Motorisering af spor 0 diesellokomotiv

af Peter H, Nærum, 18/8 2021, 16:53 (976 dage siden)

Hej

Jeg er i gang med at bygge en model af en DSB My af sidste serie. Hvis den skal have motor og gear skal det jo nok tænkes ind i opbygning af ramme og overdel, inden jeg kommer for langt med dette.
På nettet synes jeg ikke der er ret mange billeder af hjemmebygget spor 0 motortrækkraft, med overdelen afmonteret.

Nogle har "rigtige" banemotorer af meget små gearmotorer, placeret ved hjulaksler, akkurat som forbilledet. Men disse små s...... "skriger" !

Jeg synes ikke det er helt nemt at finde en motor som jeg føler mig sikker på er egnet til spor 0, udover schweiziske Maxxon. Har nogen erfaringer med dem ?

En 12v DC motor af passende størrelse, med dobbeltaksel overvejer jeg at centerplacere med en hjemmebygget gearkasse, med kardaner til bogier. Som urmager skulle opgave med at bygge gearkasse være overkommelig.

Skulle der være nogen spor 0'ere her i forummet, må i gerne vise billeder, der viser hvordan i klarede denne opgave med jeres hjemmebyggede diesellokomotiv/ motorvogn. Jeg mindes engang at have set et foto af en hjemmebygget Mz I/II i maroon farve med vingehjul med overdalen afmonteret. Det var en af klubberne men husker ikke hvilken.

På forhånd tak

Peter H

Motorisering af spor 0 diesellokomotiv

af Bo Dyja, 20/8 2021, 16:47 (974 dage siden) @ Peter H

Hej Peter

Godt at høre at der er nogle i spor 0 der er i gang, men hvorfor en MY! Heljan har jo laven en som køre OK der var desværre lige det at der ikke var dekoder i som lovet! men lad det nu ligge.
Har haft mine MY skilt af for at montere dekoder i, så ville jeg lige se hvordan de havde løst træk enheden
[image]
Vi du ha træk på alle aksler eller bare på de yderste! Billede fra nettet.
[image]
Der er også en anden metode som også virker
[image]
[image]
[image]
Det er lavet med o-ringe og drejede skiver som kan tilpasses efter den motor du nu får fat i, de røde som fjedrene køre på er laboratorium slange fås i dag i klar silikoneslange.
Den løsning her skal du ikke bruge en motor med aksel i begge ender så du kan anskaffe en med gear også der er jo masser af plads på bundpladen.
Glæder mig til at se det du har påbegyndt.

Hilsen Bo Dyja

Motorisering af spor 0 diesellokomotiv

af bygger01, Herning, 20/8 2021, 20:57 (974 dage siden) @ Bo Dyja

Hvor er det flot arbejde ...

--
Jørgen Steffensen

Motorisering også HO

af Bent Larsen, 20/8 2021, 22:31 (974 dage siden) @ Bo Dyja

Hej
Rigtig flot og gennemtænkt måde at bygge et gear op. Jeg prøvede i 1989 noget af det samme i HO med en Piko motor og en bogie fra en Märklin 4618, men motoren skal stå på bogien for ikke hefteringene skal løfte bogien. Det fungere fint, den kan trække 3 bogivogne. Her i 2021 prøvede jeg så lige igen på en anden måde med en bogie fra en Fleischmann tænder og en motor fra en video den fungere også fint, men kun træk på en aksel.
Vh
Bent Larsen
[image]

Motorisering af spor 0 diesellokomotiv

af Bo Dyja, 21/8 2021, 09:38 (973 dage siden) @ Bo Dyja

Hej Peter

Du spørger også om div. motore til din MY prøv den her til Ebay:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1311&_nkw=getri...

Ellers skriv Getriebemotor DC 12V så kommer der mange forskellige frem så er det bare at finde ud af hvordan du vil indbygge det i din MY.
Beregningerne af udvekslingen kan du se i bog som hedder: Damp-Trækkraft i Model af J.Guldbæk Christensen på side 21-23 den har jeg brugt meget, ellers har du jo din Hjul diameter at gå ud fra på din MY.
MY hastighed i virkeligheden er Ca. 120-133 km/t :45 = 2,6-2,9 km/t i model vi holder os til 2,6 km/h = 260.000 cm/h i minuttet bliver det 260.000 : 60 = 4333 cm/minuttet , så din model hjul/diameter Ca. 22-22,5 mm x 3,14 =7,065 cm per omdrejning
4333 : 7= 619 omdrejninger hvis du så har en motor uden gear lad os sige 3000 omdrejninger : 619 = så skal du ha en gearing på 4,85 det er Ca. tal
Har set i MY bogen at My havde Ca. 835 omdr/min jeg fik det til 619 omdr/min men husk det er model du har muligheder for at justere hvis du skal have en dekoder i også!
Men håber at du kan bruge det og jeg har regnet rigtig.

Hilsen Bo

Motorisering af spor 0 diesellokomotiv

af Peter H, Nærum, 22/8 2021, 16:41 (972 dage siden) @ Bo Dyja

Hej Bo

1000 tak for gode svar og fotos der forklarer mere end ord.

Grunden til at jeg bygger er, at jeg VIL selv. At det lige bliver My er simpelthen fordi det er disse jeg er mest fascineret af, og modelbygning er hårdt arbejde og så hjælper det på projektet at der er følelser med i det.

For mig handler det om hvilket materiel jeg har det bedste øje til. Og Litra My har jeg et på flere måder, godt øje til.

Vingehjul og litreringer, som jeg for længe siden tegnede op i 1/2 størrelse ift. forbilledet. Jeg går meget op i detaljer, men helheden skal selvfølgelig allerførst være plads.

Jeg vil gerne lægge fotos op i en af de nærmeste dage, skal lige have taget nogle først.

Med venlig hilsen
Peter H

Motorisering af spor 0 diesellokomotiv

af Peter H, Nærum, 22/8 2021, 16:47 (972 dage siden) @ Bo Dyja

Bo, har du selv bygget Frichs My'eren ?

Det ser meget delikat ud! Og ser jeg rigtigt at bogierne er støbte i messing ?
Det sådan ud på billedet hvor bogien ses fra undersiden.

Motorisering af spor 0 diesellokomotiv

af Bo Dyja, 24/8 2021, 16:15 (970 dage siden) @ Peter H

Hej Peter

Den har jeg lavet for mindst 20 år siden, jeg var så heldig at en af mine gode venner havde lavet træmodellen så det var bare at bygge siderne og fronten op på den.
[image]
Du får lige også boggien i et lidt bedre billede.
[image]
[image]
Jeg er enlig mere til damplokomotiver men den danske My var så sjov.
Her en Q-maskine undervejs
[image]
så lige en N-maskine også selvbyg.
[image]
Så er der lidt at kikke på.

Venlig hilsen Bo Dyja

Motorisering af spor 0 diesellokomotiv

af Skott, 24/8 2021, 18:53 (970 dage siden) @ Bo Dyja

Simpelthen fantastisk arbejde!

Den gode ven skulle ikke tilfældigvis være Hans Bach? Så nemlig en flot 120X hos ham, ved et besøg for nogle år siden.

--
Med venlig hilsen

Skott

Motorisering af spor 0 diesellokomotiv

af Bo Dyja, 26/8 2021, 18:58 (968 dage siden) @ Skott

Hej Skott

Du har helt ret at det var Hans Bach og hans blev til MY1202.
Jeg takker for blomsterne men de kommer ikke af sig selv der er meget arbejde lagt i at bygge et lokomotiv.
Men vil lige forsætte med at vise nogle flere lokomotiver som jeg har påbegyndt med at lodde plade op om en træ model, hvis der er nogle der havde tænkt sig at begynde i modelbane branchen så her kommer lidt mere MY, MX, MA og MT , hvordan jeg har lavet en lære til at bore huller til lygterne den kan også bruges når man skal fiksere og lodde den drejede fatning til lys dioden i.
[image][image]
MT
[image]
MA
[image][image]
I kan nok se at der bliver brugt både zink og messing plade man skal selvfølgelig passe på med zink hvis man ikke passer på med loddekolben så kan zinken smelte bort men det er let at skære og bøje.
Men brug det materiale som i syntes er rigtig den gang syntes jeg at zink var godt men i dag vil jeg nu bruge messing.
Det var en rundvisning hvordan jeg har gjort og i mellem tiden kom Heljan jo med sin MY og den lod jeg så ligge dog håber jeg en dag at færdig gøre min MX og MT, Ma lyntog har rullet mange km og der er fundet mange børne sygdomme som man prøver at forbedre inden den får maling.
Tak for jeres tid håber at der kommer nogle flere til i spor 0 størrelsen.

Venlig hilsen Bo Dyja

Motorisering af spor 0 diesellokomotiv

af Peter H, Nærum, 5/9 2021, 15:09 (958 dage siden) @ Bo Dyja

Hej Bo

Jeg beklager at der skulle gå så lang tid før jeg vendte tilbage med fotos af mit projekt.

Tidligere har jeg hørt om modelbyggere der bruger træklods metoden. Men jeg har dog valgt en anden måde. Nemlig at bygge sider og tagsektioner op om et antal spær. Jeg har kortlagt nærmest alle tænkelige My mål, også detaljerne.

Alle hoveddele (sider + næser) er sirligt ridset op på 0,8mm messingplade og savet ud, derefter filet til på mål. Hele herligheden vil blive loddet sammen til sidst, når begge sider er klar.

Bemærk at snuderne (det jeg indtil nu har lavet af dem) ser ud til ikke at hælde indad mod førerrummet, som de jo gør forbilledet. Det er noget fototeknisk som jeg ikke har den store forstand på. Bundrammen buer ligeledes på billedet, men den er altså snorlige i virkeligheden:-)

Egentlig burde jeg måske have startet med undervogn; bogier, batterikasser, olietanke m.v., Men jeg havde altså mest lyst til at starte "oppefra".

Papirskabelonen er til brug når jeg skal mærke op, save/ file det øverste af fronten omkring frontruderne.

[image]

[image]

[image]

Motorisering af spor 0 diesellokomotiv

af Bo Dyja, 7/9 2021, 16:30 (956 dage siden) @ Peter H

Hej Peter

Det ser da rigtig godt ud du er da kommet langt.
Du får lige en MY i Roskilde og en MY og MX i Rødby havn
[image]
[image]
Glæder mig til at følge dit arbejde det er altid så spænende hvordan andre laver tingene.

Venlig hilsen Bo Dyja

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak