Hjemmeside kritik/kommentarer

af madsphi, 10/10 2022, 08:45 (556 dage siden)

Jeg har i et par måneder arbejdet på en ny hjemmeside til sammenligning af modeltog priser m.m.

For sikre jeg laver en hjemmeside der kan bruges til noget, så kunne det være rigtig rart at få nogle ekstra øjne til at tage et kik på siden.

Ekstra øjne der kan se hvad der er godt/skidt på siden og hvad jeg fx. skal lave anderledes.

Er der derfor nogen af jer som befinder sig i København eller tæt på København? Jeg giver kaffe, hvis du har mod på at mødes på en cafe el.lign. og tage en kort snak om min side.

Avatar

Hjemmeside kritik/kommentarer

af Futfar, Kajerød, 11/10 2022, 14:37 (555 dage siden) @ madsphi
redigeret af Futfar, 11/10 2022, 15:27

Hvis vi nu forlods fik dit udkast at se, var der måske større chancer for evt. deltagelse i et sådant møde. Vi er jo helt på bar bund hvad angår dit udkast, bortset fra overskriften.
Såhh, give us a hint til dit udmærkede initiativ...

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Hjemmeside kritik/kommentarer

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/10 2022, 22:40 (554 dage siden) @ madsphi

Jeg har i et par måneder arbejdet på en ny hjemmeside til sammenligning af modeltog priser m.m.

For sikre jeg laver en hjemmeside der kan bruges til noget, så kunne det være rigtig rart at få nogle ekstra øjne til at tage et kik på siden.

Hejsa,

Hvor mange timer om dagen har du tænkt dig at bruge på prisovervågning og -opdateringer? Sådan en liste skal jo være ajour hele tiden, for at den har nogen værdi for andre.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Hjemmeside kritik/kommentarer

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 12/10 2022, 00:45 (554 dage siden) @ madsphi
redigeret af Claus E. Hansen, 12/10 2022, 01:13

Tænker udmiddelbart at så mange hobbyforretninger er der altså heller ikke i Danmark, så det vil være en forholdsvis smal sag at gå ind og kigge hos sin favoritforretning(er).

Og som det er nævnt, hvis sådan en hjemmeside skal have nogen værdi, så skal den opdateres hele tiden, eller i hvert fald meget ofte. Og så stor forskel er der altså heller ikke på modeltogspriserne her i DK. Og hver forretning har sit speciale indenfor området.

Og de fleste forretninger sender portofrit, hvis man rammer et vist beløb. Hvorimod der typisk skal betales porto fra udlandet.

Mvh
Claus

Hjemmeside kritik/kommentarer

af madsphi, 12/10 2022, 02:06 (554 dage siden) @ madsphi

Tak for kommentarerne.

Min side er denne her: https://www.modeltrainprices.com/da/

Ifht. at holde priserne opdateret, så er jeg til daglig programmør. Så jeg har heldigvis kunne lave nogle trick, så prisopdatering m.m. er automatiseret så meget som muligt. Hvis ikke prisopdatering kunne automatiseres, så tror jeg ikke det ville være muligt at lave et sådan projekt.

God pointe med portoen. Porto/fragt er helt klar noget jeg gerne vil have med på siden. Skal bare lige finde ud af hvordan jeg gør det, da det i modsætning til priser ikke er strukturerede data. Gode ideer modtages med glæde :-)

Hjemmeside kritik/kommentarer

af Gæst, 15/10 2022, 23:48 (550 dage siden) @ madsphi

Jeg ville ikke bekymre mig over at porto mm ikke var med på listen (er den det på andre prissammenligningssider?).

Hjemmeside kritik/kommentarer

af Gæst, 15/10 2022, 23:58 (550 dage siden) @ madsphi

... og så undrer jeg mig over at siden, så vidt jeg kan se, udelukkende har hits fra udenlandske forretninger. I øvrigt plejer jeg at bruge google, hvis jeg vil sammenligne priser. Altså søge på fabrikant og modelnummer (f.eks. märklin 4471).

Hjemmeside kritik/kommentarer

af madsphi, 16/10 2022, 04:53 (550 dage siden) @ Gæst

Google er umiddelbart god til at sammenligne priser, men der er rigtig mange butikker der ikke er med på Google (da de ikke har købt Google Shopping ads). Jeg går efter at lave en væsentlig mere fuldstændig sammenligning, da ~90% af butikkerne er gratis med på min side.

Er også ved at lave en funktion, så du kan få en besked hvis en bestemt model dukker op i en butik. Fx. er der en som har skrevet til mig, at han leder efter en bestemt, udgået Fleischmann model. Med den kommende funktion, så kan han få en besked, hvis denne model dukker op i en af de pt. 234 butikker jeg holder øje med.

Skriv endelig, hvis der er andre funktioner som det kunne være rart at få implementeret på min side. Eller hvis der er andet jeg skal fikse på siden :-)

Hjemmeside kritik/kommentarer

af Flemming Møss, 16/10 2022, 19:29 (549 dage siden) @ madsphi

Umiddelbart er siden en god ide, men jeg savner tekst i søgeresultaterne, så jeg nødvendigvis ikke skal kende et varenummer, men kan rulle ned over oversigten for at se om der er noget som frister

Hjemmeside kritik/kommentarer

af madsphi, 17/10 2022, 05:01 (549 dage siden) @ Flemming Møss

Enig. Jeg savner mest af alt billeder, men der skal siden nok være lidt mere populær før jeg får lov til at bruge producenternes billeder.

Men udover billeder, så er tekst faktisk en rigtig god ide.

For de modeller, hvor jeg har data om type, epoke, etc., så kan jeg vise det på søgeresultaterne uden de store sværdslag.

Eller tænker du på en anden type tekst?

Hjemmeside kritik/kommentarer

af MortenFlemmingsen ⌂, Danmark, 17/10 2022, 14:14 (549 dage siden) @ madsphi

Hej Mads.

Jeg er meget enig med dig.

Man kunne overveje en anden font og generelt gøre mere brug af flere billeder og overskrifter, så det er nemmere at navigere rundt på sitet.

Mvh.
Morten

Hjemmeside kritik/kommentarer

af madsphi, 17/10 2022, 14:54 (549 dage siden) @ MortenFlemmingsen

Skal lige kode deling på Facebook m.m. færdig og så vil jeg kigge på tekster til søgeresultaterne.

@MortenFlemmingsen: Tænker du på noget bestemt ifht. anden font og overskrifter?

Hjemmeside kritik/kommentarer

af madsphi, 19/10 2022, 08:38 (547 dage siden) @ Flemming Møss

Har tilføjet type + skala under hvert søgeresultat (bortset fra nogle enkelte, hvor jeg ikke har de data endnu).

Skriv gerne hvis der er behov for yderligere/andre data under hvert søgeresultat.

Avatar

Hjemmeside kritik/kommentarer

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/10 2022, 21:19 (548 dage siden) @ madsphi

Det er et fint initiativ, Mads.

Personligt kan jeg dog se et større behov for en samlet oversigt over udgivet dansk materiel, med litrering og "tekniske data", frem for en prisliste.
Prislister som f.eks. Koll's katalog over Märklin er jo nok mest interessant for dem, der samler på modeltog ligesom andre samler på frimærker.

Gennem tiden er der blevet lavet mange delvise oversigter - online bl.a. som lister over egne samlinger rundt omkring, og over hvad producenterne lige nu har på hylderne i deres webshops - og i trykt form bl.a. som hæfter skrevet af Torben Ziegler, samt diverse lister/oversigter bragt i Lokomotivet.
Men ingen samlet oversigt med fri adgang og med søgefunktion - som f.eks. materieldatabasen på jernbanen.dk.
Sådan en side ville sikkert blive budt hjertelig velkommen af mange - den kunne måske laves som en database under Signalposten.dk, lidt ligesom databasen på jernbanen.dk.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Hjemmeside kritik/kommentarer

af madsphi, 18/10 2022, 05:02 (548 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Jeg er begyndt at samle lidt data sammen, men det er mest skala, type, længde, etc. for de forskellige modeller. Litrering har jeg slet ikke haft fokus på, så den kommer på listen. Tak.

Det er godt tænkt at det hele ikke handler om priser. Der bør også kunne sorteres/søges efter litra.

Ifht. hvor databasen skal ligge, så har jeg det bedst med den ligger på mit eget domæne. Så har jeg fuld kontrol over sagerne og kan kode derudaf uden at holde nogen møder :)

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak