Gammel privatbanevogn

af BenjaminA, 21/12 2021, 20:58 (829 dage siden)
redigeret af BenjaminA, 21/12 2021, 21:18

Kære alle

[image]

Jeg sidder og pusler med et byggesæt af en Qa-vogn i skala 1. Som det ses er det en ganske lille vogn i sammenligning med en kæmpe Qe-vogn ved siden af. :-)

Til min bane i 1930'erne og 40'erne tænker jeg, at modellen passer bedst som privatbanevogn, fx fra Odderbanen HHJ som F 61: https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=144&vognid=6041

Men mit spørgsmål er så, ville en sådan vogn køre på de store spor på tværs af landsdelene, eller kom den aldrig videre end sin egen bane? Jeg vil helst bygge den som en vogn, der kom vidt omkring.

Idéer til andre interessante privatbaner, den kunne køre hos, modtages også meget gerne.

På forhånd tak
Benjamin

Gammel privatbanevogn

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 24/12 2021, 12:40 (826 dage siden) @ BenjaminA

[image]

Jeg sidder og pusler med et byggesæt af en Qa-vogn i skala 1. Som det ses er det en ganske lille vogn i sammenligning med en kæmpe Qe-vogn ved siden af. :-)

Til min bane i 1930'erne og 40'erne tænker jeg, at modellen passer bedst som privatbanevogn, fx fra Odderbanen HHJ som F 61: https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=144&vognid=6041

Men mit spørgsmål er så, ville en sådan vogn køre på de store spor på tværs af landsdelene, eller kom den aldrig videre end sin egen bane? Jeg vil helst bygge den som en vogn, der kom vidt omkring.

Idéer til andre interessante privatbaner, den kunne køre hos, modtages også meget gerne.

Fin lille vogn som også HJJ, KHB, LJ og RHJ havde.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Gammel privatbanevogn

af race, 24/12 2021, 16:12 (826 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Benjamin og Tommy

Vogntypen har sandsynligvis ikke kørt i større udstrækning på de lange skinner, dertil var hastigheds tilladelsen næppe høj nok.

Vogntypen fandtes i øvrigt også ved AHJ, både med og uden bremsehus.

[image]

God jul
Arne

Et lille juleeventyr

Gammel privatbanevogn

af UTJ, 24/12 2021, 17:29 (826 dage siden) @ BenjaminA

De små QA-vogne var rundt i hele landet. Husk blot på Carlsbergs og Tuborgs mini-ølvogne i samme størrelse. Med gavldøre er NFJ og HFHJ et godt valg - sidstnævnte var formentlig tjærede eller brune. NFJ grågrønne. Vognene i Ålborg (FFJ) var i de senere år uden gavldøre, men dog i mange tilgælde med svinelemme. SFJ/OKMJ havde også en hel del......

Vogne der kunne befare statsbanernes spor var med i disse fortegnelser (sidste samlede fra 1931).

--
ئۇلغىك

Gammel privatbanevogn

af Steen Nielsen, 25/12 2021, 00:05 (826 dage siden) @ UTJ

I Maribo har man en lignende vogn dog med "bremsehus" oprindelig OKMJ Qa1333

Gammel privatbanevogn

af race, 25/12 2021, 11:24 (825 dage siden) @ UTJ

Hej UTJ

Mange tak for informationerne, selv om det jo nok betyder, at jeg nu også bliver nød til af lave en HFHJ version!

Fortsat god jul
Arne

Gammel privatbanevogn

af BenjaminA, 30/12 2021, 01:30 (821 dage siden) @ UTJ
redigeret af BenjaminA, 30/12 2021, 01:39

Mange tak for alle svarene - især vognoversigten, der jo gav et klart svar. HHJ F61 måtte gerne køre på statsbanernes spor i 1931. Mon ikke også lidt tid derefter?

Med venlig hilsen
Benjamin

Gammel privatbanevogn

af UTJ, 30/12 2021, 15:01 (820 dage siden) @ BenjaminA

Mange tak for alle svarene - især vognoversigten, der jo gav et klart svar. HHJ F61 måtte gerne køre på statsbanernes spor i 1931. Mon ikke også lidt tid derefter?

DSB havde Carlsbergs små ølvogne i drift med 3,0 m akselafstand til 1947/50. Så det kan i høj grad tænkes. DSB selv havde KM-vogne, dog mest til internt brug til omkring 1952 og de allersidste QA-vogne hos DSB forsvandt også først ca 1950/51.

--
ئۇلغىك

Jernbanebøger

Ved banen 1970-1986

Ved banen 1970-1986
Pris 277 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak