Avatar

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af mss ⌂, 17/9 2022, 01:30 (580 dage siden)

Hej folkens

Så troede man lige at det nye “Italia Express” sæt var endnu et sammenskudssæt fra Acme, med en Heljan B-vogn. Men nej,
B-vognen i sættet er søreme en komplet nykonstrultion!
Den har efter sigende bl.a. 8 sæders kupéer og dampvarmeledning i bunden. Vinduerne er mere kantede, og den har tag og vognsider i en del.
Der er ikke mange billeder endnu, men den kan ses her:
http://www.reisezugwagen.eu/?p=43126

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Josax1978, 17/9 2022, 12:15 (580 dage siden) @ mss

Wauw fantastisk nyhed.
Så mangler vi bare, at ACME laver en serie vogne af B vogne i forskellige farver og under varianter.
Selv om Heljan har lavet en serie B vogne, er Heljans detalje grad langt fra ACMEs

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Flemming Søeborg, 17/9 2022, 14:03 (580 dage siden) @ Josax1978

Bare rolig - der skal nok komme flere varianter fra A.C.M.E. - men tiderne er urolige, så der kan ske forsinkelser.

Her er et nærbillede af vognsiden med litrering - og det stemmer, at vindueshjørnerne er mere skarpe på modellen end på forbilledet.

[image]

Kupéerne har de "dejlige", klamme røde plasticsæder:

[image]

Der er vedlagt metalskilte med destinationerne København-Roma - sågar også til sovevognsløbet Stockholm-Milano. Endvidere medfølger et hæfte om historien bag toget (på italiensk).

Man bør nok skynde sig mht. at bestille sættet, da der øjensynligt kun er fremstillet 400 nummerede sæt.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg,
Spor og baner

Avatar

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af mss ⌂, 17/9 2022, 14:36 (580 dage siden) @ Flemming Søeborg

Tak for billederne Flemming,

Jeg er dog ikke sikker på at hjørnerne er skarpere end på forbilledet. Tværtimod mener jeg at Heljans er lidt for afrundede, selvom de stadig er ok. Det er en smule værre på deres n-vogne, hvorfor jeg kun har dem fra Togmodelle/Heris.
Ja det med produktion og levering er en problematisk sag for tiden.
For mig er sættet for dyrt og epokemæssigt ved siden af mit tema, men nogle få enkeltvogne kunne jeg godt forestille mig at købe med tiden. Vi får se hvad der bliver af varianter.

Mvh Morten

https://mortenschmidt.piwigo.com/

Vinduer, nørdeoplysninger

af UTJ, 17/9 2022, 23:25 (579 dage siden) @ mss
redigeret af UTJ, 17/9 2022, 23:29

B/Bn-vindue:
[image]
[image]
Højde x bredde af sådant et vindue:
H: 1084 mm
B: 1274 mm
Derfra går hele vejen rundt ca 8 mm i kanten som er dækket af gummilisten. Udvendigt er gummilisten rundt omkring 26-28 mm
Udvendig radius på vinduernes aluramme i hjørnerne er ca 122 mm, herfra skal fratrækkes de 8 mm til gummitætningslisten.
De ca. radius 115 mm synligt på alurammen i hjørnerne er 1,32 mm i 1:87.
lægger man gummitætningslisten til er udvendig radius i hjørnerne 1,62 mm sådan cirka.
Heljans B-vogne har ret stor radius i vindueshjørnerne. AB og BD mindre. Heljan Bn er også mindre radius end Heljan B. Heljans Bn-vinduer er tegnet udfra den tegning, som ovenstående udsnit er taget fra.

--
ئۇلغىك

Avatar

Vinduer, nørdeoplysninger

af mss ⌂, 17/9 2022, 23:54 (579 dage siden) @ UTJ

Jeg må vist have en erindringsforskydning. Det er vel også 20 år siden jeg foretog min vurdering. Der åbenbart var forkert .
Tak for forklaringen!

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Vinduer, nørdeoplysninger

af UTJ, 18/9 2022, 07:41 (579 dage siden) @ mss

Jeg må vist have en erindringsforskydning. Det er vel også 20 år siden jeg foretog min vurdering. Der åbenbart var forkert .
Tak for forklaringen!

Intet problem! Vinduer er meget vigtige på en god model.

--
ئۇلغىك

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Svend B J, 17/9 2022, 17:29 (580 dage siden) @ Flemming Søeborg

Bare rolig - der skal nok komme flere varianter fra A.C.M.E. - men tiderne er urolige, så der kan ske forsinkelser.

Her er et nærbillede af vognsiden med litrering - og det stemmer, at vindueshjørnerne er mere skarpe på modellen end på forbilledet.

[image]

Kupéerne har de "dejlige", klamme røde plasticsæder:

[image]

Der er vedlagt metalskilte med destinationerne København-Roma - sågar også til sovevognsløbet Stockholm-Milano. Endvidere medfølger et hæfte om historien bag toget (på italiensk).

Man bør nok skynde sig mht. at bestille sættet, da der øjensynligt kun er fremstillet 400 nummerede sæt.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg,
Spor og baner

Meget fint og flot .... og ganske overraskende. Sættet er bestilt; det bliver spændende at pakke det ud og se om alt er som det skal være, både teknisk og modelmæssigt. Vinduerne i dørene ser lidt store ud, men lad det komme an på en nærmere bedømmelse.

--
Svend
[image]

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af peterw, 18/9 2022, 10:12 (579 dage siden) @ Svend B J

Meget fint og flot .... og ganske overraskende. Sættet er bestilt; det bliver spændende at pakke det ud og se om alt er som det skal være, både teknisk og modelmæssigt. Vinduerne i dørene ser lidt store ud, men lad det komme an på en nærmere bedømmelse.

Enig, vinduerne i dørene ser noget høje ud…

Det bliver spændende med en sammenligning direkte overfor Heljan’s, hvem kommer først med gode fotos? ;-)

Mvh,
Peter

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Flemming Søeborg, 21/9 2022, 10:53 (576 dage siden) @ peterw

Jeg kan desværre ikke foretage sammenligninger mellem A.C.M.E. og Heljan-modellerne, da alle mine ting pga. flytning er pakket ned og står på fjernlager. Her er nogle nærbilleder af A.C.M.E.s vinduer med stållineal til sammenligning:

[image]

[image]

[image]

Slutteligt et par billeder af vognbunden:

[image]

[image]

Og så får I ikke mere for dén 25-øre! Arbejdet kalder.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/9 2022, 12:23 (576 dage siden) @ Flemming Søeborg

Jeg kan desværre ikke foretage sammenligninger mellem A.C.M.E. og Heljan-modellerne, da alle mine ting pga. flytning er pakket ned og står på fjernlager. Her er nogle nærbilleder af A.C.M.E.s vinduer med stållineal til sammenligning:

[image]

[image]

[image]

Så vil jeg supplere med et billede af en B-vogn med oprindelige dørvinduer:

[image]

Sammenlign selv.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Avatar

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af mss ⌂, 21/9 2022, 19:01 (576 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tja, dørvinduet er måske 1/2 mm for højt, men tænker at det stadig er inden for skiven.
Det er dæleme en flot model :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Nordbyen, Falster, 28/9 2022, 16:40 (569 dage siden) @ peterw

[image]

Heljan til venstre og ACME til højre

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Svend B J, 28/9 2022, 18:14 (569 dage siden) @ Nordbyen

[image]

Heljan til venstre og ACME til højre

2-1 til Heljan. Her trækker den noget simple indretning på Heljans vogn en del ned.

--
Svend
[image]

Avatar

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af mss ⌂, 28/9 2022, 18:29 (569 dage siden) @ Svend B J
redigeret af mss, 28/9 2022, 18:32

Tja, indretningen i Heljans vogne synes jeg nu er meget flot, den skal bare have noget farve:
[image]
[image]
(Jeg har ingen brune vogne, så det er IC-Interiøret.)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/9 2022, 18:45 (569 dage siden) @ Svend B J

Hej Svend,

Tak for sammenligningsfotoet. Hvilken type gavldøre er der i ACMEs model?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Nordbyen, Falster, 28/9 2022, 19:42 (568 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Heljan til venstre og ACME til højre. Jeg vil i øvrigt ikke kloge mig på detaljer, men det umiddelbare indtryk er, at noget taler til fordel for Heljan, andet ACME. Skulle der komme andet lignende fra Heljan, så er jeg køber.
[image]

Efterårs hilsner
Christian Nordbyen

Avatar

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af mss ⌂, 29/9 2022, 00:42 (568 dage siden) @ Josax1978

På det 8. billede (Århus 1973) ser man halvdelen af en dobbeltdør.

Der er også nogle fine billeder hos EVP der viser det meste af en dobbeltdør:
http://evp.dk/index.php?page=person--og-godsvogne
(B 2300, lidt nede på siden)

Dobbeltdørene var de originale og blev senere udskiftet med brede enkeltdøre.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/9 2022, 08:20 (568 dage siden) @ mss

På det 8. billede (Århus 1973) ser man halvdelen af en dobbeltdør.

Der er også nogle fine billeder hos EVP der viser det meste af en dobbeltdør:
http://evp.dk/index.php?page=person--og-godsvogne
(B 2300, lidt nede på siden)

Dobbeltdørene var de originale og blev senere udskiftet med brede enkeltdøre.

Her et foto fra 1971 af en ny forbedret B-vogn med gavl med indbyggede slutlys men stadig dobbeltdør.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Georg Schmidt, 2/10 2022, 11:39 (565 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Her nogle fotos der måske kan vise lidt.
[image]
B 145 kort efter modernisering 1973.
[image]
[image]
Fra Ethelbergs liste over moderniseret materiel.
[image]
B-vogn Esbjerg 1974.
[image]
B 118 Es 1974.
[image]

[image]

[image]

[image]
Fra Scandia i tresserne. Fotos Fredslund.

[image]

[image]

[image]
M v h
Georg

Avatar

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af mss ⌂, 2/10 2022, 11:55 (565 dage siden) @ Georg Schmidt

Sikke et festfyrværkeri Georg,
meget interessante billeder!
B 145 må have været en slags forsøgsvogn. Fornyelsen af dørene foregik seriemæssigt først noget senere, særligt hvad indstigningsdørene angår. Den har allerede døre med små vinduer og forstærkning under endefelt/hjørnesøjle som vognene seriemæssigt ellers fik i ca. 1983-84.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Rolf Berg @, 2/10 2022, 14:17 (565 dage siden) @ mss

Jeg mener at de 10 B-vogne 145 - 154 blev nybygget som et test (?) infor moderniseringen af "de moderne vogne" (A , AB , B , BD) .
Lidt står der i Jernbanen 7-8/69 side 17 : B 145 - 154 er bestilt og får en forbedret type drejefoldedør og komplet udstyr til trykluftsbetjent dørlukning samt forsynes med 3 trin til indstigning .
mvh Rolf Berg

Avatar

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af mss ⌂, 2/10 2022, 23:19 (564 dage siden) @ Rolf Berg

Tak for det indblik. Interessant at konfigurationen allerede fandtes 15 år før det blev udrullet i fuld skala.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

B-vognsvarianter og B-vognsvrøvleri

af UTJ, 4/10 2022, 08:06 (563 dage siden) @ mss

Der er blevet vrøvlet meget omkring detaljerne på B-vognene. Jeg faldt selv i suppegryden, da jeg skulle udrede det i forbindelse med Heljans udgaver af A, B, BD og AB.

Trinene på B 145-154 er rigtig nok med tre opstigningstrin og lille vindue i drejefoldedørene ved leveringen i 1971. Der var ikke tale om forsøg, men samme dørtype som anvendt i Bn-vognene fra samme år. Tretrins-opstigningstrinene er med det lidt smallere UIC-profil og derfor kunne disse to vogne have RIC-mærke i rødmalet udgave indtil de fik monteret DSB-elvarme, som ikke duede i universel international trafik.
B 145-154 var også de B-vogne som blev brugt i forbindelse med ITC-styrevognsforsøgene med CRS 3602. De havde dobbeltdøre i vognenderne, og enkeltskydedøren blev først indført med Bg, ABv mv ombygningerne fra 1968 (og Bhs). Første "B*-vogn med enkeltskydedør i vognenden var en AB-vogn som blev ombygget nogenlunde samtidig med leveringen af B 145-154, Bn-vognene var leveret med enkeltskydedøre i vognenderne. Mener også at AB-vognen var forsøgskanin mht bedre opstigningsforhold.
I forbindelse med IC-ombygningerne fra 1972/73 blev det standard at indbygge bedre opstigningsforhold og tre opstigningstrin på B 000-144, 300-339. Disse trin op ikke elvarme B var bredere og holdt sig ikke indenfor UIC-profiler og derfor røg RIC-mærkningen af disse. Det er min fejl at Heljan i sin tid udgav røde B-vogne med to opstigningstrin, for blev selvsagt fjernet tidligere. Om man har lov til at blive klogere, må andre dømme.

ACMEs-B-vogn er altså ikke "ACMEs-B-vogn!, for det er Tog og Teknos. B-vognen vi aldrig fik. Jeg kender ikke til hvordan ACME afregner design og arbejde med denne model i den nuværende udgave, men selve formen har sikkert vandret gennem mange hænder og dermed er jeg bange for at de oprindelige initiativtagere ikke får kredit (pekunia) for deres model. En model er altså mere end et formværktøj, dertil skal lægges design, tegneri, mv. Jeg kender intet til de kontraktuelle forhold, men aner knas, hvis det skal gå efter bogen. Man støver ikke bare en form af i Kina og producerer………

Mit gæt er at formene er vandret gennem flere hænder og videresolgt, taget i pant mv i flere led i flere lande og til sidst blevet tilbudt ACME som blot har sagt "ja tak". Efter at have set modelbillederne er jeg ovenud tilfreds med at Heljan kom med deres konkurrende udgave, som på trods af visse modelproblemer (modeltekniske, såvel som designmæssige) trods alt fanger de detaljer som er så tydelige på en DSB-udgave af 24,5m-UIC-personvognen.

Men jeg synes efterhånden godt, suppleret af ny viden om udstyr og detaljer at der godt kunne trænges til en ny, opdateret version (så kunne vinduerne også blive ens på hhv B og A og AB og BD, noget som altid har irriteret mig lige siden, og som skyldtes tegneres kritikresistens. Men det må andre dømme om det vil være fornuftigt. Det er trods alt en af DSBs mest markante personvognstyper.

Om B-vognene i 1:1 er min personvognsbog ganske udmærket reference, da jeg allerede på dette tidspunkt havde fået de sidste vigtige detaljehistorikker på plads.

--
ئۇلغىك

B-vognsvarianter og B-vognsvrøvleri

af Svend B J, 4/10 2022, 09:28 (563 dage siden) @ UTJ

.....ja, det ville være glimrende med tidssvarende modeller af DSBs 24,5 m vogne.
Tak for informationen om at det er Tog og Teknos gamle projekt, som er hentet op fra graven. ACME plejer trods alt at udsende bedre og mere modeltro vogne, end vi her er vidne til

--
Svend
[image]

B-vognsvarianter og B-vognsvrøvleri

af Løgposen?, 5/10 2022, 19:00 (562 dage siden) @ UTJ

Apropos vrøvl, hvorfor skulle Acme bruge et så gammelt projekt til deres egne ting?
Acme har utrolig dygtige folk tilknyttet, endda i Jylland også!

B-vognsvarianter og B-vognsvrøvleri

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/10 2022, 20:37 (561 dage siden) @ Løgposen?

Apropos vrøvl, hvorfor skulle Acme bruge et så gammelt projekt til deres egne ting?
Acme har utrolig dygtige folk tilknyttet, endda i Jylland også!

Hvorfor mener du, at ACME ikke skulle? Märklin har jo brugt Hobbytrade-forme til nogle modeller, der er mindre modeltro end ACME's B-vogne. Roco bruger oldgamle Klein-forme fra 1990'erne, og Märklin har ligeledes modeller fra gamle projekter i produktion. Formålet (= hvorfor) er formentlig at tjene penge. Og hvad har Jylland med sagen at gøre? Plejer der ikke at findes dygtige jyder (eller tilflyttere)?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Georg Schmidt, 9/10 2022, 23:09 (557 dage siden) @ Georg Schmidt

Nu vi er ved B-vognene lidt om B 300.
[image]
B 300 afventede en frostdag først på året 1975 ved værksted Øm en mindre revision, som dog først blev 1.5.75.
[image]

[image]

[image]
IC 105 ankommer til Århus H en forårsdag 1975. Ikke moderniserede B-vogne blev den sidste tid før værkstedet ofte indsat som forstærkningsvogne i IC togene.

[image]
B 300 går op til MZ Nyborg-Århus.

[image]

[image]
B 300 ses revideret 1.5.75.
[image]

[image]
Iflg. Ethelbergs liste var de lave numre i 300 serien nogle af de sidst moderniserede B-vogne.

[image]
134950 km havde B 300 løbet siden revisionen i maj iflg. månedslisten 1 Nov. 75.

[image]
Her B 121 ved aften på Århus H.

[image]

[image]

[image]
Fra juletrafikken 1974.
M v h
Georg

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/10 2022, 02:31 (561 dage siden) @ Svend B J

[image]

Heljan til venstre og ACME til højre


2-1 til Heljan. Her trækker den noget simple indretning på Heljans vogn en del ned.

Her et 1965-foto af forbilledet taget af P.C. Johansen.
[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Svend B J, 18/9 2022, 16:22 (579 dage siden) @ Flemming Søeborg

Der er vedlagt metalskilte med destinationerne København-Roma - sågar også til sovevognsløbet Stockholm-Milano. Endvidere medfølger et hæfte om historien bag toget (på italiensk).

Kan vi få lov til at se destinationsskiltene?

--
Svend
[image]

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Flemming Søeborg, 19/9 2022, 21:01 (577 dage siden) @ Svend B J

Naturligvis - her er de - og selvfølgelig også vice versa.

[image]

[image]

Jeg beklager, men jeg har i denne tid ikke 'fritid' til at gøre mere ved dette (omfattende flytning).

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af bl, 20/9 2022, 11:01 (577 dage siden) @ Flemming Søeborg

Var det ikke billeder af modelskiltene, der blev efterlyst, og ikke 1:1-skiltene?

--
Bjarne Larsen

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Oliver Løvgard, Ballerup, 20/9 2022, 11:38 (577 dage siden) @ bl

Var det ikke billeder af modelskiltene, der blev efterlyst, og ikke 1:1-skiltene?

Flemming lagde også billeder op af modelskiltene.

Avatar

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af mss ⌂, 20/9 2022, 11:40 (577 dage siden) @ Oliver Løvgard

Var det ikke billeder af modelskiltene, der blev efterlyst, og ikke 1:1-skiltene?


Flemming lagde også billeder op af modelskiltene.

Tænker at det var en joke ;-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af bygger01, Herning, 17/9 2022, 15:56 (580 dage siden) @ mss

Men prisen er da med og er lieferbar:


Preis: 354,95 € (incl. 19% Mwst.) Versandbonus: 4,50 €
Status: lieferbar (Erscheinungsdatum: 07.09.2022 )

--
Jørgen Steffensen

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Flemming Søeborg, 17/9 2022, 19:01 (580 dage siden) @ bygger01

Her er et billede af hele vognen:

[image]

Og til afslutning: Detalje fra CIWL WLABmh-vognen:

[image]

Det er meget flotte vogne, men kontrollér, at strømoptagene på hver aksel sidder korrekt - på et par bogier på DB-vognen var de monteret forkert. Og så pas også på med håndteringen, for mange løsdele knækker let af (dårlig limtype).

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af Finn Lekbo @, 26/9 2022, 13:55 (571 dage siden) @ bygger01

Til orientering har jeg sættet til salg, vejl. 2995,- kr.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak