Brekina "rugbrød" Løvenkjær

af Svend B J, 11/2 2022, 20:26 (798 dage siden)

Om modellen fra Brekina (katalog nr 32064) har et forbillede, er ikke godt at vide. Selve grundmodellen er efterhånden også noget bedaget, men mon ikke den alligevel finder vej ud på modelbaneanlæggene :-)

[image]

--
Svend
[image]

Brekina "rugbrød" Løvenkjær med mere

af Peer Pedersen, 12/2 2022, 10:36 (798 dage siden) @ Svend B J

Modelbiler finder ikke ofte vej til dette forum. Her en rigtig rugbrøds bil.
Også denne Citroen H4 fra Arbejdernes Fællesbageri i Nannasgade i København prægede bybilledet i 1970-80 erne. Fællesbageriet havde 35 stk. og på min modelbane er den også repræsenteret.
Desværre er den ikke vasket inden fotografering.
Peer
[image][image]

Brekina "rugbrød" Løvenkjær

af Flemming Søeborg @, 13/2 2022, 00:18 (797 dage siden) @ Svend B J

Bilen er norsk - se www.togbutikken.no, der omtaler den som norsk modelbil. Den blev udsendt oktober 2021. Og, ganske rigtigt, selve grundmodellen kunne godt trænge til en afløser, men der er en stærk fangruppe syd for grænsen, der nærmest holder modellen hellig og noterer alle varianter - foreløbig er der lavet 2.184 forskellige udgaver af VW T 1'er af Brekina (de officielle tal). Tallet gælder alle udgaver - kassevogn, pick-up, Sambabus, vogn med dobbeltkabine, vogn med forhøjet tag, vogn med bredt lad osv.

Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg

Brekina "rugbrød" Løvenkjær

af Svend B J, 13/2 2022, 09:38 (797 dage siden) @ Flemming Søeborg

Norsk? Modellen kan købes også i Tyskland .......For mig ser den dansk ud (med eller uden forbillede) og især telefonnummeret sender tanker i retning mod København.

--
Svend
[image]

Brekina "rugbrød" Løvenkjær

af Hippi02 ⌂, Næstved, 13/2 2022, 13:11 (796 dage siden) @ Svend B J

[image]

Bilen er dansk. Firmaet lå på Cristianshavn og eksisterer stadig.

Historien kan læses her, hvor det insatte billede også er vist.

https://www.lys-lamper.dk/content/hvem-er-lys-lamperdk

Da jeg havde lavet research købte jeg selv 2 stk. af Brekina modellen. Modellen er rimelig tro mod forbilledet, der mangler dog tagreklammen.

Mvh.
Thomas.

www.sydbanen.dk

Brekina "rugbrød" Løvenkjær

af Svend B J, 13/2 2022, 19:35 (796 dage siden) @ Hippi02
redigeret af Svend B J, 13/2 2022, 19:46

[image]

Bilen er dansk. Firmaet lå på Cristianshavn og eksisterer stadig.

Historien kan læses her, hvor det insatte billede også er vist.

https://www.lys-lamper.dk/content/hvem-er-lys-lamperdk

Da jeg havde lavet research købte jeg selv 2 stk. af Brekina modellen. Modellen er rimelig tro mod forbilledet, der mangler dog tagreklammen.

Tak for billedet!

Der er åbenbart nogen der
- har interesse for reklamemodeller i 1:87
- har fotodokumentation (men i dette tilfælde ikke al dokumentation - en del af påskriften på taget mangler)
- har god kontakt til Brekina

[image]

Men der er flere muligheder:
[image]

--
Svend
[image]

Brekina "rugbrød" Løvenkjær

af Hippi02 ⌂, Næstved, 14/2 2022, 07:23 (796 dage siden) @ Svend B J

Ja, jeg så også den anden, da jeg var inde at kigge i går. Den kunne også være sjov.

Mvh.
Thomas

www.sydbanen.dk

Brekina "rugbrød" Løvenkjær

af Svend B J, 15/2 2022, 17:03 (794 dage siden) @ Svend B J

Norsk? Modellen kan købes også i Tyskland .......For mig ser den dansk ud (med eller uden forbillede) og især telefonnummeret sender tanker i retning mod København.

Emballagen er forsynet/påtrykt et norsk flag, så det er måske sådan misforståelsen i Norge er opstået.

--
Svend
[image]

Brekina "rugbrød" Løvenkjær

af Hippi02 ⌂, Næstved, 15/2 2022, 22:08 (794 dage siden) @ Svend B J

Det må man gå ud fra, men bilen er pære dansk. Det er i så fald ikke første gang at Brikina laver sådan en fejl, men det kan betyde mindre afsætning her i landet, hvis folk tror, den er norsk.

Mvh.
Thomas

Brekina "rugbrød" Løvenkjær

af Svend B J, 4/3 2022, 15:04 (777 dage siden) @ Svend B J

Der bakses......

[image]

--
Svend
[image]

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001
Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak