Australian Model Railway Association

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 10/4 2012, 08:42 (4392 dage siden)

Så har jeg igen været på klubbesøg. Denne gang hos klubben med det imponerende navn Australian Model Railway Association Queensland Branch, som holder til i Zillmere lidt nord for Brisbane i Queensland. Jeg var faktisk på besøg to gange; første gang på en tirsdag eftermiddag, hvor der blev bygget på anlægget og drukket kaffe, og anden gang en fredag aften, hvor der var køreaften efter køreplan.
Ganske som de øvrige klubber, jeg har besøgt, så havde denne klub også flere anlæg. Hovedanlægget var et stort H0-anlæg og ligeledes som hos de øvrige klubber, så var det en ringbane. Derudover var der et par modul N-anlæg samt et stationært udendørsanlæg (ringbane) med forskellige sporvidder til "store" tog. Der var omkring 200 medlemmer men kun omkring 30 aktive. På køreaftenen var der ca. 15 medlemmer og der var kun 5-6 stykker, der havde lyst til at køre, så der blev aflyst en del tog. Ho-anlægget var et analog-anlæg og der skulle hele siden tændes og slukkes for de rigtige spor i den rigtige retning.
Medlemmerne kommer og kører med deres eget materiel og alt er tilladt. Der var sågar et medlem, der kørte rundt med sit spor 0 smalsporstog og det så lidt underligt ud sammen med H0-materiellet.
Her følger nogle billeder fra anlægget.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Australian Model Railway Association

af cm, 10/4 2012, 10:39 (4392 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy!
Du får sgu da set dig omkring dernede! Lokalet -synes efter danske forhold- overordentligt rummeligt... Er der tale om en nedlagt virksomhed - eller "farm" ? Anlægget H0 - som du beretter er en ringbane - ser ud som om det er en ringbane man tillige kan gå omkring - Hvad er der inde i midten?
Tirsdag fik I kaffe, skriver du. Men du går let hen over hvad I indtog Fredag... Så er man jo overladt til gætterier;-)
Fortsat god tur dernede!
mvh
Chr

--
[image]

Australian Model Railway Association

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 11/4 2012, 08:24 (4391 dage siden) @ cm

Lokalet -synes efter danske forhold- overordentligt rummeligt... Er der tale om en nedlagt virksomhed - eller "farm"?

Det lader til, at de fleste klubber får penge fra staten i form af det vi herhjemme kender som tipsmidler. Pokermaskiner er et kæmpehit i Queensland og staten tager sin andel af omsætningen. Så jo flere, der spiller poker, jo flere penge er der til modeltog. Klubhuset er nybygget til formålet og klubben ejer også den tilhørende store grund, hvorpå der ligger en villa, som man også ejer - den er lejet ud.

Anlægget H0 - som du beretter er en ringbane - ser ud som om det er en ringbane man tillige kan gå omkring - Hvad er der inde i midten?

På det første billede kan man se den ene og lidt af den anden vendesløjfe, der fører banen tilbage på bagsiden af bagvæggen, der ses på billede to. Banen drejer i øvrigt endnu engang inde i midten så den har en pæn længde.

Tirsdag fik I kaffe, skriver du. Men du går let hen over hvad I indtog Fredag... Så er man jo overladt til gætterier;-)

Den stod også på kaffe fredag - man er vel seriøs - host...

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Avatar

Australian Model Railway Association

af Futfar, Kajerød, 11/4 2012, 11:02 (4391 dage siden) @ Tommy Nilsson

Dejlige billeder!

De to gul/sorte loks minder i meget høj grad om Nohab- MY, men er det vel næppe?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Australian Model Railway Association

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 11/4 2012, 11:26 (4391 dage siden) @ Futfar
redigeret af Tommy Nilsson, 11/4 2012, 11:29

De to gul/sorte loks minder i meget høj grad om Nohab- MY, men er det vel næppe?

[image]

Det er to B class maskiner (B62 og B65) fra Victorian Railways bygget af Clyde Engineering, Granville, New South Wales.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Australian Model Railway Association

af Bent Larsen @, 11/4 2012, 21:07 (4391 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej
Ifølge Eisenbahn Jurnal særudgave om NOHABS i 2003 var Class B 60 med som forebilled for MY, side15 og 16
VH
Bent Larsen

Avatar

Australian Model Railway Association

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 12/4 2012, 11:05 (4390 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Ifølge Eisenbahn Jurnal særudgave om NOHABS i 2003 var Class B 60 med som forebilled for MY, side15 og 16
VH
Bent Larsen

Hej Bent

Bemalingen på modellen af B65 på Tommy's billede ovenfor minder også til forveksling om "bemalingen" på NOHAB's første reklameillustrationer af MY'erne - jeg har godt nok ikke lige kunnet finde billedet (og ejer heller ikke Eisenbahn Journal's særudgave).
Måske kan andre finde (og linke til) NOHAB's reklamebillede ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Australian Model Railway Association

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 12/4 2012, 21:54 (4390 dage siden) @ Bent Larsen
redigeret af Erik Olsen, 12/4 2012, 21:57

Ifølge Eisenbahn Jurnal særudgave om NOHABS i 2003 var Class B 60 med som forebilled for MY, side15 og 16

Det mener jeg ikke er rigtigt.

Teknisk var det to EMD-lokomotivtyper som var forbillede, mig bekendt GP7 og F7, men det kan jeg kontrollere. Bogierne var nykonstruerede på grundlag af lignende A1A-bogier til EMD E-lokomotiver (husker ikke nummeret). Udseendet med to førerrum skyldtes krav fra DSB, EMD havde mig bekendt ikke tidligere bygget tilsvarende lokomotiver.

Hvis man studerer lokomotivernes vognkasser i detaljer, kan man se at der er markante forskelle i tværsnit og omkring førerrumsvinduerne på EMD F7 og MY. Det skyldes bl. a. det mindre danske konstruktionsprofil. På disse punkter ligner de australske B60-lokomotiver EMD F7.

Hvornår blev de australske B60-lokomotiver bygget?

Australian Model Railway Association

af Bent Larsen @, 13/4 2012, 21:24 (4389 dage siden) @ Erik Olsen

Hej igen
I særnummert er der tegninger af alle 3 lok bla. med fritsrumsprofil, og ja B60 lok. har banan vinduer lige som F 7,Jeg kan desværre ikke uddype det ydeliger da det står på tysk og det er ikke lige det jeg er best til.
VH
Bent Larsen

Avatar

Australian Model Railway Association

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 12/4 2012, 13:00 (4390 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Hej Tommy

Tusind tak for billederne af det flotte anlæg "down under".
Jeg kom til at tænke på, om den måde at opbygge anlæg på, hvor "back drops" står som fritstående vægge midt på bordene, så de på den måde opdeler og adskiller dele af layoutet fra hinanden, er særligt udbredt på US-anlæg (og australske anlæg) ?
Og tilsvarende, at anlægget opbygges som et smalt "bånd", der snor sig langs med lokalets vægge, men nogle gange med en vis afstand til den, og ligeledes ofte med fritstående "back drops" som bagvæg, sådan at man også kan nå ind over anlægget fra "bagsiden".
Det er den måde, som den herlige og super cool'e Big Al Mayo har opbygget sit anlæg på, og ligeledes på GSMRRC's anlæg.
Her i Danmark har jeg set noget tilsvarende på H0 Aalborgs superflotte anlæg.
Hvor udbredt er det egentlig på de danske klubanlæg ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak