Tegning af MZ I boggieside

af El Capitan, 13/2 2022, 11:53 (795 dage siden)

Hej alle.

Jeg er ved at ombygge en HispatreN 333 til en DSB Mz I i spor N.

[image]

Desværre er den ene af boggierammerne på modellen fra fabrikanten forkert, idet der så vidt jeg kan se er tale om en moderniseret type, som blev brugt af RENFE, men som aldrig har siddet på en Mz.
Jeg har skrevet til fabrikanten adskillige gange, men siden han i oktober svarede, at en reservedel var på vej med posten, så har jeg intet modtaget, og han svarer ikke længere på mail.

Nu gider jeg ikke at vente mere, så jeg bygger en ny boggieramme i 3D og får den printet. Muligvis kan jeg endda gøre den lidt mere detaljeret end den fabriksmonterede, så måske skifter jeg ud på begge boggier.

MEN - selv om der er masser af billeder på nettet, ville det være rart med en tegning af boggiesiden.
Er der en af jer, som har et scan liggende af en sådan tegning?

Venlig hilsen
Jens Vesterdahl

Tegning af MZ I boggieside

af MMP, 13/2 2022, 14:11 (795 dage siden) @ El Capitan

Hej Jens

Sikke da uheldig du har været, men hvis du skal tegne boggier, så er der nogle tegninger i Banebøgers MM5 altså med GM lokomotiver.
Jeg har selv bygget 9 stk Hispatren 333 om til MZ i forskellige udgaver.

Hvis det har interesse, er du velkommen til at skrive til mig pr. email.

Mvh
Morten

Tegning af MZ I boggieside

af El Capitan, 13/2 2022, 14:37 (795 dage siden) @ MMP

Sikke da uheldig du har været, men hvis du skal tegne boggier, så er der nogle tegninger i Banebøgers MM5 altså med GM lokomotiver.
Jeg har selv bygget 9 stk Hispatren 333 om til MZ i forskellige udgaver.

Hvis det har interesse, er du velkommen til at skrive til mig pr. email.

Tak for tilbuddet, Morten :-)

Det er sjovt med den bog, for jeg er sikker på, at jeg har haft den i reolen, men lige nu er den der ikke.
Efter at have tænkt mig om og efter at jeg er kommet et stykke vej med 3D modellen, så tror jeg nu nok at jeg klarer mig med at kigge billeder. For det første skal boggierammen jo ikke være målfast ift. 1:1 men til N modellen, og for det andet er det jo netop 1:160, så de helt filigrane detaljer har ikke den store betydning.

Her er et billede af de to boggier, som var monteret på modellen ved levering. Den øverste uden hjul er den korrekte, som egentlig ikke er ret køn i nærbillede, og som jeg sidder og måler ud med skydelære.

[image]

Mvh
Jens

Tegning af MZ I boggieside

af El Capitan, 13/2 2022, 15:03 (795 dage siden) @ El Capitan

... og så opdager jeg nu, hvor anderledes bremsetøjet sidder på den spanske version. Se f.eks. på sidste billede af Mz 1404 på jernbanen.dk og sammenlign med boggierammen på billedet ovenfor.

Det passer mig faktisk udmærket at få rettet op på det, selv om de færreste nok bemærker det, når musikken spiller ;-)

Mvh
Jens

Tegning af MZ I boggieside

af MMP, 13/2 2022, 16:10 (795 dage siden) @ El Capitan

Hispatren boggier passer bedst med MZ III og MZ IV.
Jeg har valgt at leve med den forskel på 5 (8 da 3 mangler det sidste) af de MZ jeg har.

Jeg har bygget følgende Mz og nævnt nogle af forskellene.

1402 Vinrød, ca 1980, firkant puffer, nye håndbøjler, lyddæmper, ej slutlys (mangler færdiggørelse)
1405 Vinrød, fra levering, runde puffer, banerømmer, gamle håndbøjler, ej lyddæmper.
1407 rød/sort, ca midt 1980érne uafblændet sideruder, nye håndbøjler, røde slutlys, lyddæmper, sneplov.
1410 rød/sort, ca midt 1990érne, firkant puffer, afblændede siderudder, nye håndbøjler, lyddæmper, slutlys, sneplov med gult stiblet. (mangler færdiggørelse)
1412 Vinrød, ca 1980, firkant puffer, banerømmer, gamle håndbøjler, ej lyddæmper.
1413 rød/sort, ca midt 1980érne uafblændet sideruder, nye håndbøjler, røde slutlys, lyddæmper, sneplov.
1421 rød/sort, ca. 1980 uafblændet sideruder, få håndbøjler, lyddæmper, ej slutlys og sneplov ( mangler færdiggørelse)
1424 Vinrød, ca 1950, firkant puffer, uafblændede sideruder, slutlys, nye håndbøjler, lyddæmper, sneplov.
1436 rød/sort, ca. midt 1990érne afblændede sideruder, nye håndbøjler, røde slutlys, gul nederst på sneploven
1445 rød/sort, ca. 1980, uafblændet, nye håndbøjler, sneplov, røde slutlys.
1448 rød/sort, ca. midt 1990érne (på Benny Søhaves overdel) med en bunke af håndbøjler, slutlys, gul nederst på sneploven
1461 rød/sort, ca. midt 1990érne (på Benny Søhaves overdel) med en bunke af håndbøjler, slutlys, gul nederst på sneploven

Mvh Morten

Tegning af MZ I boggieside

af El Capitan, 13/2 2022, 16:21 (795 dage siden) @ MMP

Hispatren boggier passer bedst med MZ III og MZ IV.

Ja, jeg er også nået frem til at det er en MZ III boggie. Det kunne jeg sådan set godt leve med, men når jeg nu alligevel skal lave den i 3D, så vil jeg gøre det korrekt. Jeg må nok hellere se at få fingre i MM5.

Tak for hjælpen
Jens

Tegning af MZ I boggieside

af MMP, 13/2 2022, 17:13 (795 dage siden) @ El Capitan

Hej Jens

Nu har den bog vist været udsolgt i adskillige år, så sikkert ikke nem at finde

Mvh Morten

Tegning af MZ I boggieside

af El Capitan, 13/2 2022, 17:19 (795 dage siden) @ MMP

Det har du nok ret i - en hurtig søgning gav intet resultat.

Til gengæld fandt jeg en ganske hæderlig tegning hos Bramming Modelbaneklub, så jeg prøver med den. Det er mest boggierammens grundform, som er vigtig her. Resten kan jeg se på billeder, og igen - det er altså i 1:160, så den skal bare ligne.

Mvh
Jens

Tegning af MZ I boggieside

af Bent Larsen, 13/2 2022, 22:52 (795 dage siden) @ El Capitan

Hej
Lige et tip til hvordan der kan støbes småting, hvis man ikke lige her mulighed for 3 D print og har et emne at støbe efter, f.eks bogie sider bliver der et rimeligt godt aftryk af. Her lidt eks.på forme og afstøbninger, form materiale og støbemasse. Det er ikke så godt som silikone forme og resin plast, men kan bruges. Det kan købes i Faroes cigar i København
Vh
Bent Larsen
[image]


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000
Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak