KS-Lunding-vogn i størr. "H0" / 1:87

af Erik V. Pedersen, ⌂ @, 21/8 2022, 12:24 (585 dage siden)

I mange år har jeg drømt om en KS-Lunding-vogn i størrelse "H0" / 1:87, men nej -- tilsyneladende ikke fremstillet ???

Nu er modelbyggeri (stort set) slut for mit vedkommende -- synet er ikke så godt længere (måke skulle man overveje 1:1 :-) )

Som det sidste projekt besluttede jeg at prøve kræfter med en sådan Lunding-vogn (motor- og bivogn).

Vogntoget blev bygget, meeeennnn - det reducerede syn fornemmes. Materialerne er de vanlige - diverse genbrug, appelsinkassekrydsfiner, the-poser og disses snore, lidt telefon-krydstråd og lysnets-installationsledning samt kuglepennepatron.

[image]
KS-Lunding-vogn, størrelse "H0", 1:87.

Nu skal vogntoget have fremtidig plads på min model af Nørrebro S-station.

Erik V. Pedersen,
evp.dk

KS-Lunding-vogn i størr. "H0" / 1:87

af Steff, 21/8 2022, 18:16 (585 dage siden) @ Erik V. Pedersen,

Kære Erik

Som sædvanligt nydeligt at se på, husker dig med beundring for din litra MO af blikdåser i sin tid :-) :-)

Bliv du ved H0, selvom jeg er skiftet til Spor 1 og ikke fortryder overhovedet, fantastisk skala. Den er modelmæssigt der, hvor H0 var i 1960´erne, selvbyg hvis man vil have noget dansk, dog hjælp fra firmaet TIKØB (damplokomotiver, Marylin og de grønne rangerlokomotiver m.fl.) og PRIONOR, sidstnævnte fremstiller dansk epoke II/III materiel, både person-, gods- og motormateriel (Frichs firkantede m. fl.)

Du skal nemlig huske på, at Spor 1 jo kræver flere og tydeligere detaljer end i H0!!

For mig er det IKKE synet der driller, men lidt rysten på den ene hånd. Så tager man bare G&T til rysten er overstået. Når man så ikke ryster på hånden mere, kan man ikke se en s..., sløret syn p.g.a. G&T. Men en behagelig måde at få rysten væk på!!

Så er der jo en "evigunge" spor 0, det kunne da være at et byanlæg i denne størrelse på Skjoldenæsholm kunne have interesse dernede??

Pas på dig selv og dine

Bedste hilsener

Steff

KS-Lunding-vogn i størr. "H0" / 1:87

af Erik V., Pedersen ⌂ @, 21/8 2022, 20:08 (585 dage siden) @ Steff

Hej Steff.

Tak for de mange pæne ord -- men det må jo holde op en dag, og den dag / tid er ved at være kommet nu.
Måske er der en lille fejl i svaret -- den nævnte "nye størrelse" er ikke størrelse "1", men "1:1":-)

KS-Lunding-vogn i størr. "H0" / 1:87

af Steff, 21/8 2022, 20:32 (585 dage siden) @ Erik V., Pedersen

Hej Erik

Det var et forslag - næsten - med 1:32. Og ja, 1:1 er muligvis lige stort nok.

Men du har helt ret i at vi ændrer os med tiden, jeg synes ikke mere om at have så travlt og når nok det jeg ønsker, lige p.t. en litra ZA Carlsbergvogn i 1:32.

Bedste hilsener

Steff

KS-Lunding-vogn i størr. "H0" / 1:87

af Erik V.,, Pedersen ⌂ @, 21/8 2022, 20:33 (585 dage siden) @ Erik V., Pedersen

Hej Steff.

Tak for de mange pæne ord -- men det må jo holde op en dag, og den dag / tid er ved at være kommet nu.
Måske er der en lille fejl i svaret -- den nævnte "nye størrelse" er ikke størrelse "1", men "1:1":-)

-------------------------

Der skete en "tyrkfejl". Prøver igen. "1:1", altså virkelig / naturlig størrelse :-)

Hilsen / TAK,
Erik V.
evp.dk1

KS-Lunding-vogn i størr. "H0" / 1:87

af Amagerbanen, 21/8 2022, 19:47 (585 dage siden) @ Erik V. Pedersen,

Det var faktisk meningen at "Atlas" ville fremstille Lunding-vognen i deres 1:87 sporvognsserie. Desværre standsede de produktionen inden de nåede frem til denne model :-(
Mvh. Per

KS-Lunding-vogn i størr. "H0" / 1:87

af Flemming Søeborg, 22/8 2022, 00:03 (585 dage siden) @ Amagerbanen

Der bliver skam arbejdet på at fremstille et Lunding-vogntog i 3D-print. Der er lavet prøveskaller i skala 1:160, 1:87, 1:43,5 og 1:22,5, ligesom der eksperimenteres med undervogne med skjult drev og komplet indretning. Også "Dukke Lise" (med 'fiktiv' bivogn) er under udvikling. Fordelen med 3D-print er, at alle størrelser kan fremstilles - for eksempel har modelbyggeren (som p.t. ønsker at være anonym) lavet Trianglens ventesal "BIEN" ("Suppeterrinen") i skala 1:160, 1:100 og 1:87 indtil videre (tidligere præsenteret i Spor og baner, i al beskedenhed). Og mange andre beslægtede projektet er under udarbejdelse.

Her er et lille udvalg af prøveskuddene, set på Skjoldenæsholm på "Medlemmernes Dag" den 30. juli:
[image]

Her ses Turistudgaven af Lunding-vognen med bogier og undervogn (prøver):
[image]

Vi slutter af med "BIEN", hvortil der nu er udviklet de flotte B.T.-skilte (i virkeligheden med neonlys, men det fungerede ikke i model...!):
[image]

Når modellerne engang er færdigudviklede, forestår der et omfattende bemalingsarbejde (jeg har prøvet!).

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

KS-Lunding-vogn i størr. "H0" / 1:87

af Erik V...,, Pedersen ⌂ @, 22/8 2022, 02:03 (585 dage siden) @ Flemming Søeborg

Der bliver skam arbejdet på at fremstille et Lunding-vogntog i 3D-print. Der er lavet prøveskaller i skala 1:160, 1:87, 1:43,5 og 1:22,5, ligesom der eksperimenteres med undervogne med skjult drev og komplet indretning. Også "Dukke Lise" (med 'fiktiv' bivogn) er under udvikling. Fordelen med 3D-print er, at alle størrelser kan fremstilles - for eksempel har modelbyggeren (som p.t. ønsker at være anonym) lavet Trianglens ventesal "BIEN" ("Suppeterrinen") i skala 1:160, 1:100 og 1:87 indtil videre (tidligere præsenteret i Spor og baner, i al beskedenhed). Og mange andre beslægtede projektet er under udarbejdelse.

Her er et lille udvalg af prøveskuddene, set på Skjoldenæsholm på "Medlemmernes Dag" den 30. juli:
[image]

Her ses Turistudgaven af Lunding-vognen med bogier og undervogn (prøver):
[image]

Vi slutter af med "BIEN", hvortil der nu er udviklet de flotte B.T.-skilte (i virkeligheden med neonlys, men det fungerede ikke i model...!):
[image]

Når modellerne engang er færdigudviklede, forestår der et omfattende bemalingsarbejde (jeg har prøvet!).

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

---------------------

Hej Flemming.

Pudsigt -- jeg var der fra ca 15.30 til 18.30, men så dig ikke ???

Jeg havde et familiemedlem siddende i en bil på parkeringspladsen, for at hente mig hjem (ikke sporvogns-interesseret). Netop i det øjeblik, jeg skulle sige farvl til Formanden (ML), blev jeg råbt an: "Hej Erik". Det viste sig at være en modelbygger, der også havde bygget en Lunding-vogn i 3D-print ! ! ! Den samme modelbygger ??? Jeg fik (med tilladelse) taget et (desværre) uskarpt foto af vognen -- glæder mig til at se et bedre foto fra modelbyggeren selv)..

Se evt et indlæg på min hj.side "August 1922"

KS-Lunding-vogn i størr. "H0" / 1:87

af Erik V...,, Pedersen ⌂ @, 22/8 2022, 12:57 (584 dage siden) @ Erik V...,, Pedersen

[image]
KS-model-Lunding-sporvogn foran model af Nørrebro -S-station.1:87 H0. Foto: EVP9

KS-Lunding-vogn i størr. "H0" / 1:87

af 87-Gruppen, 23/8 2022, 15:32 (583 dage siden) @ Erik V...,, Pedersen

Kære Erik

Det en dejlig model du har skabt! - først og fremmest skabt med den tilfredsstilledse der følger med den proces! Noget som jeg er bange for er gået tabt i modelbanehobbyen efterhånden som nærmest alt kan købes færdigt - men det kan en KS-Lunding vogn ikke (endnu) og du, Erik har flere gange vist os hvordan man for få midler og megen snilde kan skabe det man ellers ikke kan få.
Billedet af sporvognen sammen med Nørrebro station siger det hele. Med Goethes ord: Det fraværendes vidunderlige anskueliggørelse! Citat fra MB Nyt 1960 nr 5.

Bedste hilsener Vagn

KS-Lunding-vogn i størr. "H0" / 1:87

af Erik V..,, Pederen ⌂ @, 23/8 2022, 22:14 (583 dage siden) @ 87-Gruppen

Kære Erik

Det en dejlig model du har skabt! - først og fremmest skabt med den tilfredsstilledse der følger med den proces! Noget som jeg er bange for er gået tabt i modelbanehobbyen efterhånden som nærmest alt kan købes færdigt - men det kan en KS-Lunding vogn ikke (endnu) og du, Erik har flere gange vist os hvordan man for få midler og megen snilde kan skabe det man ellers ikke kan få.
Billedet af sporvognen sammen med Nørrebro station siger det hele. Med Goethes ord: Det fraværendes vidunderlige anskueliggørelse! Citat fra MB Nyt 1960 nr 5.

Bedste hilsener Vagn

-------------------

Hej Vagn.

TAK for den mange flotte ord.

Ja -- omkostningerne er i det mindste ikke noget at tale om, --genbrug af ellers kassable effekter. Malingen er dog ikke genbrug, omend købt til tidligere byggearbejder.

Indtil SHS -- Medlemmernes Dag, 30. juli d.å. var jeg også "rimelig overbevist om", at have bygget --i det mindste-- en af de første Lunding, 1:87-modeller, men ......

På vej ud af remisen, blev jeg råbt an af en anden modelbygger, der allerede -også- havde lavet een, her dog i 3D-print. FLOT.

Glæder mig til at se "et par" billeder ! ! !

Hilsen / TAK,
Erik V.
evp.dk
.

KS-Lunding-vogn i størr. "H0" / 1:87

af Flemming Søeborg, 22/8 2022, 23:41 (584 dage siden) @ Erik V...,, Pedersen

Der bliver skam arbejdet på at fremstille et Lunding-vogntog i 3D-print. Der er lavet prøveskaller i skala 1:160, 1:87, 1:43,5 og 1:22,5, ligesom der eksperimenteres med undervogne med skjult drev og komplet indretning. Også "Dukke Lise" (med 'fiktiv' bivogn) er under udvikling. Fordelen med 3D-print er, at alle størrelser kan fremstilles - for eksempel har modelbyggeren (som p.t. ønsker at være anonym) lavet Trianglens ventesal "BIEN" ("Suppeterrinen") i skala 1:160, 1:100 og 1:87 indtil videre (tidligere præsenteret i Spor og baner, i al beskedenhed). Og mange andre beslægtede projektet er under udarbejdelse.

Her er et lille udvalg af prøveskuddene, set på Skjoldenæsholm på "Medlemmernes Dag" den 30. juli:
[image]

Her ses Turistudgaven af Lunding-vognen med bogier og undervogn (prøver):
[image]

Vi slutter af med "BIEN", hvortil der nu er udviklet de flotte B.T.-skilte (i virkeligheden med neonlys, men det fungerede ikke i model...!):
[image]

Når modellerne engang er færdigudviklede, forestår der et omfattende bemalingsarbejde (jeg har prøvet!).

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg


---------------------

Hej Flemming.

Pudsigt -- jeg var der fra ca 15.30 til 18.30, men så dig ikke ???

Jeg havde et familiemedlem siddende i en bil på parkeringspladsen, for at hente mig hjem (ikke sporvogns-interesseret). Netop i det øjeblik, jeg skulle sige farvl til Formanden (ML), blev jeg råbt an: "Hej Erik". Det viste sig at være en modelbygger, der også havde bygget en Lunding-vogn i 3D-print ! ! ! Den samme modelbygger ??? Jeg fik (med tilladelse) taget et (desværre) uskarpt foto af vognen -- glæder mig til at se et bedre foto fra modelbyggeren selv)..

Se evt et indlæg på min hj.side "August 1922"

Hej Erik.

Jamen, jeg var der skam - flere vidner, herunder Formanden, kan bekræfte dette - endog i samme tidsrum, som du var der. Men, det er jo et vidtstrakt område, og der var meget at se på - og mange at tale med. Her er dog et bevis på, at jeg var der:

[image]

Dette var dog nogle lidt grove overdele fra en tysk modelbygger. Her et andet bevis:

[image]

Den 'fiktive' KS R 4 ved en klassisk hyrevogn i Valby Langgade.

På nettet kan man finde andre eksempler på københavnske modelsporvogne, bygget af lige så dygtige modelbyggere som dig. "Syrevognene" kan f.eks. bygges ud fra en grim ølsporvogn fra Grell, og Atlas-vognene kan ombygges til andre typer - jeg har f.eks. lavet vogn 200 ud af en 437'er. Da jeg p.t. er i 'flyttemodus', er sagerne pakket ned, så jeg kan ikke tage billeder af mine modeller, desværre.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

KS-Lunding-vogn i størr. "H0" / 1:87

af peterw, 23/8 2022, 18:42 (583 dage siden) @ Flemming Søeborg

Hej,

Vi slutter af med "BIEN", hvortil der nu er udviklet de flotte B.T.-skilte (i virkeligheden med neonlys, men det fungerede ikke i model...!):
[image]


[image]

Dette var dog nogle lidt grove overdele fra en tysk modelbygger.

Total københavner-guf både med "Bien" og en Leyland-DAB! Noterede du ned hvem den tyske modelbygger var Flemming?

(Den er rigtig nok noget grov i det, men måske kan passende male-kyndighed og superdetaljering hjælpe... - Og måske "klodse" den lidt mere op så den ikke ligger helt så meget "på bugen"... ;-) Den bustype i hvert fald savnet "her" hos mig!)

Mvh
Peter

KS-Lunding-vogn i størr. "H0" / 1:87

af Flemming Søeborg, 24/8 2022, 14:15 (582 dage siden) @ peterw

Hej Peter.

Først skal jeg beklage den lange svartid, men jeg er midt i et flytterod, så derfor ...! Jo, jeg har taget dette billede af skiltet:

[image]

Der står: "Modelle Sammlung H.P. Lindemann TLRS Deutschland". Jeg håber, at dette kan være dig til nogen hjælp mht. opsporing af ham. Hermed et andet foto fra bordet:

[image]

Og skal vi ikke lige have et fra et af de flotte anlæg?

[image]

Bemærk, at der er tale om to forskellige sporvidder, og at anlægget ikke kun var til pynt. Det hele virkede, også kørsel på treskinnespor, elektriske sporskifter i funktion - en nydelse at se i drift.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

KS-Lunding-vogn i størr. "H0" / 1:87

af Erik V..,, Pederen ⌂ @, 23/8 2022, 22:32 (583 dage siden) @ Flemming Søeborg

Hej Flemming,

Det må vi forberede bedre næste år. :-)

Erik V.
evp.dk

KS-Lunding-vogn i størr. "H0" / 1:87

af Flemming Søeborg @, 24/8 2022, 14:28 (582 dage siden) @ Erik V..,, Pederen

- eller også allerede i efterårsferien. Jeg påtænker nemlig en tur til museet allerede den 19. oktober i år, hvor der er aftenåbent. Sporvognslanterner og gadebelysning mod nattehimlen - det er længe siden, at jeg har oplevet det. Men først skal jeg lige have overstået den lille flytning...
Med venlig hilsen,

Flemming

No feed
P.S. Svar gerne på min e-mail/telefon, så vi ikke keder dette forums publikum mere end nødvendigt!

[image]

Gade med nedlagt sporvognsstrækning - meget sjældent indslag på en modelbane.

KS-Lunding-vogn i størr. "H0" / 1:87

af Erik V..,, Pederen ⌂ @, 24/8 2022, 14:52 (582 dage siden) @ Flemming Søeborg

Faktisk flot -- morsom idé.

Det kunne man jo også prøve med sin modeljernbane -- det gør unægtelig både anlægget og materielindkøbet billigere og lettere.

-----------------------

Jeg skifter til e-mail..

Erik V. 14

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak