?? Trick til at åbne Hobbytrade dobbelt godsvogn?

af Nordexpress, 19/3 2022, 15:09 (762 dage siden)

Spørgsmål:

Jeg har erhvervet en brugt hobbytrade dobbelt godsvogn Nordwaggon 35014. Desværre rasler der nogle blyklodser - formoder jeg - rundt inde i den ene vogn.

Findes der en vejledning eller et godt råd til hvordan disse vogne åbnes, hhv. erfaring med hobbytrade blyklodser.? (Eller link til svar på samme!)

På forhånd tak

?? Trick til at åbne Hobbytrade dobbelt godsvogn?

af 232 fan, 20/3 2022, 20:19 (761 dage siden) @ Nordexpress

Hej,

først skal du afmontere de 4 beslag per vognside - i alt er der så 16 af dem. Læg mærke til hvert beslagets position da der findes forskellige versioner. Beslaget afmonteres ved at løfte det med fingerneglen fra vognsiden og derefter fumle den ned mellem undervognen og den sidelæns skinne. Nu kan overdelen skilles fra underdelen af vognen. Ved den indere vognende findes nogle små detailer der forhinder at adskille over- og underdelen fordi detailerne er limet fast. Hvis de ikke allerde er afbrudt kan man forsøge at bøje den til side.

Jeg håber min beskrivelse er forståeligt. Ellers kan jeg lave nogle billeder.

Kæerlig hilsen fra 232 fan

?? Trick til at åbne Hobbytrade dobbelt godsvogn?

af Nordexpress, 21/3 2022, 11:30 (760 dage siden) @ 232 fan

Tak jeg må hellere finde et meget roligt øjeblik til den aktion.

Knytter der sig en forklaring til de sandsynlige blyklodser, der er løse? Er de nødvendige for at vognene kører ordentligt?

?? Trick til at åbne Hobbytrade dobbelt godsvogn?

af 232 fan, 3/4 2022, 02:25 (748 dage siden) @ Nordexpress
redigeret af 232 fan, 3/4 2022, 02:34

Hej,

her kommer et billede af den åbnede vogn samt nogle beslag. I overdelens hjørner på højre side ses de omtalte små detailer. I vognens indre befinder der sig en metal plade som vægt der holdes af et stykke plastik. Det danner også overdelen til kortkoblingens mekanik. Jeg tro det er metal pladen som rasler i din vogn.

[image]

Angående dit spørgsmål om ordentlige køreegenskaber er forholdet lidt kompliceret da vognen i sig selv ikke kører særligt flot. Det behandles pt. i sporskiftet hvor der forslages at anvende aksler med mindre hjul.

Tværtimod er det også muligt at bruge de oprindelige hjul på 10,7mm diameter hvis aksellejene bearbejdes med hensyn til at skabe den fornødne plads til hjulene. Aksellejene afmonteres ved at klipse den ud med en skruetrækker:

[image]

Hvis akslen er fjernet kan aksellejet bearbejdes med et kniv eller en skalpel. Det er den vandrette del af aksellejen hvor hjulets flange sliber. Før og efter ses på venstre og højre:

[image]

Og her med akslen (nu efter på venstre og før på højre side):

[image]

Efter denne behandling kører de bedre men det næste problem er at Lenkachse mekanismen ikke virker efter hensigten men mere som en høvl, det vil sige at akslerne tit står skævt på skinnerne. Det kan forhindres ved at presse en lille stribe pap lodret mellen aksellejen og vognbunden når aksellejen monteres. Papen holder aksellejen fikseret så den ikke kan dreje ("lenken") sig. Det har jeg desværre intet billede af.
Endvidere ville det hjælpe hvis køretøjet støttede sig på kun tre prikker ("Dreipunktauflage") men det arbejder jeg stadig på.

Til sidst (eller til først?) forkommer der problemer med kortkoblingen på nogle vogne. Her kan man også med et kniv eller en skalpel fjerne klodserne på undervognen der vender mod vogn enden. Der ud over kan mekaniken afflades så at koblingen kan glide nemt fremt og tilbage over midten.

[image]

[image]

Jeg håber min beskrivelse er forståeligt og hjælper lidt.

Kærlig hilsen fra 232 fan

- i gang med at få volvo toget kørende i H0 -

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak