Eventyrbanen, nyt modelbaneanlæg i Nordsjælland?

af Erik A, 30/1 2022, 23:14 (787 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det største eventyr bliver da, hvis han nogensinde får en bane til at virke bare nogenlunde.

Eventyrbanen, nyt modelbaneanlæg i Nordsjælland?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 31/1 2022, 00:23 (787 dage siden) @ Erik A

Det største eventyr bliver da, hvis han nogensinde får en bane til at virke bare nogenlunde.

Nu kender jeg ikke folkene bag, men ideen fejler jo ikke noget.

Mvh
Claus

Eventyrbanen, nyt modelbaneanlæg i Nordsjælland?

af Hans Peter Jensen, 31/1 2022, 05:48 (787 dage siden) @ Claus E. Hansen

Der er ikke fantasien der mangler, kig på deres budget, det er ud af en anden verden.

Eventyrbanen, nyt modelbaneanlæg i Nordsjælland?

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2022, 08:46 (787 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det største eventyr bliver da, hvis han nogensinde får en bane til at virke bare nogenlunde.


Nu kender jeg ikke folkene bag, men ideen fejler jo ikke noget.

Mvh
Claus

Så melder der sig jo nok en eller flere investorer med de nødvendige midler. Hvis ikke, så fejlede ideen noget. :-|

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Eventyrbanen, nyt modelbaneanlæg i Nordsjælland?

af Erik V,. Pedersen ⌂ @, 31/1 2022, 13:08 (787 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det største eventyr bliver da, hvis han nogensinde får en bane til at virke bare nogenlunde.


Nu kender jeg ikke folkene bag, men ideen fejler jo ikke noget.

Mvh
Claus


Så melder der sig jo nok en eller flere investorer med de nødvendige midler. Hvis ikke, så fejlede ideen noget. :-|

---------------

Ja, idéen fejler ikke noget, men ! ! !

For maaaaange år siden, blev jeg spurgt (af en kommunal højtansat) om hjælp til at bygge en model af Ballerup station i 1:87, en model, der skulle indgå i en 1:87-model af Ballerup by, evt. med noget af de nærmeste omgivelser. Jeg behøvede kun at spørge, om han havde tænkt på, hvor meget den model ville komme til at kræve af plads, så blev det projekt opgivet -- og her "Kongernes Nordsjælland" !

Jeg har jo selv forsøgt mig med Kalvehavebanen, 21 km i runde tal, "drosles" ned" til ca. 25-26 m i 1:87. Stationernes indgangssporskifter skal næsten "sammenbygges" for at få plads nok til de 6(7-8) stationer.

Der er kun snæver plads i den vide verden.

For -efterhånden også- mange år siden, 2016, -- https://www.signalposten.dk/forum/index.php?id=7108 --
var der "her på kanalen" et projekt om en modeljernbane omfattende Djursland. Det måtte også opgives, vel nærmest af praktiske årsager.

Nej, man skal tænke sig virkelig godt om, inden man kaster sig ud i den slags -- og så måske endda lige tænke endnu en gang ! ! !

Erik V.
evp.dk

.

Prøv da! - Eventyrbanen, nyt modelbaneanlæg i Nordsjælland?

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 7/2 2022, 09:26 (780 dage siden) @ Erik V,. Pedersen

Prøv da for pokker.
Jeg syntes det er ret fedt nogen har drømmen, jeg håber virkelig de bliver ved og det lykkes for dem, det kunne være ret fedt at have en modelbane i Dk af den størrelse.

De 3 MiWuLa drenge mødte nok også mange skeptikere selv om de selv have en masse penge til formålet, nu er det en KÆMPE forretning med vildt mange frivilllige.
De glade mænd må ud og finde en rigmand (dem er der nok af på de kanter) der elsker modeltog og ser visionen.

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

Prøv da! - Eventyrbanen, nyt modelbaneanlæg i Nordsjælland?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 7/2 2022, 17:05 (780 dage siden) @ Ole Juhl

Lige præcis ;-)

Mvh
Claus

Prøv da! - Eventyrbanen, nyt modelbaneanlæg i Nordsjælland?

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/2 2022, 18:00 (780 dage siden) @ Ole Juhl

Prøv da for pokker.
Jeg syntes det er ret fedt nogen har drømmen, jeg håber virkelig de bliver ved og det lykkes for dem, det kunne være ret fedt at have en modelbane i Dk af den størrelse.

De 3 MiWuLa drenge mødte nok også mange skeptikere selv om de selv have en masse penge til formålet, nu er det en KÆMPE forretning med vildt mange frivilllige.
De glade mænd må ud og finde en rigmand (dem er der nok af på de kanter) der elsker modeltog og ser visionen.

Ja, folk skal da have lov til at bruge deres penge til, hvad de har lyst til, og opbygge en forretning ved egen kraft og egne visioner. Det gælder også rigmænd. :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Prøv da! - Eventyrbanen, nyt modelbaneanlæg i Nordsjælland?

af Leif Jørgensen @, København Ø, 7/2 2022, 21:40 (780 dage siden) @ Ole Juhl


De 3 MiWuLa drenge mødte nok også mange skeptikere selv om de selv have en masse penge til formålet, nu er det en KÆMPE forretning med vildt mange frivilllige.
De glade mænd må ud og finde en rigmand (dem er der nok af på de kanter) der elsker modeltog og ser visionen.

Miniatur Wunderland har ikke vildt mange frivillige men over 300 lønnede medarbejdere. Omkring halvdelen af dem er beskæftiget med udbygge, vedligeholde og drive selve anlægget. Resten er beskæftiget med billetsalg, cafeteria, rengøring, administration osv. Til sammen gør de det muligt at holde åbent fra tidlig morgen til sen aften hver dag året rundt. En stor forretning ja, men det betyder også, at der skal tjenes mange penge.

Der er mange, der har forsøgt eller drømt om at eftergøre Miniatur Wunderlands succes. Men der er en række ting, der spiller ind:
* Da ideen til Miniatur Wunderland opstod, drev initiativtagerne en succesfuld natklub. De vidste hvordan man drev forretning og trak folk til. Noget der er ret væsentligt, når man gerne vil til at låne millioner i banken.
* Anlægget blev (og bliver) planlagt af en erfaren professionel bygger af modeljernbaner. Og udbygningen er foretaget af en række engagerede og vedholdende (men altså lønnede) medarbejdere.
* Det er ikke bare en stor modeljernbane med dag/nat-cyklus og kørende tog og og biler. Der er også tusindvis af morsomme detaljer og scenerier samt aktiviteter, folk kan sætte gang ved at trykke på knap. Det gør at der er noget at se på for alle overalt uanset interesser og forudsætninger.
* Anlægget er inddelt i en række temaområder og lande med hver deres attraktioner og kendetegn (ligesom Miniland i Legoland). Her er konkurrenter tilbøjelige til at fokusere på deres eget land eller lokalområde, men hvor de enkelte dele nemt kommer til at fremstå ens for udenforstående.
* Miniatur Wunderland er placeret i Hamburg, en storby der trækker folk til året rundt. Men det er ikke så mange unikke seværdigheder at konkurrere med. Her er nogle konkurrenter faldet på steder med mange konkurrenter eller på steder, hvor folk ikke naturligt kom forbi.
* Miniatur Wunderland har alle dage været gode til at komme i pressen. Den løbende udvidelse af anlægget giver nye ting at berette om. Og når der ikke står en anlægsudvidelse for, laver man et rekordforsøg eller en temaudstilling med dioramaer.

Ja, man må gerne drømme. Men virkeligheden er bare en del mere kompliceret.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak