Nye bananvogne fra ACME

af kka-dk, 8/11 2021, 11:49 (893 dage siden)

Nej,

ACME er ikke kommet med endnu en spændende nyhed der kan bruges på danske anlæg. Men Sgns-vognene, som er en af de vogntyper jeg har savnet mest på markedet de seneste +20 år er måske en smule skuffende. Har jeg bare været uheldig, eller har andre også fået bananvogne i stedet for containervogne?
[image]

Og ja, jeg går naturligvis til min forhandler når denne åbner i morgen. Jeg ville blot høre om mine to forskellige sæt med i alt fire vogne var enkeltstående fejl, eller andre har det samme problem med bøjede vogne? Det er retfærdigvis ikke helt så slemt som på billedet, når vognene står på anlægget, men de er stadig ikke lige.

Vægten er mildest talt heller ikke imponerende - de kan stort set ikke køre uden containere; vognene alene vejer 43g, iflg. NEM 302 skal den veje mindst 90g. For god ordens skyld er det ikke unormalt at åbne vogne ligger i den lave ende eller en smule under NEM-grænsen, men dette er noget ekstremt. De ville have haft gavn af en metalfremstillet undervogn.

Men bortset fra det er det flotte vogne og containere. Til den ikke helt lave pris forventer jeg blot vogne der er nogenlunde lige og med nogenlunde køreegenskaber på normale hjemmeanlæg.

Med venlig hilsen
Klaus K.

Nye bananvogne fra ACME

af Erik Sejersen, 8/11 2021, 17:25 (892 dage siden) @ kka-dk

En af mine har været pakket forkert/forskubbet helt ud til højre så pufferne blev trykket ned i den ene ende så det kun var en "halv bananvogn". Vognen på billedet ser også kun ud til at være "banan" i højre side. Det første der skal gøres, fjern flamingostykket under vognen (og smid det væk) så retter det sig.

Nye bananvogne fra ACME

af kka-dk, 8/11 2021, 18:18 (892 dage siden) @ Erik Sejersen

En af mine har været pakket forkert/forskubbet helt ud til højre så pufferne blev trykket ned i den ene ende så det kun var en "halv bananvogn". Vognen på billedet ser også kun ud til at være "banan" i højre side. Det første der skal gøres, fjern flamingostykket under vognen (og smid det væk) så retter det sig.

Tak, men det er desværre ikke kun i den ene side, som det ses her ved de røde rammer. Og det hjælper som skrevet kun en lille smule at sætte dem i "normalstilling" på anlægget. Nå, jeg giver dem et par dage til at rette sig op.
[image]

Men det ændrer jo ikke på at det er noget suspekt at det var alle fire, og vægten ændrer sig nok heller ikke ;-)

Mvh. Klaus K.

Nye bananvogne fra ACME

af Lasse S, 9/11 2021, 10:54 (892 dage siden) @ kka-dk

Samme problem findes faktisk til tider også på A.C.M.E.´s containervogne i metal. Der er kun én ting at gøre . . . tilbage til forhandleren.

A.C.M.E. laver virkelig flotte vogne, men køreegenskaberne er ofte ikke helt optimale. Jeg har selv alt for ofte måtte rette på både godsvogne og personvogne fra A.C.M.E. for at få dem til at køre nogenlunde ok. Blandt andet koblingsskaktene kan være problematiske.

Nye bananvogne fra ACME

af Svend B J, 9/11 2021, 17:36 (891 dage siden) @ kka-dk

En af mine har været pakket forkert/forskubbet helt ud til højre så pufferne blev trykket ned i den ene ende så det kun var en "halv bananvogn". Vognen på billedet ser også kun ud til at være "banan" i højre side. Det første der skal gøres, fjern flamingostykket under vognen (og smid det væk) så retter det sig.


Tak, men det er desværre ikke kun i den ene side, som det ses her ved de røde rammer. Og det hjælper som skrevet kun en lille smule at sætte dem i "normalstilling" på anlægget. Nå, jeg giver dem et par dage til at rette sig op.
[image]

Men det ændrer jo ikke på at det er noget suspekt at det var alle fire, og vægten ændrer sig nok heller ikke ;-)

Mvh. Klaus K.

Jeg tror ikke de retter sig op af sig selv, for der er noget der spænder et eller flere steder. Hvis man er modig - det var jeg - forsøger man at "vrikke" undervognen tilbage til "en vandret normalstilling". Hos mig lykkedes det, men det knagede en del under operationen. Intet gik dog (heldigvis) i stykker - denne gang.

--
Svend
[image]

Nye bananvogne fra ACME

af kka-dk, 10/11 2021, 10:39 (891 dage siden) @ Svend B J

Jeg tror ikke de retter sig op af sig selv, for der er noget der spænder et eller flere steder. Hvis man er modig - det var jeg - forsøger man at "vrikke" undervognen tilbage til "en vandret normalstilling". Hos mig lykkedes det, men det knagede en del under operationen. Intet gik dog (heldigvis) i stykker - denne gang.

Så længe det knager, holder det ;-)

Men tak, jeg prøver. Det lyder som op det næppe vil gavne noget som helst at gå til forhandleren, da alle vognene lider af det i større eller mindre omfang?

Så kan man vælge om man vil prøve at rette det op / leve med det, eller lade handlen gå tilbage. :-|

Mvh. Klaus K.

Nye bananvogne fra ACME

af bygger01, Herning, 10/11 2021, 10:56 (891 dage siden) @ kka-dk

Det er det besværlige ......

For valget er Dit !

Forsøg at rette vognen op for egen omkostning / eller retur til forhandleren, og få forretningen til rette den op på denne's ansvar !

--
Jørgen Steffensen

Nye bananvogne fra ACME

af Erik Olesen, 10/11 2021, 15:02 (890 dage siden) @ kka-dk

Jeg ville aflevere dem retur.

Bukker du i dem og de knækker, så er det penge ud af vinduet.
Tilbage til butikken, butikken tilbage til leverandøren, ellers lærer det det aldrig.

/Erik

Nye bananvogne fra ACME

af UTJ, 10/11 2021, 19:53 (890 dage siden) @ kka-dk

Jeg tror ikke de retter sig op af sig selv, for der er noget der spænder et eller flere steder. Hvis man er modig - det var jeg - forsøger man at "vrikke" undervognen tilbage til "en vandret normalstilling". Hos mig lykkedes det, men det knagede en del under operationen. Intet gik dog (heldigvis) i stykker - denne gang.


Så længe det knager, holder det ;-)

Men tak, jeg prøver. Det lyder som op det næppe vil gavne noget som helst at gå til forhandleren, da alle vognene lider af det i større eller mindre omfang?

Så kan man vælge om man vil prøve at rette det op / leve med det, eller lade handlen gå tilbage. :-|

Mvh. Klaus K.

Det virker som om man skal have bogierne af og spænde vognene op på et plan i nogle uger eller længere. Om det virker eller om modellen tager mere skade skal være usagt. Men formentlig bedre end en operation på fri hånd.

--
ئۇلغىك

Nye bananvogne fra ACME

af kka-dk, 12/11 2021, 10:58 (889 dage siden) @ kka-dk

Tak for svar, allesammen.

Nu har jeg fået bekræftet, at det tilsyneladende er alle vognene, der i varierende omfang lider af det. Og ja, man burde jo sende dem tilbage, så producenterne kan lære det, men:

1) Det hjælper jo ikke - vognene skal nok blive solgt alligevel, og det er de færreste, der returnerer dem
2) Det får jeg jo ikke den Sgns-vogn, jeg har glædet mig til i over 20 år, ud af

Og så er det i øvrigt ikke første gang det er sket på markedet, pudsigt nok med nogenlunde samme vogntype.

Nå, jeg prøvede en helt tredje ting efter moden overvejelse: Ind i ovnen på 50 grader i fem-ti minutter. Derefter var plasten let bøjelig (og føjelig :-P ), men ikke decideret blød, og holder den form man bukker den i, efterfølgende. Men hold øje med den imens!

Mvh. Klaus K

Nye bananvogne fra ACME

af Lasse S, 12/11 2021, 12:27 (888 dage siden) @ kka-dk

Jeg synes faktisk det største problem med de her vogne er den meget lette vægt og (som sædvanlig med A.C.M.E.) en koblingskulisse der er meget stram i yderste positioner. Den lette vægt gør, at vognen ikke har noget at stå imod med, når koblingen kommer i yder positioner. Dermed afsporer vognene meget let ved små radier (Og her taler jeg ikke Märklin R1, men større radier)

En vogn til næsten Kr. 500,- pr. stk, det er altså ikke ok :-(
Og ja, så er de også bøjede :-(

Ærgerligt at vente i så mange år på en DSB Sgns vogn og så er det her resultatet. Håber MCK smiler lidt og beslutter sig for at lave en DSB Sgns vogn i metal.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak