Spor 1 model af DSB litra PJR m. fl. I 3D print.

af Steff, 23/2 2022, 11:18 (765 dage siden)

Kære alle,

3D print er noget for alle MJ´er, uanset hvilken byggestørrelse og epoke de ”kører/anvender” og som egentligt burde være – med det kendskab jeg har – meget mere udbredt. Men det er måske fordi jeg ikke hører om det, ikke er på Facebook, eller der ikke bliver skrevet/vist om dette her på siderne.

Jeg ved at nogle klubber har anskaffet 3D printere, men som jeg forstår det mere til bygninger, døre, vindueskarme etc., men ikke til vognbygning. Altså udnyttes potentialet ikke helt.

[image]

”Vi” er jo heldige modelmæssigt at mange vogne – især på godssiden – er internationalt godkendte UIC typer, hvorfor vi her kan få hjælp af udenlandske fabrikater, der så lige skal have en ommaling og ny litrering fra Skilteskoven eller KM-text, sidstnævnte har jo mange epoke III litreringer til H0.

Og så har vi da heldigvis nogle danske fabrikanter som DEKAS, HELJAN, Hobbytrade (glemt nogen, undskyld) og tak for det. Men de skal jo tjene penge (ikke et ondt ord), hvorfor mangfoldigheden og en produktion i østen sikkert er begrænset heraf.

Men med 3D kan et par personer med viden om dette m.h.t. tegning og print, fremstille næsten det de vil af vogne og motormateriel. Kun fantasien – og størrelsen for visse modellers vedkommende – sætter grænsen.

Det meste jeg hører om er i spor 1, hvor ambitiøse og innovative modelbyggere har fremstillet vogne, en MZ I, tilbehør som kul- og vandkraner, olietromler, fade. Men hvor er Z, N-, TT, H0 og 0 folket, det burde jo ligge lige til højrebenet, ikke sandt. Selvfølgelig er der enkelte i disse størrelser der anvender 3D (eller får hjælp hertil).

Denne lille henvisning her, er for dels at orientere samt ikke mindst, forhåbentlig give blod på tanden til selv eller kontakte andre med forstand på dette 3D.

https://spor1nyt.dk/faerdiggoerelse-af-aaben-hoejsidet-godsvogn-litra-pjr-udfoert-i-3d-...

God fornøjelse

Steffen Dresler

NB: Har I noget i kan og vil tilbyde andre end i en lukket gruppe på et medie, kan man jo med fordel fortsætte her. Det får mange flere glæde af, ikke sandt?

Spor 1 model af DSB litra PJR m. fl. I 3D print.

af Bent Larsen, 23/2 2022, 17:26 (765 dage siden) @ Steff

Hej
Problemet er nok ikke at få printet, men nogle der kan, vil og tid til at tegne, for svaret er ofte fra dem der har en printer “ ja, kom med en tegning “
Vh
Bent Larsen

Spor 1 model af DSB litra PJR m. fl. I 3D print.

af Steff, 23/2 2022, 19:13 (764 dage siden) @ Bent Larsen

Kære Bent!

Ja, det kan være et problem kan jeg godt se, hvis 3D printeren ikke er interesseret i MJ eller har lyst til at tegne det du ønsker.

I spor 1 har jeg ind til nu oplevet det modsatte og deraf ideen til denne lille skriv. Nemlig at man er blevet spurgt om gode ideer til vogne eller andet.

OK, den sidste er så lidt fræk, skift til spor 1:-D , sorry!;-)

Nå, jeg håber at der ER interesse i andre størrelser. Men problemet er vel her det samme som H0 havde i 50´erne og 60´erne. Hvis man ville have noget dansk, måtte man selv gøre noget med selvbyg, cross-kitting eller hvad ved jeg. Nu er der mange muligheder end før, hvorfor måske lysten/behovet for selv at gøre noget ikke er stort.

Men det er synd med de muligheder der faktisk nu er for at få noget "dansk", hvis det er det man ønsker.

Bedste hilsener

Steff

Spor 1 model af DSB litra PJR m. fl. I 3D print.

af bygger01, Herning, 23/2 2022, 21:28 (764 dage siden) @ Steff

Jeg synes, det er helt vildt, hva' man kan selv og så komme frem med noget, der er op til det, man kan købe i dyre domme.

Nu har I et lettere i den store skala ...

Til voreshavn er der 4 - 5 gittermaster på tapetet, og på min hornhinde er det gittermaster fra Aalborg havn med 2 lysgivere stikkende ud til hver side.

Jeg har søgt efter nogle ætsede master, så jeg også har den ene pol, men jeg kan ikke komme længere / finde dem !

De var ikke så høje, så de sædvanlige gittermaster fra kørerledninger er for høje ( og $$ ).

Epoke Modeller har nogle, som er ca. 95 mm høje, men de vil kun sælge i par til 150,- + porto

Så har jeg en gang købt flere Heljan master - på ca. 80 mm - så det skal prøves med en LED i toppen.


Men hvor er det fristende at prøve på det lokale bibliotek, hvor man kan lege med den slags 3D printere, men så kommer at alt med hvilken compound der skal i "sprøjten"

--
Jørgen Steffensen

Spor 1 model af DSB litra PJR m. fl. I 3D print.

af Ole, Odense, 24/2 2022, 07:37 (764 dage siden) @ Steff

Ja, jeg bokser stadigvæk med at få mine Kielervogne gjort færdig. Af personlige årsager, er jeg ikke så langt som jeg havde håbet.
Men det er rigtig sjovt at tegne og se resultatet efterfølgende. Jeg har så valgt at få overdelen printet hos Shapeways, dels pga. kvaliteten, dels fordi gængse resinprinteres emne størrelse endnu er begrænset inden for rimelighedens økonomi. Men ingen tvivl om at med den fart at udviklingen har på, at vi alle snart har muligheden for at lave super kvalitets print hjemme.

Mvh. Ole
[image]

Spor 1 model af DSB litra PJR m. fl. I 3D print.

af Bent Larsen, 24/2 2022, 09:16 (764 dage siden) @ Ole

Hej
Du tegner så selv, med et efterfølgende godt resultat, men er der nogen i dette forum der har nogen erfaring med hvis man har en vognkasse/marster, som kan sættes ind i en skanner som kopier emnet så det efterfølgende kan printes. Her et eks.
Vh
Bent Larsen
[image]

Spor 1 model af DSB litra PJR m. fl. I 3D print.

af Ole, Odense, 24/2 2022, 10:31 (764 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Du tegner så selv, med et efterfølgende godt resultat, men er der nogen i dette forum der har nogen erfaring med hvis man har en vognkasse/marster, som kan sættes ind i en skanner som kopier emnet så det efterfølgende kan printes. Her et eks.
Vh
Bent Larsen
[image]

Hej Bent

Jeg tvivler på at du nogensinde kan få et godt resultat af at scanne en master. Det er ret dyrt hvis man skal have fat i en fornuftig scanner til 3D, og du slipper ikke for efterarbejde, da du kun kan scanne den udvendigt, dvs. at vognkassen 3D mæssigt bliver opfattet som massiv.

Mvh. Ole

Spor 1 model af DSB litra PJR m. fl. I 3D print.

af Bent Larsen, 24/2 2022, 11:57 (764 dage siden) @ Ole

Hej
Tak for svar, som jeg havde forstået det, så kunne man efterfølgende indstille hvor tyk siderne skal være.
Vh
Bent Larsen

Spor 1 model af DSB litra PJR m. fl. I 3D print.

af Claus Nielsen, 25/2 2022, 09:50 (763 dage siden) @ Steff

Hej Steffen
Det er en smuk vogn. Med en fortid i skalaen har jeg set din beskrivelse af bygningen (eller hvad man nu skal kalde det, når der er tale om 3D-print) på Spor 1 nyt. Det er et imponerende arbejde du har udført. Bliv endelig ved med at vise fine ting her og på Spor 1 nyt.

Jeg har eksperimenteret lidt med 3D både i 1:35 og i min nuværende skala 1/19. I 1/19 har Epokemodeller udført aksellejehuse, fjedre og styr til et Pedershaab-lokomotiv i 3D-print. Jeg har leveret fotodokumentation og hovedmål, Epokemodeller har udført tegninger, design og print. Se mere om lejerne på Nystrup Grus-bloggen.
[image]
Samling af de enkelte dele til et PM-leje/fjederophæng fra en type FD eller BWD.

På det seneste har jeg anskaffet nogle 3D-printede figurer fra Storbritannien i 1/19. Meget fine og livagtige stillinger og proportioner (der er tale om scannede virkelige personer), men i min store skala er der endnu lidt udfordringer med de finere detaljer. Mere om den seneste figur findes her.
[image]
Jernbaneentusiast på besøg ved Nystrup Grus. Pæn i tøjet, men med et beskedent Agfa Synchro Box-kamera.

Der er ingen tvivl om at der kan laves fine ting i 3D, men det kræver indsigt, dygtighed og en god designer og printer. Jeg planlægger selv yderligere dele til selvbygning - og vil benytte mig af dygtige leverandører igen.

Mvh
Claus N

Spor 1 af DSB litra PJR I 3D print. Æres den, der æres bør!

af Steff, 25/2 2022, 10:13 (763 dage siden) @ Claus Nielsen

Kære Claus

Som i overskriften; "æres den der æres bør".

Jeg er kun budbringeren og "enduser" af 3D printet, det vil sige omformet det næsten rå print til den farvelagte model og påsat litrering!

Modellen - og flere andre litra - er fremkommet ved et samarbejde mellem Ole Rørby og John Andersen, hvos sidstnævnte er både tegner og "trykker". Altså skal æren ikke tilskrives undertegnede, men retteligt de to.

God weekend og tak for roserne på vegne af de to andre!!

Bedste hilsener

Steff

Spor 1 af DSB litra PJR I 3D print. Æres den, der æres bør!

af Claus Nielsen, 25/2 2022, 10:20 (763 dage siden) @ Steff

Du har naturligvis ret. Dem, der har tegnet, designet og udført styring af printeren er de rigtige ophavsmænd, der skal have ros. Men den endelige models udseende og funktion er det alligevel dig som 'enduser' der har indflydelse på. Derfor må ophavsmændene også være glade for, at du har behandlet vognen så godt og professionelt som du har. Det bør vel også roses - bare en smule?

Mvh
Claus N

Spor 1 af DSB litra PJR I 3D print. Æres den, der æres bør!

af Steff, 25/2 2022, 10:23 (763 dage siden) @ Claus Nielsen

Kære Claus

Århhh, hvor jeg elsker dette;-) ;-)

Vi er sq gode begge to:-D

Bedste hilsener

Steff

Spor 1 model af DSB litra PJR m. fl. I 3D print.

af Lindhard, 25/2 2022, 13:20 (763 dage siden) @ Steff

Det meste jeg hører om er i spor 1, hvor ambitiøse og innovative modelbyggere har fremstillet vogne, en MZ I, tilbehør som kul- og vandkraner, olietromler, fade. Men hvor er Z, N-, TT, H0 og 0 folket, det burde jo ligge lige til højrebenet, ikke sandt. Selvfølgelig er der enkelte i disse størrelser der anvender 3D (eller får hjælp hertil).

Hej Steff

Rigtig flot model, tillykke med den.

Men du er ikke helt opdateret.

3D print bliver brugt meget i Skala N, bl.a. er der mange modeller på Shapeways.

Her er et hurtigt dansk udvalg. De købes lige som din vogn som rå print til færdiggørelse, så der skal lidt arbejde til. (Det er ikke mig, der har bygget de viste modeller).

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Spor 1 model af DSB litra PJR m. fl. I 3D print.

af Steff, 25/2 2022, 13:46 (763 dage siden) @ Lindhard

Kære Lindhard

Jamen hvor det GLÆDER mig at se!! FLOTTE modeller!

Jeg kan ikke sige mig fri for - "Sturm Bricht Aus" - at det, når jeg læser og ser om 3D, mest er "de skæve" modelstørrelser, der gør sig i denne metode. H nullerne er vel fodret og har derfor nok ikke det store incitament for at udvikle i 3D, afventer DEKAS, McK, Heljan, Hobbytrade mv. og kors hvor er de flotte de nye modeller!!

Men jeg kunne da godt - hvis jeg stadig havde kørt H0 -haft en del ønsker på typisk dansk materiel i epoke III.

Det KUNNE da være morsomt - synes jeg - hvis nogen af 3D tegnerne/printerne her på siden kunne fortælle hvad de laver og hvordan og hvor og med hvad man eventuelt kan få hjælp? Det kan jo godt være det er skrevet på nogle FB grupper, men jeg og ved jeg nu - mange andre - er ikke der.

Med venlige hilsener og god weekend til alle

Steffen Dresler

Spor 1 model af DSB litra PJR m. fl. I 3D print.

af Bent Larsen, 25/2 2022, 15:09 (763 dage siden) @ Steff

Hej
Ja, det er rigtigt nok at HO folket læner sig tilbage, i forventning om det kommer nok,jeg har været med i flere projekter med silikoneforme, resinplast og fræset plast, som f.eks.den afbillede WLABr, som vi efterfølgende solgte som byggesæt til interesserede, men der var ikke mange, jo hvis det var færdigmodeller og de ikke kostede mere ind en industrimodel. Men til spor O har jeg støbt flere hundrede sæder til CL vogne.
Vh
Bent Larsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak