Model af Københavns hovedbanegård

af Theis Andersen @, 21/11 2022, 17:25 (493 dage siden)

Hej Forum
Jeg er ved at bygge Københavns hovedbanegård i byggespillet Minecraft, men jeg mangler nogle oversigter eller tegninger, over hvordan sporene ligger under hallen. Jeg har fundet nogle enkelte tegninger og gamle billeder af hallen og perronerne, men jeg mangler under hallen og den sydlige del af fløjen ud mod Bernstorffsgade. Men så tænkte jeg at der måske er en nørd, (ment på den kærligste måde) herinde, der kunne ligge inde med sådan nogle tegninger. Eller måske vide om og hvor man kan få fat i sådan nogle tegninger.

Mvh Theis
[image][image]

Model af Københavns hovedbanegård

af Oliver Løvgard, Ballerup, 21/11 2022, 22:23 (493 dage siden) @ Theis Andersen

Hej Forum
Jeg er ved at bygge Københavns hovedbanegård i byggespillet Minecraft, men jeg mangler nogle oversigter eller tegninger, over hvordan sporene ligger under hallen. Jeg har fundet nogle enkelte tegninger og gamle billeder af hallen og perronerne, men jeg mangler under hallen og den sydlige del af fløjen ud mod Bernstorffsgade. Men så tænkte jeg at der måske er en nørd, (ment på den kærligste måde) herinde, der kunne ligge inde med sådan nogle tegninger. Eller måske vide om og hvor man kan få fat i sådan nogle tegninger.

Mvh Theis
[image][image]

DSB har lavet KH i Minecraft til børn og unge, således de kan bruge det til at lære at færdes nær skinner, perroner og tog.

Model af Københavns hovedbanegård

af Steff, 22/11 2022, 10:47 (492 dage siden) @ Theis Andersen

Kære Theis

Jeg kan være lidt i tvivl om hvad det nøjagtigt er du mangler. Jeg kan supplere med en tegning hvor du kan se "underverdenen":

[image]
Kilde: Danmarks Kunstbibliotek, inv. nr. 5 a-j. daf_5h

MEN, det bedste resultat billedmæssigt får du på denne side, der altid er en besøg værd ved spørgsmål, her 185 sider med Kh:

http://jernbanekilder.dk/main/thumbnailview/qsr=K%C3%B8benhavns%20hovedbaneg%C3%A5rd

Fortsat god fornøjelse

Steffen Dresler

Model af Københavns hovedbanegård

af Theis Andersen @, 22/11 2022, 13:12 (492 dage siden) @ Steff

hej Steffen

Det jeg mangler er at se hvordan sporene og trappebygningerne ligger nede under hallen.
Altså hvordan sporene fletter sammen under hallen og fortsætter ud under Banegårdspladsen
Og så mangler jeg også plantegning over den sydlige del af fløjen ud mod Bernstorffsgade. jeg fandt nogle meget præcise tegninger af den nordlige del af fløjen der hvor Brugsen ligger, hvor man kan se alle etagerne, og hvordan væggene står. der må vel også finde sådan en fir den sydlige del.
men jeg har ikke kunne finde nogle tegninger på Jernbanekilder.dk

Theis

Model af Københavns hovedbanegård

af Steff, 22/11 2022, 17:09 (492 dage siden) @ Theis Andersen

Kære Theis

Nu er det ikke sådan at jeg føjter ud og ind af Kh, men jeg mener IKKE at der sporskifter eller andet UNDER selve Kh, først ude i graven (mod N og Kk). Men vedhæftet en sporplan hvor du kan se sporforløbene, kan været ændret lidt i graven. Men det kan du jo se ved selvsyn.

[image]

Om det gamle "Lampisteri" stadig eksisterer ved jeg ikke, men ellers var der ikke noget at finde/se under Kh, nogle godselevatorer, men ellers murerne til gangene mellem afgangshallen og ned til de lange gange ud til perronerne.

M.h.t tegninger af Bernstorffssiden (Tivoli) kan jeg ikke hjælpe dig. Muligvis kan "Danmarks Jernbanemuseums Videncenter". Skriv til DJM att. Videncenteret og stil dine sp. der. Alternativt få en aftale på Stationskontoret på Kh, ankomsthallen helt nede ved spor 1 og udgangen til Tivoli, om at få lidt hjælp der.

Bedste hilsener

Steff

Model af Københavns hovedbanegård

af Theis Andersen @, 22/11 2022, 21:44 (492 dage siden) @ Steff

Kære Steffen

Jeg har prøvet Danmarks jernbanemuseum, de har desværre ikke nogle bygningstegninger. med hensyn til stations kontoret på KH, så har jeg selv arbejdet i et halvt år i stationservice på KH, (det var der jeg fik idéen til at bygge KH i Minecraft) og der spurgte jeg også nogle forskellige mennesker, men de vidste ikke hvor jeg kunne få fat i sådan nogle tegninger og de var ikke sikker på om jeg måtte få sådan nogle tegninger udleveret.

Men her i eftermiddags var der en her fra forummet der skrev til mig privat, at jeg skulle prøve rigsarkivet, dem har jeg så skrevet til, og de har alle de originale tegninger af alle Danmarks stationsbygninger, bygget fra 1857 til 1947, også alle de originale tegninger fra hovedbanegården. Så dem prøver jeg at kigge på

Men ellers tusind tak for din hjælp.

Theis

Model af Københavns hovedbanegård

af Ct, 23/11 2022, 11:29 (491 dage siden) @ Theis Andersen

Hej Theis

Jeg er i opstarten af et projekt med København H. og er også meget interesseret i tegninger af bygninger. Vil du have mulighed for at videresende det materiale du har fremskaffet til mig også?

Hilsen Christian

Model af Københavns hovedbanegård

af Theis Andersen @, 23/11 2022, 12:49 (491 dage siden) @ Ct

Hej Christian
Jo selvfølgelig har du en mail jeg kan sende det på? så kan du også få de links jeg har fået fra rigsarkivet så du også kan gå ind og bestille tegninger af Andre stationer også hvis du skulle få brug for det. De har hele Baneafdelingens arkiv. bygningsTjenestens arkiv og Ministeriet for Offentlige Arbejders/Trafikministeriets journalsager. Vedrørende anlæg og entreprise er alle stationer i Danmark fra 1844 til 1952. så der er RIGELIGT at gå i gang med.

Theis

Model af Københavns hovedbanegård

af Theis Andersen @, 14/12 2022, 22:27 (470 dage siden) @ Ct

Hej Christian, her er et par tegninger. men jeg har taget lidt over 70 billeder af tegningerne, så hvis du har en mail, kan jeg sende dem til dig der.

[image][image][image]

Model af Københavns hovedbanegård

af Ct, 19/12 2022, 19:51 (465 dage siden) @ Theis Andersen

Hej Christian, her er et par tegninger. men jeg har taget lidt over 70 billeder af tegningerne, så hvis du har en mail, kan jeg sende dem til dig

Tak Theis!

christiantore snabel-a yahoo.dk

Model af Københavns hovedbanegård

af Theis Andersen @, 20/12 2022, 23:37 (464 dage siden) @ Ct

Hej Christian
er det christiantoresnabel@yahoo.dk?

Model af Københavns hovedbanegård

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 21/12 2022, 09:50 (463 dage siden) @ Theis Andersen

Klik på kuvertikonet ved siden af brugernavnet, så kan I skrive til hinanden uden at andre kan læse med.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Model af Københavns hovedbanegård

af Theis Andersen @, 21/12 2022, 19:36 (463 dage siden) @ Tommy Nilsson

Der er ikke nogen kuvert

Model af Københavns hovedbanegård. Mangler kuvert!

af Jan-Eddie, 22/12 2022, 09:12 (462 dage siden) @ Tommy Nilsson

Herhjemme hos mig har de to herrer heller ingen kuvert uanset om jeg er logget på eller ej. Du har en kuvert Tommy uanset om jeg er logget på eller ej.
Med ønsket om en glædelig jul
Jan-Eddie

Mangler kuvert!

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 23/12 2022, 11:41 (461 dage siden) @ Jan-Eddie

Herhjemme hos mig har de to herrer heller ingen kuvert uanset om jeg er logget på eller ej. Du har en kuvert Tommy uanset om jeg er logget på eller ej.
Med ønsket om en glædelig jul
Jan-Eddie

Mystisk - Det viser sig, at jeg altid har en kuvert ved alle brugernavne, fordi jeg er administrator.
Når man opretter en ny konto, er kuverten slået fra - dvs man kan ikke skrive direkte til personen.

Gør følgende for at slå kuverten til ved dit brugernavn:

  • Log ind i forummet
  • Klik på dit brugernavn øverst til højre
  • Under "Kontakt til:" klik på "Begrænset til registrerede brugere"
  • Udfyld også gerne de øvrige felter

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak