McK Frichs Ardelt: Køreegenskaber?

af Gerhard V., 16/10 2021, 10:20 (916 dage siden)

Hej,

jeg har forsøgt at købe en Frichs-Ardelt og har nu fundet en hos en velkendt dansk forhandler og i går kom den frem til mig. Jeg er desværre ikke meget imponerede over køreegenskaberne: På tysk ville man sige at den vrikker som en kohale. Man kunde også sammenligne den med en af de værre MaK'er fra Heljan... Det var nu ikke et særtilbud men for fuld pris og je undrer om det skal akcepteres? Hvad er vore erfaringer om de her modeller? Er det normalt at de vrikker? Skal je forøge at lægge ind en video her for at ni kan vurdere køretøjet? Jeg er verkligen i tvivl hvad jeg skal gøre, forsendelsesomkostninger for enkelt vej fra/til Danmark er omkring 130 kr.. Og som det synes var det forhandlers sidste udgave af modellen...

På forhånd mange tak

Gerhard.

McK Frichs Ardelt: Køreegenskaber?

af Bent Larsen, 16/10 2021, 10:41 (916 dage siden) @ Gerhard V.

Hej
Nej, den har mange fejl, først det positive, en rigtig god lyd, men det er kun en kondensator der er i ingen power pack effekt, min AC kan ikke køre langsomt hen over er englænder K uden at gå i stå, fordi flangerne er for små og akselafstanden for kort til at nå over og kan ikke nå bunden hvor strømoptaget er, og som jeg skriver ikke noget spark når strømmen svigter. McK går mere op i det kosmetiske end det funktionelle.
Vh
Bent Larsen

McK Frichs Ardelt: Køreegenskaber?

af Steff, 16/10 2021, 12:47 (916 dage siden) @ Gerhard V.

Kære Gerhard

Modellen er desværre som i virkeligheden, vrikker. Både Ardellerne og Makværkerne vrikkede temmelig meget i deres gang i sporet
Men om modellerne vrikke skal jeg lade usagt.
Det må andre om.

Med venlig hilsen
STEFFEN DRESLER.

McK Frichs Ardelt: Køreegenskaber?

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/10 2021, 13:56 (916 dage siden) @ Steff

Kære Gerhard

Modellen er desværre som i virkeligheden, vrikker. Både Ardellerne og Makværkerne vrikkede temmelig meget i deres gang i sporet
Men om modellerne vrikke skal jeg lade usagt.
Det må andre om.

Med venlig hilsen
STEFFEN DRESLER.

Ellers må de utilfredse øge hjulafstanden (eller mindske skinneafstanden), så der ikke er så meget "slip", som de koblede maskiner kan vrikke på. Går maskinerne "strammere" i sporet, er vrikkeriet nok ikke så slemt. I hvert fald er jeg sikker på, at de pågældende véd præcis, hvordan vrikkeriet kan fjernes og gerne vil give deres viden videre til modeltog-producenterne. Vil de ikke det, er der ingen grund til at tage deres besværinger seriøst.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

McK Frichs Ardelt: Køreegenskaber?

af peterw, 16/10 2021, 18:27 (916 dage siden) @ Gerhard V.

Hej,

Jeg synes faktisk at mine to hhv. Ardelt og Frichs traktorer kører glimrende efter

1) lidt CV-gymnastik for at slå power-cap ordentligt til (jeg mener der er en tråd med detaljerne på sporskiftet.

2) efter lidt finjustering af “rundingerne” på maskinernes slæbesko (jeg kører 3-skinne).

Det er til gengæld rigtigt at der skal lidt vel høj passage-hastighed til for at komme helskindet gennem slanke K-skifter. Selv skyder jeg skylden på den meget korte slæbesko men jeg spekulerer i at forsøge at montere Brawa’s meget tynde ‘silencio’ der er længere men måske plads til…

Mvh
Peter

McK Frichs Ardelt: Køreegenskaber?

af ptmadsen, Haderslev, 16/10 2021, 19:24 (916 dage siden) @ Gerhard V.
redigeret af ptmadsen, 16/10 2021, 19:46

Hej!
Dette indlæg er ikke for at opreklamere Danske producenter af modeltog overhovedet.
Jeg har et eksemplar af nævnte Ardelt McK 1401/121 til 2skinne DCC. Selv efter montage af Marklin digitalkobling og demontering af den famøse kondensator kører den jævnt.
Check strømoptag, og inden du begynder på at justere på diverse CV i dekoderen, prøv at koble et hjul fra trækstangen i den ene side, det kunne tænkes at kvadrering af hjulene er ude af tur.

Venlig hilsen
Peter Madsen

McK Frichs Ardelt: Køreegenskaber?

af Bent Larsen, 16/10 2021, 20:36 (916 dage siden) @ Gerhard V.

hej
Min har også været i gennem ESUs CV maskineri efter beskrivelsen på sporskiftet uden nogen forandringer, efter lidt forsøg med lidt måleudstyr mener jeg stadig det er akselafstanden og flangerne der er problemet på AC, men en lidt længere slæbesko vil da nok være en forbedring.
vh
Bent Larsen

McK Frichs Ardelt: Køreegenskaber?

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 16/10 2021, 23:13 (916 dage siden) @ Gerhard V.

Knarbjerg Banens 2 Ardelt traktorer kører fint uden at vrikke synderligt - slet ikke sammenlignet med Heljans MaK.
Jeg er jævnligt i berøring med yderlige to eksemplarer, der også kører problemfrit, så jeg tror du har fået en uheldig maskine.
Om problemet så kan løses og evt hvordan, har jeg desværre ikke nogen ide om.

McK Frichs Ardelt: Køreegenskaber? nu med link til video

af Gerhard V., 17/10 2021, 17:25 (915 dage siden) @ Knarbjerg

Hej Knarbjerg,

jeg takker dig og naturligvis alle andre for din/ jere bidrag. Det er slet sådant at jeg hade ikke hørt eller læst noget om vrikkende Ardelter fra McK i de sidste år, hverken her i eller på sporskiftet.dk; så det er nok verkligen en uheldig maskine. Jeg har desværre glemt at tilføje at jeg kører toleders og at vrikkeriet har nok ikke noget at gøre med en slæbesko. Det virker mere at en av hjulene løber ikke særlig rundt. Det er ikke meningen at nedsætte nogen producent, være den dansk, tysk eller kinesisk; hvis min bidrag kunne læses sådant vill jeg be om undskyldning, det ville jeg ikke. Jeg skal nu overveje om jeg vil ha en Ardelt, så er det en der vrikker, eller om jeg vill ikke ha en vrikkende Ardelt, så har jeg ingen.
Jeg har forsøgt at lave en lille video for at I kan vurdere om det er normal eller om den vrikker mere end en normal exemplar.

https://c.web.de/@334969056887052219/CEpKePv3QMCsZ_Huy0llKA

Med venlig hilsen

Gerhard.

McK Frichs Ardelt: Køreegenskaber? nu med link til video

af peterw, 17/10 2021, 18:05 (915 dage siden) @ Gerhard V.

Hej Gerhard,

jeg takker dig og naturligvis alle andre for din/ jere bidrag. Det er slet sådant at jeg hade ikke hørt eller læst noget om vrikkende Ardelter fra McK i de sidste år, hverken her i eller på sporskiftet.dk; så det er nok verkligen en uheldig maskine. Jeg har desværre glemt at tilføje at jeg kører toleders og at vrikkeriet har nok ikke noget at gøre med en slæbesko. Det virker mere at en av hjulene løber ikke særlig rundt. Det er ikke meningen at nedsætte nogen producent, være den dansk, tysk eller kinesisk; hvis min bidrag kunne læses sådant vill jeg be om undskyldning, det ville jeg ikke. Jeg skal nu overveje om jeg vil ha en Ardelt, så er det en der vrikker, eller om jeg vill ikke ha en vrikkende Ardelt, så har jeg ingen.
Jeg har forsøgt at lave en lille video for at I kan vurdere om det er normal eller om den vrikker mere end en normal exemplar.

https://c.web.de/@334969056887052219/CEpKePv3QMCsZ_Huy0llKA

Sådan vrikker mine maskiner i hvert fald ikke, jeg synes det kunne se ud til at trækstængerne ikke er monteret i korrekt "kvadratur".

Prøv at kontakte den forhandler hvor du har købt maskinen for enten at få byttet maskinen eller lade handelen gå retur?

Der er endnu lidt maskiner på lager i danske forretninger, f.eks. http://www.kystbanen.dk og https://hobbykaeden.dk/

Mvh Peter

McK Frichs Ardelt: Køreegenskaber? nu med link til video

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 17/10 2021, 19:06 (915 dage siden) @ Gerhard V.

Hej Gerhard

Jeg opfatter på ingen måde, dit spørgsmål som negativt, så ingen grund til undskyldning.

Efter at have set din video, er jeg sikker på, du har fået en uheldig maskine for, sådan er der ingen af de maskiner, jeg har set, der kører.

Jeg fandt denne lille video på YouTube, som viser, hvad jeg vil opfatte som, normal kørsel for en Ardelt.

https://www.youtube.com/watch?v=khKdaf52GvE

Som Peter skriver, vil det være en god ide at tage kontakt til forhandleren for, på den ene eller anden måde at få løst problemet og, forhåbentligt få en Ardelt traktor, som du bliver glad for

Håber det lykkes for dig

McK Frichs Ardelt: Køreegenskaber? nu med link til video

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/10 2021, 01:20 (915 dage siden) @ Gerhard V.

Jeg har forsøgt at lave en lille video for at I kan vurdere om det er normal eller om den vrikker mere end en normal exemplar.

https://c.web.de/@334969056887052219/CEpKePv3QMCsZ_Huy0llKA

Ja uha, det er ikke vrikken men decideret slingren, og da andre eksemplarer i serien efter anden video at dømme ser ud til at køre okay, er der tale om en produktionsfejl og ikke en konstruktionsfejl. Det er en forhandler-reklamationssag - forsøg ikke selv at udbedre det, hvis du ikke vil løbe risikoen herved og ved præcis, hvad fejlen skyldes.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

McK Frichs Ardelt: Køreegenskaber?

af 11, 17/10 2021, 20:32 (915 dage siden) @ Gerhard V.

Hej!
Du kunne jo som tidligere forslået, afmontere gangtøjet fra et hjul i den ene side og så køre med maskinen. Vralter den ikke mere derefter er det kvadrering / kvadratur af hjul der er forkert.
Gangtøjets befæstelse på hjulene skal være 90grader forskudt imellem højre og venstre side af maskinen. Er blot et af hjulene ude af justering vil maskinen vralte.

Venlig hilsen
Peter Madsen

McK Frichs Ardelt: Køreegenskaber?

af Gerhard V., 20/10 2021, 11:13 (912 dage siden) @ Gerhard V.

Det er en forhandler-reklamationssag - forsøg ikke selv at udbedre det, hvis du ikke vil løbe risikoen herved og ved præcis, hvad fejlen skyldes.

Ja, det tænker jeg også, nu, når næsten alle herinde er enige, at det er ikke den normale McK-standard som traktoren viser. Jeg har derfor ingået an avtale med forhandleren og sender traktoren tilbage; jeg fik at vide at der skal findes en løsning som fører til at jeg får en velfungerende traktor efter mine behov. Det lyder inte dumt, tænker jeg. Jeg er normalt ikke en som sender mange varer tilbage, selv om de har fel; det meste jo rettes. Men det her problemet går over det jeg vil gøre selv.

Venlig hilsen og tak for jeres hjælp,

Gerhard.

McK Frichs Ardelt: Køreegenskaber?

af Flemming, 6/11 2021, 10:43 (895 dage siden) @ Gerhard V.

Hej Gerhard
Efter at have set din video, er jeg meget tilbøjelig til at give Peter Madsen ret i at den er gal med med kvadreringen af hjulene på den ene eller begge aksler. det giver netop denne uskønne kørsel - det burde kunne rettes af forhandler.
Gode hilsner
Flemming

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde
Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak