Hjælp til at bestemme Farikat på lokomotiv.

af Finn Hvalsø Sørensen @, Solrød Strand, 23/5 2023, 13:10 (336 dage siden)

Et lokomotiv jeg har købt for ca. 35 år siden, vil jeg gerne kende fabrikatet på. Jeg har spurgt mange, dog uden held. Derfor prøver jeg nu det store forum og vedlægger fotos. Lok er mrk. (Måske) Kö6002.


[image][image][image][image][image][image]

Hjælp til at bestemme Farikat på lokomotiv.

af OHJ på Thysk, 23/5 2023, 13:21 (336 dage siden) @ Finn Hvalsø Sørensen

Det er fra Sommerfeldt i Tyskland, som nok er mest kendt for overledningsmateriel d.v.s. master, køretråd og pantografer

Hjælp til at bestemme Farikat på lokomotiv.

af Finn Hvalsø Sørensen @, Solrød Strand, 24/5 2023, 10:22 (335 dage siden) @ OHJ på Thysk

Jeg er imponeret over jeres viden. I ærbødighed siger jeg tak.
Vh. Finn Hvalsø Sørensen

Hjælp til at bestemme Farikat på lokomotiv.

af Steff, 24/5 2023, 19:24 (335 dage siden) @ Finn Hvalsø Sørensen

DET var godt nok en overraskelse med dette SOMMERFELDT produkt, fuldstændig glemt at det eksisterede. Så afsted på jagt på internettet og pludselig dukkede to lokomotiver op af glemslens fortid, nemlig en V80 (forløberen til V 100) og en Kö traktor (den viste der efterspurgtes). Havde helt glemt at Sommerfeldt også fremstillede en "Skinne VW bus" med specialvogne for opsætning af køreledninger (selvfølgelig) Og det var godt, kunne nu svagt huske reklamerne i datidens MIBA og tilsvarende tyske kataloger, NÅR MAN KUNNE FÅ DEM!!!

Det var åbenbart et par sidespring som SOMMERFELDT fremstillede omkring 1960´erne og som kunne fås med enten en Märklin type kobling ELLER SOMMERFELDTS egen udviklede!!!
Begge modeller blev solgt/overgivet BRAWA og ihvert tilfælde Kö´en blev solgt som BARWA katalog nr. 0460 og SOMMERFELDT gik tilbage til sin originale produktion af køreledninger, master, strømaftagere som vi så godt kender idag.

Herunder to annoncer "klippet" fra internettet, kan ikke lige finde de tilsvarende i mine gemmer(langt væk).

Sommerfeldt reklame 1963.
[image]

BRAWA reklame også i begyndelsen af 1960´erne med den overtagne Köf II traktor.
[image]

Så det er da godt nok en sjælden fugl den Kö traktor, så hold fast på den. Hvad den er værd har jeg INGEN anelse om, men en kuriositet mener jeg!!

Bedste hilsener

Steffen Dresler

Hjælp til at bestemme Farikat på lokomotiv.

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/5 2023, 14:08 (334 dage siden) @ Steff

DET var godt nok en overraskelse med dette SOMMERFELDT produkt, fuldstændig glemt at det eksisterede. Så afsted på jagt på internettet og pludselig dukkede to lokomotiver op af glemslens fortid, nemlig en V80 (forløberen til V 100) og en Kö traktor (den viste der efterspurgtes). Havde helt glemt at Sommerfeldt også fremstillede en "Skinne VW bus" med specialvogne for opsætning af køreledninger (selvfølgelig) Og det var godt, kunne nu svagt huske reklamerne i datidens MIBA og tilsvarende tyske kataloger, NÅR MAN KUNNE FÅ DEM!!!

Det var åbenbart et par sidespring som SOMMERFELDT fremstillede omkring 1960´erne og som kunne fås med enten en Märklin type kobling ELLER SOMMERFELDTS egen udviklede!!!
Begge modeller blev solgt/overgivet BRAWA og ihvert tilfælde Kö´en blev solgt som BARWA katalog nr. 0460 og SOMMERFELDT gik tilbage til sin originale produktion af køreledninger, master, strømaftagere som vi så godt kender idag.

Herunder to annoncer "klippet" fra internettet, kan ikke lige finde de tilsvarende i mine gemmer(langt væk).

Sommerfeldt reklame 1963.
[image]

BRAWA reklame også i begyndelsen af 1960´erne med den overtagne Köf II traktor.
[image]

Så det er da godt nok en sjælden fugl den Kö traktor, så hold fast på den. Hvad den er værd har jeg INGEN anelse om, men en kuriositet mener jeg!!

Bedste hilsener

Steffen Dresler

Med lidt god vilje.... (farven ser ud til at stemme lidt):

[image]
[image]

Billeder hugget fra Niels Munch fra dette link.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Hjælp til at bestemme Farikat på lokomotiv.

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 10/6 2023, 11:25 (318 dage siden) @ Steff

Hamo, som er mest kendt for at fremstille sporvogne i HO, fremstilede også to jævnstrømslokomotiver i 60'erne; blandt andet dette BR V80, magen til det fra Sommerfeldt.

[image]

[image]

--
Mvh

Erik

[image]

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak