Heljans MAK AC

af nb, 22/1 2022, 17:29 (796 dage siden)

Hej.

Heljans MAK med ESU Lokpilot Micro V4 kører AC ifølge det oplyste - men altså åbenbart ikke AC analog. Er det muligt at skifte decoder til en Micro v5, der, efter hvad der står i ESUs manual for Lokpilot v5, kan håndterer både AC analog og DC analog. Hvis det er muligt af skifte, skal der loddes? og hvorledes aftages overdelen?
Egentlig er det underligt, at det ikke er oplyst, at Heljans MAK m. Micro V4 ikke kan bruges ved analog AC, det tangerer jo nærmest misinformation.

VH
Niels

Heljans MAK AC

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 22/1 2022, 22:44 (795 dage siden) @ nb

De fleste kører trods alt digitalt i dag ;-)

Mvh
Claus

Heljans MAK AC

af nb, 22/1 2022, 23:51 (795 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jamen, det er da så fint, at mange - eller de fleste - kører digitalt i dag. Alle mine AC-lokomotiver er forsynet med decoder og kører meget fint analogt, senest Heljans Marcipanbrød. Men sagen er Heljans MAK, der f.eks. beskrives således: "Denne maskine er til AC digital (Märklin drift), men kan også køre analog. Indbygget decoder fra fabrik: ESU lokpilot 4." Der står analog, og det holder åbenbart ikke.

jeg søger derfor et godt råd, så jeg kan få min model til at køre analog. Det betyder sikkert, at der skal en ny decoder i, der også kan køre AC analog. Altså skal overdelen af: hvordan? og skal der loddes, eller er der stik til decodermontering?

Der må da være nogle, der er løbet ind i samme problem som jeg. Eller har know how.

Vh
Niels

Heljans MAK AC

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 23/1 2022, 00:21 (795 dage siden) @ nb

Prøv at skriv til Heljan mht. at få overdelen af. De plejer at svare hurtigt tilbage.

Mvh
Claus

Heljans MAK AC

af ventrikel, 25/1 2022, 16:49 (793 dage siden) @ Claus E. Hansen

De fleste kører trods alt digitalt i dag ;-)

Mvh
Claus

Øh - nej.
Mange har fortsat analoge anlæg.
Inklusive undertegnede og de 4 modeltogsbekendte jeg kender.

Heljans MAK AC

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/1 2022, 22:08 (792 dage siden) @ ventrikel

De fleste kører trods alt digitalt i dag ;-)

Mvh
Claus


Øh - nej.
Mange har fortsat analoge anlæg.
Inklusive undertegnede og de 4 modeltogsbekendte jeg kender.

Så har producenterne jo ikke styr på deres salgstal, når I er de fleste, og der sælges flest analoge modeltog. Ved de mon det? :-|

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Heljans MAK AC

af kka-dk, 25/1 2022, 23:21 (792 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Øh - nej.
Mange har fortsat analoge anlæg.
Inklusive undertegnede og de 4 modeltogsbekendte jeg kender.


Så har producenterne jo ikke styr på deres salgstal, når I er de fleste, og der sælges flest analoge modeltog. Ved de mon det? :-|

Eftersom en digitaldekoder uden lyd som oftest koster det samme eller mindre end en perfektomskifter til treskinnebrug er det ret svært for producenterne at vide om deres digitale treskinnemodeller bliver solgt til analoge eller digitale anlæg. Og de er sikkert også ret ligeglade.

Der er i hvert fald ingen grund til som producent at markedsføre analoge treskinnemodeller mere. Medmindre man altså benytter en dekodertype der vitterlig er problematisk analogt, som i nærværende tilfælde.

Selv for toskinne H0 er salgstallene næppe et eksakt billede på fordelingen - nogle analog-kørere betaler gladeligt for en dekoder for at få lyd- og lysfunktioner, der også er aktiveret analogt, eller som fremtidssikring. Og vice versa foretrækker nogle digitalkørere andre dekodere end de, producenterne leverer med, hvorfor de køber analoge udgaver med dummyplugs. Det sidste har jeg selv gjort flere gange.

Mvh. Klaus K.

Heljans MAK AC

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/1 2022, 05:00 (792 dage siden) @ kka-dk

Øh - nej.
Mange har fortsat analoge anlæg.
Inklusive undertegnede og de 4 modeltogsbekendte jeg kender.


Så har producenterne jo ikke styr på deres salgstal, når I er de fleste, og der sælges flest analoge modeltog. Ved de mon det? :-|


Eftersom en digitaldekoder uden lyd som oftest koster det samme eller mindre end en perfektomskifter til treskinnebrug er det ret svært for producenterne at vide om deres digitale treskinnemodeller bliver solgt til analoge eller digitale anlæg. Og de er sikkert også ret ligeglade.

Der er i hvert fald ingen grund til som producent at markedsføre analoge treskinnemodeller mere. Medmindre man altså benytter en dekodertype der vitterlig er problematisk analogt, som i nærværende tilfælde.

Selv for toskinne H0 er salgstallene næppe et eksakt billede på fordelingen - nogle analog-kørere betaler gladeligt for en dekoder for at få lyd- og lysfunktioner, der også er aktiveret analogt, eller som fremtidssikring. Og vice versa foretrækker nogle digitalkørere andre dekodere end de, producenterne leverer med, hvorfor de køber analoge udgaver med dummyplugs. Det sidste har jeg selv gjort flere gange.

Mvh. Klaus K.

Netop. Og så kan man jo heller ikke vide, at de fleste kører analoge anlæg, som hævdet. :-P

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Heljans MAK AC

af ventrikel, 26/1 2022, 08:11 (792 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

De fleste kører trods alt digitalt i dag ;-)

Mvh
Claus


Øh - nej.
Mange har fortsat analoge anlæg.
Inklusive undertegnede og de 4 modeltogsbekendte jeg kender.


Så har producenterne jo ikke styr på deres salgstal, når I er de fleste, og der sælges flest analoge modeltog. Ved de mon det? :-|

Nej - vi er næppe de fleste - men mon ikke 1/3 kører analogt.

Heljans MAK AC

af K 564, 26/1 2022, 09:13 (792 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Så har producenterne jo ikke styr på deres salgstal, når I er de fleste, og der sælges flest analoge modeltog. Ved de mon det? :-|

Godmorgen Morten

Du laver grin med analog folket. Da flere producenterne laver desværre kun digitale modeller, så er analogfolket jo nød til selv at ændre modellerne, så de kan køre analog. Men det bliver desværre svære og svære, da mange forhandler ikke har blindstik på lager. Så en del analog snyde sig uden om div. print. Men dette tal er jo ukendt for producenterne, i andre sammen hændende kalds det mørketal. I DC kører Heljan modeller meget bedre analog blindstik, Trix´s kører først når decoderen er skiftet ud med blindstik.

Hilsner Keld

Heljans MAK AC

af nb, 26/1 2022, 12:36 (792 dage siden) @ K 564

Hej. Problemet med HELJANS MAK ligger ikke i, om bruger kører digitalt eller analogt. Problemet består i, at producenten er af den opfattelse, at MAk´K kan kører analogt, formentlig p.g.a. ESUs manual afsnit 7.3.2, hvoraf det fremgår, at decoderen kan køre AC analog - mens afsnit 19 klart viser, at det kan den ikke, her fremgår det, at decoderen klarer DC analog. Forhandlere beskriver videre modellen som AC digital uden at anføre, at den IKKE kan køre analog, enkelte forhandlere skriver direkte, at det kan den (måske har man skiftet decoder, i så fald til hvilken?) Og så er bruger/køber jo på Herrens mark og fuldstændig lost. Uhlenbrocks små decodere kan i øvrigt heller ikke kører AC analogt. Om ZIMOs små kan, véd jeg ikke, måske? Altså - var MAK beskrevet korrekt, var problemet AC analog aldrig opstået.

Heljans MAK AC

af ventrikel, 26/1 2022, 18:18 (792 dage siden) @ nb

Hej. Problemet med HELJANS MAK ligger ikke i, om bruger kører digitalt eller analogt. Problemet består i, at producenten er af den opfattelse, at MAk´K kan kører analogt, formentlig p.g.a. ESUs manual afsnit 7.3.2, hvoraf det fremgår, at decoderen kan køre AC analog - mens afsnit 19 klart viser, at det kan den ikke, her fremgår det, at decoderen klarer DC analog. Forhandlere beskriver videre modellen som AC digital uden at anføre, at den IKKE kan køre analog, enkelte forhandlere skriver direkte, at det kan den (måske har man skiftet decoder, i så fald til hvilken?) Og så er bruger/køber jo på Herrens mark og fuldstændig lost. Uhlenbrocks små decodere kan i øvrigt heller ikke kører AC analogt. Om ZIMOs små kan, véd jeg ikke, måske? Altså - var MAK beskrevet korrekt, var problemet AC analog aldrig opstået.

Godt mine 2 Heljan MAK ikke ved at de kan køre på mit analoge anlæg.
Men det gør de fint.
Skift af decoder og så kørte de.
De samme var nødvendigt med de 2 marcipan brød.
De døde med den oprindelige decoder, men skidt betød at de køre perfekt.

Heljans MAK AC

af nb, 26/1 2022, 19:23 (792 dage siden) @ ventrikel

Jamen, det lyder da forjættende :). Tør man spørge, hvilke decodere skiftede du til - og jeg er strax klar til at investere. Mit marcipanbrød kører OK, ingen brændt decoder (men jeg har måske noget til gode...)

Vh Niels

Heljans MAK AC

af ventrikel, 26/1 2022, 21:30 (792 dage siden) @ nb

Jamen, det lyder da forjættende :). Tør man spørge, hvilke decodere skiftede du til - og jeg er strax klar til at investere. Mit marcipanbrød kører OK, ingen brændt decoder (men jeg har måske noget til gode...)

Vh Niels

Jeg fik skiftet hos den person som Heljan ofte benytter ved problemer. Tror det er en Uhlenbrock decoder.

Heljans MAK AC

af nb, 26/1 2022, 22:56 (791 dage siden) @ ventrikel

Hej,

Lyder spændende. Var det Ole Vedel?

Vh
Niels

Heljans MAK AC

af nb, 26/1 2022, 22:59 (791 dage siden) @ ventrikel

Lige et tillægsspørgsmål. Kører du DC eller AC analog?

Niels

Heljans MAK AC

af ventrikel, 27/1 2022, 05:55 (791 dage siden) @ nb

Lige et tillægsspørgsmål. Kører du DC eller AC analog?

Niels

Kører analogt på C-skinner.
Og ja du kom med et rigtig navn.
Mvh

Heljans MAK AC

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 26/1 2022, 01:21 (792 dage siden) @ ventrikel

De fleste kører trods alt digitalt i dag ;-)

Mvh
Claus


Øh - nej.
Mange har fortsat analoge anlæg.
Inklusive undertegnede og de 4 modeltogsbekendte jeg kender.

Mine modeltogsvenner kører alle digitalt, hvad enten det er AC eller DC.

Mvh
Claus

Heljans MAK AC

af SteampunkLolcat, 23/1 2022, 02:49 (795 dage siden) @ nb

Hvis det er en Lokpilot Micro 4.0 og ikke en Lokpilot Micro 4.0 DCC, så kan den køre analog AC, dekoderen er garanteret bare ikke sat op til det. Du må til nogen med en digital-central, der kan fikse det for dig.

--
MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Heljans MAK AC

af Togsøn, 23/1 2022, 09:28 (795 dage siden) @ SteampunkLolcat
redigeret af Togsøn, 23/1 2022, 09:54

Nejjjj

Lokpilot Micro af alle typer tåler ikke skiftespænding fra Analog AC, den dør øjeblikkeligt !!!!

Sakset fra ESU hjemmeside:

Analogue operation
The LokPilot micro 4.0 decoder can also be used for analogue DC locomotives. The motor control function is teaching the motor »good manners«.

Så kun Analog DC !

De to ender af motorkasserne sidder med små låse på langs, du skal trække / skyde den lange motorkasse fremad og kan så tage motor overdelen op og af !

Derefter tog jeg fat i bunden af førerhuset nedefra med to plastikstykker og trak ud i begge sider, mens jeg løftede det op !

Se eventuelt her: Test og Erfaring om Heljan MAK, tysk

Nu ligger er en elektronisk perfektomskifter i førerhuset, med sit 8 polede stik sat i Heljans print.

Venlig hilsen Erling.

Heljans MAK AC

af nb, 23/1 2022, 12:13 (795 dage siden) @ Togsøn

HEj Erling.

Tak for et informativt svar. Jeg har kigget på den tyske vejledning. Tilsyneladende startes der her med at aftage førerhuset. Du beskriver det som om det lange motorskjold fjernes først. Når det er decoderen, der skal skiftes, så er det jo enklest at fjerne motorskjoldet, hvis det kan lade sig gøre, og så lade førerhus være førerhus. Så kan det lange motorskjold fjernes uden at resten bortfjernes?

Og igen - tak for et godt svar. meget brugbart.
Hilsner
Niels

Heljans MAK AC

af Togsøn, 23/1 2022, 15:55 (795 dage siden) @ nb

Hej igen.

Ja, træk i det lange motorskjold forsigtigt, det siger klik og det kan afmonteres, løftes op uden at skille resten ad.

Hvis du vil så sæt en Lokpilot 5 eller anden i, med AC funktion, men en Analog elektronisk perfektomskifter er alfa og omega, dekodere er ikke lavet til Analog, men digitalt, klart hvis du vil over i den digitale verden er du forberedt.

Kører Heljan Mx, My med elektronisk perfektomskifter, mens Heljan Y toget har endnu overlevet med sin ESU dekoder ! ( Den er 21 polet, derfor ikke skiftet endnu !)

Bruger kun Märklin Transformator: 6647 den er elektronisk styret og skiftespændingen begrænset og reguleret, selvom spændingen fra stikkontakten i væggen ændrer sig, holdes den fast på samme niveau.

Har du brændt dekoderen af kan du jo prøve at forklare det til din forhandler, måske vedkomne vil hjælpe !

Venlig hilsen
Erling.

Heljans MAK AC

af nb, 23/1 2022, 16:30 (795 dage siden) @ Togsøn

Hej.

Tak for uddybning. Meget nyttig :-)

Jeg kører også med 6647 og har ikke haft problemer med brændte decodere.

Jeg vil forsøge at kontakte forhandleren, måske er der hjælp at hente. Egentlig har jeg jo købt modellen med baggrund i upræcis information og derfor handlet i god tro. Jeg kan se, at andre forhandlere heller ikke gør opmærksom på AC-detaljen ved en ESU Micro V4, en forhandler skriver endda direkte, at modellen kan køre analog, så det er sikkert en udbredt tro, at den lille Micro-decoder kan køre AC analog.

Blot af nysgerrighed: hvordan blev du opmærksom på problemet.

Venlig hilsen
Niels

Heljans MAK AC

af Togsøn, 23/1 2022, 16:56 (795 dage siden) @ nb

Hej igen Niels.

Som skrevet kører Heljans Y tog med dekoder ved AC, den indbyggede dekoder er en Lokpilot 4.0 21 MTC altså ikke en Micro, derfor den kan tåle AC skiftespænding!

Ja jeg hjalp en ven, han købte en HFHJ AC model, han kører med 6647, ved første omskiftning gik dekoderen i stykker, lokomotivet stod stille, lyste men kørte ikke !

Vi fik byttet lokomotivet da forhandleren var flink og forstående, derefter kom der en elektronisk perfektomskifter i og dekoderen bruges i dag til et andet DCC lokomotiv.

Så vi lærte det på den hårde måde

Hilsen Erling.

Heljans MAK AC

af SteampunkLolcat, 23/1 2022, 23:00 (794 dage siden) @ Togsøn

Hvis du nu havde sat dig ind i tingene inden du fløj til tasterne, så havde du set at der i sektion 7.3.2 i manualen til Lokpilot micro 4.0 står at den kan køre på analog vekselstrøm.

Esu fraråder dog brugen af de gamle blå transformatorer, da de netop kan have for høj spænding ved retningsskift.

--
MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Heljans MAK AC

af nb, 24/1 2022, 01:02 (794 dage siden) @ SteampunkLolcat

Hej.

Jamen du har skam helt ret, af 7.3.2 fremgår det i det gule skema, at Micro V4 er en af de decodere, der kan anvendes til AC, men det er vist en tyrkfejl, for af afsnit 19. Technical data fremgår det, at Micro V4 ikke kan bruges til AC. Men det er nok 7.3.2 der desværre har forledt større ånder end mig til at mene, at Micro V4 kan anvendes til AC - I øvrigt så anvender jeg den hvide Märklin 6647.

Venlig hilsen
Niels

Heljans MAK AC

af SteampunkLolcat, 24/1 2022, 01:25 (794 dage siden) @ nb

Det var da pokkers, så må jeg give mig alligevel, jeg var ellers så sikker på at jeg havde ret. Det er ikke nemt når Esus manual modsiger sig selv og jeg gider ikke ofre en dekoder på at teste hvad der virker.

--
MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Heljans MAK AC

af kka-dk, 24/1 2022, 11:24 (794 dage siden) @ nb

Jamen du har skam helt ret, af 7.3.2 fremgår det i det gule skema, at Micro V4 er en af de decodere, der kan anvendes til AC, men det er vist en tyrkfejl, for af afsnit 19. Technical data fremgår det, at Micro V4 ikke kan bruges til AC. Men det er nok 7.3.2 der desværre har forledt større ånder end mig til at mene, at Micro V4 kan anvendes til AC - I øvrigt så anvender jeg den hvide Märklin 6647.

Der er desværre helt generelt meget rod i ESU's manualer.

Det er for eksempel typisk at de glemmer at opdatere indholdsfortegnelsen, når de laver en ny version. Det er dog - i modsætning til det om AC-brug - ikke direkte skadeligt, men der er en del andre småfejl, modsigelser og lignende i deres dekodermanualer. Jeg har fundet flere fejl omkring fuktionsudgangene; som oftest i relation til hvilke dekoderversioner der har forstærkede hhv. uforstærkede udgange, og om de er kortslutningssikrede.

Generelt har jeg det lidt ambivalent med ESU's manualer; de er i modsætning til konkurrenternes "ingeniør-manualer" både letlæselige, illustrative, dybdegående og har sågar til tider (meget u-tysk) strejf af humor. Men det ville være bedre hvis de brugte ressourcerne på fejlcheck.

Mvh.
Klaus K.

Heljans MAK AC

af nb, 23/1 2022, 12:23 (795 dage siden) @ SteampunkLolcat

HEj.

Tak for svar. Der står kort i HELJANS "vildledning", at det er en ESU Micro med henvisning til ESUs manual, og i ESUs manual, jeg tror det er i afsnit 50, fremgår det, at en Micro V4 ikke kan kører analog AC - det er jo noget sent, jeg opdager det, når det ikke fremgår af salgsbeskrivelsen ved modellen. meget ærgerligt. Men jeg tror til gengæld, at en ny Micro V5 evner tricket - og så må jeg jo til lommerne, hvis jeg ønsker en kørende model - men ærgerligt er det. Jeg føler mig på sin vis lidt bondefanget - men jeg tror, der har været andre før mig, der har været i den situation, og hvordan mon de har tacklet sagen?

Venlig hilsen
Niels

Heljans MAK AC

af SteampunkLolcat, 23/1 2022, 23:05 (794 dage siden) @ nb

Hvis det er en Lokpilot Micro 4.0 og ikke en Lokpilot micro 4.0 DCC, så kan den, det er blot et spørgsmål om indstillinger i dekoderen.

Kig i sektion 7.3.2.

Esu manual

--
MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Heljans MAK AC

af nb, 24/1 2022, 01:07 (794 dage siden) @ nb

Undskyld. Ikke afsnit 50 (det findes ikke). Det er afsnit 19. Technical data . Beklager skrivefejlen:-D

Niels

Heljans MAK AC

af Togsøn, 24/1 2022, 11:08 (794 dage siden) @ nb

Hej Igen.

Som sagt skiftede vi engang med Märklin 6647 og dekoderen gik i stykker.

Så jeg vil meget fraråde at prøve.

Venlig hilsen

Erling.

Heljans MAK AC

af nb, 24/1 2022, 12:48 (794 dage siden) @ Togsøn

Hej.
Efter at have læst på lektierne - og stadig gerne vil beholde en MAK - så er det nok en god og sikker løsning at anvende en elektronisk omskifter i stedet for en decoder, det kan vist kun gå galt. Hvilken omskifter har du anvendt, og hvordan forbandt du den?
Vh
Niels

Heljans MAK AC

af Togsøn, 24/1 2022, 21:28 (794 dage siden) @ nb

Hejsa Niels.

Jeg købte en Uhlenbrock FRU, elektronisk omskifter: Uhlenbrock FRU fra Togcenter Gentofte

Det er kun for at vise typen, FRU kan fås flere steder

Den har 8 polet nem652 stik som passer i Heljan printet for Mak.

Ingen lodning, kun isætte stik og køre.

På grund af størrelsen af FRU printet lagde jeg det i førerrummet.

Hilsen Erling.

Heljans MAK AC

af nb, 6/2 2022, 18:53 (781 dage siden) @ Togsøn

Jeg havde en Uhlenbrock FRU liggende, så det var et forsøg værd. Og det virkede - indtil jeg kortsluttede et eller andet, og så var FRen død. Men vejen var banet, så en Märklin-decoder fra et ombygningssæt 60760, blev loddet på et 8-benet stik lig FRUen - decoderen var tilovers fra en anden ombygning. MAKen kører blødt og lydløst, fin, langsom start, MEN slæbeskoen er et problem, der er ikke plads i området ved blindakslen. Ved andre HELJAN-justeringer har jeg med held anvendt Märklins slæbesko, men det går ikke her, pladsproblem. Så - hvad har andre gjort????

Hilsner
Niels

Heljans MAK AC

af peterw, 10/2 2022, 09:11 (777 dage siden) @ nb

Hej,

Jeg havde en Uhlenbrock FRU liggende, så det var et forsøg værd. Og det virkede - indtil jeg kortsluttede et eller andet, og så var FRen død. Men vejen var banet, så en Märklin-decoder fra et ombygningssæt 60760, blev loddet på et 8-benet stik lig FRUen - decoderen var tilovers fra en anden ombygning. MAKen kører blødt og lydløst, fin, langsom start, MEN slæbeskoen er et problem, der er ikke plads i området ved blindakslen. Ved andre HELJAN-justeringer har jeg med held anvendt Märklins slæbesko, men det går ikke her, pladsproblem. Så - hvad har andre gjort????

Jeg har ikke nogen Heljan-MAK, men ved andre nylige ombygninger har jeg med held benyttet Brawa's "Silencio" slæbesko der er meget tynd/flad, den er et god bud hvis problemet handler om plads i "højden".

Mvh
Peter

Heljans MAK AC

af nb, 10/2 2022, 10:40 (777 dage siden) @ peterw

Hej.

Tak for forslag. Jeg vil ufortøvet forsøge med en Brawa. :-)
Venlige hilsen
Niels


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak