Cykelparkering på Nørrebro station i 1960-70´erne.

af Erik V...,, Pedersen ⌂ @, 10/9 2022, 11:35 (565 dage siden)

Jeg synes ofte, at der er langt mellem læserindlæg om hjemmebyg i dette Forum, desværre. Næsten alt er anprisninger af købemateriel eller billeder deraf ! ! !

--------------------------

Som mange ældre københavnere måske husker, havde sporvognslinien "7" endestation rundt om en boligblok, Nørrebrogade / Hyltebro / Lundtoftegade/Bregnerødgade / Nørrebrogade og tilbage mod Kongens Nytorv.
[image]
Linie 7 under vending i Lundtoftegade/Bregnerødgad på vej mod Nørrebrogade. Nørrebro station med forretningen "La Bella" ses til venstre. ---^

"La Bella" var vel nærmest en større, kombineret isenkræmmer og cykelforretning indrettet under -vist- tre, måske fire brofag.

Lige udenfor stationens sydøstlige indgang stod et større cykelstativ tiltænkt stationens kunder. Dette stativ var i årenes løb fyldt op med "alle mulige" cykler, lokale beboeres cykler, men også en masse stjålne og efterladte cykler.

Der var altid overfyldt, og mange cykler var måske ikke efterladt efter ejerens eget ønske, men har måtte efterlades fori cyklen var blevet "muret inde"
i dagens / ugens løb. Den næste "pladshungrende" cyklist fik så eventuelt "flået" en anden(s) cykel ud, og smed den så blot et sted i nærheden,
ofte oven på alle de anres cykler -- det er set ofte.

Modelmæssigt gør det arbejdet meget nemmere. Det kan være svært at "flette" cyklerne pænt ind mellem hinanden, men til gengæld bliver det næsten rigtigere, jo dårligere de er "parkeret"
jo mere naturligt kan det komme til at se ud.
[image]
Bag de viste cykler ses til venstre den nedlagte / lukkede La Bella-forretning, mens det hvide parti, til højre, har været benyttet til flere formål i årenes løb, f. eks. div. opbevaring/arkiv-formål. ---^

Modelcykler:

Epoke Modeller: 4 - https://epokemodeller.dk/side-1-cykler

Cykelparkering på Nørrebro station i 1960-70´erne.

af Erik V..,, Pederen ⌂ @, 10/9 2022, 17:11 (565 dage siden) @ Erik V...,, Pedersen


En mindre tilføjelse:

Det kan være lidt svært at se den nøjagtige stedbetegnelse / adresse på datidens kort. De to gader, Lundtoftegade og Bregnerødgade skrives ofte hen over stedet for forretningens placering. Imidlertid ser jeg her bagefter, at der er angivet et nummer, 138, over forretningens indgangsdør. Dette nummer refererer (refererede) til Lundtoftegade. I vore dage er stedbetegnelsen imidlertid ændret til Folmer Bendtsens Plads, omend stationens adresse er Nørrebrogade 253 ! ! !

-----------------------------

Er der evt. en eller et par af Forums læsere, der ligger inde med et illustrativt billede eller to af det pågældende cykelstativ i de tider -- evt. som "bifangst" på et billede af stationsbygningen ???

Erik V.
evp.dk

Cykelparkering på Nørrebro station i 1960-70´erne.

af Flemming Søeborg, 10/9 2022, 19:09 (565 dage siden) @ Erik V...,, Pedersen

Hej Erik.

Flot og et originalt påfund. Og jeg må give dig ret, der er alt for få byggeprojekter her og andre steder - hvor blev kreativiteten af?

Jeg har søgt efter billeder fra området, og der er masser, men løjerligt nok er det eneste billede, som jeg kunne finde fra næsten det samme fotosted, dette:

[image]
- men det kan du jo ikke bruge til noget, da det er fra dengang, hvor stationen var ny.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Cykelparkering på Nørrebro station i 1960-70´erne.

af Erik V..,, Pederen ⌂ @, 11/9 2022, 11:08 (564 dage siden) @ Flemming Søeborg

Hej Flemming.

Tak for mail og ordene.

FLOT billede -- same udsnit, blot med ca. 30 års mellemrum.

Ja, egentlig skulle det jo bare være et cykelstativ men nogle cykler, pænt opstillet ved siden af hinanden. Imidlertid - stativ og cykler ville det helt anderledes. De små cykler havde andre planer. Cykler med styr, udbukkede pedaler og -evt- bukket saddel hænger i alt, og bedst som man har sat tre, fire, fem cykler på plads, hænger man selv fast i en af cyklerne, og adskillige cykler river hinanden ud af stativet. Forfra. Man kan naturligvis lime dem fast, en eller to ad gangen, men så ta´r det en måned inden man er færdig. Pludselig ser man, at egentlig står/ligger cyklerne jo ganske, som de gør i virkeligheden -- hulter til bulter -- selv oven på hinanden, meget mere naturligt.

Enkelte cykler er kun malet, men ellers ubearbejdede. Herved kan de evt. nemmere skubbes ind mellem et par allerede opstillede cykler. At de ikke er bukket helt færdig, ses alligevel ikke, når de er på plads. Cykelstyret kan evt. limes på til sidst. En evt. fejlbukket cykel vil kun virke naturlig -- her ! ! !

Hilsen / TAK,
Erik V.
evp.dk
.

Cykelparkering på Nørrebro station i 1960-70´erne.

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 12/9 2022, 22:51 (563 dage siden) @ Flemming Søeborg

Hej Erik.

Flot og et originalt påfund. Og jeg må give dig ret, der er alt for få byggeprojekter her og andre steder - hvor blev kreativiteten af?

En grund til at vi ikke ser noget fra mange hjemmeanlæg og noget fra byggeprojekter, skyldes måske nok den kritik der uværgeligt vil komme.

Hvis man ønsker at se noget, skal man følge med inde på Facebook, der bliver da vist noget i perioder i de forskellige grupper.

Mvh
Claus

Cykelparkering på Nørrebro station i 1960-70´erne.

af Leif Jørgensen @, 10/9 2022, 22:54 (565 dage siden) @ Erik V...,, Pedersen

I filmen Altid ballade fra 1955 bor hovedpersonerne tæt ved i Bregnerødgade 8. Der er en scene ved hjørnet af Ørnevej og Lundtoftegade, hvor et par drenge tager en efterladt cykel, men de bliver opdaget, da de kører forbi den cykelhandler, den er stjålet fra. Jeg har dog ikke filmen, så jeg kan ikke se efter, om det er den samme cykelhandler.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Cykelparkering på Nørrebro station i 1960-70´erne.

af Erik V..,, Pederen ⌂ @, 11/9 2022, 01:03 (565 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hej Leif.

Tak for mail.

Jeg kender filmen, "Altid ballade", som jeg så første gang i kro-salen i Svebølle, i 1956 (som trafikelev). Siden har jeg set filmen et par gange i TV, men har den ikke selv.

Jeg mener ikke, at det er denne cykelforretning der filmes, men måske en mindre forretning henne ved sammenløbet Lundtoftegade/Bregnerødgade, men dette kan jo være filmtrick.

Vi må se ! ! !

Erik V.
evp.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak