Layout af ny bane

af MBen, fredag 01. oktober, 2021, 23:45 (15 dage siden)

Efter flere års tilløb, skal det nu være!
En ny modeljernbane skal bygges op helt fra bunden. (Den forrige, som aldrig nåede at blive færdig, måtte pilles ned, da min datter pludselig flyttede hjem igen...)
Jeg har brugt en del tid med blyant og viskelæder - næsten mest det sidste - men har nu, med stor fornøjelse, benyttet mig af programmet "SCARM".
Jeg har forsøgt at lave en bane der både kan tilbyde løbende kørsel, og/eller nedkørsel til skyggebanegård. Jeg har lavet det med højreløb, med en lang svang stigning fra skyggebanen, og et mere brat fald ned til skyggebanen.
Skyggebane er markeret gul.
Selve banen er grøn.[image]
Da jeg, som sådan, er novice udi design på denne måde, er jeg meget spændt på, om nogle af jer mere garvede kunne komme med lidt kommentarer, rettelser, etc. på mit layout.

Layout af ny bane

af Gæst @, lørdag 02. oktober, 2021, 13:58 (14 dage siden) @ MBen

Omkring remise og drejeskive. Hvis den er placeret sådan, at du hovedsageligt kommer til at se den fra bagsiden, eller skråt bagfra, er det svært at nyde synet af den i funktion, med lokomotiver der kører ind og ud af remisen osv.

Layout af ny bane

af MBen, lørdag 02. oktober, 2021, 14:43 (14 dage siden) @ Gæst

Det er en god pointe! TAK!
Jeg har drejet det hele lidt, og det virker helt klart bedre sådan.[image]

Layout af ny bane

af Gæst @, lørdag 02. oktober, 2021, 18:15 (14 dage siden) @ MBen

Nåh. Jeg troede, at du ville stå og styre banen i "indhakket" lige til højre for drejeskiven. Men du står altså ud for venstre side, den korte side af anlægget. (Oftest vælger man en placering ca. midt for en langside for at kunne overskue og nå så meget som muligt.

Layout af ny bane

af Gæst @, lørdag 02. oktober, 2021, 18:19 (14 dage siden) @ Gæst

Tilføjelse... eller rettelse. Du har rettet planen ind efter at stå i indhakket. Jeg tog fejl. Beklager.

Layout af ny bane

af bygger01, Herning, lørdag 02. oktober, 2021, 18:56 (14 dage siden) @ MBen

Baseret på den første tegning

Du burde oplyse, om det er H0, hvilke skinner der er anvendt og størrelse på rummet !

Jeg tror, at det er Märklin M eller C skinner, men hvis det ikke er tilfældet burde du udnytte flexskinner.

Desuden om hvilke max. toglængder, der skal køres med

Der synes mest at være tænkt persontrafik !


Personlig synes jeg, at spor, der er parallel med kanter, ikke er videre pænt, og kurver der er 90 grader og igen følger en ny kant med 90 grader, det er næsten endnu værre.

Du kunne også starte en kurve med en større radius og slutte med større igen

Så har du lavet en bane, hvor du kører ud af den store station i den ene ende og så kører du ind på samme fra den anden ende, så bare rundt og rundt. Hvor det findes i verden ?

For mig er et remiseområde tæt ved hovedstation, men du sender loko'er ud på hovedstrækningerne til mindre sækstation, og med en mærkelig mulighed med et reservespor ud i hovedsporet, så jeg synes, at remiseområdet med forsyninger, skulle være tilknyttet den store station.

Den store station er OK, hvordan med indkørslen fra den lille station oppe i himlen

Ideen med en rutchetur ned i skyggebanegården er vel OK.

Og hvor skal byen være ..

Fordelen med at lege med modeltog er, at det er en selv, der bestemmer alt, men nu har du spurgt !

--
Jørgen Steffensen

Layout af ny bane

af MBen, lørdag 02. oktober, 2021, 23:46 (14 dage siden) @ bygger01

@bygger01: Tak for kritik og råd. Du har ret i, at sporet er for retvinklet. Jeg har prøvet at bløde det lidt op, blandt andet ved brug af flere flex-skinner.
Og selvfølgelig burde jeg have skrevet de mest basale facts. De kommer her:
Grundplan bliver 5,65 x 2,85 meter, men med indhak v/de 2 x 90 grader (til døren til værelset).
Jeg bruger Fleichmann Profi Gleis H0. DCC.
Maks toglænge for person tog bliver lige omkring 2,4 meter. Der er dog plads til næsten 3 meter i opmarcheringssporerne i skyggebanegården, så jeg kan lave godstog der er længere.
Jeg har tilføjet lidt flere spor "bag" stationsområdet til lidt godstrafik, ligesom jeg har forsøgt at integrere drejeskive og remise-området bare en smule mere.
Vil du i øvrigt ikke uddybe det med reservesporet ud i hovedsporet?
Da er rigtig nok, at togene KAN køre rundt og rundt, men kører de ind på station, vil de komme til at køre i modsat retning når de kommer ud igen. Derudover kan jeg vælge at lade dem køre i "undergrunden" og bliver afløst af en andet tog, eller blot dukke op igen til en ny runde.
Den lille station, som jo ligger noget højt, er jeg heller ikke helt sikker på selv, men jeg vil så gerne have en lille lokalbane i pendul-fart. Det er svært at indpasse... Tanken er, at det skal være en slags højbane-station. Det skal nok prøves af i virkeligheden...
Slutteligt tænker jeg byen skal være bag stationen. Altså i den ledige plads der er i midten af den store oval. Så tænker jeg der kan blive plads til lidt industri bag den lille station. Nyt billede indsat.[image]

Layout af ny bane

af Jens Kruse @, Humlebæk, søndag 03. oktober, 2021, 11:00 (14 dage siden) @ MBen

Jeg går ud fra at du ønsker kritik siden du bringer dit forslag op i dette Forum, hvorfor Jeg vil vil tilslutte mig Bygger01 bemærkninger. Et forslag som det du har lavet, hvor togene kører i ring kunne erstattes med en plan, hvor toget altid kommet tilbage i den ende af stationen hvor det kørte ud. I princippet skal hver ende af stationen ende i en sløjfe hvor toget vendes og kommer tilbage i modsat retning. Du kan lave en plan hvor de “2 sløjfer” sammenbygges i en underjordisk skjult opstillings station . Den plads du vinder med et sådant forslag kan bruges til lange synlige kørestrækninger eventuelt med en mindre nr 2 station under vejs.

Layout af ny bane

af bygger01, Herning, søndag 03. oktober, 2021, 11:19 (13 dage siden) @ MBen

Du spørger om: Vil du i øvrigt ikke uddybe det med reservesporet ud i hovedsporet?
Med det mener jeg det andet spor ud fra drejeskiver, der i en kurve drejer væk fra den store station.
Desuden ligger remiseområdet lidt mærkeligt, for enden af remiserne ligger 20-30 cm væk fra den store station.
Det giver dog mening, at den station har en drejeskive, hvis du skal vende damplokomotiver

Jeg forestiller mig, at på de dobbeltsporede strækninger, skal tog, der kører med solen, kører på de indvendige spor og omvendt på det yderste, men vil det ikke give problemer på sækbanegården med remise, hvor et tog, der forlader stationen ikke kan komme ud på det yderste spor og i stedet skal køre i mod trafikken på de inderste spor og tilbage til den store station.
Denne station kan heller ikke modtage dine 2 mtr. stammer
Desuden synes, jeg der mangler spor til at trække vognene ud, når et lokomotiv skal være forrest.

Jeg ville nok prøve en helt anden løsning, hvor din største station skal være en sækbanegård med tilhørende drejeskive og alt det andet med gods o.s.v. og så lave dobbelt spor med en mindre station med gennemkørsel ( i en krumning ), og så videre igennem skyggebanegården og tilbage via den mindre station mod sækbanegården !
En anden udkørsel kunne så være en enkeltsporet mod den mindste landstation

--
Jørgen Steffensen

Layout af ny bane

af MBen, søndag 03. oktober, 2021, 12:23 (13 dage siden) @ bygger01

Tak for de fine input bygger01 og Jens Kruse! Og jo, jeg er MEGET modtagelig for kritik og rettelser :-)
Jeg har lige behov for at forklare, at muligheden for at tog kører i ring kun er en ud af tre muligheder.
1. Når toget kommer op fra undergrunden, MOD uret, kan jeg vælge at køre til venstre ad første skiftespor. Derved kommer det ind på stationen fra venstre side, og forlader derefter stationen, nu MED uret. Jeg kan så lade det køre ned i undergrunden, eller lade det tage en tur rundt - eller flere :-)
2. Når toget kommer op fra undergrunden, MOD uret, kan jeg lade det køre til venstre ad sidste skiftespor, så det kommer ind på stationen fra højre, og forlader stationen, nu MED uret. Derefter kan jeg, ligesom sidst, vælge at køre ned, eller tage en runde langs kanten.
3. Når toget kommer op fra undergrunden, MOD uret, kan jeg blot lade det fortsætte rundt, indtil jeg vælger en af ovenstående muligheder.
Jeg har prøvet at farveillustrere i vedhæftede layout, hvor farverne "skifter" i stationsområdet. Altså at kørselsretning skifter med/mod uret.
Blå = Mod uret
Gul = Med uret
Grøn = "Neutral"
Lilla = Lokalbane
Rød = Isolerede krydsspor

Jeg har ydermere forsøgt at tilføje lidt godsspor bag stationen, og også prøvet at integrere remise-området lidt bedre med stationen.
Dit forslag bygger01: "Jeg ville nok prøve en helt anden løsning, hvor din største station skal være en sækbanegård med tilhørende drejeskive og alt det andet med gods o.s.v. og så lave dobbelt spor med en mindre station med gennemkørsel ( i en krumning ), og så videre igennem skyggebanegården og tilbage via den mindre station mod sækbanegården !
En anden udkørsel kunne så være en enkeltsporet mod den mindste landstation" lyder fint, og måske skulle jeg bare vaske tavlen ren, men det er et stort arbejde... Kunne du måske komme med en grov idéskitse omkring dine tanker?
[image]

Layout af ny bane

af Erik Olesen @, søndag 03. oktober, 2021, 21:09 (13 dage siden) @ MBen

Friskt nok at bygge sit nye anlæg på skinner der er gået ud af profuktion!

Layout af ny bane

af MBen, søndag 03. oktober, 2021, 21:47 (13 dage siden) @ Erik Olesen

Tja Erik, det var de ikke da jeg startede på den forrige bane for 10 år siden...
Jeg tror - og håber - at jeg har nok. Ellers er planen at bruge forskellige skinner. En slags i det skjulte og en slags i det åbne.

Layout af ny bane

af bygger01, Herning, mandag 04. oktober, 2021, 00:21 (13 dage siden) @ MBen

Du har nævnt størrelsen på din “plade”, og har du tænkt på, hvordan du skal nå 1,4 mtr. ind.

Hvad er grunden til, at det bliver en bane på f.eks. 90 cm hængt op på væggene.

Hvis du vil mere kontakt med mig, så må det i første omgang være via mail/PB, og her skal du gøre det muligt i din profil

Beklager, men alt det skriveri tager for meget tid for mig ….

--
Jørgen Steffensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen