Prægning af "brostensmønster" på vej med en "Mønsterrulle".

af Steff, 6/3 2022, 16:16 (779 dage siden)

Godeftermiddag

Jeg har et spor 1 modul og skal have lavet en lille skråvej ved brosten, hvor der nu er "asfalt". Jeg vil ikke have ”pap” brosten, men noget der ligner mere og specielt i denne størrelse.

Jeg var på hobbymesse og kom hjem med en ”Brostensmønsterrulle” (Green Stuff World, Pavement 1301) på størrelse med en stor havannacigar, hvori er præget et ”brostensmønster” som valgt.

Det er så meningen at jeg skal smøre noget pasta (eller sådan noget lignende) ud i den størrelse jeg ønsker på modulet. Herefter skal jeg så rulle (præge) hen over pastaen med min brostensmønster rulle. Tørre, rette til, male.

Jeg har aldrig før beskæftiget mig med noget sådanne før, så jeg skal lige have noget hjælp til hvilken/hvad/ pasta/masse/dej det gøres bedst med og er der specielt noget jeg skal være opmærksom på.

Altså spørgsmålet til denne sides agtværdige læsere er:

• Hvilken masse (eller hvad det nu hedder) egner sig til opgaven og
• Hvor kan det eventuelt købes hvis ikke selvfremstilles og af hvad?

På billedet herunder kan ses, hvor jeg ønsker ”brosten”, nemlig på det nuværende ”asfalt sandpapirs sortmalede vejstykke”.

[image]

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Prægning af "brostensmønster" på vej med en "Mønsterrulle".

af race, 6/3 2022, 19:34 (779 dage siden) @ Steff

Hej Steffen

Lav eventuelt en prøve, med ganske almindeligt sandspartel fra det lokale byggemarked.

Mvh
Arne

Prægning af "brostensmønster" på vej med en "Mønsterrulle".

af Steff, 6/3 2022, 20:32 (779 dage siden) @ race

Hej Arne

Tak for tippet, skal prøves! Eneste spørgsmål er om det vil knække, hvis det er en lidt længere strækning?

Bedste hilsener

Steff

Prægning af "brostensmønster" på vej med en "Mønsterrulle".

af bygger01, Herning, 7/3 2022, 00:07 (779 dage siden) @ Steff

Jeg har brugt sandspartel i flere år, og der er kun revner over pladesamlinger.

Spartlen er brugt i terrænet / som cement / til vej / og til div. fortove, hvor fortovet laves mellem et par stykker 1 mm plade.

Hvis det skal være fliser er laget let at lave ridser i !

Desuden er den indfarvet, når jeg sparteller den ud, og den dermed ikke følsom over afskalninger og evt. hvis man kommer til at lave ridser.

Jeg har altid flere farver i plastik sildebøtter til forskellige gøre mål.

Du skal nok lave et par prøver med, hvilken viskositet der er bedst til din nye rulle.

Der skal nok ikke vælges den groveste spartel ( er i gang med den 2.5 ltr. bøtte fra Harald Nyborg og den er nok 4-5 år gammel ).

--
Jørgen Steffensen

Prægning af "brostensmønster" på vej med en "Mønsterrulle".

af Jan-Eddie, 6/3 2022, 22:32 (779 dage siden) @ Steff

Her er en tuturial.
Scroll et stykke ned på siden, og du finder videoen. Det er godt nok skala N, men princippet er det samme.
Jeg kunne være bange for, at sandspartel vil hænge i prægerullen, så find en god modellermasse.
mvh
Jan-Eddie

Prægning af "brostensmønster" på vej med en "Mønsterrulle".

af modeljernbane, 7/3 2022, 08:49 (779 dage siden) @ Steff

Hej. Du skal bruge das clay, et form for ler, som en konsistens som modellervoks og er selv hærdende. Fås i hobby butikker, søg på nettet.

Prægning af "brostensmønster", TAK for hjælp!!!!

af Steff, 7/3 2022, 09:33 (779 dage siden) @ modeljernbane

God formiddag til alle!

Sikken dog en dejlig og ikke mindst BRUGBAR respons, der har åbnet sig en hel ny verden med hensyn til detaljer på et modeljernbaneanlæg, som nok desværre de færreste har tænkt på; ældre tids udprægede anvendelse af brosten alle steder. Og ser man efter på tidligere banearealer, findes der sikkert stadig rester.

Men epoke III og ind i epoke IV en åbenbar almindelighed omkring læsseramper, varehuses vejsider og så selvfølgelig på veje.
Alt lige fra sandspartel over ”das clay” og til flamingo plader kan anvendes. Og især når man får en henvisning til en instruktionsvideo, åbner der sig en verden af muligheder.

Nu skal der ses videoer og prøves.

Så, TAK til alle med informationer, det er jo herligt man sådan kan blive hjulpet når man er på dybt vand.

Fortsat god dag til alle og igen TAK!:-)

Bedste hilsener

Steffen Dresler

Prægning af "brostensmønster" på vej med en "Mønsterrulle".

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 7/3 2022, 21:50 (778 dage siden) @ Steff

Jeg har et spor 1 modul og skal have lavet en lille skråvej ved brosten, hvor der nu er "asfalt". Jeg vil ikke have ”pap” brosten, men noget der ligner mere og specielt i denne størrelse.

I den størrelse lægges brosten selvfølgelig en ad gangen. ;-)

https://www.scalemates.com/kits/juweela-23382-cobblestone-loose-patches-x500--1131847

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Prægning af "brostensmønster" på vej med en "Mønsterrulle".

af Steff, 7/3 2022, 22:04 (778 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

Jeg tror sq jeg går tilbage til H0:-) :-) :-) :-)

Nå, tak for link og flot er det jo, meeeeeen, det jeg har set p.g.a. de svar der var i tråden, tror jeg nok at rullen får en chance først!!

Bedste hisener

Steff

NB. Var forbi Panduro i RC og købte der "Silkis doll clay", der angiveligt skulle have de samme egenskaber som "das clay", så det får lige en chance først!!

Men tak for hint!

Bedste hilsener

Steff

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak