Sne på fynsk sidebane

af Flemming Søeborg, 27/12 2021, 00:21 (850 dage siden)

Vinteren var hård på den fynske sidebane, men den nye Mv 1102 fra Trix klarede testen - sådan da.

[image]

Hvem kan i øvrigt mindes færdigmeldeblinklysenes funktion? Blinkede de forrest og bagest på den ene side, kun forrest eller bagest på den ene side, kun forrest/bagest, men på begge sider, eller på begge sider for og bag på én gang?

På Trix-modellen blinker de nemlig forrest (eller bagest) på begge sider på én gang, hvilket jeg ikke er sikker på, er korrekt. I øvrigt har Mv 1102 også ITC på taget, hvilket heller ikke er korrekt.

Nyd også lige "Bjergets Dronning" - BR 95 fra Roco.

[image]

Var der nogle, der sagde "Isdronningen"? Vejret med grader ned til -10 gav nogle pragtfulde iskrystaller og -blomster.

[image]

Slutteligt "Lille Fut", Reihe 85 fra de Kejserlige-Kongelige Statsbaner (K.K.St.B.) i Østrig - med lyd.

[image]


Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Sne på fynsk sidebane

af Togsøn, 27/12 2021, 10:42 (850 dage siden) @ Flemming Søeborg

Hej Flemming.

Færdigmeldingsblinket er på begge sider, men kun ved betjent førerrum, så kun i den ene ende.

Der findes en dækplade ved færdigmeldingsblinket op mod førerrummet, så lokomotivførerren ikke blændes.

Derfor kun ved forreste førrum i køreretningen blinkes.

Flotte billeder i sneen.

Hilsen Erling.

Sne på fynsk sidebane

af Mads Olesen @, 27/12 2021, 13:31 (850 dage siden) @ Flemming Søeborg

"I øvrigt har Mv 1102 også ITC på taget, hvilket heller ikke er korrekt."

Der tager du fejl. Samtlige MY/MV har haft "ITC kabelbakker" på taget. Monteret i første halvdel af 1980erne.

Betegnelsen burde nok snarere være "UIC kabelbakker", idet ITC systemet "kun" anvendtes på op til 37 stk. MY øst for Storebælt.

Undtagelsen herfor er formentlig kun når nedbrud på MA lyntog gjorde det nødvendig at tage en lyntogsreservestamme i anvendelse med en ITC MY og Bns styrevogn, denne stamme blev så inkl. lok overført med færgen.

ITC udnyttede blot 2 ledige ledninger i UIC kablet. UIC kablet anvendtes til at overføre fx. højtalerkald mellem vogne og afgangsignal til lokomotivføreren.

Se eksempelvis billeder af MV 1102 i jernbanen.dk billedarkiv. Det skal være billeder fra driften, for efter udrangering er kabelbakkerne blevet nedtaget - de er der i hvert fald ikke længere på billederne fra ophugningspladsen.

Mads

Sne på fynsk sidebane

af Thomas Jespersen, 27/12 2021, 18:41 (849 dage siden) @ Mads Olesen

Det var nu kun de sjællandske MY der havde ITC
De MY´ere der havde ITC havde kabelbakker i begge sider, den anden var til togradioen. Da ATC kom til blev ITCén fjernet og nu kunne der monteres en anden kabelbakke til ATC kablerne.

Thomas

Sne på fynsk sidebane

af nellerkiller, 27/12 2021, 18:56 (849 dage siden) @ Flemming Søeborg

Fine billeder jeg var også selv ude at tage nogle i sneen :-)

[image]

[image]

Sne på fynsk sidebane / tiderne skifter

af bygger01, Herning, 27/12 2021, 20:35 (849 dage siden) @ nellerkiller

Skynd Jer ...

Det er nok sidste gang, at chancen er for et snebillede i 2021 !

--
Jørgen Steffensen

Sne på fynsk sidebane

af MMP, 31/12 2021, 12:25 (846 dage siden) @ Flemming Søeborg

Har du selv monteret bremseslangerne? I mine øjne sidder de nemlig forkert :-)

Mvh Morten

Sne på fynsk sidebane

af Flemming Søeborg @, 1/1 2022, 09:01 (845 dage siden) @ MMP

Nej, jeg har ikke gjort noget ved modellerne - de er blot taget ud af æskerne og viser dem, som de leveres fra producenterne.

Tak til Erling for præciseringen af færdigmeldeblinkenes funktion. Så er den korrekt på modellen (selvom de bittesmå skærme mangler...).

Og hvad ITC angår, stolede jeg på oplysningerne i hæftet om MY fra 'Lokomotivet'. Heraf fremgår det, at bl.a. MV 1102 ikke havde ITC. Jeg beklager fejltagelsen.

Med venlig hilsen og ønsket om et godt nytår til alle.

Flemming Søeborg

Sne på fynsk sidebane

af Togsøn, 2/1 2022, 21:58 (843 dage siden) @ Flemming Søeborg

Hej igen Flemming.

Den mangler mere !!

Når færdigmeldingsblinket skal tændes, så trykker lokomotivførerren på en grøn knap, med blinkende kontrollampe på førerpladsen, der blinker sammen med Færdigmeldingsblinket.

Så der burde være en blinkende grøn micro lysdiode på førerpladsen i det betjente førerrum, som blinker når færdigmeldingsblinket er i funktion !

Hilsen Erling.

Sne på fynsk sidebane

af Flemming Søeborg @, 3/1 2022, 12:00 (843 dage siden) @ Togsøn

Hej Erling.

Tak for dine uddybende svar. Hvis der er sådan en grønt blinkende lampe, kan jeg desværre ikke finde funktionsknappen til den...!

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År
Pris 360 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak