600mm Decauville lokomotiv

af BenjaminA, 3/2 2022, 23:13 (812 dage siden)

Kære alle

[image]

Jeg er ret fristet af at bygge et lille kørende smalsporsdiorama i skala H0 med dette fine lille lokomotiv fra Busch. Forbilledet skulle være en Decauville-maskine med 600 mm sporvidde - men har sådanne mon været brugt i Danmark? Og kan man finde billeder?

Jeg har orienteret mig i den danske smalsporslitteratur og i EVPs skønne sider, men det virker som om de fleste billeder er af materiel, der er noget nyere og større end denne lille maskine, som jeg gætter på er fra omkring forrige århunderedeskifte.

Er der nogen, der kan hjælpe med mere viden - måske har det været brugt af teglværker eller i entreprenørbranchen?

På forhånd tak
Benjamin

600mm Decauville lokomotiv

af Claus Nielsen, 4/2 2022, 10:57 (811 dage siden) @ BenjaminA

Hej Benjamin
Jeg har ikke viden om en Decauville Type 3 i Danmark (og heller ikke en Type 1, der godt kan ligne). Men hvorfor ikke se stort på virkeligheden? Det kan jo være, at en industri har fået et godt tilbud? Flere steder i Danmark har vi set ret atypiske maskiner, der ved mere eller mindre tilfældige begivenheder er endt i Danmark. Fx Valby Gasværks lille Bagnall-damplok, de tre Bagnall-maskiner på Lolland, de to store Borsig-maskiner ved Assens Sukkerfabrik og Fowler-loket ved Nystrup Grus. Og her taler vi slet ikke om de mere eller mindre eksotiske maskiner, der under besættelsen endte her i landet.

Generelt var der ved tidlige industribaner i Danmark en form for 'barriere' af forretningsmæssig karakter for hvornår man brugte små damplokomotiver. Med små sporvidder (typisk 600 mm) var transportmængderne ofte små, og var afstandene korte klarede man sig med heste. Var transportbehovet større øgede man sporvidden til fx 785 eller helt op til 900 mm og brugte damplok. De mindre industrier og entreprenører kunne generelt ikke bære den store investering et damplok var, med de transportmængder og produktion de havde. Ældre lærebøger i jordarbejder har tabeller for hvornår det alt andet lige kan betale sig at gå fra trillebør til håndskubbet/hestetrukken tipvogn og til lokomotivtrukne tog (senere kom mindre motorlok til og de forrykkede balancen i forhold til håndskubbede og hestetrukne tipvogne, mens damplokomotiverne langt op i tiden var foretrukne til større opgaver).

Jeg er sikker på at du kan finde en måde at sandsynliggøre en lille Decauville-maskine på en lille bane i provinsen - måske har en af de franske forbindelser som Sundborg taler om her, hjulpet med anskaffelsen?

Mvh
Claus N

600mm Decauville lokomotiv

af BenjaminA, 5/2 2022, 00:28 (810 dage siden) @ Claus Nielsen

Hej Claus

Mange tak for dit gode og som altid indsigtsfulde svar!

Det er spændende med indsigten i de beregninger, entreprenører og erhvervsfolk har gjort sig for at finde ud af hvad der bedst passede til deres transportbehov. Jeg troede egenligt at 600 mm smalspor havde været mere almindeligt i Danmark til industribaner, men det har åbenbart givet mere mening med de lidt større sporvidder. Mon Decauville-spor (600mm) mon har været mere almindeligt ved fx de store anlægsarbejder omkring København tidligt i det 20. århundrede?

[image]

I mellemtiden tror jeg at jeg begynder med dette lille-bitte startsæt. Det lille motorlokomotiv kunne nok køre i 1930'erne, og så er jeg i gang. Efter sigende skulle de små modeller køre rigtigt godt på grund af magneterne i sporet - det glæder jeg mig til at lege med :-)

Mange hilsner
Benjamin

600mm Decauville lokomotiv

af Svend B J, 4/2 2022, 14:57 (811 dage siden) @ BenjaminA

Kære alle

[image]

Jeg er ret fristet af at bygge et lille kørende smalsporsdiorama i skala H0 med dette fine lille lokomotiv fra Busch. Forbilledet skulle være en Decauville-maskine med 600 mm sporvidde - men har sådanne mon været brugt i Danmark? Og kan man finde billeder?

Jeg har orienteret mig i den danske smalsporslitteratur og i EVPs skønne sider, men det virker som om de fleste billeder er af materiel, der er noget nyere og større end denne lille maskine, som jeg gætter på er fra omkring forrige århunderedeskifte.

Er der nogen, der kan hjælpe med mere viden - måske har det været brugt af teglværker eller i entreprenørbranchen?

På forhånd tak
Benjamin

Prøv også at spørge her:
https://www.jernbanen.dk/forum2/

--
Svend
[image]

600mm Decauville lokomotiv

af modeljernbane, 5/2 2022, 11:37 (810 dage siden) @ Svend B J

Prøv og læse lidt om brunkul i Jylland, der var mange forsk. lokomotiver i spil.

600mm Decauville lokomotiv

af BenjaminA, 5/2 2022, 23:51 (810 dage siden) @ Svend B J

Mange tak for linket - det er virkeligt en god side!

Mvh
Benjamin

600mm Decauville lokomotiv

af Svend B J, 6/2 2022, 16:39 (809 dage siden) @ BenjaminA

Mange tak for linket - det er virkeligt en god side!

Mvh
Benjamin

.... og hvis du spørger på det historiske forum, vil du kunne få svar fra netop den forfatter, som plejer at være aktiv der.

--
Svend
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak