Englands fineste modeljernbane

af Steff, 22/7 2022, 14:10 (616 dage siden) @ Claus E. Hansen

Nu har jeg gennemset denne video flere gange og kan ikke rigtigt blive klog på den!!

Nu er det jo ikke Claus, der har bedømt det viste anlæg i ”UK Finescale P4” til at være ”Britain's Finest Model Railway - Semley - Finescale P4 Layout”, men bruger bare oversættelsen ”Englands fineste modeljernbane”.

P4 scale er vel det nærmeste til noget vi kender til som størrelse 00. Altså 4mm scale 1:76, men anvender en skinneafstand på fabriksfremstillet materiel på 16,5 mm, der er det samme som størrelse H0. P4 derimod anvender, den mere korrekte skinneafstand på 18,83 mm.

Det der slår mig når jeg ser videoen er ”lidt undersat”, at ”Finest Model Railway” her kunne betyde ”den fineste = reneste” modeljernbane i England. Ikke nogen i den forstand ”weathering” som ellers englænderne er så berømte for, for at få anlægget til at se realistisk ud. OK, lige bortset fra de nogle åbne vogne for kultransport. Ellers er det hele tilsyneladende hevet direkte op af æsken og skinnesat.

Men der er masser af små fine detaljer man skal lægge mærke til, de korrekte ”stolskinner” og skinnelasker etc. Også de personer (og husdyr) der er, er meget flotte og tidsmæssigt realistiske at se på, flot. Og så er skinnerne (overbygningen) VIRKLIG flot udført, men noget ”klinisk” at se på, synes jeg.

Nu kunne man tro at det kørende materiel var hjemmelavet, men langt det meste er fremstillet i mindre serier af mindre firmaer og hvor næsten alle af bogievognene ligger på en pris på mellem 1200 til 1700,- kr. pr. stk.
Men det er jo det samme som herhjemme, hvor andre størrelser end lige Z, N, TT og H0, mere eller mindre skal fremstilles i småserier af ”køkkenbordsfabrikanter (ikke et ond ord!!!). Her tænkes på 0 og 1.

Det der muligvis er med til at ”hive oplevelsen op” er dels fotograferingen og måske ikke mindst den originale jernbanelyd, der er lagt ovenpå optagelserne og meget fint tilpasset.

Men efter min mening lever overskriften på ingen måde op til mange andre modeljernbaneanlæg fra engelsk side, bl.a. den gamle ”Copenhagen Fields” hvor ALT er hjemmebygget.

Sidst, det er ikke om det er hjemmebygget eller industrielt/delvist industrielt materiel, der er afgørende for mig, men om det passer sammen (tidsmæssigt) og viser det originale i model.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak