TV orientering fra Spor 1 udstilling i Vamdrup denne weekend

af Steff, 23/8 2021, 19:40 (948 dage siden)

Kære alle

Lidt om den nys overståede udstilling i Arene Syd, Vamdrup.

https://tvlillebaelt.dk/en-stor-hobby-paa-skinner/

God fornøjelse

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

TV orientering fra Spor 1 udstilling i Vamdrup denne weekend

af Eri k V. Pedersen ⌂ @, 24/8 2021, 10:38 (947 dage siden) @ Steff

Hej Steffen.

Godt indslag -- STORT flot arbejde. Spændende at se. Mange gode, "langsomme" optagelser, hvor der er tid til at se modellerne, uden at man skal afbryde(pause). For mig er det "interessant" at se disse store (1:32) ting/anlæg med "H0-øjne". Meget af "Jeres" hjemmelavede modelarbejde ser mere let og elegant ud end det samme udført i H0. Egentlig burde det jo være samme synsindtryk, men . . . . .

Jeg har ikke tænkt så meget over det tidligere (forholdet 1:87 / 1:45), men her, helt op til 1:32, finder jeg det endnu mere synligt.

Held og lykke med det fremover.

Erik V.
evp.dk

.

TV orientering fra Spor 1 udstilling i Vamdrup denne weekend

af Steff, 24/8 2021, 20:20 (947 dage siden) @ Eri k V. Pedersen

Kære Erik og MFL (og alle i andre læsere)

Tak for den positive tilbagemelding, men det er jo en kollektiv tak til alle der medvirkede og ikke mindst Tommy Laas, der tog initiativet til Spor 1 arrangementet i Vamdrup.

Ja, det er lige netop denne fascination ved "det store" du omtaler, jeg også er faldet for, den måde togene bevæger sig på og agere på sporene. Det ER anderledes! Så efter lidt over 50 år spor H0, var det tid til at prøve noget nyt.

Men som også sagt på TV, DET FYLDER!!! De fleste vil nok koncentrere sig om et emne, bygning af- eller ombygning af vogne, bygninger og evt. lokomotiver. Kørslen må gennemføres i en klub med PLADS eller et lille hjemme "frem- og tilbageanlæg".

Heldigvis er der flere og flere entrepante personer, der næsten professionelt fremstiller vogne og lokomotiver efter dansk forbillede. Ligeledes har 3D print, laser cut og andre moderne teknikaliteter gjort, at udbuddet af det det kørende materiel, huse og tilbehør med dansk forbillede er støt stigende. Det være sig fra litra MZ I, over Frichs firkantede, litra MT og MH og til traktorer. Ikke mindst er det at hænge bagefter efterhånden ganske godt repræsenteret i epoke II og III. Det kniber med persontogsmateriellet. På damplokomotivsiden er der muligheder for at få RI, S, H II og E, DF, FII. Men det KOSTER!! Det ER jo håndlavet!!!
Er man til udenlandske modeller er udvalget jo væsentligt større qua bl.a. Märklin, der jo så også kan levere vogne til ombygning/ændring til dansk. Men om dansk eller udenlandsk forbillede, fascinationen er den samme og som på messen i Vamdrup, alle hjælper hinanden.
Når jeg får nogle foto vil jeg gerne bringe dem her.

Vil man vide mere om Spor 1 i Danmark, er her et link: https://spor1nyt.dk/

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Glemte helt, at vil du dyrke motion, så er muligheden "Live steam". I hallen blev der præsenteret engelske, franske og tyske "rigtige" damplokomotiver i spor 1 med tilhørende vognmateriel, det meste 3D printet!!! Og da det er LIVE, altså INGEN fjernstyring går "lokomotivføreren" ved siden af klar til at stoppe maskinen når det pludselig går for stærkt. "Live-steam" dyrkerne kendetegnes ved at være slanke og småløbende:-) :-) :-)

TV orientering fra Spor 1 udstilling i Vamdrup denne weekend

af Togsøn, 25/8 2021, 08:40 (946 dage siden) @ Steff

Hej Steffen Dresler.

Hvor er det flot, du skriver om Damplokomotiverne, men hvad med din Q 342 er den hjemmebygget af dig ?

Ja detaljerne er flere og tydeligere end i vores H0, dine kurve med kul er fascinerende at se på.

De bedste hilsner Erling Pedersen

TV orientering fra Spor 1 udstilling i Vamdrup denne weekend

af Steff, 25/8 2021, 10:20 (946 dage siden) @ Togsøn

Kære Erling Pedersen ++

Desværre, lokomotivbygning er absolut ikke min spidskompetence og da slet ikke i denne størrelse som 1:32. Derfor er jeg ”afhængig” af andre, der kan og vil! Men ”Nordbanegårdens Maskindepot” med alle bygninger er undertegnedes selvbyg.

At bygge disse store modeller kræver som regel en håndværksuddannelse, selvom de nye teknikker med laser og 3D print har gjort det ”lettere” for ikke håndværkere, nu skal man så ”bare” have en teknisk uddannelse!!

Nå, det korte af det lange m.h.t. spor 1 som jeg kender til m.h.t. damplokomotiver, blev de første med dansk forbillede byggede af en Verner Olsen i begyndelsen af 1980´erne og frem i ædelmetaller som messing mv. Derfor er de meget tunge, flere kg.! At Verner Olsen var håndværksuddannet og meget dygtig er der ingen tvivl om. Han har bygget sådan frit efter hukommelsen flere litra F II, en F III, et par litra D IV, en litra C, et par litra Q og endelig et par litra O. Af diesel mindst en ARDELT traktor. Desuden vogne af litra CP, CY, EF, IAR m.fl. i plade og træ.

[image]
DSB litra Q II nr. 342 (Verner Olsen, Tikøb m.fl.) på BROLØKKE trinbræt (”Langelandsbanens Spor 1 anlæg) med en litra EH, litra Q (PRIONOR) og Shell tankvogne (ombyggede Märklin tankvogne).

Men fælles for trækkraften er, at de ikke var motoriserede. Kim Møller fra Tikøb Hobby (sønnen af den navnkundige ”Hr. Møller” med Nyboder hobby) fik opkøbt en stor del af modellerne og fik så indbygget motorer mv. med dele fra Märklin spor 1 modeller, så de fleste Verner Olsen modeller er nu kørende, bl.a. min litra Q. Min andel har været ommaling/ændring – HUSK NU PÅ AT DSB KEDLER VAR MATTE – og litreringen er fra KM-text. Altså som i virkeligheden et samarbejde.
Af ”nye” modeller er der kun et par stykker der fremstiller disse, bl.a. Kim Møller. De er fremstillet helt fra bunden af i metal og med metalstøbte rammer og fittings. Beskrevet tidligere. Privatbanetrækkraft og vogne klarer PRIONOR, laser cut!

[image]
DSB litra MZ I nr. 1401 bygget af Ole Holm fra 4DTrains på udstillingsanlægget fra ”SPOR 1 Trekanten”.

Men se det link der er i tråden til ”Spor 1 nyt”. Der er meget, meget mere at blive klog på!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Får læserne selv lyst til at starte i spor 1 kunne man jo kontakte ”Langelandsbanen” (se link tidligere), der muligvis har nogle moduler i Spor 1 til salg!!

TV orientering fra Spor 1 udstilling i Vamdrup denne weekend

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/8 2021, 12:58 (947 dage siden) @ Steff

Kære alle

Lidt om den nys overståede udstilling i Arene Syd, Vamdrup.

https://tvlillebaelt.dk/en-stor-hobby-paa-skinner/

God fornøjelse

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Et absolut seværdigt indslag. Tak for kigget og god fornøjelse selv. :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak