Patinering af en vogn

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 9/4 2012, 22:53 (4391 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, 9/4 2012, 23:50

Jeg har haft forsøgt mig lidt i patinering af nogle vogne, her er den ene, en svensk O-vogn med en trælast fra Sverige. Det er foregået med akrylmaling i en pakning med diverse farver (købt i en Tiger til en billig penge) og med en alm. hobbypensel.

Hellere bruge for lidt maling ad gangen, end for meget. Og hellere fortynde for meget, end for lidt. Kommer der alligevel for meget maling på, kan det nemt tørres af igen, fx med et stykke vat/vatpind. Har brugt af de brune og hvide farver der var i pakningen. Og blandet sammen. Og så er der jo fortrydelsesret og ingen giftige terpentindampe :-)

Hvis man evt. skriver "weathering" inde på Youtube, dukker der rigtig mange gode klip op der viser teknikker og muligheder.

Mere erfarne der bruger airbrush, vil nok ikke sige dette her er noget særligt, men jeg er nu ganske godt tilfreds. Også fordi jeg ikke rigtig synes det går at bruge airbrush her, det kræver for megen plads med en improviseret sprøjtekabine. Og metoden med en airbrush er også kostbar. Dette her har kostet en tyver, og så er der til en del gange.

Mvh
Claus

[image]

Patinering af en vogn

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 10/4 2012, 12:10 (4391 dage siden) @ Claus E. Hansen

Mere erfarne der bruger airbrush, vil nok ikke sige dette her er noget særligt, men jeg er nu ganske godt tilfreds.

Patinerig gøres i reglen bedst med en kombination af flere teknikker, se f. eks. http://www.modelbaneteknik.dk/model/vogn/kc.htm

Patinering af en vogn

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 10/4 2012, 13:32 (4391 dage siden) @ Erik Olsen
redigeret af Claus E. Hansen, 10/4 2012, 13:50

Tak for hintet. Det må studeres nærmere. I skala 0 er der naturligvis bedre muligheder for at bruge teknikkerne/metoderne fuldt ud.

O-vognen her var kun et af de første forsøg, efterhånden som man prøver sig frem, får man ramt en mere og mere rigtig metode med pensel og vatpinde.

"Washing", altså teknikken med at "vaske" vognen i fortynet maling og så dernæst tørre det meste af igen, virker godt i halv 0. Og hvis det bliver gjort rigtigt, godt kan måle sig med en airbrush (som naturligvis er det ultimative for den drevne modelbygger). Som så meget andet, er det også et spørgsmål om håndværk med penselmetoden. Målet er at jeg bliver så skrap til det, at det kan forsøges på et damplokomotiv.

På foto ses den nyeste frembringelse, lyset er ikke det bedste. Hjulene skal naturligvis bruneres på et tidspunkt også, ligesom vognen skal have en last.

En stor del af det, går også ud på om man selv er tilfreds med resultatet. Men man kan hele tiden lære nyt ;-)


Mvh
Claus

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak