Den danske Model.

af Erik V . Pedersen ⌂ @, 27/8 2021, 20:53 (970 dage siden)

Fra dåseblik til 3d-print.

[image]
Den danske Model -- det kan man vel næsten også tillade sig at kalde de mange små og store, danske færger, der i tidens løb har set næsten således ud (de små) og tilsvarende -farvemæssigt- (de store).
VENØSUND -- NÆSSUND -- HVALPSUND -- HANNÆS "H0" -- 1:87 - ^---v

[image]

Netop i disse dage, har jeg lagt sidste hånd på disse fire småfærger, der nok samtidig bliver det sidste modelarbejde fra min side. OK - måske en færdiggørelse eller to, men nybygninger, næppe.

1950/51 til 2021 -- det har været en interessant tid -- mange gode venner - i (model-)jernbaneklubberne og Sporvejshistorisk Selskab såvel som udenfor disse klubber/foreninger, men man bliver ældre ! ! ! Man bliver dårligere og dårligere til det hele, undtagen til een "ting" -- man bliver bedre og bedre til at glemme ! ! !

Hvor er der sket meget i disse år. Lige nu kører en anden tråd om CR-bogiesider. Bogie-sider (tinstøbte til enkelte vogntyper -enkelte messingstøbte- hjulsæt og puffer var noger af det eneste man (jeg) dengang kunne købe i størrelse "0" --- Nu kan man købe næsten alt, hvad øjet fanger.

Gad vide, hvad fremtiden vil bringe ??? ! ! !

Hilsen,
Erik V.
evp.dk

.

Den danske Model.

af bygger01, Herning, 28/8 2021, 11:15 (969 dage siden) @ Erik V . Pedersen

De beskrevne problemer med at blive ældre kender jeg også allerede til i en alder af 75 !

Men Du burde nu finde en eller anden rund ting, der kun være skorstenen på færgen Hvalpsund, og så skal Du huske et hul i enden, for det klagede Du over at det manglede, da Du så et billede af vores færge Morsø !

--
Jørgen Steffensen

Den danske Model.

af Erik V . Pedersen ⌂ @, 28/8 2021, 13:55 (969 dage siden) @ bygger01

De beskrevne problemer med at blive ældre kender jeg også allerede til i en alder af 75 !

Men Du burde nu finde en eller anden rund ting, der kun være skorstenen på færgen Hvalpsund, og så skal Du huske et hul i enden, for det klagede Du over at det manglede, da Du så et billede af vores færge Morsø !

.
-----------------------
.

Hej Jørgen.

Tak for kommentaren. Ja, --man skal -som bekendt- ikke kaste med sten, når man selv bor i et glashus.

"Men Du burde nu finde en eller anden rund ting, der kun være skorstenen på færgen Hvalpsund, og så skal Du huske et hul i enden, for det klagede Du over at det manglede, da Du så et billede af vores færge Morsø" !

Som også skrevet, det med at glemme, det går bedre og bedre. Dette "dækker over", at jeg ikke lige pt. husker den pågældende bemærkning / anledning. Kan Du hjælpe mig lidt på vej ?

Erik V.
evp.dk

.

Den danske Model.

af bygger01, Herning, 28/8 2021, 18:52 (969 dage siden) @ Erik V . Pedersen

Det ligger også 6-7 år tilbage, da jeg var assisterende redaktør for en klubs medlemsblad, og da klubben & vores bane hver havde en Hvalpsund færge i ordre hos en anden “togtosse”, så skulle jeg bruge et billede af færgen, og jeg ansøgte dig om at jeg måtte gafle et billede fra dig hjemmeside.

Det fik vi lov til, mod at jeg sendte et billede af færge, når den var leveret !

Og det var i den forbindelse, at du påpegede at en skorsten har et hul øverste oppe.

Leveringen blev lidt sjov ved, at der blev leveret 2 Morsø`er, da værftet havde bygget forkert !

Nu mangler der stadigvæk to huller, da Morsø har to skorstene, men det kommer nok en dag, når jeg har fundet et passende plastik rør at bore ned ….

--
Jørgen Steffensen

Den danske Model.

af bygger01, Herning, 28/8 2021, 20:27 (969 dage siden) @ bygger01

Jeg bliver nød til at spørge eksperten, om det kunne gå an at lade lade et mindre stykke ( af f.eks. et 10 mm rør ) stikke lidt ovenud af skorstenene ?

--
Jørgen Steffensen

Den danske Model.

af Erik V . Pedersen ⌂ @, 29/8 2021, 10:43 (968 dage siden) @ bygger01

Det ligger også 6-7 år tilbage, da jeg var assisterende redaktør for en klubs medlemsblad, og da klubben & vores bane hver havde en Hvalpsund færge i ordre hos en anden “togtosse”, så skulle jeg bruge et billede af færgen, og jeg ansøgte dig om at jeg måtte gafle et billede fra dig hjemmeside.

Det fik vi lov til, mod at jeg sendte et billede af færge, når den var leveret !

Og det var i den forbindelse, at du påpegede at en skorsten har et hul øverste oppe.

Leveringen blev lidt sjov ved, at der blev leveret 2 Morsø`er, da værftet havde bygget forkert !

Nu mangler der stadigvæk to huller, da Morsø har to skorstene, men det kommer nok en dag, når jeg har fundet et passende plastik rør at bore ned ….

----------


Jeg bliver nød til at spørge eksperten, om det kunne gå an at lade lade et mindre stykke ( af f.eks. et 10 mm rør ) stikke lidt ovenud af skorstenene ?

--------------------------------

Hej Bygger 01

Nåhh, ja. Det forklarer måske lidt af min manglende hukommelse (i denne sag). Det må vist være en tråd på "Sporskiftet" Du hentyder til -- jeg læste den for en uge siden.

Det tør jeg vist ikke gå nærmere ind i. -- Her må "værftet" vist hellere selv rådgive.

----------

Du skriver "skiftevis" om både Hvalpsund og Morsø. Hvalpsund (1) har kun een cirkelrund skorsten, mens Morsø har to ovale ! ! !

Jeg er nok heller ikke ganske med på, hvad det er Du savner på min Hvalpsund-model ! ! ! Måske skriver Du om den gamle df Hvalpsund (1), mens det er den nyere mf Hvalpsund (2) jeg har bygget og omtaler ???

Vh,
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=juli---december-2021 (seneste indlæg)

Den danske Model.

af bygger01, Herning, 29/8 2021, 11:26 (968 dage siden) @ Erik V . Pedersen

Det kan være min øjne, men jeg kan ikke finde en skorsten på dit billede af M/F Hvalpsund, så derfor min kommentar !

Og vores M/F Morsø har da de 2 skorstene uden huller ( men det kommer snart ! )

--
Jørgen Steffensen

Den danske Model.

af Erik V . Pedersen ⌂ @, 29/8 2021, 13:36 (968 dage siden) @ bygger01

Det kan være min øjne, men jeg kan ikke finde en skorsten på dit billede af M/F Hvalpsund, så derfor min kommentar !

Og vores M/F Morsø har da de 2 skorstene uden huller ( men det kommer snart ! )

.
----------
.

Hej igen.

Jamen, hvor skal jeg anbringe den skorsten (med hul) Du ønsker. Har Du et foto af "min" HVALPSUND med den skorsten Du skriver om ?

Mvh,
Erik V.
evp.dk

.

Den danske Model / Hvalpsund.

af bygger01, Herning, 29/8 2021, 13:51 (968 dage siden) @ Erik V . Pedersen

Hvis man kigger på din hjemmeside og graver tegningerne frem, viser de en skorsten:

http://evp.dk/index.php?page=modelfotos


Medens på dit billede med de 4 gratier, har M/F Hvalpsund, da ingen skorsten !

Det var blot min pointe, men skal vi ikke blot dette skriveri ......

--
Jørgen Steffensen

Den danske Model / Hvalpsund.

af Erik V . Pedersen ⌂ @, 29/8 2021, 14:07 (968 dage siden) @ bygger01

Hvis man kigger på din hjemmeside og graver tegningerne frem, viser de en skorsten:

http://evp.dk/index.php?page=modelfotos


Medens på dit billede med de 4 gratier, har M/F Hvalpsund, da ingen skorsten !

Det var blot min pointe, men skal vi ikke blot dette skriveri ......

.
--------------
.

Hej igen.

Du skriver om tegning af og skorsten på den gamle dampfærge HVALPSUND (1), mens min model i serien "Den danske Model" viser den nyere motorfærge HVALPSUND (2). Der var ingen skorsten, og mangler således ikke på modellen !

Hilsen,
Erik V.

.

Den danske Model / Hvalpsund.

af Georg Schmidt, 29/8 2021, 20:22 (968 dage siden) @ Erik V . Pedersen
redigeret af Georg Schmidt, 29/8 2021, 20:40

En overfart den 9/12 1972 med Hvalpsund.
[image]


[image]


[image]


[image]
M v h
Georg

Den danske Model / Hvalpsund. (Tak)

af Erik V . Pedersen ⌂ @, 29/8 2021, 20:28 (968 dage siden) @ Georg Schmidt

TAK.

Erik V.
evp.dk

Den danske Model / Hvalpsund. (Tak)

af Poul Erik Bjerre, 30/8 2021, 12:02 (967 dage siden) @ Erik V . Pedersen

Hej.

Undskyld Erik, men Hvalpsund (I) er også en motorfærge - og ikke damp.

Kilde: Hans Jørn Fredberg/Poul Thor Hansen: Aalborg-Hvalpsund Jernbane (+ min hukommelse - har sejlet med den).

M.v.h. Poul Erik Bjerre.

Den danske Model / Hvalpsund. (Tak)

af Erik V . Pedersen ⌂ @, 30/8 2021, 12:27 (967 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Hej.

Undskyld Erik, men Hvalpsund (I) er også en motorfærge - og ikke damp.

Kilde: Hans Jørn Fredberg/Poul Thor Hansen: Aalborg-Hvalpsund Jernbane (+ min hukommelse - har sejlet med den).

M.v.h. Poul Erik Bjerre.


.
------------------
.

Undskyldninger kan Du overlade til mig.

Ja, -- UPS: Holeby dieselmotor iht. min egen hjemmeside. Her må jeg krybe til korset.

Godt jeg fik skrevet det med glemsomheden -- den bliver "bedre og bedre" med alderen :-(

Erik V.
evp.dk

Den danske Model / Hvalpsund.

af bygger01, Herning, 29/8 2021, 20:26 (968 dage siden) @ Erik V . Pedersen

Jamen, så må jeg op på korset og erkende, at M/F Hvalpsund II næsten ingen skorsten havde, der var blot en gevækst på en af udluftningsventilerne ......

Jeg viste ikke, at der fandes både en I'ner og en II'er !

--
Jørgen Steffensen

Den danske Model.

af Gerhard V., 31/8 2021, 17:09 (966 dage siden) @ bygger01

Og vores M/F Morsø har da de 2 skorstene uden huller ( men det kommer snart ! )

Hej,

undskyld at jeg blander mig in...
tænk bare på, at Morsø har kun en skorsten. Det andet rør er kun for skønhedens skyld monteret på færgen. Som det kan anes t. ex. her:
https://helsingormodelskibsvaerft.dk/wp-content/uploads/2020/04/Mors%C3%B8-2.jpg
Der findes huller kun på et rør, men her tre huller. Den anden "skorsten" er helt lukket.

Mvh

Gerhard.

Den danske Model.

af Erik V . Pedersen ⌂ @, 31/8 2021, 22:48 (966 dage siden) @ Gerhard V.

Og vores M/F Morsø har da de 2 skorstene uden huller ( men det kommer snart ! )


Hej,

undskyld at jeg blander mig in...
tænk bare på, at Morsø har kun en skorsten. Det andet rør er kun for skønhedens skyld monteret på færgen. Som det kan anes t. ex. her:
https://helsingormodelskibsvaerft.dk/wp-content/uploads/2020/04/Mors%C3%B8-2.jpg
Der findes huller kun på et rør, men her tre huller. Den anden "skorsten" er helt lukket.

Mvh

Gerhard.

.
---------
.

Hej Gerhard.

Tak for dit indlæg og oplysningerne, som jeg må erkende, at jeg ikke kendte. Her vil jeg til gengæld tro, at det er jeg nok ikke den eneste, der vidste -- jeg er jo "kun" modelbygger ud fra det materiale jeg har til rådighed. Jeg har også denne tegning (ses jo flere steder i litteraturen), men betydningen af disse cirkler på tegningen, kendte jeg ikke. Gad vide, hvor mange af de byggede modeller i 1:87, der er bygget således / rigtigt.

Er der nogen blandt læserne, der har bygget deres model således (jeg håber dette bliver set, læst og besvaret). Spændende.

Tak for oplysningerne.

Erik V. Pederse.
evp.dk

.

Den danske Model - færgen Morsø

af Gerhard V., 1/9 2021, 13:57 (965 dage siden) @ Erik V . Pedersen

Hej Erik,

jeg beundrer din side som er rigtig god hvis man er en tysker som begynder at interessere sig for danske jernbaner. Siden var en stor inspiration og har helt fanget mig, jeg er ved at sælge mit tyske modeljernbanemateriel og skifte helt til "Den Danske Model". Og jeg har hørt på dig og købt mig nogle gode bøger om danske jernbaner, fordi bibliotekerne her i Tyskland har dem ikke på hylden. Blandt annat har dermed kommet bogen om Sallingbanen til mig og jeg har også en Morsø i størrelse H0. Den har jeg ikke bygget selv, men den er købt fra et Fremo-venners arv. Den var faktisk lidt ukomplet og simpel, derfor hat jeg forsøgt at bringe den på et bedre niveau i detaileringen. Og angående dit spørgsmål: Ja, den har faktiskt en lukket skorsten og en med huller :-D (exakt tællet er det fire... :-) ).
Her nogle billeder. Desværre er færgen sjunket på verdagsstuens golv (vil sige: fallet ner) og er p.t. i genopbygning. Skorstene er derfor helt løs og jeg vil forsøge at skabe de lister som går rundt skorstenen og virker som grænselinier mellem de farvede avsnitt (sort til rød til hvid till rød til sort). De mangler p.t. stadig (som kan maske ses).

[image]
[image]
[image]

På den anden billde kan anes de huller i den ene skorsten og at den anden har intet hul.

Venlig hilsen

Gerhard.

Den danske Model - færgen Morsø

af Skott, 1/9 2021, 18:45 (965 dage siden) @ Gerhard V.

Hej Gerhard

Velkommen til! Hvor er det spændende at høre om en tysker, der skifter til dansk som forbillede :-)
Hvor er det en fin model af Morsø, du har - ikke mindst pga. de små miljøer, der er skabt ombord grundet de fine (Preiser?) figurer. Det er med til at give liv!

--
Med venlig hilsen

Skott

Den danske Model - færgen Morsø

af Niels ⌂ @, Odense, 2/9 2021, 20:49 (964 dage siden) @ Gerhard V.

Hej Gerhard,
De "3 huller" i skorstenstoppen er i virkeligheden 3 separate udstødsrør, der er ført op igennem skorstenen, eller mere teknisk "igennem skorstenskappen". Normalt samles udstødsrørene fra forskelligt udstyr aldrig i et fælles rør, da trykforholdene i udstødsgasserne vil påvirke hinanden, med diverse driftsproblemer til følge.
Det kan være svært at se på tegningen af Morsø der linkes til, da opløsningen ikke specielt stor, men det midterste store hul er fra skibets hovedmotor (6 cyl Frichs på knapt 500 HK) og det lidt mindre til højre, er fra dieselmotoren til skibets dynamo (gætter på at der var tale om jævnstrøm). Det sidste lille rør har formentlig været til skibets varmekedel. Ser man på sidebilledet på tegningen, fremgår rørene som en svag streg, fra toppen og ned i motorrummet.
Om den modsatte skorsten har været anvendt til noget som helst overhovedet må stå hen i det uvisse. Den kan have været brugt til ventilation, føring af elkabler eller måske var den kun til pynt. Nu om dage, havde man næppe lavet et skib med en sådan "unyttig" ting.

mvh
Niels

Den danske Model.

af Erik V . Pedersen ⌂ @, 8/9 2021, 10:31 (958 dage siden) @ Gerhard V.

Hej Gerhard.

Tak for svar. Flot model -- vi må håbe, at den bliver "bragt flot" igen. Godt illustrerende foto der giver god forståelse af rørene og deres udseende/placering.

Nu er det jo (desværre) ikke alle modelbyggere, der læser Modelforum "Signalposten" hver dag:-) . Det kunne ellers have været interessant at se løsningen på nogle andre MORSØ-model-skorstene !
Man skal jo efterhånden have et stort og godt kendskab til virkelighedens færger, jernbanemateriel sporvogne og busser for at kunne begå sig som modelbyggerier i vore dage. Alligevel ser vi af og til modeller med ret afvigende udseender fra virkelighedens forlæg -- dem hører (ser) jeg sjældent bemærkninger om ! ! !

Erik V.
evp.dk

Den danske Model.

af frank, 31/8 2021, 21:15 (966 dage siden) @ Erik V . Pedersen

Goddag Erik

Allerførst tak for dit kæmpe dokumentations arbejde på din hjemmeside, jeg beundrer også dine modelbygger evner. For at afslutte færgen Hvalpsund er her et billede fra i formiddags. Jeg har specielt nydt din beretning fra Københavns Godsbanegård, samt din beretning fra tiden i Svebølle, hvor min svigermor, årgang 1934, i 70erne arbejdede på postkontoret.

Med venlig hilsen
Frank Kruse[image]

Den danske Model.

af Erik V . Pedersen ⌂ @, 31/8 2021, 23:10 (966 dage siden) @ frank

Goddag Erik

Allerførst tak for dit kæmpe dokumentations arbejde på din hjemmeside, jeg beundrer også dine modelbygger evner. For at afslutte færgen Hvalpsund er her et billede fra i formiddags. Jeg har specielt nydt din beretning fra Københavns Godsbanegård, samt din beretning fra tiden i Svebølle, hvor min svigermor, årgang 1934, i 70erne arbejdede på postkontoret.

Med venlig hilsen
Frank Kruse[image]

.
--------
.

Hej Frank.

Tak for de pæne ord om såvel min hj.side, som mine modeller.

Svebølle.
Ja, verden kan være "lille". Selvom din svigermor er fra 1934 og jeg fra 1938, kan jeg måske have solgt billetter til hende, når hun skulle i biografen i Jyderup, Holbæk eller Kalundborg, eller fornyet hendes togkort, hvis hun evt. havde noget skolegang udenfor Svebølle. Det var der flere af byens større børn / unge der kom ind på stationskontoret og fik klaret. Selv kørte jeg på cykel til Jyderup eller Kalundborg, når jeg skulle i biografen. Stationsforstanderen kunne se meget (så meget) fra sine vinduer, og så kunne der nemt falde en bemærkning, hvis der var noget, der ikke passede ham: "Elev, ........" Han var decideret af den gamle skole. Helt modsat en af de lidt tidligere forstandere, som jeg altid kun har hørt lovord om, fra "hans" elever.

Ja, vi mennesker er jo forskellige !

Hilsen,
Erik V.
evp.dk

.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak