CR-boggier

af Skott, 10/8 2021, 14:42 (961 dage siden)

Hejsa

Jeg er interesseret i at få fat i 2 sæt 2,5 m boggier fra CR-vogne.
Er der nogen, der ved, om de kan skaffes som løsdele? (H0) - og hvor?

--
Med venlig hilsen

Skott

CR-boggier

af Bent Larsen, 10/8 2021, 17:12 (961 dage siden) @ Skott

Hej
Prøv at kontakte Hobby Trade, de mange reservedele til tideliger produktion.
Vh
Bent Larsen

CR-boggier

af Skott, 10/8 2021, 17:15 (961 dage siden) @ Bent Larsen

Det prøver jeg, takker :-)

--
Med venlig hilsen

Skott

CR-boggier

af Lars B. Rasmussen @, 12/8 2021, 16:15 (959 dage siden) @ Skott

Jeg har 2 stk, altså 1 sæt, i løsdelskassen.

CR-boggier

af Skott, 12/8 2021, 16:41 (959 dage siden) @ Lars B. Rasmussen

OK.
Hvad skal du evt. have for dem?

--
Med venlig hilsen

Skott

CR-boggier

af Lars B. Rasmussen @, 24/8 2021, 20:13 (947 dage siden) @ Skott

dk 200-

CR-boggier

af Skott, 25/8 2021, 17:27 (946 dage siden) @ Lars B. Rasmussen

Hej Lars

Det er nok lige til den høje side for 1 sæt bogier.

--
Med venlig hilsen

Skott

CR-boggier

af bygger01, Herning, 25/8 2021, 23:11 (946 dage siden) @ Skott

Hvad er akselafstanden på boggier du søger ?

--
Jørgen Steffensen

CR-boggier

af Steff, 26/8 2021, 10:31 (945 dage siden) @ bygger01

Kære Jørgen


Du skriver: Hvad er akselafstanden på boggier du søger ?

Tror lige du skal læse spørgsmålet igen:-)

Hejsa

Jeg er interesseret i at få fat i 2 sæt 2,5 m boggier fra CR-vogne.
Er der nogen, der ved, om de kan skaffes som løsdele? (H0) - og hvor?

Spørgsmålet kunne så eventuelt have været udvidet med, at det er 2,5 meter TRÆbogier.

Bedste hilsener

Steffen Dresler

NB: Ved ikke om de føres mere, men TIKØB havde 2,5 m træbogier støbt i metal.

CR-boggier

af peterw, 26/8 2021, 10:52 (945 dage siden) @ Steff

Hej,

NB: Ved ikke om de føres mere, men TIKØB havde 2,5 m træbogier støbt i metal.

Den slags ting kan man være heldig at Bjørn Schultz fra På Sporet, Vejlsen eller Finn Lekbo ligger inde med.

Mvh
Peter

CR-boggier

af Skott, 26/8 2021, 11:35 (945 dage siden) @ peterw

Hej Peter

Det er ikke umuligt - Jeg har dog, som anbefalet herinde - taget fat i Karsten fra Hobbytrade. Han har bogier fra CM, der også burde være 2,5m træboggier, så ser, om det lykkes :)

--
Med venlig hilsen

Skott

CR-boggier

af Bent Larsen, 26/8 2021, 12:00 (945 dage siden) @ Skott

Hej
HobbyTrades CM træbogier er som Heljans, På Sporet og tikøbs, men HobbyTrades Cr og Eco er typen med rullelejer, ligner ikke helt de andre, jeg da bare bruge den med glidelejer.
Vh
Bent Larsen

CR-boggier

af Skott, 26/8 2021, 13:25 (945 dage siden) @ Bent Larsen

Hej Bent

Okay - Det havde jeg ikke lige lagt mærke til - Tak for update :)

--
Med venlig hilsen

Skott

CR-boggier

af Steff, 27/8 2021, 10:08 (944 dage siden) @ Skott

Godformiddag

Jeg kan godt forstå, at man kan blive forvirret med hensyn til anvendte 2,5 meter træbogier til litra CR m.fl. varianter.
Som jeg læser det, blev vognene udstyrede med RULLELEJER for at give vognene en lettere rullemodstand for bl.a. anvendelsen af de relativt svage (motormæssigt) nye dieselelektriske lokomotiver og motorvogne.
De hidtil anvendte lejer var GLIDELEJER, bl.a. sat under de nybyggede litra CL, hvor bl.a. bogierne kom fra udrangerede kupé og/eller sidegangsvogne.
Ved gennemlæsning af diverse tekniske beskrivelser om vognmateriellet bliver jeg dog ikke klogere, men må ty til billeder. Så GLIDELEJER (markeret med RØD farve) må se ud som nedenstående foto, altså har lejerne lodrette parallelle sider:

[image]

Det vil jo så sige, at de nyere RULLELEJER, der blev anvendt under de nye let byggede nærtrafikvogne litra FF (1941 litra CR/CRM/CRS) kan kendes på de cirkulære lejer (markeret med GULT) som vist herunder:

[image]

Forvirringer bliver så ikke bedre af – som også tidligere beskrevet i tråden - at Hobby-Trades litra CR er udstyret med GLIDELEJER (vi er ude i insektformering), for ikke at skulle lave en ny støbeform til denne vogntypes bogier, hvilket vel er økonomisk forståeligt nok, men alligevel.
Se nærbillede af bogierne på modellen, den har GLIDELEJER, som øverste foto med markeret med RØDT.

[image]


En yderligere forvirring kommer så senere, da jeg på billeder kan se, at nogle vogne af CR-familien har haft GLIDELEJER! Om det har været i en kortere periode mens reparation forestod ved jeg ikke, men jeg er sikker på at det kan UTJ eller JPB forklare.

Men som med alt i modeltogs- og den virkelige verden, er det ikke altid at normerne bliver overholdt!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Der er OGSÅ forskel på akselkasse holderne på bogierne om det er glide- eller rullelejer

CR-bogier

af UTJ, 27/8 2021, 12:54 (944 dage siden) @ Steff

Hvis vi virkelig skal være nøjagtige, så ved vi ikke hvilken bevæggrund DSB havde, da man udstyrede FF/CR-vognene med SKF-rullelejer. Det kan sagtens være hensynet til vedligeholdelse og opsmøring som er den egentlige grund.

Bogievognene i 1920-ordren - leveret 1923/1926 (CM/CMK/AF(AP)/ECO) også havde SKF-rullelejer (i berlinerbogier), så rullelejer var i DSB-sammenhæng ikke noget ukendt, ejheller til vogne som ikke var bygget med motortrækkraft for øje.

Billede 1 viser iøvrigt en 2,1 m træbogie.

--
ئۇلغىك

CR-bogier

af Steff, 27/8 2021, 14:18 (944 dage siden) @ UTJ

Billede 1 viser iøvrigt en 2,1 m træbogie.

Hej UTJ

Det har du da iøvrigt ret i, var så optaget af akselgafler og akselkasse, men udseende (bortset fra længden af bogien) er de jo det samme for 2,5 m træbogien:-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

CR-boggier

af Skott, 27/8 2021, 14:16 (944 dage siden) @ Steff

Tusind tak Steffen for denne udførlige beskrivelse - Det giver god mening.
Skal man så være penitten, er det jo så de forkerte bogier, jeg går efter mht. glidelejerne på Hobbytrades CR-vogn.

Det er, som nævnt tiltænkt til bygning af DF-vogne, hvor jeg har læst mig til ud fra TA's udmærkede bog, at disse fik nogle bogier fra CR-vogne, da de opr. bogier under DF, gav vognen en ujævn kørsel. Dette blev løst, da de fik CR-bogier. Det måman vel formode så var med rullelejer?

--
Med venlig hilsen

Skott

CR-boggier

af Steff, 27/8 2021, 14:47 (944 dage siden) @ Skott

Hej Skott

Med hensyn til vogne må jeg melde pas, har ikke nok indsigt i deres tekniske historie og skal som du læse, med den risiko der nu er for at skriverkarlene gør det korrekt, hvilket jeg jo absolut tror og håber.

Men mon ikke bl.a. UTJ eller andre med denne viden kommer på banen (ha-ha)?

Bedste hilsener

Steff

CR-boggier

af Skott, 27/8 2021, 18:55 (944 dage siden) @ Steff

Hej Steffen
Ifølge TA, indgik der 8. juli 1958 en klage fra Jernbanepostkontoret til CvK, hvor de klager over varmløbne lejer.
Herefter står, at de gamle glidelejebogier blev udskiftet med bogier fra CR 3611 - 3615, der havde rullelejer.

Så idet TA bestemt plejer at være yderst grundig i sin kildesøgning, vil jeg da mene, den er 'barberet' ;-)

--
Med venlig hilsen

Skott

CR-boggier

af Steff, 27/8 2021, 19:52 (944 dage siden) @ Skott

...............kender ham godt, så det må være rigtigt:-) (han har jo set og har den ref. skr.)

bedste hilsener

Steff

CR-boggier

af Skott, 27/8 2021, 20:28 (944 dage siden) @ Steff

...............kender ham godt, så det må være rigtigt:-) (han har jo set og har den ref. skr.)

bedste hilsener

Steff

Ja, I har jo haft et lille nebengeshäft sammen igennem årene :-D

--
Med venlig hilsen

Skott

CR-boggier

af Bent Larsen, 28/8 2021, 22:30 (943 dage siden) @ Skott

Hej
Her er et forsøg på at bygge en bogie om til rullelejer, det er en afstøbning fra en Tikøb bogie hvor det firkantede lejekasse er skiftet ud med et rund lejekasse. Det kan man nok godt uden at beskadige pinollejet.
Vh
Bent Larsen
[image]

CR-boggier

af Skott, 29/8 2021, 09:10 (942 dage siden) @ Bent Larsen

Imponerende!
:-)

--
Med venlig hilsen

Skott

CR-boggier

af bygger01, Herning, 26/8 2021, 11:52 (945 dage siden) @ Steff

Det var for at være hjælpsom da jeg havde nogle på lager …..

Er det disse, der søges ?[image]

--
Jørgen Steffensen

CR-boggier

af Bjørn ⌂ @, 5/9 2021, 15:09 (935 dage siden) @ Steff

PÅ SPORET har 2,5 m trøbogier på lager

CR-boggier

af Skott, 5/9 2021, 18:56 (935 dage siden) @ Bjørn

Hej Bjørn

Tusind tak for info.
Jeg erhvervede mig dog 2 sæt 2,5m bogier fra CR i går. Det er godt nok med glidelejer, men det lever jeg med. Men det bliver lige skrevet bag øret til næste gang :-)

--
Med venlig hilsen

Skott

CR-boggier

af UTJ, 25/8 2021, 08:15 (946 dage siden) @ Skott

Hejsa

Jeg er interesseret i at få fat i 2 sæt 2,5 m boggier fra CR-vogne.
Er der nogen, der ved, om de kan skaffes som løsdele? (H0) - og hvor?

Skriv lige: utjensen [a] gmail . com

--
ئۇلغىك


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak