.t. priser:-) .

Efter et besøg på BOWES railway i NE i efteråret, ville jeg da lige have mig et minde med en kulvogn og fandt en ny på nettet/E-bay hos firmaet Accucraft i 1:32 i England.
Jeg regnede selvfølgelig med at det ville koste kassen, men til min overraskelse blev pakken sendt fra Tyskland!!

Så nogle firmaer har åbenbart lagre i "Europa". Så det bør man nok undersøge.

Iøvrigt blev jeg VIRKELIG overrasket over kvaliteten på en "simpel kulvogn". Vognkassen plastik, men undervogn med bevægelig håndbremse i ætset messing, wow!!

[image]

Bedste hilsener

Steff

af F, Søeborg, 18/3 2025, 16:48 (8 dage siden) @ Thomas

Hej Thomas.

Tak for tippet om at købe direkte fra Hornby; i mit tilfælde valgte jeg Rail in Sheffield, da de havde Sentinel-modellen til en yderst gunstig pris, så den - alt inkl. - ikke kostede mere end knapt 850 DKK, Jeg vil da anskaffe Locomotion direkte fra Hornby, for modellen er åbenbart totalt udsolgt her på kontinentet (og Hornby har heller ikke flere, men der kommer et nyt oplag til maj). Og så har jeg da noget at bruge mine opsparede points på.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak