Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af Svend B J @, torsdag 26. august, 2021, 22:10 (51 dage siden)
redigeret af Svend B J, torsdag 26. august, 2021, 22:21

Nyhed fra ESU: DB tankvogne fra Dalsø Gas Tyskland. Vognene er også set i Danmark:

[image]

[image]

Måske ikke 100% modelrigtige men det bliver ikke bedre

--
Svend
[image]

Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 26. august, 2021, 22:44 (51 dage siden) @ Svend B J

Nyhed fra ESU: DB tankvogne fra Dalsø Gas Tyskland. Vognene er også set i Danmark:

[image]

[image]

Måske ikke 100% modelrigtige men det bliver ikke bedre

"Set i Danmark"? Ja bestemt, for firmaet var dansk og havde hovedsæde i Brabrand. Det havde over 100 tankvogne, der var indregistreret hos DB og SJ af det tyske og det svenske datterselskab, og som transporterede gas til også Dalsøgas' fyldestationer rundt om i Danmark. Og nej, det bliver ikke bedre, så længe der ikke findes en model af den lignende Chr. Olsson-tankvogn. Vognene var bygget i Falkenberg.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af Svend B J @, fredag 27. august, 2021, 00:13 (51 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Svend B J, fredag 27. august, 2021, 00:17

Nyhed fra ESU: DB tankvogne fra Dalsø Gas Tyskland. Vognene er også set i Danmark:

[image]

[image]

Måske ikke 100% modelrigtige men det bliver ikke bedre


"Set i Danmark"? Ja bestemt, for firmaet var dansk og havde hovedsæde i Brabrand. Det havde over 100 tankvogne, der var indregistreret hos DB og SJ af det tyske og det svenske datterselskab, og som transporterede gas til også Dalsøgas' fyldestationer rundt om i Danmark. Og nej, det bliver ikke bedre, så længe der ikke findes en model af den lignende Chr. Olsson-tankvogn. Vognene var bygget i Falkenberg.

Netop.
Brabrand 1958:

[image]

[image]

Se også her

--
Svend
[image]

Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 27. august, 2021, 08:50 (51 dage siden) @ Svend B J


Netop.
Brabrand 1958:

[image]

Det var så dengang, at de var sølvfarvede. Dem har vi endnu til gode at se nærbilleder af.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af Flemming Søeborg, fredag 27. august, 2021, 12:04 (50 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Til gengæld kommer der flere billeder af vognene undervejs i Danmark i næste nummer af Spor og baner. Og fejl er der på modellerne, men alternativet var vel: ingen Dalsögas-vogne ellers.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af Peden, torsdag 09. september, 2021, 17:20 (37 dage siden) @ Flemming Søeborg

Kommer der billeder af vognene efter 1966?

Mvh

Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af Flemming Søeborg, torsdag 09. september, 2021, 18:56 (37 dage siden) @ Peden

Jo, der er billeder fra ca. 1969 og 1970, men der er ingen synlig forskel i forhold til modellerne, da litreringspladerne ikke kan tydes på de skrå optagelser.

Der findes også senere billeder af ommalede ex-Dalsögas-vogne, men de er ret uinteressante i denne sammenhæng.

Desværre er næsten alle de Dalsøgas-vogne, jeg kender til, åbenbart blot kommet med på billederne ved et tilfælde, og tit ses de først langt nede i vognstammen eller i baggrunden. Underligt, at disse markante vogne ikke har haft fotografernes bevågenhed, selvom vognene kørte såvel på Sjælland, på Fyn som i Jylland (samt i Sverige og i Tyskland). De bedste billeder er Hans Gerners to beskårne fra Fredericia (tidligere vist her) samt et par af Kaj Pedersen.

Og à propos Hans Gerner: Fra og med Spor og baner nr. 60 vender Hans Gerner (HGC) tilbage med sine beretninger fra nær og fjern. Alle hans omkring 200.000 billeder er ved at blive scannet, så de vil fremover kunne opleves i langt bedre kvalitet.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af SteampunkLolcat @, mandag 13. september, 2021, 08:53 (34 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så mangler vi bare H-maskinen i baggrunden, til at slæbe rundt på vognene.

--
MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af Svend B J @, søndag 12. september, 2021, 20:58 (34 dage siden) @ Svend B J

[image]

--
Svend
[image]

Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af Morten Flindt Larsen, København K, søndag 12. september, 2021, 23:44 (34 dage siden) @ Svend B J

Tak!

Den er da blevet nydelig. Lidt "Märklin-kort" men det går an.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af ventrikel, mandag 13. september, 2021, 16:01 (33 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak!

Den er da blevet nydelig. Lidt "Märklin-kort" men det går an.

Korte?
Har vi data /foto af alle de tankvogne som firmaet anvendte?
Nogle har måske været i den ikke-sålange version?

Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 13. september, 2021, 17:23 (33 dage siden) @ ventrikel
redigeret af Morten Flindt Larsen, mandag 13. september, 2021, 17:51

Tak!

Den er da blevet nydelig. Lidt "Märklin-kort" men det går an.


Korte?
Har vi data /foto af alle de tankvogne som firmaet anvendte?
Nogle har måske været i den ikke-sålange version?

Hvilken "ikke-sålange version" mener du? Har du data/foto?

Forbilledet til ESU's model har l.o.p. på 12,7 m. Det forbillede (Franz Kaminski-tegning), som modellen er lavet ud fra, havde en l.o.p. på 15,0 m og adskiller sig på andre punkter (bl.a. solskærmen) fra modellen.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af ventrikel, mandag 13. september, 2021, 19:06 (33 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak!

Den er da blevet nydelig. Lidt "Märklin-kort" men det går an.


Korte?
Har vi data /foto af alle de tankvogne som firmaet anvendte?
Nogle har måske været i den ikke-sålange version?


Hvilken "ikke-sålange version" mener du? Har du data/foto?

Forbilledet til ESU's model har l.o.p. på 12,7 m. Det forbillede (Franz Kaminski-tegning), som modellen er lavet ud fra, havde en l.o.p. på 15,0 m og adskiller sig på andre punkter (bl.a. solskærmen) fra modellen.

Hvis jeg havde foto/data - mon jeg så ville spørge efter sådanne?
Men med det ret store antal tankvogne Dalsø Gas havde i 60'erne var det vel ikke usandsynligt at der var tale om flere forskellige vognmodeller?

Muligt at lige det litretingsnummer ESU har valgt var en vogn på 15.0 m l.o.p.

Men det var blot en høflig ytring / undren fra min side.

Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 13. september, 2021, 19:42 (33 dage siden) @ ventrikel

Tak!

Den er da blevet nydelig. Lidt "Märklin-kort" men det går an.


Korte?
Har vi data /foto af alle de tankvogne som firmaet anvendte?
Nogle har måske været i den ikke-sålange version?


Hvilken "ikke-sålange version" mener du? Har du data/foto?

Forbilledet til ESU's model har l.o.p. på 12,7 m. Det forbillede (Franz Kaminski-tegning), som modellen er lavet ud fra, havde en l.o.p. på 15,0 m og adskiller sig på andre punkter (bl.a. solskærmen) fra modellen.


Hvis jeg havde foto/data - mon jeg så ville spørge efter sådanne?
Men med det ret store antal tankvogne Dalsø Gas havde i 60'erne var det vel ikke usandsynligt at der var tale om flere forskellige vognmodeller?

Muligt at lige det litretingsnummer ESU har valgt var en vogn på 15.0 m l.o.p.

Men det var blot en høflig ytring / undren fra min side.

Hvis der havde eksisteret en "ikke-sålang" version, som du hævder, så havde du naturligvis fremlagt dokumentation herfor. Det samme gælder, hvis du havde hævdet, at nogle af vognene havde være cyklamefarvede, hvilket er lige så udokumenteret. Ellers er det jo ikke andet end gas, du lukker ud. Det virker ikke særlig kløgtigt at hævde noget og spørge andre om at fremlægge dokumentation for sin påstand.

Det er det rene vås, at sandsynligheden taler for kortere vogne end 15 meter. Dalsø havde ganske rigtigt flere forskellige vogntyper, men de fleste af vognene havde samme længde og var nybyggede hos Chr. Olsson/Interconsult i Sverige. De var længere end Kaminski-vognen, så ja, der indgår et vist mål af "sandsynlighed" i fordelingen af vogntyperne på længde: de fleste var sandsynligvis længere end Kaminski-vognen, ikke kortere. Men byg du da bare modeltog ud fra sandsynlighedsantagelser.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af ventrikel, mandag 13. september, 2021, 20:16 (33 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak!

Den er da blevet nydelig. Lidt "Märklin-kort" men det går an.


Korte?
Har vi data /foto af alle de tankvogne som firmaet anvendte?
Nogle har måske været i den ikke-sålange version?


Hvilken "ikke-sålange version" mener du? Har du data/foto?

Forbilledet til ESU's model har l.o.p. på 12,7 m. Det forbillede (Franz Kaminski-tegning), som modellen er lavet ud fra, havde en l.o.p. på 15,0 m og adskiller sig på andre punkter (bl.a. solskærmen) fra modellen.


Hvis jeg havde foto/data - mon jeg så ville spørge efter sådanne?
Men med det ret store antal tankvogne Dalsø Gas havde i 60'erne var det vel ikke usandsynligt at der var tale om flere forskellige vognmodeller?

Muligt at lige det litretingsnummer ESU har valgt var en vogn på 15.0 m l.o.p.

Men det var blot en høflig ytring / undren fra min side.


Hvis der havde eksisteret en "ikke-sålang" version, som du hævder, så havde du naturligvis fremlagt dokumentation herfor. Det samme gælder, hvis du havde hævdet, at nogle af vognene havde være cyklamefarvede, hvilket er lige så udokumenteret. Ellers er det jo ikke andet end gas, du lukker ud. Det virker ikke særlig kløgtigt at hævde noget og spørge andre om at fremlægge dokumentation for sin påstand.

Det er det rene vås, at sandsynligheden taler for kortere vogne end 15 meter. Dalsø havde ganske rigtigt flere forskellige vogntyper, men de fleste af vognene havde samme længde og var nybyggede hos Chr. Olsson/Interconsult i Sverige. De var længere end Kaminski-vognen, så ja, der indgår et vist mål af "sandsynlighed" i fordelingen af vogntyperne på længde: de fleste var sandsynligvis længere end Kaminski-vognen, ikke kortere. Men byg du da bare modeltog ud fra sandsynlighedsantagelser.

Morten
Jeg hævder ikke noget på noget tidspunkt.
Jeg forespørger om det kunne være en mulighed at Dalsø gas havde flere forskellige vogntyper.

Hvilket du så bekræftiger var tilfældet - blot var de så åbenbart længere end den som nu fås i en forkert længde som modelvogn..

Fint. Så er det afklaret!:-)

Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af peterw @, mandag 13. september, 2021, 11:12 (33 dage siden) @ Svend B J

[image]

Når man kniber et enkelt øje i kan de så absolut godt gå an. :)

Jeg kan læse på https://aarhuswiki.dk/wiki/Dalsøgas at firmaet eksisterede så langt frem som til 1976, mon vognene beholdt udseendet helt frem til lukningen?

Mvh
Peter

Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 13. september, 2021, 13:03 (33 dage siden) @ peterw
redigeret af Morten Flindt Larsen, mandag 13. september, 2021, 13:13

[image]


Når man kniber et enkelt øje i kan de så absolut godt gå an. :)

Jeg kan læse på https://aarhuswiki.dk/wiki/Dalsøgas at firmaet eksisterede så langt frem som til 1976, mon vognene beholdt udseendet helt frem til lukningen?

Mvh
Peter

Hejsa,

Nej, det gjorde de ikke. De blev malet kedeligt ensfarvede.

Det var kun den danske gas-salgsafdeling, der lukkede i 1976. A/S Dalsø Gas i Brabrand blev ved udgangen af maj måned 1976 overtaget af A/S Kosan Gas, men selskabet fik i 1978 en kortlivet efterfølger, Dansk Propan-Butangas ApS, Brabrand, som i 1986 blev overtaget af BP Gas A/S i Århus. Dansk Propan-Butan's hovedformål var salg af autogas på tankstationer (en stor salgsartikel i 1960'erne og 70'erne), men det kan man sikkert læse mere om i den nys udkomne bog og danske tankstationer.

Dalsøgas' tyske datterselskab i Hamburg, som var oprettet med i henblik på udlejning af jernbanetankvogne, havde i 1969 ikke mindre end 141 gastankvogne i sin vognpark, som transporterede propan- og butangas over hele Vesteuropa.

I slutningen af 1969 oprettede A/S Dalsøgas et svensk datterselskab: AB Svenska Dalsögas i Kattarp i Skåne, idet man overtog det hollandske gasfirma Bessel-Koks svenske afdeling, der omfattede en fyldestation med tilhørende automobiler. Det hollandske gasfirma trådte dermed ud af det svenske marked. Bessel-Kok havde i øvrigt også i nogle få år en afdeling i Danmark, som leverede autogas til tankstationer (se førnævnte bog). Den svenske Dalsø-afdeling, AB Svenska Dalsögas i Kattarp eksisterede stadig i 1990. Hvornår det svenske Dalsøgas-selskab blev afviklet, er foreløbig uafklaret.

Et schweizisk datterselskab blev stiftet i sommeren 1968 for også at inddrage Østeuropa i vognudlejningen. Det schweiziske selskab blev oprindeligt ledet fra afdelingen i Hamburg, men omkring 1980 blev aktiviteterne samlet i Schweiz. I 1997 fusionerede Dalsögas AG i Rickenbach med det tyskkontrollerede tankvognudlejningsselskab VTG Schweiz GmbH. Dermed var Dalsögas et afsluttet kapitel i oliehistorien.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af peterw @, mandag 13. september, 2021, 16:01 (33 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nej, det gjorde de ikke. De blev malet kedeligt ensfarvede.

Æv. :-) Hvad vil du skyde "udløbsdatoen" til at være?

Det var kun den danske gas-salgsafdeling, der lukkede i 1976. A/S Dalsø Gas i Brabrand blev ved udgangen af maj måned 1976 overtaget af A/S Kosan Gas, men selskabet fik i 1978 en kortlivet efterfølger, Dansk Propan-Butangas ApS, Brabrand, som i 1986 blev overtaget af BP Gas A/S i Århus. Dansk Propan-Butan's hovedformål var salg af autogas på tankstationer (en stor salgsartikel i 1960'erne og 70'erne), men det kan man sikkert læse mere om i den nys udkomne bog og danske tankstationer.

OK, tak for tippet - vi må se om det bliver en tangent jeg render ud af... :-) Altid spændende med ny faglitteratur, men indtil nu har jeg ikke noget på hylden om tankstationer... :-D

Dalsøgas' tyske datterselskab i Hamburg, som var oprettet med i henblik på udlejning af jernbanetankvogne, havde i 1969 ikke mindre end 141 gastankvogne i sin vognpark, som transporterede propan- og butangas over hele Vesteuropa.

I slutningen af 1969 oprettede A/S Dalsøgas et svensk datterselskab: AB Svenska Dalsögas i Kattarp i Skåne, idet man overtog det hollandske gasfirma Bessel-Koks svenske afdeling, der omfattede en fyldestation med tilhørende automobiler. Det hollandske gasfirma trådte dermed ud af det svenske marked. Bessel-Kok havde i øvrigt også i nogle få år en afdeling i Danmark, som leverede autogas til tankstationer (se førnævnte bog). Den svenske Dalsø-afdeling, AB Svenska Dalsögas i Kattarp eksisterede stadig i 1990. Hvornår det svenske Dalsøgas-selskab blev afviklet, er foreløbig uafklaret.

Et schweizisk datterselskab blev stiftet i sommeren 1968 for også at inddrage Østeuropa i vognudlejningen. Det schweiziske selskab blev oprindeligt ledet fra afdelingen i Hamburg, men omkring 1980 blev aktiviteterne samlet i Schweiz. I 1997 fusionerede Dalsögas AG i Rickenbach med det tyskkontrollerede tankvognudlejningsselskab VTG Schweiz GmbH. Dermed var Dalsögas et afsluttet kapitel i oliehistorien.

Takker :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen