Knarbjerg har testet den "nye" lyd til My fra PerfectTrains

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 30/6 2024, 20:29 (158 dage siden)

Emnet "lyd i modeltog" er nok et af dem hvor, smag og behag er meget forskellige fra person til person og, der er næppe to af os, som opfatter det helt ens. Derfor bliver vi nok heller aldrig helt enige om, hvordan lyden bør lyde;-)

Jeg lod mig lokke af en reklame til at investere 199,- Kr i en ny Loksound 5 lyd til My'erne fra firmaet PerfectTrains og, interesserede kan læse lidt om min oplevelse af den "nye" lyd her

Video, der sammenligner den nye lyd fra PerfectTrans med den gratis lyd fra ESU kan ses HER
[image]

Knarbjerg har testet den "nye" lyd til My fra PerfectTrains

af Sami Rubini, 30/6 2024, 21:56 (158 dage siden) @ Knarbjerg

Hej Knarbjerg

Jeg er ked af, at der er opstået en misforståelse. Det vil jeg naturligvis gerne forsøge at rette op på.

Lydende udvikles (og opdateres løbende) og funktionen med realistiske motoromdrejninger, er endnu kun tilgængelig til Me og Mz.
Samme funktion til My og Mx er på vej, men det er tung programmering og tager tid. Dette forsøger vi at beskrive ved, at skriver versionsnummer i webshoppen, samt kun at beskrive funktionen, under de produkter der har den. Jeg vil naturligvis kigge ind i, hvordan dette kan kommunikeres endnu bedre ud.

Du må meget gerne kontakte os på sound@perfecttrains.com så vi kan finde en tilfredsstillende løsning :-)

Knarbjerg har testet den "nye" lyd til My fra PerfectTrains

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 30/6 2024, 23:10 (158 dage siden) @ Sami Rubini

Hej Sami og tak for dit svar.

Der er, for mig at se, ikke tale om nogen misforståelse;-)
Som jeg husker den reklame, jeg så på facebook, blev der ikke nævnt noget om at, kun nogle af lydfilerne indeholder de funktioner, som blev nævnt i reklamen. Der blev heller ikke nævnt noget om at, der ikke er tale om færdigudviklede lyde, men i stedet tale om BETA versioner.

Jeg har også købt ny lydfil til min ME'er og, der er ganske rigtigt en ændring af omdrejningerne på motoren ved topfart. Men det er kun en lille ubetydelig ændring. Der er, set fra min stol, langt endnu før det begynder at ligne det, I reklamere for. Desuden cykler lyden op og ned i et mønster, der på ingen måde hænger sammen med det maskinen foretager sig.
I skriver, det er for at få lokomotivet til at lyde mere realistisk men, for mig lyder det mere som om, der er gået noget helt galt sidste gang, lokomotivet var på værksted.
Kig på Piko's lyd til deres MY. Den er på ingen måde perfekt men, den er det bedste forsøg på at nærme sig virkeligheden, jeg har set.

For lige at vende tilbage til ME'en, så har den desuden en kombination af lys, som I kalder "holdelys". Hvad er det?
Det er ikke noget jeg kan finde i banens regler for kendingssignaler, hverken i nutidens eller fortidens reglementer.

Det værste er næsten at, du nævner, I fortsat udvikler på lydene (Det er vi selvfølgelig glade for, I gør) og derfor forsyner produktet på hjemmesiden med versions nummer.
Det vil sige, jeg måske om 2 måneder kan se en ny version på Jeres hjemmeside af de filer, jeg har købt, . Men til den tid skal jeg så igen betale 199,- Kr for at få den nye forbedrede version?
For det bliver vel næppe sådan at os, der allerede har betalt for Jeres fantastisk realistiske lyde, automatisk for tilsendt et link til download af den opdaterede lyd?:-D

Knarbjerg har testet den "nye" lyd til My fra PerfectTrains

af Sami, 4/8 2024, 22:22 (123 dage siden) @ Knarbjerg

Hej Knarbjerg

Jeg går udfra du er tilfreds med produktet, da jeg ikke har modtaget en mail fra dig.

Knarbjerg har testet den "nye" lyd til My fra PerfectTrains

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 5/8 2024, 19:36 (122 dage siden) @ Sami

Hej Knarbjerg

Jeg går udfra du er tilfreds med produktet, da jeg ikke har modtaget en mail fra dig.

Hej igen Sami.

Ja det vil jo være den nemme løsning:-D

Men nej, Jeres produkt lever på ingen måde op til mine forventninger, som jeg vidst også udtrykker nogenlunde klart i mit svar til dig tidligere i denne tråd.
Og jeg kan ikke se hvilken nytte, jeg skulle kunne få ud af at, skrive en mail til Jer.

Det ville være meget mere gavnligt for alle såfremt, I åbent her i tråden forholdt Jer til de konkrete spørgsmål, jeg stiller i før omtalte svar til dig.

For mig var købet af lyde fra Perfect Sounds et fejlkøb, som desværre ikke kan refunderes eller videresælges.
Den slags sker jo og, jeg er nu i gang med at sætte mig ind i hvad, man selv kan udrette med de lydprojekter, ESU tilbyder gratis fra deres hjemmeside.
Jeg skal nok komme med en beskrivelse af mine erfaringer med dét i et nyt opslag;-)

Knarbjerg har testet den "nye" lyd til My fra PerfectTrains

af Langelandsbanen, 5/8 2024, 21:52 (122 dage siden) @ Knarbjerg

"Og jeg kan ikke se hvilken nytte, jeg skulle kunne få ud af at, skrive en mail til Jer."
"For mig var købet af lyde fra Perfect Sounds et fejlkøb, som desværre ikke kan refunderes eller videresælges."

Du må meget undskylde mig, men jeg synes lidt, at man er en "sur gammel mand", når man ikke engang rækker ud til forhandleren, EFTER, at forhandleren har tilbudt at finde en løsning, men derimod fastholder at alt er elendigt. Der er INGEN professionel virksomhed, som løser kunders reklamationer i plenum på sociale netværk...

Knarbjerg har testet den "nye" lyd til My fra PerfectTrains

af okhansen, 5/8 2024, 22:02 (122 dage siden) @ Langelandsbanen

"Og jeg kan ikke se hvilken nytte, jeg skulle kunne få ud af at, skrive en mail til Jer."
"For mig var købet af lyde fra Perfect Sounds et fejlkøb, som desværre ikke kan refunderes eller videresælges."

Du må meget undskylde mig, men jeg synes lidt, at man er en "sur gammel mand", når man ikke engang rækker ud til forhandleren, EFTER, at forhandleren har tilbudt at finde en løsning, men derimod fastholder at alt er elendigt. Der er INGEN professionel virksomhed, som løser kunders reklamationer i plenum på sociale netværk...

Jeg tilslutter mig den holdning. Der er kun ganske få producenter i Danmark, og jeg har svært ved at forstå behovet for at lufte sin utilfredshed i plenum, frem for at kontakte producenten. Lad os da løfte og støtte dem som gør et stykke arbejde for vores hobby. Perfecttrains har rakt ud her, men det burde have været en dialog mellem køber og producent.

Mvh. Ole

Knarbjerg har testet den "nye" lyd til My fra PerfectTrains

af bygger01, Herning, 6/8 2024, 09:34 (122 dage siden) @ okhansen

Det kan du og den forrige have ret i ......

Men hvis missionen var den, at Knarbjerg ville fortælle om hans negative oplevelse med lydene, så var det måske ikke så ringe !

--
Jørgen Steffensen

Knarbjerg har testet den "nye" lyd til My fra PerfectTrains

af Langelandsbanen, 6/8 2024, 10:43 (122 dage siden) @ bygger01

Jeg synes det er så fint, at Knarbjerg skriver en anmeldelse - Dem har jeg også selv skrevet flere af og påpeget fejl og mangler. ;-)

Jeg mener bare ikke, at man kan fastholde et narrativ om "Jeg kan ikke få mine penge tilbage, og jeg kan ikke sælge det videre. Mine penge er spildt og de vil ikke hjælpe!" Når virksomheden faktisk fra start af rækker ud og vil løse problemet. Og ikke alene det, men faktisk helt tydeligt tager det på deres kappe, at deres kommunikation omkring produktet må have været for dårlig, hvis en kunde er gået derfra skuffet.

Faktisk synes jeg, at det viser en større lyst til at fastholde et negativt syn på virksomheden, fremfor, at ville have løst problemerne - alt det tilsyneladende kræver er en mail. En forretningsgang man også har accepteret gennem handelsbetingelserne.

Jeg har ikke beskæftiget mig med hvordan PerfectTrains hjemmeside så ud ved Knarbjergs køb, selvom man sikkert let kan se det gennem Wayback Machine. Men jeg kan dog konstatere at når jeg læser derinde i dag, synes det ganske tydeligt hvad man køber. Også når det kommer til fremtidige opdateringer af lyden.

Her skriver Knarbjerg i tidligere kommentar, at han vel så "Det vil sige, jeg måske om 2 måneder kan se en ny version på Jeres hjemmeside af de filer, jeg har købt, . Men til den tid skal jeg så igen betale 199,- Kr for at få den nye forbedrede version?".

Hvis man kigger på hjemmesiden kan man se, at det ikke er tilfældet, og det føler jeg mig faktisk også sikker på, at han også ville få fortalt i en eventuel korrespondance.

Men som man siger: Man kan tvinge en hest til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke.

Knarbjerg har testet den "nye" lyd til My fra PerfectTrains

af Steff, 30/6 2024, 22:00 (158 dage siden) @ Knarbjerg

Kære Knarbjerg

Det er et lydmæssigt spændende projekt og jeg skal nok vare mig med at "anmelde" GM lyden. Synes det under alle omstændigheder er svært, nok mest p.g.a. at jeg mangler den dybe rumlen i lyddæmperen på især 1101 og de første med samme lyddæmper. Dem var der "skrald i" på en anden måde, end de nyere med "forbedret" lyddæmper (Det kan man læse om i BB MM serie om GM lokomotiverne). Der var - synes jeg - STOR forskel både i tomgang og under gang, især når der omkobledes.

Første gang der blev "leget" rigtigt med lyden offentligt så man kunne høre forskel, var på den kombinerede MJ/DJM udstilling på Jernbaneskolen på Østerport station, kan ikke huske årstallet. Der sad jeg i lang tid og kørte 1101 i tomgang eller med "mange" omdrejninger, så der kunne blive optaget lyd eller bare glæde publikum. Det var FØR der kom "miljøbegrænsninger".

Men hvis man rigtigt vil høre forskellen på de forskellige lyddæmpere, skal man hente en af de talrige videooptagelser fra DJM i Odense ved første GM jubilæumstræf i 2004. Dels ""Koncerten" og senere drejeskiveshowene.

Problemerne ved 1:87 lyden er ofte for små højttalere og klangkasser til at give rummelighed. Ellers lyder det ofte for "elektronisk".

Steff

NB: Hos "damperne" er det ofte en standard damplyd man sætter i og glemmer tit, hvis det er en 3-benet som litra S eller H eller en Compound (2 HT og 2 LT) som litra P og E. Det synes jeg jo er, som næsten at putte en MO lyd i en GM diesel, man fjerner jo ganske simpelt maskinernes sjæl og udtryk!!!

Knarbjerg har testet den "nye" lyd til My fra PerfectTrains

af bygger01, Herning, 1/7 2024, 20:56 (157 dage siden) @ Steff

Jeg har relative nye MY’er og det er flg.:

MY 1103 Märklin 37670-1 MFX
MY 1132 Märklin 39675 MFX
MY 1142 Märklin 37670-2 MFX
MV 1134 Märklin 37676 MFX
MY 1140 Märklin 39670 MFX
MY 1114 Roco 68852 Loksound 5
MX 35 m/rille Heljan 43692 DCC

Alle har lyd med undtagelse af MX 35 fra Heljan

Med MY 1114 er der tilkøbt en Loksound 5 med DLS fra Hobbykæden, og den denne dekoder har givet mig en mere rolig oplevelse ( og væsentlig flere lyde, som fremad-rettet sikkert ikke vil blive brugt ).

De motorlyde fra Märklin virker for mig forskellige ( dog er 1103 & 1142 er ens, da i samme kasse ), og jeg har faktisk ikke den store mening om de forskellige lyde, for jeg har ikke tit stået ved en MY’er, når den ikke starter op !

Heljan modellen er den eneste med rilleudstødning, men da den er uden lyd. Jeg husker, at der var problemer med de forskellige udstødninger, men da MX 35 er en Heljan model, så skal den snart videre til en anden bane.

Det er mine tanker om MY lyde …..

--
Jørgen Steffensen

Avatar

Knarbjerg har testet den "nye" lyd til My fra PerfectTrains

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 2/7 2024, 09:40 (157 dage siden) @ Knarbjerg

Tak for de fine videoer med tests af lyddekodere,

Jeg er nok tilbøjelig til at give dig ret.
Lige indtil Piko's SmartDecoder kunne lyd i trækkraft være en noget blandet (og dyrt betalt) fornøjelse.
Nogle af lydfilerne var optagelser inde fra motorrummet (sådan lyder ESU's lyd faktisk lidt), så der var mere mekanisk støj end udstødningsstøj.
Og med en tilpas dårlig højttaler til, så lød det mest af alt som en hårtørrer i en metaldåse - så meget for 1000 kr.

Åbenbart har ingen - før Piko - tænkt på at koble lyd og lastafhængighed sammen, så motorlyden svarer til belastningen - ligesom i virkeligheden.
Det kunne både ESU og Uhlenbrock jo have gjort for mange år siden.
Så hvis Piko's dekodere blot var open source, så det elendige tyske båthornsvræl kunne erstattes af rangerfløjte, så ville det være den suverænt bedste MY-lyd på markedet - lige nu må den så bare nøjes med at være den bedste :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

OPDATERET "nye" lyd til My fra PerfectTrains

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 6/8 2024, 19:51 (121 dage siden) @ Knarbjerg

Nogle gange kunne man godt tænke sig at, det var muligt at æde sine egne ord i sig igen.
Og dér er "Den Sure Gamle Mand" nok nået til nu.

Så tak for alle Jeres kommentarer og opfordringer til at tage imod den udstrakte hånd fra Perfecttrains.

Jeg har tilføjet en række rettelser til den anmeldelse, jeg tidligere har lavet af lyden til MY fra Perfecttrains, så den nu (forhåbentlig) fremstår noget mindre negativ.

Jeg kan også konstatere at, når jeg går ind på Perfecttrains hjemmeside, så fremgår det ganske tydeligt, hvad det er for produkt, de tilbyder, ligesom vilkår for opdateringer mm også er beskrevet.
Så hvis man læser det, der står, så ved man også hvad, man køber.

Jeg kan ikke slette eller redigere i de opslag, jeg tidligere har lavet i denne tråd, så de må stå, som de står.
Men jeg har, som sagt, tilrettet mine anmeldelser af lydene, så de nu fremstår mere neutrale overfor produktet.

OPDATERET "nye" lyd til My fra PerfectTrains

af Langelandsbanen, 7/8 2024, 01:38 (121 dage siden) @ Knarbjerg

En sådan kommentar kan man kun udvise respekt og tage hatten af for!

OPDATERET "nye" lyd til My fra PerfectTrains

af Steff, 7/8 2024, 13:13 (121 dage siden) @ Langelandsbanen

Kære Knarbjerg

En handling til efterlevelse for andre. Som også Langelandsbanen skriver, aftvinger det respekt:-)

Men når så dette er skrevet synes jeg stadig personligt, at den elektroniske lyd ikke giver et korrekt lydbillede, men så kan man jo lade være. Men især tillægslydene med utallige typer af damp- , elektroniske- eller trykluftfløjter, skramlen med skovle, højttalerudkald, trykluftdøre mv., giver et støjelement jeg synes er irriterende og kan undværes. Men smag og behag er jo forskellig og godt for det!

Mine dampere siger fut og jeg kan svagt høre klodsbremser når der bremses, rigeligt;-) !

Steff

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U
Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak