Sådan startede interessen for nogen af os, Magnus Tagmus

af Peer Pedersen, 20/12 2021, 04:34 (829 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Peer Pedersen, 20/12 2021, 05:14

Og så er der de der blev alvorligt ramt. Jeg startede med en legetøjs fløjte på en perron som 5 årig i 1949 og med det første Mærklin modeltog, importeret fra Sverige i 1951, for som 14 årig at søge ansættelse ved DSB centralværksted i København som Maskinarbejder med henblik på at blive lokomotivfører.
Efter læretid ved DSB og militærtid startede jeg ved DSB som lokomotiv medhjælper aspirant på prøve, fyrbøder, blev lokomotivmedhjælper, senere udnævnt til lokomotiv assistent for efter 12 år at blive udnævnt til lokomotivfører, den normale vej. Undervejs i min ansættelse prøvede jeg at arbejde som lokomotivmester, personale og lokomotiv disponent, sprang fra for at blive kørelærer senere lokomotiv instruktør, for at slutte min ansættelse med at køre i Sverige og hyggeligst at trille frem og tilbage på LilleNord. Efter 44 år er der kun modeljernbanen tilbage, her kan jeg køre tog og nyde en pilsner samtidig.
Peer

Sådan startede interessen for nogen af os, Magnus Tagmus

af Steen Nielsen, 20/12 2021, 14:21 (829 dage siden) @ Peer Pedersen

Og så er der de der blev alvorligt ramt. Jeg startede med en legetøjs fløjte på en perron som 5 årig i 1949 og med det første Mærklin modeltog, importeret fra Sverige i 1951, for som 14 årig at søge ansættelse ved DSB centralværksted i København som Maskinarbejder med henblik på at blive lokomotivfører.
Efter læretid ved DSB og militærtid startede jeg ved DSB som lokomotiv medhjælper aspirant på prøve, fyrbøder, blev lokomotivmedhjælper, senere udnævnt til lokomotiv assistent for efter 12 år at blive udnævnt til lokomotivfører, den normale vej. Undervejs i min ansættelse prøvede jeg at arbejde som lokomotivmester, personale og lokomotiv disponent, sprang fra for at blive kørelærer senere lokomotiv instruktør, for at slutte min ansættelse med at køre i Sverige og hyggeligst at trille frem og tilbage på LilleNord. Efter 44 år er der kun modeljernbanen tilbage, her kan jeg køre tog og nyde en pilsner samtidig.
Peer


Så er Du jo også blevet "General-Direktør" for dit eget "jernbaneselskab" med ret til at ændre på navne og
regler :-D Spændende karriere du har haft og med indblik i mange ting undervejs ;-)

Sådan startede interessen for nogen af os, Magnus Tagmus

af Peer Pedersen, 20/12 2021, 14:50 (829 dage siden) @ Steen Nielsen

Med den bedste timeløn der kan opnås, her kræves kun at jeg trækker vejret!

Sådan startede interessen for nogen af os, Magnus Tagmus

af D 960, 20/12 2021, 15:44 (829 dage siden) @ Peer Pedersen

Boede lige op af en hovedstrækning hvor der kørte alt. Gods - , il - , e - , og S- tog. Skulle uheldet være ude at man fik stuearrest :-( så stod den bedste underholdning på at kigge ud af stuevinduet og se på tog. Og der kom mange. Det prøver jeg så nu at omsætte til modeltog via bla. bøgerne "Via Jylland..." m. m. Helt naturlig " falder " der også noget ved siden af når der bliver investeret i det kørende materiale. alt ialt en ren afslappende hobby!

Sådan startede interessen for nogen af os, Magnus Tagmus

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/12 2021, 21:32 (828 dage siden) @ Claus E. Hansen

Er der forresten nogen der ved, om Magnus Tagmus var stamfar til Rasmus Radiomus og Søren Banjomus? :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Sådan startede interessen for nogen af os, Magnus Tagmus

af bygger01, Herning, 22/12 2021, 09:30 (827 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Har Googlet alderen på mus, og har fundet 3 år i fangenskab .........

På samme måde årstal for de omtalte:

Magnus var fra 1967
Rasmus så dagens lys i 1992
Og Søren i 1996

Så der skal nogle tip'er til ......

God Jul

--
Jørgen Steffensen

Sådan startede interessen for nogen af os, Magnus Tagmus

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/12 2021, 18:22 (827 dage siden) @ bygger01

Har Googlet alderen på mus, og har fundet 3 år i fangenskab .........

På samme måde årstal for de omtalte:

Magnus var fra 1967
Rasmus så dagens lys i 1992
Og Søren i 1996

Så der skal nogle tip'er til ......

God Jul

Det var et overbevisende svar (selv om Mikkel Mus jo er ældre).

Og en god jul herfra også

Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Sådan startede interessen for nogen af os, Magnus Tagmus

af Michael Deichmann, 23/12 2021, 01:03 (826 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Har Googlet alderen på mus, og har fundet 3 år i fangenskab .........

Det var et overbevisende svar (selv om Mikkel Mus jo er ældre).

[image]
Mikkel Mus bog pre Gutenberghus

Sådan startede interessen for nogen af os, Magnus Tagmus

af re20000, 23/12 2021, 02:27 (826 dage siden) @ bygger01

Har Googlet alderen på mus, og har fundet 3 år i fangenskab .........

På samme måde årstal for de omtalte:

Magnus var fra 1967
Rasmus så dagens lys i 1992
Og Søren i 1996

Så der skal nogle tip'er til ......

God Jul

Naarh, der er nok en slåfejl, Søren Banjomus blev skrevet af baggårds- (ikke tagrende-!) pumaen i 1969, så der kan teoretisk godt være et slægtskab. kan nogen hjælpe med en DNA-prøve?

Nold

Sådan startede interessen for nogen af os, Magnus Tagmus

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/12 2021, 04:07 (826 dage siden) @ re20000

Har Googlet alderen på mus, og har fundet 3 år i fangenskab .........

På samme måde årstal for de omtalte:

Magnus var fra 1967
Rasmus så dagens lys i 1992
Og Søren i 1996

Så der skal nogle tip'er til ......

God Jul


Naarh, der er nok en slåfejl, Søren Banjomus blev skrevet af baggårds- (ikke tagrende-!) pumaen i 1969, så der kan teoretisk godt være et slægtskab. kan nogen hjælpe med en DNA-prøve?


Den har katten vist ædt.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak