Pikos My 1147 sætter ny standard for lyd i lokomotiver

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 9/2 2023, 00:26 (414 dage siden)

Overskriften er lidt vovet, da opfattelsen af modeller og lyd jo altid vil være forskellig fra person til person men, her i Knarbjerg er vi ganske enkelt imponeret over den model, Piko lige har sendt på markedet og, som viser hvad, vi kan tillade os at forvente af en model til en rimelig pris

Det har altid irriteret mig at, lyden i dekoderne har været bundet op på, hvilket køretrin håndregulatoren stod på, så motoren kører med høje omdrejninger hele tiden, når lokomotivet er i bevægelse. Virkelighedens lokomotiver, lader jo kun motoren arbejde, når det er nødvendigt, og ellers kører den i tomgang eller ved lave omdrejninger.
Teknologien har i mange år, gjort det muligt at lave lydene rigtige, så det er ikke der, årsagen skal findes til at, vi har skulle vente så mange år på en ordentlig lyd.
Men nu er Piko gået foran og er kommet med noget af det bedste lyd, jeg endnu har hørt, så håber jeg bare at, "Danske Lok Sounds" og andre følger med og opdatere deres lydfiler;-)

Jeg har lavet en lidt dybere beskrivelse af mine indtryk - positive som mindre positive - samt en video med lyden, som kan ses her

[image]

Pikos My 1147 sætter ny standard for lyd i lokomotiver

af MBRrail, 10/2 2023, 23:07 (412 dage siden) @ Knarbjerg

Havde egentlig besluttet mig for ikke at skulle have en Piko MY, da mine fra Heljan gør det godt.
Meen er da begyndt at overveje om man måske alligevel skulle anskaffe mig en, så skulle det være en M61 :-D

mvh Marc

Avatar

Pikos My 1147 sætter ny standard for lyd i lokomotiver

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/2 2023, 09:11 (404 dage siden) @ Knarbjerg

Det lyder hammergodt og super realistisk.

Det har i årevis undret mig, at ESU ikke har kunnet finde ud af at lade lastafhængigheden styre lyden også, ligesom det er tilfældet for Pikos Smart Decoder - det burde være så simpelt at lave, eftersom at ESU's dekodere i forvejen har lastafhængighedsfunktionen.

Vi kunne da håbe, at en eventuel ESU LokSound 6.0 engang vil kunne det samme som Piko's Smart Decoder - og/eller at Piko giver lov til at låse deres dekodere op, så MY'en i det mindste kan få den rigtige fløjtelyd.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak